Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan skal jeg venne henne til bur?


Red Merle

Recommended Posts

Er helt enig i alt du sier, jeg. Hva som gjør noe blir uetisk, er jo nettopp sammenhengen, timingen etc. Det er bare det at noen ganger kan det være greit å plukke ting litt fra hverandre for å se hva man egentlig snakker om. Til orientering; her både kremtes og "nei"es det. Hvor effektivt det er, nei si det... Om det er etisk forsvarlig, nei si det...

Seriøst? Bruker dere tid og ressurser på å fundere over "neiets" berettigelse på bakgrunn av ETIKK? Alvorlig?? Eller straff???

Gudbevareossvel? (Sitter noen av dere i Nokas-juryen, tilfeldigvis?)

Og til trådstarter: Belgerpia har sagt alt du behøver å vite, og ta hensyn til i sitt første innlegg her. Bikkja skal ikke "få sin straff" for at du er så dum at du legger fjernkontroll og ting du er redd for innen rekkevidde - det skal DU ha... Bur er for pyser, pingler og tenåringer som ikke klarer å rydde, lukke dører (ev låse dem), samt til bruk under transport, når bikkja er syk/skadet (doctor's orders) og ev på utstillinger/prøver/stevner.

Punktum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bur er for pyser, pingler og tenåringer som ikke klarer å rydde, lukke dører (ev låse dem), samt til bruk under transport, når bikkja er syk/skadet (doctor's orders) og ev på utstillinger/prøver/stevner.

Punktum.

Ok?

Bur er her i huset for transport, for avslapping, for tygging og kosing med noe godt og for å slappe av. Man kan diskutere bur-bruk i det uendelige, men din mening trenger ikke være alles mening. For noen hunder kan bur være veldig positivt. For noen passer ikke bur i det hele tatt... Og for noen er det helt "normalt" - en mellomting. Bruker man bur på rett måte går det ikke utover hunden i det hele tatt. Selv om du har dine meninger betyr det ikke at det er sånn det er, "punktum"

...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok?

Bur er her i huset for transport, for avslapping, for tygging og kosing med noe godt og for å slappe av. Man kan diskutere bur-bruk i det uendelige, men din mening trenger ikke være alles mening. For noen hunder kan bur være veldig positivt. For noen passer ikke bur i det hele tatt... Og for noen er det helt "normalt" - en mellomting. Bruker man bur på rett måte går det ikke utover hunden i det hele tatt. Selv om du har dine meninger betyr det ikke at det er sånn det er, "punktum"

...

Har Lotta sagt at hennes mening er alles mening? Hun må da få lov til å si det hun mener akkurat slik som du gjør? Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bur er for pyser, pingler og tenåringer som ikke klarer å rydde, lukke dører (ev låse dem), samt til bruk under transport, når bikkja er syk/skadet (doctor's orders) og ev på utstillinger/prøver/stevner.

Punktum.

Når man må skrive det må en sånn måte, så virker det faktisk sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok?

Bur er her i huset for transport, for avslapping, for tygging og kosing med noe godt og for å slappe av. Man kan diskutere bur-bruk i det uendelige, men din mening trenger ikke være alles mening. For noen hunder kan bur være veldig positivt. For noen passer ikke bur i det hele tatt... Og for noen er det helt "normalt" - en mellomting. Bruker man bur på rett måte går det ikke utover hunden i det hele tatt. Selv om du har dine meninger betyr det ikke at det er sånn det er, "punktum"

...

Jo - jeg mener det er sånn og at "de andre" tar veldig feil - og jeg mener at trådstarter her burde gjøre alt Belgerpia sier og litt til. Punktum.

Dessuten synes jeg det er helt på kanten å spørre om burtilvenning og late som om det er noe å "trene på". Burtilvenning er i beste fall noe hundeeiere driver med for sin egen samvittighets skyld, og har liten eller ingen betydning for resultatet av hundens videre burtilværelse. Når døra er igjen er det ingenting hunden kan gjøre med saken uansett, bortsett fra å ødelegge tenner og poter, kapitulere og bli apatisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøst? Bruker dere tid og ressurser på å fundere over "neiets" berettigelse på bakgrunn av ETIKK? Alvorlig?? Eller straff???

