Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken rase ville du hatt/ liker?


Nikitaf

Recommended Posts

Hmm.. trodde jeg hadde svart i denne før, men kan jo svare på nytt:)

Jeg har falt helt for aussien, så det blir nok garantert en til av gjeter-/brukslinjer når lille Lyng blir gammel og grå.

Ellers av raser så er disse på lista over interessante raser som jeg kommer på i farta(ikke i noe prioritert rekkefølge):

- Lapsk Vallhund

- Belgisk vallhund (malle og/eller en sorting)

- Golden av jaktlinjer

- Labbe av jaktlinjer

- Kelpie

- Cattledog

- Toller

- Al.husky

- Grønlandshund

- Vorsteh (til rypejakt)

- Münsterlander (rypejakt)

- Pointer (rypejakt)

Har sansen for rhodesian ridgeback også, og nå kan det jo se ut som at det blir det neste som kommer i hus (sambo som vil ha). Ellers kunne jeg godt ha tenkt meg en litt mindre hund som en "attpåklatt" i tillegg til en litt større hund, men har ikke satt meg så mye inn i de forskjellige rasene, da det nok blir en gaaanske lang stund til om det nå blir en gang... hehe:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 158
  • Created
  • Siste svar

Disse hundene har alltid fascinert meg:

Sheltie - sannsynligheten for at det blir en til om ikke så aaalt for lenge er stor. Nydelig, uten tvil:)

Collie, langhår - skal ha en collie en vakker dag!

Aussie - Veldig fascinert av disse.

BC - var alltid det jeg sa jeg skulle ha før..Mulig det blir en en dag

Australsk Kelpie - stilige hunder, men ser kanskje ikke for meg at jeg ender opp med en

Basenji - også stilige hunder, men samme som over

Chinese Crested powder puff - "oppdaga" disse forrige helg, og bare så stilige! Men kjøper nok ikke en..

Flat - En rase jeg sikkert vil vurdere, har bare gode opplevelser med rasen:)

Golden - syntes de var kjedelig før, men liker de veldig godt i dag. Vil nok vurderes langt fram i tid.

Groenendael - nydelige hunder, men vet ikke om jeg tør:P

Islandsk fårehund - fine hunder, kjenner en del eksemplar

Japansk spisshund - også veldig fine

Samojed - er litt fascinert

Kooiker - var i kontakt med oppdrettere, og det stod mellom den og Sheltie da jeg kjøpte hund. Vil nok vurderes igjen senere. Nydelige hunder.

Rottweiler - kjøper antakelig ikke en, men de er flotte

Berner Sennen - kjempefine hunder

Mange hunder som er fine, men hjertet mitt befinner seg nok i gruppe 1, hos Sheltien og Collien. Selv om flere raser kunne blitt vurdert:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Labrador retriever

Nova scotia duck tolling retriever

Flat coated retriever

Engelsk springer spaniel

Cocker spaniel

Laekenois

Katalansk gjeterhund

Pyreneisk gjeterhund

Portugisisk vannhund

Mellompuddel

Lagotto

Australian cattledog

Staffordshire bull terrier

Hm, det er noen som har falt bort nå gitt. Raser jeg en gang har lyst på, eller bare liker å beundre:

Nova scotia duck tolling retriever

Laekenois

Pyreneisk gjeterhund (helst face race)

Australian cattledog

Katalansk gjeterhund

Parson russel terrier

Staffordshire bull terrier

De tre første er nok mest aktuelle som seinere hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovawart- kommer nok alltid til å ha en

Bouvier - om jeg av en eller annen grunn ikke skulle få hoffe en gang i fremtiden..

Portugisisk vannhund- fasinerende rase

Pyrineisk gjeterhund face race - fasinerende rase

Border Collie - en som liker sauer (og er smart, han vi har liker ikke sauer og er ganske "tett i hodet"), kommer sikkert en bc valp i hus om et år eller så...

Alaskan malamutte - gammel drøm, kommer nok aldri til å få en.

Afghansk Mynde - gammel drøm, kommer nok aldri til å få en.

