Gå til innhold
Hundesonen.no

Butikkfor kontra veterinærfor?


PsychoLynx

Recommended Posts

Hvorfor er det så mange som er SÅ himla nøye på hva slags mat de gir til hunden(e) sin(e), men gir f*** i hva kattene får å spise?

Hva er forskjellen? Er det "bare" en katt, så den trenger ikke noe spesielt for? Den trenger ikke de ekstra utgiftene osv?

Jeg bare lurer... (og nei, dette er fortsatt ikke myntet på noen spesielle her inne, jeg bare lurer)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 56
  • Created
  • Siste svar

Jeg kan gi butikkfor til både hund og katt jeg. Katten vår får butikkfor nå og har alltid fått det. Har også prøvd endel butikkfor til hunden, men det har ikke vært like bra. Nå har vi et privatforhandler for. Syns prisene på dyrebutikker og veterinær er alt for høy. Hvis noen gir hunden sin veterinærfor fordi det er kun det beste, mens gir friskies til katten, så motsier de jo seg selv litt da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i huset får kattene dyrere for rett og slett fordi de er kastert, og jeg har sett eksempler på bivirkning om de får butikkfor da... (ikke alle katter blir syke av det selvfølgelig, men den sjansen tar ikke jeg).

Buffy fikk det billigeste og beste foret jeg fant til henne, som hu gikk bra på og tålte optimalt. Vom og Hundemat. Hu tålte dårlig Eukanuba, men enda dårligere Labb... Friskies (eller hva det nå heter til hund), prøvde jeg aldri.

Kvalitet er en ting, men erfaring av hva som er best er noe annet. Men har følelsen av at mange som feks har utekatter ikke har helt oversikt over hva som kommer ut i andre enden hos kattene sine.. De ser ikke om de har diare, om det kommer mye dritt eller lite. Er de dårlige i pelsen, kan det skyldes på så mangt, siden de er ute mye av tiden osv... Da man har innekatter så ser man alt, på lik linje som det sku være en hund, og da velger man for deretter. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare lurer, med butikkfor-så mener du(dere) bare for fra dagligvaren. Ikke for fra dyrebutikkene også vel? For de fleste av dyrebutikk fôrene er jo like så bra som vet for (bare det at vet får inn noen av de mer fôrene beregnet på sensitiv mage, pels, bla bla osv :P)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår katt får for det meste fisk, og whiskas tørrfor. Og noen ganger whiskas bløtfor. han spiser også endel mus og fugl som har jakter ute. Så han til stadig gående med en mus som han satt og knasket på når jeg bodde hjemme. Jeg tviler ikke på maten til katten. Han spiser mye godt, selv om det ikke er handlet fra veterinær eller dyrebutikk. Han har aldri vært syk. Ikke en gang har vi vært hos dyrlegen med han. (kastraksjonen ble gjort privat hos en vet. som bodde under oss) Han er i god form nå og har passert 13 år. Jeg har ikke samme syn på det som andre har (at kun dyr mat er det beste), og jeg har også diskutert det på hundedelen, men som jeg forøvrig ikke orker mer. :P Det viktigste er hvordan ditt dyr fungerer på maten. At dyret er frisk og raskt og spiser godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare lurer, med butikkfor-så mener du(dere) bare for fra dagligvaren. Ikke for fra dyrebutikkene også vel? For de fleste av dyrebutikk fôrene er jo like så bra som vet for (bare det at vet får inn noen av de mer fôrene beregnet på sensitiv mage, pels, bla bla osv :P)

Jeg mener dagligvare for som Whiskas, Friskies eller feks Pus eller hva det heter. BILLIG for rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det helt naturlig å gi både kattene og hunden kvalitetsfor som hovednæring.

De kan spise butikkfor også. Men det de får hver dag er ikke butikkfor, men kjøpt hos vet.

Hadde aldri falt meg inn å gi katten dårligere enn hunden!

