Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan skal jeg venne henne til bur?


Red Merle

Recommended Posts

Ja. Etter som at Misty blir flinkere og flinkere, og ikke er så innmari nærvøs lenger blir hu bare sprøere og sprøere. Men hoved problemet er at hun er så destruktiv om natta og når hun er alene. Blandt annet har hun ødelagt:

5 pc kabler

2 nettverks kabler

1 telefon ledning

2 puter

2 mobiler

1 støvsuger ledning ( Hevn?*fnis*)

1 Labb matskål fra Fk

1 strinlys

3 lys mansjetter

1 hånkle

X-antall dassruller

X-antalla sko

-Alle gulv teppene har fått gjennomgå

-Masse aviser har fått igjennom gå

-Kurven til katta

-Matskåla til katta

-Dassrens ( gikk heldigvis bra hu slapp billig unna med litt ille luktende sprutbæsj)

-Alle lekene sine

-Ute båndte sitt

-Playstation Kontrollen min :o

-Hjørne på en reol

-Brusflasker

Ja, kommer ikke på flere ting. Men dette begynner å bli dyrt og jeg begynner å gå lei av å stå opp til et raponert hus. Før da ho var lita fikk ho sove i senga mi, da ødla hu aldri noe egentlig. Foruten om slike typiske valpestreker da. Men ettersom at kjæresten min, har utviklet hundeallergi er det nå uaktulet å ha henne i senga. siden har overnatter her ganske ofte. Så nå sover hu i stua med Geisha. Og problemet er da et nesten hver eneste natt har hu hærpa noe...

Så nå etter alle de ledningene (som det faktisk har vært strøm i) har blitt kværka, vurderer jeg å kjøpe et bur til henne. Det er jo rett og slett farlig for henne og oss at hun ødlegger så mye!

MEN, Hvordan venner men en nesten 12 mnd gammel hund til bur? Nå snakker jeg seff og å venne henne gradvis til det, kanskje med hjelp av klikkertrening også. Men etter hvert skal hun være i buret når hu er alene hjemme og om natta. Hvordan skal jeg gå frem?

Og ikke minst, har prøvd å la henne sove på dass om natta. Men nytter ikke for hu bare skriker hele natta. Hun uler som en sikkelig husky.. Det er veldig slitsomt å høre på om natta når folk skal på jobb tidlig osv. Så ga opp det prosjektet.. Men må vel regne med litt skriking når hun skal væe i et bur.. iallefall i begynnelsen da.

men som sagt noen som har tips til oss? :icon_redface::o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

5 pc kabler

2 nettverks kabler

1 telefon ledning

Teipe til veggen og smøre sennep eller tabasco på - og for all del, ha minst mulig ledninger tilgjengelig..

2 puter

Håper hun tok begge på en natt, hvis ikke - skyld deg selv for ikke å ha fjerna pute nummer 2 når den første avgikk med døden

2 mobiler

1 støvsuger ledning ( Hevn?*fnis*)

1 Labb matskål fra Fk

1 strinlys

3 lys mansjetter

1 hånkle

X-antall dassruller

X-antalla sko

-Alle gulv teppene har fått gjennomgå

-Masse aviser har fått igjennom gå

-Kurven til katta

-Matskåla til katta

-Dassrens ( gikk heldigvis bra hu slapp billig unna med litt ille luktende sprutbæsj)

-Alle lekene sine

-Ute båndte sitt

-Playstation Kontrollen min :icon_redface:

-Hjørne på en reol

-Brusflasker

Ehh....... hva med å simpelt hen lukke dører og valpesikre huset?

Du behøver ikke å ha sko, mobiler, utebånd, brusflasker, stearinslys, kattematskål osv. innenfor valpens rekkevidde - du kan ikke forvente at ting skal forbli helt når du ikke gidder å rydde det bort.

Dopapir og hånklær har du vel på badet eller? Og jeg går ut ifra at du ikke har åpen løsning inn til badet - lukke døra så slipper du at hun herper sånne ting.

Playstation kontrollen kan ryddes bort - der lærte du det liksom...

Det kommer sikkert relativt klart frem her at jeg ikke synes det minste synd på deg - rett og slett fordi ALT denne valpen har ødelagt er ting man kan rydde vekk og gjøre noe med enkelt og greit. Så begynn med å valpesikre rommet, gå en lang og god tur rett før dere skal legge dere og se hvordan det går da..........