Gudbevareossvel? (Sitter noen av dere i Nokas-juryen, tilfeldigvis?)

Selvfølgelig er det uetisk å straffe i gammeldags betydning (altså: om det er å skremme, true (et nei eller ehem er jo en trussel om at hører du ikke nå så kommer det noe værre, fysisk avstraffelse som harde røsk i båndet, dra ned fra bordkanten etter nakkeskinnet etc), hvis det gjøres uten noen oversikt over om det har noen annen effekt enn at det letter på trykket for en eier med mangel på impulskontroll!

Hvordan i alle dager skal man kunne utvikle seg som trener av sin hund, hvis man ikke gidder å bruke tid på å fundere over noe så viktig som hvordan man lærer bikkja å oppføre seg orntlig på en skikkelig måte?

Når det er sagt, er jeg ikke av den oppfatning at det er opp til enhver å bruke bur som oppbevaringsplass til bikkja i hverdagen. Det er iallfall en uetisk skikk, som begynner å bli skremmende utbredt! En hund er ikke et marsvin! Orker du ikke å ta konsekvensene av å få en valp i huset, er du kanskje ikke den riktige hundeeieren! Valper gjør fra seg, de gnager på ting og driter i om det er tøfler eller lovlige bamser de tygger på.

En hund som er for mye alene (hvis ikke eieren syns den er for mye alene heter det seperasjonsangst, men bikkja driter i det òg), biter gjerne ekstra mye i ting. Den har kanskje prøvd å klore seg ut gjennom døra i panikk og bæsja skikkelig stinke-angst-diarè rundt i huset også! Fremdeles er det ditt hundehold som må endres og bur er ikke svaret!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er det uetisk å straffe i gammeldags betydning (altså: om det er å skremme, true (et nei eller ehem er jo en trussel om at hører du ikke nå så kommer det noe værre, fysisk avstraffelse som harde røsk i båndet, dra ned fra bordkanten etter nakkeskinnet etc), hvis det gjøres uten noen oversikt over om det har noen annen effekt enn at det letter på trykket for en eier med mangel på impulskontroll!

Hvordan i alle dager skal man kunne utvikle seg som trener av sin hund, hvis man ikke gidder å bruke tid på å fundere over noe så viktig som hvordan man lærer bikkja å oppføre seg orntlig på en skikkelig måte?

Åssen veit bikkja at det er en trussel om noe værre om du ikke hører, om det aldri har vært behov for å gjøre noe mer enn å si øhøh eller nei?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åssen veit bikkja at det er en trussel om noe værre om du ikke hører, om det aldri har vært behov for å gjøre noe mer enn å si øhøh eller nei?

Du må da ikke spørre meg om hva bikkja di veit?? Du må spørre hunden, kan du skjønne... :P(Kunne bare ikke dy meg!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må da ikke spørre meg om hva bikkja di veit?? Du må spørre hunden, kan du skjønne... :P(Kunne bare ikke dy meg!)

Jeg spør deg jeg, det var du som skreiv:

Selvfølgelig er det uetisk å straffe i gammeldags betydning (altså: om det er å skremme, true (et nei eller ehem er jo en trussel om at hører du ikke nå så kommer det noe værre, fysisk avstraffelse som harde røsk i båndet, dra ned fra bordkanten etter nakkeskinnet etc), hvis det gjøres uten noen oversikt over om det har noen annen effekt enn at det letter på trykket for en eier med mangel på impulskontroll!

Jeg er forholdsvis sikker på at det ikke var bikkja mi ihvertfall, hun har ikke hatt tilgang til pc i dag hun.. (kunne bare ikke dy meg!)

Ikke var det bikkja mi som sa noe om at fy var uetisk og uforsvarlig heller.. Ikke kan jeg huske at hun har nevnt noe om at hun føler seg truet når jeg kremter, hoster, sier fy, nei eller øhøh? Så hvorfor går du ut fra at bruk av de nevnte lyder/ord oppfattes som en trussel om "at hører du ikke nå så kommer det noe værre"? Og at vi som benytter oss av alle disse stygge lydene er "eier med mangel på impulskontroll!"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spør deg jeg, det var du som skreiv:

Jeg er forholdsvis sikker på at det ikke var bikkja mi ihvertfall, hun har ikke hatt tilgang til pc i dag hun.. (kunne bare ikke dy meg!)

