Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor ofte vasker du fôrtønna? Og er det egentlig nødvendig?


Lemen

Recommended Posts

Jeg pleier å vaske fôrtønna når den er tom, dvs når 10 kg fôr er fortært og en ny pose skal helles oppi. Jeg kjenner flere som aldri har vasket fôrtønna og som synes det er litt hysterisk å være så nøye.. :unsure: Men jeg er sikker på å ha lest (ett sted..) at de fleste typer hundefôr blir sprayet med fett (for økt smaklighet) og at dette fettet setter seg i fôrtønna og harskner over tid, noe som igjen kan forringe fôrkvaliteten..

Stemmer dette?

Er det jeg som er vel nøye eller er det vennene mine som er griser.. :)

Og hvor ofte vasker du fôrtønna di?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en av de som aldri har vasket fortønnene.

Har vel hatt den ene i 6 år og den andre i 2 år. Ikke hatt noe problem med forkvaliteten.

Vet om ei som vasket tønna og den var ikke blitt helt tørr når hun helte opp i nytt og i slutten av den nye sekken oppdaget hun mark :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vel ikke vasket den på lenge, eller dvs jeg vasket den ene bøtta i dag. Hadde smussideen i tankene en gang, og da kom jeg på å legge hele sekken i tønna. Må ha kommet på noe nytt senere, for sekken forsvant etter en tid. Men tønna burde jo vært vasket mellom hver gang, ikke minst med tanke på fettet..

Nå kom jeg akkurat på hvorfor jeg la sekken nedi. Det var ikke smuss, men sommer og fleskebiller :) De dukker opp der det oppbevares mat, og da er det om å gjøre å ha det tettest mulig. Sånn var det, men nå er det vinter og fleskebillene er forsvunnet. Hjalp å ha myggnetting for vinduet, ja.

En uting å tømme maten rett i dunken. Når den er nesten tom, fyller man på nytt og det nederste laget blir stadig gamlere. Tror jeg henter tilbake sekken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanken på å vaske fortønna har ikke slått meg inn en gang :) Men det bør kanskje gjøre det og..?

Blir vell når jeg for ånden over meg, ikke noe jeg setter opp tid og dato for, eller noe jeg gjør så veldig ofte.

Bare sånn for å ha spurt..hvorfor vaske tønna? Lokket er på, foret er tørt, og tønna står tørt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke hatt fòrtønne sånn veldig lenge. 4 15 kg sekker eller noe. Og jeg har ikke vasket den. Ser heller ikke vitsen med det. Hvorfor blir egentlg forkvaliteten dårligere av den grunn?

Hm, nei aldri tenkt over det, men tror nok ikke jeg kommer til å vaske den nå heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ikke lenge siden jeg skaffet meg en fôr-tønne. Jeg har aldri tenkt på en gang å vaske den, men når du sier det, så er det kanskje lurt, uansett hva noen synes om en liten perfeksjonist. Hehe. Med, alt det fettet som til slutt setter seg fast i veggene i bøtta. Så ja, neste gang hu har spist opp alt, skal jeg ta å vaske godt nedi der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å vaske fôrtønna når den er tom, dvs når 10 kg fôr er fortært og en ny pose skal helles oppi. Jeg kjenner flere som aldri har vasket fôrtønna og som synes det er litt hysterisk å være så nøye.. :unsure: Men jeg er sikker på å ha lest (ett sted..) at de fleste typer hundefôr blir sprayet med fett (for økt smaklighet) og at dette fettet setter seg i fôrtønna og harskner over tid, noe som igjen kan forringe fôrkvaliteten..

Stemmer dette?

Er det jeg som er vel nøye eller er det vennene mine som er griser.. :)

Og hvor ofte vasker du fôrtønna di?

Jeg er på ditt lag LivB!

Mine hunder er i underkant av 10 kg tilsammen, men jeg kjøper 15 kg for. Så hos meg varer foret en god stund!

For det første tømmer jeg aldri foret i tønnen, men klipper toppen av sekken og setter den ned i tønnen.

Det er som du tror, at en del av fettet er på utsiden av tørrforet pga smaklghet!

Fett kan harskne og om man ikke er flink og lukke lokket på tønnen er det lett for at man få "udyr" i foret.