Kanskje hun er understimulert - kanskje du bruker for mye tid på kjæresten og ikke nok på hunden? Og at hun derfor kjeder seg når hun blir stengt i stua.....?

Nei, jeg har ikke noe til overs for bur når det er din skyld at hun får ødelegge - rydd huset så blir det sikkert litt greiere - i alle fall om du samtidig sørger for at hunden får adekvat mengde mosjon og hjernetrim sånn at hun faktisk er trøtt på kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å aktivisere bikkja skikkelig før du legger deg? Høres ut for meg som en hund som kjeder seg og/eller ikke klarer å roe seg. Å slite ut hunden skikkelig vil naturlig nok hjelpe på begge deler (om hun "bare" ikke klarer å roe seg, vil hun fortsatt bli fryktelig, fryktelig trøtt).

Og så hjelper det selvfølgelig å ha hunden et sted der det ikke er så mye å aktivisere seg selv med. Og ja, da må man rydde, og ja, man må tåle at bikkja protesterer (hvorfor skulle hun hyle mindre i bur, og hvorfor skulle DEN hylingen være mer tålbar enn hyling fra badet?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er hun tolv mnd og holder fremdeles på å ødelegge? :o Stakkars deg..!

Skjønner godt du vil venne henne på bur. For det første: kjøpt et bur.

La det stå fremme, åpent. Legg godis inni det, som hun finner når hun går inn for å undersøke. Gjør det mykt inni der, og sett det på en egnet plass.

Det jeg gjorde da jeg vente Tulla til bur, var at jeg puttet henne i buret, gav henne noe knallgodt å tygge på, og da hun prøvde å gå ut, tok jeg det fra henne og la det inni buret igjen. Altså; skal hun ha godis, får hun det i buret, ellers ingen godis. Til slutt seiret godisen, og hun lå i buret og tygde seg god og mett, så sovnet hun.

Tulla var av den oppfatning til slutt at buret var himmelen, og om kveldene løp hun inn i buret sitt og det var ikke mulig å få henne ut derfra! :rolleyes: Jeg kastet alltid godis inn i buret hver kveld (etter at hun hadde løpt inn), og hun holdt kjeft og sov. Vi har måttet slutte å ha bur stående åpent, fordi hun er litt for glad i buret sitt..

Tiden med lukket dør må du jo gradvis forlenge (som ved alene hjemme trening). Tror det er litt enklere å lære en valp å være i bur, men det går sikkert greit for dere også. Du kan jo fx la henne få maten sin i buret. Blir det problemer på natten, kan du prøve å ha henne på soverommet, og når hun piper, stikker du en hånd ned til henne gjennom sprinklene. Ikke snakk til henne, bare la henne vite at du er der. Og ikke gi etter for piping eller bjeffing. Slipp henne aldri ut av buret med mindre hun er rolig. Noen hunder er "hi-hunder" som lett lærer seg å like å være i bur, andre trenger litt mer tid. Håper det ordner seg! :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heldigvis ikke trengt å bruke buret, men jeg må burtrene bikkja så hun kan fly med meg hjem når den tid kommer. Tror Huldra har oppskriften. Jeg gir alle måltid i buret, og godis. Noen ganger legger jeg godis i buret uten at hun ser det, så får hun en positiv overraskelse når hun kommer inn. Min hund elsker å ligge i buret sitt med åpen dør, men vi sleit med å ha lukket dør. Det bedret seg når hun lærte å gå inn i buret på kommando, aner ikke hvorfor. Hvis jeg gir henne tyggebein nå så løper hun inn i buret for å kose seg. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

STRÅLENDE enkelt og greit svar fra Belgerpia... Du er fra nå av "helten" min i enhver burdiskusjon!

Joda, ALT det Belgerpia funker selvsagt - men ennå enklere er å skaffe såkalte "valpegrinder" (kompost-gitter) og lage en stor valpe-binge til henne. Selv om jeg jo er helt enig at hun burde absolutt være ALT for gammel til å tygge istykker en slik mengde ting..

Eller bruk et rom hvor du ikke har massevis av tyggbare ting i.. Gangen, kjøkkenet, etc ? SE deg rundt og finn ut hvor alle disse "morsomme" tingene finnes...

Du spør HER hvordan du skal venne henne til å være i bur når hun er alene hjemme OG på natten? Dvs sånn ca to tredjedeler av livet sitt (hvis du har fulldags jobb) - dvs. rundt 6000 timer i året?