Dyrene mine spiser sikkert bedre enn meg næringsmessig :P

Pusen vår fikk butikkfor i en periode, det så vi på pelsen og energien hennes at ikke passet henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos meg får kattene ikke spise daglivarefor.

Om dere leser ingredienslistene på et daglivarefor og sammenligner det med for kjøpt i dyrebutikk/vetrinær, så er det stor forskjell.

Daglivareforet innholder altfor mye vegetabilsk fett og protein blandt annet. Dette er ikke optimale fett og proteinkilder for katter.

En av grunnene til at katt får urinstein er for med for lite animalsk fett og protein.

Et for som innholder for mye vegetabilsk fett og protein fører til at katten får i seg næringstoffer den ikke kan nyttegjøre optimalt. Dette fører til større belastning for nyrer og urinsystem (de får høyere Ph på urinen som igjen kan før til urinstein)

Katter må også få tilført Taurin (et enzym som finnes i kjøtt)

På de fleste ingredienslister kan man finne Taurin. Det gir da en pekepinn på at foret ikke innholder nok kjøtt og dermed må produsenten tillsette Taurin.

Eukanuba som jeg forer med tilsetter ikke Taurin. Foret innholder nok av dette enzymet, men det er ikke lov og skrive Taurin på en ingrediensliste om det ikke er tilsatt. Altså innholder det nok kjøtt (40% kylling)

Når et for har høyt innhold av kjøtt, vil kattene få en lav Ph på urinen. Dette gjør da at selv om mine katter er kastrert og sterelisert, så kan de få et voksenfor. Hankatten vår har normalvekt og hunkatten er litt slank.

I lengden blir det også billiger for meg og fore med kvalitetsfor. Jeg kjøper 7,5 kg sekker og kattene spiser ca 100 gr tilsammen daglig.

Det er første gang jeg har katt, men jeg ser ingen grunn til ikke og behandle dem på lik linje som hundene mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg hadde katt fikk han HILLS hairball controll og HILLS light , men han gikk noen ganger lei og da fikk han litt Whiskas også fikk han HILLS igjen.

Han fikk også boksemat, det var fra butikken, men hovedmaten fikk han igjennom tørrfôret.

Fikk aldri en klage fra vetrinæren når vi var hos dem, han var alltid frisk og rask, flottpels hadde han også, og ingen tørre poter.

Nå har jeg hund og hun går også på HILLS, henger nok litt igjen for jeg hadde så god erfaring med det når jeg hadde Gråpus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Friskies får katten min, og han er den 5. katten min som får det foret, og det er bra både på pelsen og avføringen hans.

Bruker også Friskies til hund, og har samme gode erfaringen på det.

Gikk over til Eukanuba kattefor en gang, men det ville han ikke ha. Han spiste omtrent ingenting, og maten ble bare stående. Gikk over til Friskies igjen, og da kom matlysten tilbake også. Skal aldri skifte igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Her går det i nutram..

Gikk jo over til det med hundene i huset ...har vært super fornøyd så da får pusen det å..

Når jeg hentet Pjusken så han virkelig pjuskete ut.. Synes ikke pelsen hans var noe fin.. han så kikkelig stusslig ut...

Har bare hatt han 1 uke fra i dag faktisk og han er blitt penere i pelsen allerede..

Nå jobber jeg jo i dyrebutikken så får litt prosenter på fòret.. Men kommer nok til å bruke det fòret så lenge jeg er fornøyd med det.. Selv om det er litt dyrt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker alltid veterinærfòr til kattene våre pga vi har kastererte hankatter og de skal ikke ha mat med mye magnesium, vi har mistet en katt pga vi gav han feil fòr, og skal ikke miste fler av den grunnen!

butikk fòr anbefales ikke.... les om det på nettet, står masse der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man er nødt å være nøye med hva man forer dyra sine med, uyansett dyr. Er også opptatt av at man prøver å variere maten litt.Skal alltid være tørfor og vann,men gir gjerne litt fisk,rått kjøtt bløtfor ol.Jeg gir ikke ekstra hver dag,for mine katter blir da gjerne litt lei det og de syntes det smaker ekstra godt når det går en dag eller to mellom hver gang.