Det jeg er veldig nøye på etter at tønnen er vasket, er at den er helt tørr før en ny sekk settes nedi.

Selv om jeg sitter hele sekker i tønnen min er det alltid en knott eller to som faller til bunnen..derfor rengjør jeg den alltid tønnen før en ny sekk kommer nedi!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er på ditt lag LivB!

Mine hunder er i underkant av 10 kg tilsammen, men jeg kjøper 15 kg for. Så hos meg varer foret en god stund!

For det første tømmer jeg aldri foret i tønnen, men klipper toppen av sekken og setter den ned i tønnen.

Det er som du tror, at en del av fettet er på utsiden av tørrforet pga smaklghet!

Fett kan harskne og om man ikke er flink og lukke lokket på tønnen er det lett for at man få "udyr" i foret.

Det jeg er veldig nøye på etter at tønnen er vasket, er at den er helt tørr før en ny sekk settes nedi.

Selv om jeg sitter hele sekker i tønnen min er det alltid en knott eller to som faller til bunnen..derfor rengjør jeg den alltid tønnen før en ny sekk kommer nedi!

Så bra! Jeg er ikke den eneste som er nøye på det! :D

Jeg merker jo godt at innsiden av fôrtønna er fettete når jeg vasker den, så jeg kommer nok ikke til å slutte med vaskingen nei. Jeg er veldig nøye på at fôrtønna er tørr før jeg tar fôret oppi, jeg er ikke glad i biller og larver, og har heldigvis ikke opplevd å finne noen i fôrtønna. Men kanskje jeg likegodt bare kan la fôret ligge i posen og så stappe den oppi tønna.. Litt enklere det gitt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...det går raskerer og vaske tønnen om du setter sekken nedi...mindre fet og fjerne :) ...

Siden jeg er makelig annlagt skal ting ta liten tid :rolleyes:

Jeg har aldri hatt "utøy" i foret...men det er viktig og forebygge!!

Hos meg er renslighet en dyd!... men jeg er ikke "hysterisk"!......bare litt :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Jeg har ikke vaska fortønnene noen gang jeg? Den ene er 3 år gammel, den andre er 2..

Man kjenner vel på veggene om de er fulle av fett eller ikke? Kan ikke si at det er noe jeg har lagt merke til i noen av tønnene.. Den ene er jo hvit, så jeg antar at om det var noe gugg nedi der, så ville jeg sett det..

Jeg passer på å tømme ut siste rest av forrige sekk med tørrfor før jeg heller oppi nytt da, for å forhindre at det blir liggende gammelt for nederst i tønna og mugne..

I dyrebutikken jeg kjøper tørrfor, er de stadig utsolgt, så foret er ikke gammelt når jeg får tak i det heller, så det har vel ikke rukket å bli harskt innen frøknene mine har fått spist det opp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Vi vasker tønnene våre en gang i året - når det er tid for vårrengjøring i kennelen blir også tønnene vasket. Når jeg bodde alene for en del år siden så vasket jeg tønna mellom hver sekk.

Jeg innser at jeg brått høres pertentlig og ryddig ut - men jeg er egentlig ikke det ha ha ha ha ha - det er bare at jeg syntes jeg burde liksom........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt fortønne siden juli omtrent og har aldri vasket den. Vi har alltid forsekken stående i fortønna, vi heller det aldri ut så jeg har ikke tenkt på at jeg burde vaske den. Kanskje jeg skal gjøre det neste gang jeg kjøper fôr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her blir for dunken vasket mellom hver sekk.

Til nå har jeg pleid å kjøpe 7,5kg sekker, men har nå gått over til nytt for og kjøper 15kg. Så da blir det jo litt lenger mellom hver vask. 15kg for holder en god stund til to hunder på 8,5 og 5,5 kg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
    • Bodde i blokk (med heis) med marka like utenfor døra og parker i nærheten og synes det fungerte helt fint med valp/hund. Selvsagt deilig med egen hage som vi har nå, men det er først og fremst en større fordel for oss tenker jeg (tror ikke hunden bryr seg nevneverdig om å være ute i egen hage eller sitte en rolig plass ute i nærheten, med mindre hunden liker å være mye ute i hagen også alene da, som ikke har gjeldt hundene jeg har hatt/den jeg har). 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...