Vennligst søk på forskjellige forum hva folket her synes om slik burbruk her. Jeg kan love deg at det er IKKE spesielt hyggelig lesing.

For å lære en hund å akseptere et bur som en nødvendighet så gjøres dette meget enkelt ved å bruke et bur i bilen. Da vil hunden forbinde bil = bur = noe morsomt (forutsetter selvsagt at dere bruker bilen til steder som er litt moro for hunden også!)

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Joda, ALT det Belgerpia funker selvsagt - men ennå enklere er å skaffe såkalte "valpegrinder" (kompost-gitter) og lage en stor valpe-binge til henne. Selv om jeg jo er helt enig at hun burde absolutt være ALT for gammel til å tygge istykker en slik mengde ting.."

Tror nok at en Husky lett hopper over valpegrinder, funker i alle fall ikke på Bajas.

Han hopper galant over, så han har hele stua med åpent kjøkken og gang å romstere på.

Det rare er at Bajas aldri ødelegger noe når han er alene på natta!

Han vet jo at vi er på den andre siden av døra.

Men hjemme alene, så herper han!^

Jepp, vet vi har for mange ting!

Så må bare godta at noe er ødelagt når han har vært alene hjemme.

Men hender han ikke ødelegger også!

Må bare si at Belgerpia kan skrive på en LITT hyggelig og normal måte! Så tror jeg budskapet sitter litt bedre også! I stedet for at vedkommende blir såret og i alle fall ikke gidder å lytte til hva som blir sagt.

Og til spørsmålet.

hvis du har mulighet til å lage et lite rom eller dele av leiligheten som hunden kan sove om natten, så er jo det fint. begrense området.

Hvis du ikke har mulighet til det burde du i alle fall kjøpe det aller største buret, slik at det blir som et lite rom.

jeg har skaffet bur til min hund, men har egentlig ikke lukket døra.

Han la seg der frivillig i starten, helt til han utviklet allergi! den nye matta var ikke noe god.

Da vi fikk buret slappet han av, roet seg og er blitt en roligere hund, han har å faktisk tygget mindre. Han sover der om natta virker det som. på dagtid har han stjelt godstolen, så ser han på oss når vi spiller spill, han ser litt på tv og på akvariet og koser seg der. han vil være der vi er.

Lite selvstendig den hunden!

Det kan være lurt å slite ut hunden på kvelden. Nå vet jeg ikke hvor mye tid den får på tur, men i tillegg til en times tur om kvelden burde du trene den. Som å ta litt lydighet på turen, eller apportøvelser, spor kanskje. Ett eller annet som hunden synes er gøy!

10 min med apport eller søk på Bajas, så er det rett å legge seg!

Bare et tips!

Lykke til med hunden din!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*ler* kompostgrind er for pingler. Tok min 9 uker gamle Belgervalp ca 5 1/2 sekund å komme seg ut av den gitt..jeg som trodde jeg var smart (har for pokker sett store hunder ligge å laffe i sånne på utstilling!)

Nå har ikke udyret mitt begynt å ødlegge så mye enda, men det som er planen min når den tid kommer er å bruke de tidligere nevnte kompostgrindene til å sperre slik at hun ikke kommer seg under sofaen til der det skumle er gjemt.MÅ hun på død og liv være alene (utenom i bilen) så kommer jeg til å bare la henne få tilgang på baderom og yttergang hvor jeg har muligheten til å rydde unna sko og andre dyrbare ting. Om natten sover hun i sengen og jeg trekker ut og binder opp/vekk alle ledninger slik at hun ikke kan nå de hvis hun bestemmer seg for å våkne og ta seg en rusletur (ja, hun hopper både opp og ned av sengen allerede).

Hvis jeg var deg ville jeg funnet et rom som jeg gjorde så hundesikkert som overhodet mulig. Jeg ville gjort det kjemisk fritt for ting hun kan skade seg på eller som det er kjipt hvis hun ødlegger.. å begynne å putte henne i bur brorparten av døgnet hører ingen steds hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vitsen er jo å trene fra de er valper, så de ikke legger til seg denslags uvaner - som å ødelegge inne, og ikke klare å roe seg. Nå må du begynne å AVlære, og det er noe annet og vanskeligere. Du har ikke gjort ting så utilgjengelige som de burde vært (slik Belgerpia så greit beskriver) i en periode hvor du lærte henne noe nytt (sove i stuen), og da har hun nå lært seg at dette er festlig - alle disse tingene å tygge på. Nå skal det vekk igjen... Og dette klarer jo de aller, aller fleste - selv med aktive hunderaser, så det er bare å spytte i nevene og sette igang :P

Kanskje må du må venne henne til noe mer begrenset plass - og da kan du jo liksågodt lære henne å ligge på et eget rom. Hvis du synes DÉT er vanskelig, så kan du jo kanskje tenke deg hvordan det skal bli med den minimale plassen et bur innebærer?