Og en ting som er like viktig er at man er nøye på rensing og vasking av mat og vannskåler. Jeg renser dem først i litt klorin før jeg vasker med salo og skyller alltid godt i iskaldt vann til slutt, for baselusker av ymse slag dør i kladt vann, men trives i varmt og lunket vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker alltid veterinærfòr til kattene våre pga vi har kastererte hankatter og de skal ikke ha mat med mye magnesium, vi har mistet en katt pga vi gav han feil fòr, og skal ikke miste fler av den grunnen!

butikk fòr anbefales ikke.... les om det på nettet, står masse der.

Helt riktig. Dette er en feil jeg aldri kommer til å ta sjansen på å prøve, og jeg tror ikke mamma og pappa gjør det engang til heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her i huset går det i vetrinær fôr til både hund og katter...det er minst like viktig for pusene å få de rette nøringsmidlene i kroppen sin også!! så her går det i hills til dem alle!! så går vi jo på også vom og hundemat til odin da!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 months later...

Jeg syns det er litt forskjell på hunder og katter jeg, da. Hunder bruker seg selv mye mer, de går turer, trener lydighet, agility, spor, whatever, mens mange katter går inne og tusler hele dagen. Så jeg skjønner på en måte at folk er mer nøye på hva de gir hunden. Men jeg er selvfølgelig enig i at katter også skal ha kvalitetsfôr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er litt forskjell på hunder og katter jeg, da. Hunder bruker seg selv mye mer, de går turer, trener lydighet, agility, spor, whatever, mens mange katter går inne og tusler hele dagen. Så jeg skjønner på en måte at folk er mer nøye på hva de gir hunden. Men jeg er selvfølgelig enig i at katter også skal ha kvalitetsfôr.

Jeg er enig i det.. :console:

Men kvalitetsfór er en selvfølge for alle dyrene her i huset.. Kanin, fugl, katt og hund.... :)

Synes i det lange løp det er billigere å kjøpe kvalitetsfór óg, katten spiser mindre, og fóret vare lenger...

Litt dyrere i innkjøp, men hvis man regner på hvor mye det går, tror jeg de fleste vil komme til at det ikke er mye forskjell i forhold til butikk fór, hos meg ble det billigere...

Og det er klart når man har innekatt så har det utrolig mye å si hvor mye katten gjør fra seg, og om det stinker i hele huset.. :glare:

Her har vi kommet fram til at katten fungerer best på Hills Nautered Cats, altså spesialfór for kastrerte katter.. :P

Han får også litt butikk kjøpt våt fór, men det er bare kos..... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her får alle, både hunder og katter, det fôret jeg tror er best for dem, uansett hva det koster. Foreløpig står de på utekattfôret til RC (de er altså utekatter, og ja - vanskelig å vite hva de legger fra seg), men jeg vurderer å gå over til kastratfôr, eventuelt halvblande.

Det hender de får godis fra butikken, men aldri mer butikkfôr. Søsteren min prøvde butikkfôr på sine tre (fordi hun ikke trodde forskjellen lå i mer enn pris), og de hadde store problemer med stadig oppkast alle sammen. Når hun gikk over til dyrebutikkfôr igjen gikk det over. Har selv brukt butikkfôr i korte perioder når pengene var helt slutt samtidig med fôret, og pelsen på pusen ble tørr og brakk lett, hun flasset, og la fra seg enorme mengder avføring som stinket verre (dette var mens hun var innekatt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Hva om man har en katt som faktisk IKKE vil ha kvalitetsfòr ?

Jeg har nemlig det problemet... ;)

Har en hunkatt på snart 9mndr, som begynte på Royal Canin Kitten... etellerannet..

Og det fòret lå jo i koppen i evigheter... Så jeg prøvde å blande det med litt sånn Whiskas Tørrfor fra butikken...og det hun spiste var tørrfòret fra butikken..det andre ble liggende igjen :)

Hun får også 100g våtfòr fra KitèKat hver dag. Dette er det hun vil ha,og da får hun det ..