Ikke var det bikkja mi som sa noe om at fy var uetisk og uforsvarlig heller.. Ikke kan jeg huske at hun har nevnt noe om at hun føler seg truet når jeg kremter, hoster, sier fy, nei eller øhøh? Så hvorfor går du ut fra at bruk av de nevnte lyder/ord oppfattes som en trussel om "at hører du ikke nå så kommer det noe værre"? Og at vi som benytter oss av alle disse stygge lydene er "eier med mangel på impulskontroll!"?

Jeg går ikke ut fra hva noen oppfatter eller føler noe som helst som, men hva det faktisk er! Hvor har jeg sagt at eiere som bruker disse "stygge lydene" (igjen dine ord, ikke mine) mangler impulskontroll, hvis du ikke gjør det nettopp derfor! Jeg tar gjerne imot kritikk, men jeg vet da hva jeg selv skriver! Jeg kremter og neier jeg og innimellom når forlabbene ligger på spisebordet, eller slikt, men har ingen god unnskyldning for å gjøre det!

Hunden min tror at Tarzan bor i ethvert tre den er i nærheten av når jeg spør "Hvor er Tarzan?". Jeg påstår ikke at han bor der, for det!

EDIT: Hunden min vet at hvis den hopper opp etter stammen med alle fire beina lettet fra bakken, for så å sette seg når jeg spør "hvor er Tarzan", så daler det en godbit ned i kjeften hennes! Hun har ingen som helst begreper om hvem Tarzan er!

EDIT 2: Hva har noe av dette med bur å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går ikke ut fra hva noen oppfatter eller føler noe som helst som, men hva det faktisk er!

Skreiv ikke du dette i et tidligere innlegg?

(et nei eller ehem er jo en trussel om at hører du ikke nå så kommer det noe værre, fysisk avstraffelse som harde røsk i båndet, dra ned fra bordkanten etter nakkeskinnet etc)

Og da spurte jeg deg

Åssen veit bikkja at det er en trussel om noe værre om du ikke hører, om det aldri har vært behov for å gjøre noe mer enn å si øhøh eller nei?

Hvorpå du svarte at det måtte jeg spørre hunden min om..

Hvor har jeg sagt at eiere som bruker disse "stygge lydene" (igjen dine ord, ikke mine) mangler impulskontroll, hvis du ikke gjør det nettopp derfor! Jeg tar gjerne imot kritikk, men jeg vet da hva jeg selv skriver! Jeg kremter og neier jeg og innimellom når forlabbene ligger på spisebordet, eller slikt, men har ingen god unnskyldning for å gjøre det!

Ja, "stygge lydene" er mine ord.. Det med dårlig impulskontroll var det derimot du som skreiv, eller?

Selvfølgelig er det uetisk å straffe i gammeldags betydning (altså: om det er å skremme, true (et nei eller ehem er jo en trussel om at hører du ikke nå så kommer det noe værre, fysisk avstraffelse som harde røsk i båndet, dra ned fra bordkanten etter nakkeskinnet etc), hvis det gjøres uten noen oversikt over om det har noen annen effekt enn at det letter på trykket for en eier med mangel på impulskontroll!

Jeg syns forøvrig at det at det FUNKER å si nei, ehem, øhøh, fy, whatever er god nok unnskyldning til å gjøre det jeg..

EDIT 2: Hva har noe av dette med bur å gjøre?

Det har ingenting med bruk av bur å gjøre.. Det er like OT som at nei, fy og øhøh er uetisk og uforsvarlig å bruke i hundetrening, omtrent..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er det uetisk å straffe i gammeldags betydning (altså: om det er å skremme, true (et nei eller ehem er jo en trussel om at hører du ikke nå så kommer det noe værre, fysisk avstraffelse som harde røsk i båndet, dra ned fra bordkanten etter nakkeskinnet etc), hvis det gjøres uten noen oversikt over om det har noen annen effekt enn at det letter på trykket for en eier med mangel på impulskontroll!

