Gå til innhold
Hundesonen.no

Butikkfor kontra veterinærfor?


PsychoLynx

Recommended Posts

Jeg bruker for som jeg kjøper i dyrebutikken... og litt våt for da, som jeg kjøper i butikk som han får litt av innimellom. Prøvde en gang å kjøpe butikk for, men da ville ikke den andre katten jeg hadde spise noe av det, kun når hun var veldig sulten. Så da er det bare for fra dyrebutikken vi bruker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 56
  • Created
  • Siste svar
  • 1 month later...
Hvorfor er det så mange som er SÅ himla nøye på hva slags mat de gir til hunden(e) sin(e), men gir f*** i hva kattene får å spise?

Hva er forskjellen? Er det "bare" en katt, så den trenger ikke noe spesielt for? Den trenger ikke de ekstra utgiftene osv?

Jeg bare lurer... (og nei, dette er fortsatt ikke myntet på noen spesielle her inne, jeg bare lurer)

Jeg synes det var et godt spørsmål.

Personlig skal jeg fòre katten vår først med Royal Canins juniorfòr, så skal jeg enten begynne med Maine Coon fòret (siden det er Maine Coon jeg skal ha) eller så skal jeg fòre den med et fòr som er tilpasset innekatter. Innekatter blir jo utsatt for falsk belysning, røyting året rundt med pelsballer og det hele, pluss at det minsker lukten på avføringen, som min venninne på Tropehagen zoo fortalte meg.

Jeg er ABSOLUTT nøye med hva jeg skal fòre katten (og hunden jeg skal ha) med og her er det ikke snakk om middagsrester, tøys og tull. Enda jeg er en fattig student :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes kattfôr fra dyrebutikker er veldig dyrt i forhold til butikk fôr. Jeg tror ikke det er like stor forskjell når det gjelder hundefôr?

Her er hunden et bruksdyr som er nyttig, og for å holdes i topp form får de høykvalitetsfôr. Men jeg er ikke helt hysterisk om jeg ikke får tak i RC høyenergi... Noen ganger får de litt Pro Pac (både senior og normal). Nå har til og med Amira fått Pedigree en uke og Troll en uke, fordi jeg ikke har fått kjøpt noe annet.

Kattene på gården får vanligvis hundefôr de og (RC høyenergi :)), men noen ganger får de Frisikes eller noe annet billigfôr... Vi gjør til og med noe så drastisk at kattene får masse kumelk hver eneste dag! Allikevel holder katttene seg friske og fine :)

PS

Jeg er ganske sikker på at middagsrester o.l. er svært viktig for hunden hvis den spiser et fôr av høy kvalitet. Fôret er nemlig så "sterilt" at hvis ikke hunden blir vant til å spise litt ulike mattyper og bakterier, får den veldig lett diarè om den skulle komme til å få i seg noe annet enn hundefôr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kattene mine får en blanding av masse rått kjøtt/bein (også en del V&H), og fôr for steriliserte katter fra veterinæren. Å kunne gnage på bein gjør underverker for tennene. Dessuten virker det som kattene setter minst like stor pris på å jobbe med maten som hunden.

Jeg gir mest mulig kjøtt til dyrene mine. Å fôre på noe der hovedingrediensen er korn, er fullstendig uaktuelt. Dessuten ser jeg virkelig ikke poenget i alle tilsetningstoffene som f.eks farge. Kattene mine ser ut til å gi blanke i om kulene er røde, grønne eller brune. Da trenger de heller ikke proppe i seg E-stoffer unødig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Det som er problemet med butikkforet er at det er veldig mye stivelse i det og salt. Dette er for at kattene skal like foret bedre. Og de som har Siameser vet jo at denne rasen ikke tåler stivelse (muligens andre raser også).

Med så mye stivelse i foret blir det ikke så mye til overs for det andre kattene virkelig trenger som proteiner, vitaminer, mineraler osv, derfor kommer mye av møkka ut i tynnere form.

Hvis man fjerner all den stivelsen som er i butikkforet og sammenligner da med det foret man kjøper hos vet eller dyrebutikk, sitter man igjen med samme pris.

Ergo jeg vil heller ha en katt med fast fin møkk enn en katt med bløt møkk:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...