Bearded Colle - samboer'n drøm, ikke umulig at vi eier en sånn en dag

New Founlandshund - SÅÅÅ lyst på... men stor, mye hår, prioriterer andre raser.

Også ønsker jeg meg en hund jeg kan bruke til gjeting av sau (og agility/lp), som ikke er border, ikke noe galt med borderen, men har lyst på noe litt mer uvanlig og spennende:) Hvilken rase det skulle være vet jeg ikke enda.

Lista kunne nok blitt mye lenger, mange fine raser der ute!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sikkert glemt noen, men dette er det som falt meg inn først:

Engelsk springer spaniel - herlig rase, og "må" jo egentlig like dem siden jeg har en :)

Pinscher - neste rase jeg skal ha, under planlegging nå

Whippet

Australian Shepherd

Lapsk Vallhund

Kelpie

Border Collie

(svak for gjeterhundraser ja)

Rhodesian Ridgeback

Dobermann

Rottweiler

Alaskan Husky

Faraohund

Litt variert med andre ord :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker mastiffer, rotweiler, langhårs schæfer, groendal, Collie, sheltie, border collie, st bernhard, bernersennen, vorsteh, leonberger, malamute, labrador, gatemix og Grand danois.

Raser jeg vil ha:

Sheltie og Langhårs collie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Den dag idag er nok rasene en del annerledes enn de ville vært for noen år siden!

Raser jeg kunne tenkt meg neste gang...

- Border Collie

- Papillon

- Malinois

- Aussie etter mine favorittlinjer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det skulle blitt en hund nr.2 hadde jeg vurdert følgende raser:

Saluki - utrolig vakre skapninger samtidig som jeg liker gemyttet.

Afghaner - utrolig vakre de også, men kanskje litt for mye pelsstell..

Dverg/mellompuddel - Blitt veldig positivt overasket over de hundene jeg har møtt og det virker som en knallfin rase, som samtidig passer til meg.

Papillon - Utrolig fin og nydelig rase. Lærenemm og rask.

Border Collie - Om en good stund. Da må jeg ha mye mer erfaring hvis BC'ene er så krevende som alle sier.

Sikkert noen fler raser som jeg gjerne ville hatt også, hehe! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eurasier

Malamute

Husky

Faraohund

Dobermann

Berner

St.Bernard

Schnauzer alle typer

Schæfer

Affen

Griffon

Pincher

Am.Bulldog

Boxer

Grand Danois

Boerboel

Bullterrier

Amstaff

Keeshound

Benji mix (den lille helten)

Airdale Terrier

Collie

Kelpie

Afganer

Pyreneer

Kineser Naken.

Hokkaido

Samojed

og mange andre jeg ikke kommer på i øyenblikket...

Egentlig ville jeg hatt de fleste hunder unntatt settere og retrievere og puddel/krøllepelshunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min liste har forandret seg litt :)

Hunder jeg kunne tenkt meg og hatt:

Toller - kjempe fin rase, og savner og ha en i hus. Men vill ikke ha den nå.

mellom/dverg puddel - Kjempe flotte hunder

Aussie - Skal ha en aussie når jeg flytter

Lagotto - Dette er en rase jeg virkelig håper jeg får om ikke alt for mange år.

BC - Vill ha en BC når jeg har fått mer erfaring

Cavalier - Håper jeg får fler av denne rasen.

jaktgolden

Raser jeg liker:

Tibetansk spaniel -

Amerikansk cocker spaniel

Engelsk springer spaniel

Malteser

Shitzu

saluki

Det er de jeg kommer på :)

Golden retriver

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg er hundehårsallergiker har jeg ikke store valgmulighetene, men neste hund blir uansett en

Mellompuddel (helst sølv eller rødfarget..) :)

Jeg sikler også litt på Xoloitzquintle, stor eller mellom.