Nå er vel "alle" enige om at positiv straff fungerer alldeles ypperlig - så da mener du det er ok at jeg dæljer bikkja mi for å lære ham å gå i bånd (men hvis jeg gjorde det uten å tenke meg om så er det uetisk?)...?

Hvordan i alle dager skal man kunne utvikle seg som trener av sin hund, hvis man ikke gidder å bruke tid på å fundere over noe så viktig som hvordan man lærer bikkja å oppføre seg orntlig på en skikkelig måte?
Jeg mener at DET er en helt annen diskusjon - men vi kan godt ta den også, diskusjonen "om hvordan man kan utvikle seg som hundetrener", altså? (Men selv i DEN diskusjonen blir jo etikk/moral et underpunkt, da. I MIN verden er det ganske "way out" å påstå at kremting, fying og ev nakkegrep er "uetisk", uansett. Slike karakteristikker mener jeg vi skal spare til alvorlige ting...)

Når det er sagt, er jeg ikke av den oppfatning at det er opp til enhver å bruke bur som oppbevaringsplass til bikkja i hverdagen. Det er iallfall en uetisk skikk, som begynner å bli skremmende utbredt! En hund er ikke et marsvin! Orker du ikke å ta konsekvensene av å få en valp i huset, er du kanskje ikke den riktige hundeeieren! Valper gjør fra seg, de gnager på ting og driter i om det er tøfler eller lovlige bamser de tygger på.

DETTE er jeg 100% enig i. Og hvor er oppdretternes, veterinærenes, og "atferdekspertenes" etiske ansvar i denne smørja, da?

En hund som er for mye alene (hvis ikke eieren syns den er for mye alene heter det seperasjonsangst, men bikkja driter i det òg), biter gjerne ekstra mye i ting. Den har kanskje prøvd å klore seg ut gjennom døra i panikk og bæsja skikkelig stinke-angst-diarè rundt i huset også! Fremdeles er det ditt hundehold som må endres og bur er ikke svaret!

Langt på vei enig - men det er også lov å spørre seg hvorfor så mange hunder nå diagnostiseres med "separasjons-angst" (inn i tiden kanskje, eller bare dårlig avl? Hvis det siste stemmer, hvor er så oppdretternes ansvar?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Langt på vei enig - men det er også lov å spørre seg hvorfor så mange hunder nå diagnostiseres med "separasjons-angst" (inn i tiden kanskje, eller bare dårlig avl? Hvis det siste stemmer, hvor er så oppdretternes ansvar?)

Orker ikke å gå i forsvar på alle de tidligere quotene til deg og Tone. Det er igrunnen stort sett en diskusjon om begrepsforståelse, mer enn en uenighet i hvordan vi faktisk syns det er greit å håndtere bikkja, tror jeg. Det blir mye ballkasting som ikke kommer noen vei, likevel...

Nei, si det. Seperasjonsangst høres jo flott ut, dessuten legger det ansvaret på hunden som "lider" av noe og eier eller oppdretter, går fri! Kjekt det, men det hjelper jo hunden fint lite. En hund er et flokkdyr og vil naturlig føle seg forlatt og "forkastet" når den blir etterlatt i "hulen", mens resten av flokken går på "jakt". Som med så mye annet vi trener på, er det å være alene noe som "kolliderer" med hundens natur!

Avl og oppdrett har jeg ikke mye greie på, så hvorvidt såkalt seperasjonsangst kan ligge i genene, vet jeg ingenting om. Det jeg vet, er at svært få hunder er bekvemme med å være alene sånn av seg selv. Det er vårt ansvar å lære hunden dette på en grei og skånsom måte. Hunder er forskjellige, så hvor lang tid det tar, eller om du i det hele tatt lykkes i å få hunden til å trives i sitt eget selskap i flere timer, det kan jeg ikke svare på. Uansett vil hunden alltid bare gjøre det som er naturlig for den og det vil være helt grusomt å straffe den med bur, fordi du ikke mestrer ditt ansvar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...