Kanskje du skal se litt på hunden, om den ikke klarer å stresse ned, om den er litt overaktiv - det er jo en salig raseblanding du har, hvor du nærmest "ber" om aktivitet døgnkontinuerlig.... og da må du by hunden på et liv som gjør at den blir mer tilfreds, som det kanskje å gå en solid tur litt sent, kanskje trene den mentalt mer og ikke bare fysisk, slike ting.

Kanskje skal du jobbe med rotrening i flere sammenhenger, og se hvorfor den ikke KLARER å slå seg til ro om natten. Og siden hun sov greit hos deg da hun var mindre, så kan det jo ha en sammenheng med at hun var utrygg da hun ble forvist fra soverommet og inn i stuen - eller at endringen på et eller annet vis gjorde henne urolig? Og da er mange hunders trøst nettopp å tygge... det er ikke på faenskap eller fordi de klør i tennene (ikke når de er så gamle som din hund er), det er fordi det å gnage på noe er en aktivitet, og aktivitet er bra når man føler seg litt alene, eller utrygg, eller usikker, eller kjeder seg. Hvis du da stenger henne inne i et lite bur, så fratar du henne trøstemuligheten uten å gi henne noe igjen (altså finne ut hvorfor hun må ødelegge), og du passiviserer hunden med "fysisk makt" (som et bur er).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teipe til veggen og smøre sennep eller tabasco på - og for all del, ha minst mulig ledninger tilgjengelig..

Håper hun tok begge på en natt, hvis ikke - skyld deg selv for ikke å ha fjerna pute nummer 2 når den første avgikk med døden

Og takk, det visste jeg ikke. Det skal jeg prøve. ledninger er vanligvis ikke tilgjengelige da de er stiftet fast i veggen. Hvordan hun fikk tak i de aner jeg ikke...

Hun tok begge putene på en natt, og har ikke hatt mulighet til å gjøre det igjenn...

Ehh....... hva med å simpelt hen lukke dører og valpesikre huset?

Du behøver ikke å ha sko, mobiler, utebånd, brusflasker, stearinslys, kattematskål osv. innenfor valpens rekkevidde - du kan ikke forvente at ting skal forbli helt når du ikke gidder å rydde det bort.

Hun er ikke valp, men en unghund på 12 mnd... Huset har vært valpesikkret fra vi fikk henne. At hun er så smart å finner løsninger på egenhånd kan ikke jeg noe for.

Og kanksje huset våres er bygget litt annerledes enn ditt? Jeg snakker om at bikkja hopper opp på bord og benk når hun er alene hjemme og henter ting får å hærpe de. Greit nok, min skyld at jeg setter ting på benken så hun "kan" ta de. Men Det var forsøk på å sette ting ute av rekkevidde for henne. Og at bikkja var så smart at den kunne hoppe opp, visste jeg ikke da.

Dopapir og hånklær har du vel på badet eller? Og jeg går ut ifra at du ikke har åpen løsning inn til badet - lukke døra så slipper du at hun herper sånne ting.
Dette var noe som skjedde på dag tid, og bikkja fikk kjeft for det.. Den lista jeg skrev, er en liste over ting hu har ødelagt fra jeg fikk henne og til nå. Det meste hærpa hu når hun var valp..

Playstation kontrollen kan ryddes bort - der lærte du det liksom...
Hadde ikke falt deg inn at den var i bruk da det skjedde? Bikkja fikk sin straff for det.

Det kommer sikkert relativt klart frem her at jeg ikke synes det minste synd på deg - rett og slett fordi ALT denne valpen har ødelagt er ting man kan rydde vekk og gjøre noe med enkelt og greit. Så begynn med å valpesikre rommet, gå en lang og god tur rett før dere skal legge dere og se hvordan det går da..........
JEG har ikke bedt deg om å synes synd på meg. Tror du at det jeg vil ha er medlidenhet fra dere? Da tror du feil, det jeg vil ha, er tips og forslag til hvordan jeg kan avvenne med å ødlegge ting. Ikke en laaaaang preken om hvor dårlig hundeier jeg er. Alt det hun har ødelagt har vært satt bor, men likevel klarer ho å kommes seg opp på bord, benk og andre steder der ting har blitt satt "ute av rekkeviddet"....