Favoritten er Storpuddel, ingen konkurranse der.. ;)

Hadde ikke hundehårsallergien vært et tema hadde jeg sett enda nøyere på

Greyhound

Whippet

Chinese Crested Powder Puff

Mulig jeg er sær, men ellers så er det ikke så utrolig mange andre hunderaser jeg kunne tenkt meg.. Enten så sikler de, røyter masse, er for kraftige, eller for små, eller har et vanvittig aktivitetsbehov, eller vokter for mye, eller gneldrer mye, eller har generelle atferdstrekk som ikke passer inn i mitt hundehold, eller så synes jeg ikke de er noe pene.. :) ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raser jeg kunne tenkt meg å hatt er:

Groenendael (har jo det da, men kunne godt fått en ny når den jeg har sier takk for seg)

Malinois

Hollandse Herdershond (hollender), men da må den være snill.. :)

Schäfer, men den må være svart eller grå fra brukslinjer (med rett rygg..) - de andre er ikke fine.

Og takket være Aya kjenner jeg at det kanskje hadde gått an å hatt en riesenschnauzer fra bruks (IPO) linjer - jeg som egentlig ikke liker barte/skjeggedyr..

Når jeg blir gammel og ikke gidder trene så mye organisert lenger, er det greyhound som gjelder. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fan av de fleste hunder jeg da, men har en forkjærlighet for store hunder.

Raser jeg kunne ha tenkt meg:

Labrador Retriever - De er bare så snille å gode

Kelpie - utrolig fine hunder

Irsk Ulvehund Store og flotte, men jeg ser ikke for meg en i hus

Lapsk Vallhund

Pyreneisk Gjeterhund De er så kule!

Staffordshire Bull Terrier Tøffe hunder!

Groenendael

Rottweiler - Alltid likt disse!

Toller

Berner Sennen

Australian Sheperd - facinerende hunder!

Eurasier

Basenji Store personligheter, noe som er flott med dem

Golden Retriever Av jaktlinjer!

Engelsk, irsk, gordon setter

+ noen fler :)

Så liker jeg Parson russell Terrieren veldig godt da. Hadde aldri forventa meg å skaffe meg en liten hund (da jeg liker store hunder, men mamma sa at vi skulle ha en liten) men angrer ikke på valget, for han er mer en nok hund i liten kropp! Hadde han vært litt større, hadde det blitt for mye hund!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raser jeg vurderer som maskot i :

Greyhound: vakker vakker hund, med litt større hus, lese og bli bedre kjent med rasen og når jeg blir klar til valp igjen så tror jeg nok kanskje jeg havner på disse lekre sakene! Fins ingenting vakrere å hvile øynene på!

Chihuahua: jeg er sjarmert av Kine sine små....

Boston terrier: herlige og sjarmerende!

Rottweiler: Barndomsdrømmen er å eie en sterk og kraftig rottis hanne..... blir nok kanskje bare med fantasien...

Men jeg kjenner at det absolutt er myndene som trekker seg til meg... har alltid vært fasinert av Saluki , men greyhounden tiltaler meg mer nå!

(en takk til Bowie som jeg er hodestups forelsket i!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har ikke skrivd hvilke raser i denne tråden så nå skal jeg det:

De rasene jeg kunne tenkt meg: (skal jeg ramse opp alle jeg liker, så blir det en for lang liste)

-bc

-dansk svensk gårdshund

-Norsk lundehund

-Toller (dette er drømmehunden, men har skrivd flere steder tidligere om hvorfor det er uaktuelt ennå).

-Siberian husky

-de to langhårsbelgerne (typen er veldig glad i disse da)

Glemte en da:

-Australsk kelpie

+ mudi, og pyreneisk gjeterhund (korthårshode)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raser jeg liker,har per dags dato og kunne tenkt meg i framtida:

Engelsk Setter (har falt totalt etter den jeg har sjøl, skal absolutt ha flere med tida)

Gordon Setter ( har blanding,kunne godt tenkt meg rein raset)

Breton

Rottweiler ( har blandinger med denne nå)

Berner Sennen

Labrador ( sort eller brun)

Eurasier

Cane corso

Av mindre hunder ville valget blitt en Basset hound:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Breton og det kommer helt klart flere Breton's

Om jeg måtte velge en annen fuglehund ville jeg valgt:

- Korthåret Vorsther

- Irsk Setter, men ikke etter amerikanske linjer

Ellers er jeg veldig svak for:

Whippet

Afghansk mynde

Toller

Kanskje en belger ( brun - husker ikke helt forskjell på dem )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...