Tror ikke hun lider noen nød... Hun er ikke 9mndr engang,og veier allerede 3,5kg... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Her får alle, både hunder og katter, det fôret jeg tror er best for dem, uansett hva det koster. Foreløpig står de på utekattfôret til RC (de er altså utekatter, og ja - vanskelig å vite hva de legger fra seg), men jeg vurderer å gå over til kastratfôr, eventuelt halvblande.

Utekattforet til RC? Har de et eget for beregnet på utekatter? (skulle ikke forundre meg...) Men til det tråden handler om; Her får kattene, Whiskas, Friskies, Kitekat, hundefor, kokt fisk og selvfølgelig det de fanger ute. Ser ut til å fungere helt utmerket :thumbs: Når det gjelder dyrt "kvalitetsfor", da jeg var hos veterinæren for en stund siden, så fant jeg ut at jeg skulle være snill med kattene og tok med noen prøveposer med Hills kattungefor. Nå kom de nok til å bli glade...skal si de ble begeistret..ingen av kattene rørte foret.. :icon_clapping:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utekattforet til RC? Har de et eget for beregnet på utekatter? (skulle ikke forundre meg...) Men til det tråden handler om; Her får kattene, Whiskas, Friskies, Kitekat, hundefor, kokt fisk og selvfølgelig det de fanger ute. Ser ut til å fungere helt utmerket :thumbs: Når det gjelder dyrt "kvalitetsfor", da jeg var hos veterinæren for en stund siden, så fant jeg ut at jeg skulle være snill med kattene og tok med noen prøveposer med Hills kattungefor. Nå kom de nok til å bli glade...skal si de ble begeistret..ingen av kattene rørte foret.. :icon_clapping:

RC har forskjellige typer fôr for forskjellige typer katter, ja. Innekatter, utekatter, kastrater og fertile har forskjellige "problemer", f.eks. har (som regel) ikke innekatter tilgang på gress slike utekatter har.

Hva katten liker tror jeg er en vanesak - det kommer an på hva den er vokst opp med. Her i huset er det ingen som _vil_ ha butikkfôr bortsett fra en. En katt nekter å spise våtfôr til katt (og rynker kraftig på nesa av butikkmat), men spiser gjerne tunfisk og elsker RC-tørrfôr. To stykker spiser alt du legger foran nesa på dem, fordi det er det de har måttet gjøre for å få mat.

Men så spiser jo særingen som ikke vil ha våtfôr melon da, så kanskje de bare er sprø hele gjengen. Ikke vet jeg.

Men etter å ha sett tre katter i samme husholdning få tørrfôr fra butikk (det var et forsøk på å ikke henge seg opp i pris=kvalitet), så har jeg lite lyst til å gjøre det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våre katter gikk på sånn Friskies butikkfor, men jeg ville prøve noe som var bedre. Jeg prøvde RC eller Eukanuba (?) fra dyrebutikken og de likte det mye bedre og de trengte heller ikke så mye mat som de måtte ha med det andre foret. Nå har vi byttet til butikkforet igjen, men bare fordi pappa synes det er for "dyrt".. <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Våre katter gikk på sånn Friskies butikkfor, men jeg ville prøve noe som var bedre. Jeg prøvde RC eller Eukanuba (?) fra dyrebutikken og de likte det mye bedre og de trengte heller ikke så mye mat som de måtte ha med det andre foret. Nå har vi byttet til butikkforet igjen, men bare fordi pappa synes det er for "dyrt".. <_<

Tenk at foreksempel så må du gi 50 gram med et kvalitetsfor og 100 gram med billigfor for at katten skal få i seg riktig næring. og si at sekken med kvalitesfor koster 100 kroner mens den med billig koster 50. du vil se at det sånn sett jevner seg ut. mange sier også at kattene lever lenger og har det bedre hvis de går på et kvalitetsfor enn med andre merker. men det er optil hver katt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...