Kanskje hun er understimulert - kanskje du bruker for mye tid på kjæresten og ikke nok på hunden? Og at hun derfor kjeder seg når hun blir stengt i stua.....?
Mulig det er grunnen? Stort sett er bikkja med oss heletiden men. Og bikkja er ikke STENGT inne i stua, huset er bygget så hun kan gå inn i kjøkkenet,(den ytterste) gangen og opp i annen etasje.. Må jeg ta bildet av huset vårt for at du skal forstå det?

Nei, jeg har ikke noe til overs for bur når det er din skyld at hun får ødelegge - rydd huset så blir det sikkert litt greiere - i alle fall om du samtidig sørger for at hunden får adekvat mengde mosjon og hjernetrim sånn at hun faktisk er trøtt på kvelden.
Tror du jeg bor i en ned rota hus? Hahaha... Du er hjertelig velkommen på besøk for å se :P Mosjon får hun i masse vis, e rnok den mentale treningen som mangler der i gården.. og det kan jeg skjerpe meg på. det kan jeg inrømme selv. Men kom ikke her og fortell meg hvordan huset vårt der ut før du har sett det selv!

OG det ar ikke akkurat en gedigen utskjellese jeg trengte. Hadde faktisk forvnetet et litt mer høflig svar fra voksene folk med erfaringer <_< Men dæven man kan ta feil av folk ..... (mener ikke alle her :P )

Men takk for tipsene ( som jeg fikk av dere som kom med tips), skal se hva jeg kan få gjort med det. Det finnes alltids en løsning.. Snakka dessuten ikke om å ha bikkja inne i buret hele natta og hele dagen. Er stort sett noen hjemme her hele dagen, og det er skjeldent vi er bort reist. Er bare snakk om å ha henne i bur hvis vi f.eks skal til byen og handle i ca 2 timer. Det er ikke snakk om å dra på f.eks et bryllup å la henne sitte i et bur i 8-12 timer. Det finnes faktisk folk som kan passe henne for meg.

Men som sagt, takk for tipsene. Finner nok en løsning håper jeg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å slite henne helt ut både fysisk og mentalt? 100%, så det ikke var noe igjen i bikkja. F. eks litt tidlig på kvelden, så hun roer seg helt og sover natten gjennom..

At hun er sammen med dere hele tiden er ikke sikkert holder, det er en huskyblanding, antakeligvis trenger hun noe ekstra av stimulering på flere punkter..

Jeg syns ikke Belgerpias svar var en utskjellelse, jeg er enig med det meste av det hun skriver.

Om det er noen trøst... Mona holdt også fremdeles på med å ødelegge alt hun kunne få tak i da hun var alene hjemme da hun var i den alderen der. Det vi gjorde var å rydde vell absolutt ALT! Ingenting på benken, ingenting hengende på kjøleskapet, ingen fjernkontroller, filmer, playstation, tepper eller lignende i stua.. Og så la jeg faktisk heller frem et agn til henne, i tilfelle lysten til å ødelegge ble for stor. F. eks en gammel avis litt sånn lett tilgjengelig på benken (husk at hun er så stor at hun kan ta ting enkelt ned fra benken uten å engang strekke seg, så den benken måtte være hundre prosent ryddet, til og med for krydderbeholdere..).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som du sliter med en hund som har seperasjonsangst. Hun har helt siden hun var valp sovet i sengen din, og plutselig får hun ikke lov lenger. Det er et veldig stort steg for en hund som er nervøs og altså har vanskelig for å føle seg trygg. Det er ganske tydelig at hun driver å ødelegger huset deres av frustrasjon av å være alene.

Det å lære en hund at et bur er et trygt sted å være pleier å ta sin tid, spesielt når hunden er voksen når man begynner. Jeg synes du bør først å fremst sikre huset ditt skikkelig slik som belgerpia sier. Så bør du skaff deg et bur som skal være den trygge plassen, greit å bruke bur siden det er lett å transportere... Du kan legge et teppe hun liker godt inni buret og du kan også ha et teppe over slik at det blir en hule. Når du er hjemme om dagen kan du bare ha buret åpent i stuen slik at hun gradvis venner seg til det, og hvis du er heldig går hun å legger seg i det.

Etterhvert så kan du lukke døren når hun er i det (pass på at hun har blitt trent, godt tur med osv, slik at hun er sliten). Da er du der med henne, feks ser på tv. Du bør også ha henne i buret om natten inne på rommet ditt når typen din ikke sover hos deg. Du kan eventuelt kjøpe DAP spray, og spraye i buret før du legger henne i det.

Da vil hun forbinde buret med deg, og ikke bare det å være alene.

Og en ting til, hva mener du med at du straffer henne når hun ødelegger diverse ting? Siden du sier hun er en nervøs hund, så burde du ikke bruke straff, det kan faktisk føre til at hun ødelegger enda flere ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også det høres ut som hunden din sliter med seperasjonsangst. Veit selv om ei omplasserings-rottweiler som har holdt på på samme måte, men bare når eieren ikke er hjemme. Det gikk utover dørene og inventaret. Det problemet har nå blitt løst med å aktivisere hunden litt ekstra, både psykisk og fysisk, før eieren gikk fra hu, svær okseknokkel og DAP-spray. Lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Putt hunden i et stort bur med "lovlige" tyggesaker og gå i fra. Når det passer seg tar du henne ut. Husk å aktivisere hunden MYE før den skal inn i buret. Prøv å slite ut hunden, slik at den raskt vil legge seg å sove i buret (når den har vendt seg til at det ikke hjelper å hyle og skrike, vil den en eller annen gang legge seg ned).

Ellers gjelder det andre har nevnt her, du har en slik valp som gjør at du blir nødt til å "valpesikre" huset ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
*ler* kompostgrind er for pingler. Tok min 9 uker gamle Belgervalp ca 5 1/2 sekund å komme seg ut av den gitt..jeg som trodde jeg var smart (har for pokker sett store hunder ligge å laffe i sånne på utstilling!)

Hehe! Da sheltien min var valp klart han å komme seg ut på nesten halve den tiden :shocked::rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg mener straff så mener jeg f.eks:

Jeg tar Misty på fersken i å tilintet gjøre en pute, så tar jeg i fra henne puta og sier strengt fy.

Det er nok til at hun tar det som straff men ikke blir overhysteriskt redd.

Hm. Nå lurer jeg litt. Men nå har jeg altså lest på andre tråder her at hunder lærer av straff. Det vil si at hvis straff er effektivt, så har vel hunden din lært å ikke herpe av å bli straffet? Hvis ikke, ville jeg vurdert andre og mer ektisk forsvarlige tilnærmingsmetoder. Bare nevner det :) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm. Nå lurer jeg litt. Men nå har jeg altså lest på andre tråder her at hunder lærer av straff. Det vil si at hvis straff er effektivt, så har vel hunden din lært å ikke herpe av å bli straffet? Hvis ikke, ville jeg vurdert andre og mer ektisk forsvarlige tilnærmingsmetoder. Bare nevner det ;) .

Er det uetisk og uforsvarlig å si fy med streng stemme og ta fra hunden ei pute? :shocked:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det uetisk og uforsvarlig å si fy med streng stemme og ta fra hunden ei pute? :shocked:

Det er det nok ikke så mange som syns (håper jeg, hehe), men trådstarter mente hunden tok det som straff.. Og som ida sa, det er vel flere ganger påpekt at dersom hunden oppfatter noe som straff, vil den ikke gjøre det igjen. Og da kan vel ikke Misty ha oppfattet det som straff, i og med at hun fortsetter å ta og ødelegge? :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det nok ikke så mange som syns (håper jeg, hehe), men trådstarter mente hunden tok det som straff.. Og som ida sa, det er vel flere ganger påpekt at dersom hunden oppfatter noe som straff, vil den ikke gjøre det igjen. Og da kan vel ikke Misty ha oppfattet det som straff, i og med at hun fortsetter å ta og ødelegge? :icon_redface:

Det jeg lurer på er jo hva som er etiske og forsvarlige metoder å tilnærme seg problemet på? Om hunden ikke oppfatter det som straff, så er det vel omtrent like uetisk og uforsvarlig som å si blablabla og klappe hunden på hodet.. Og omtrent like effektivt?

Det er det som er poenget mitt.. At jeg ser ikke at det er uetisk og uforsvarlig å ta fra en hund en pute mens man sier fy med streng stemme.. Lite EFFEKTIV derimot, kan jeg være helt enig i at det er, men for meg er uetisk og lite effektivt to ganske forskjellige ting (etikk har liksom noe med verdisyn og moral å gjøre, i min bok..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det uetisk og uforsvarlig å si fy med streng stemme og ta fra hunden ei pute? :shocked:

Det å tilføre andre et ubehag, kan være uforsvarlig og uetisk. Det kommer jo an på om det er for å forhindre noen fra å f.eks forvolde større skade på seg selv, andre eller inventar, eller om man f.eks kjefter og truer som en (u)vane i ulike situasjoner uten egentlig å ha noen begreper om hvilken effekt denne "straffingen" har. Sier du f.eks "fy" når du tar fra hunden din en pute, kjefter du egentlig ikke da på den for å gi fra seg puta?

Alle har vel hørt om bikkja som ble livredd smørblomster fordi den skulle bli sauerein med strømhalsbånd! Sier ikke at straff nødvendigvis ikke er effektivt, men det finns altså metoder som jeg ville betegne som etisk forsvarlige i den forstand at det kanskje er lettere å forsvare at du gir bikkja en pølsebit for mye enn et elektrisk støt for mye...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å tilføre andre et ubehag, kan være uforsvarlig og uetisk. Det kommer jo an på om det er for å forhindre noen fra å f.eks forvolde større skade på seg selv, andre eller inventar, eller om man f.eks kjefter og truer som en (u)vane i ulike situasjoner uten egentlig å ha noen begreper om hvilken effekt denne "straffingen" har. Sier du f.eks "fy" når du tar fra hunden din en pute, kjefter du egentlig ikke da på den for å gi fra seg puta?

Alle har vel hørt om bikkja som ble livredd smørblomster fordi den skulle bli sauerein med strømhalsbånd! Sier ikke at straff nødvendigvis ikke er effektivt, men det finns altså metoder som jeg ville betegne som etisk forsvarlige i den forstand at det kanskje er lettere å forsvare at du gir bikkja en pølsebit for mye enn et elektrisk støt for mye...

Nå har jeg aldri hørt om bikkja som ble livredd smørblomster fordi den skulle bli sauerein med strømhalsbånd, men den er sikkert sann.. Ved bruk av straff forutsetter det jo at man timer riktig, hvis ikke så blir det jo ikke effektivt.. Og ja, det er uetisk å bruke straff ukritisk og om den aldri funker på det man straffet for (som i at hunden blir redd smørblomster istedetfor at den lærer at man ikke skal jakte sau). Jeg syns derimot ikke at det er uetisk å strømme en hund sauerein, så sant det er det den lærer.. At man ikke skal jakte sau, altså.. Heller en hund som har lært at sau kan gjøre vondt, enn en hund som må avlives fordi den jaktet på sauer, hvis man har en hund man slipper der det går sau..

Jeg bruker selv en "øhøh"-lyd som "straff", er det uetisk av meg å bruke det fordi at hunden slutter med det den driver med når jeg sier det? Det har ikke blitt innlært på noe vis, det har bare fungert å lage den lyden, og så rose når hun slutter å gjøre hva hun nå enn gjør når jeg sier det.. Hva isåfall er uetisk med det? Det er et ord, og selv om ordets makt er stor, så tror jeg neppe det er så stort at fy, nei, slutt, stopp, øhøh - whatever - er UETISK å bruke på hund.. Hvorfor er det det, isåfall? Og er det mer uetisk å si fy enn f.eks. dekk?

Nå kan det hende at jeg overdriver betydningen av ordvalget her, men for meg så blir det litt drøyt at fy skal være uetisk og uforsvarlig.. Bjeffehalsbånd for alt og ingenting er uetisk.. Slag og annen fysisk mishandling av hund er uetisk.. Understimulering er uetisk.. Trusler og vold er uetisk.. Fy er bare et ord..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er helt enig i alt du sier, jeg. Hva som gjør noe blir uetisk, er jo nettopp sammenhengen, timingen etc. Det er bare det at noen ganger kan det være greit å plukke ting litt fra hverandre for å se hva man egentlig snakker om. Til orientering; her både kremtes og "nei"es det. Hvor effektivt det er, nei si det... Om det er etisk forsvarlig, nei si det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...