Gå til innhold
Hundesonen.no

Butikkfor kontra veterinærfor?


PsychoLynx

Recommended Posts

Friskies får katten min, og han er den 5. katten min som får det foret, og det er bra både på pelsen og avføringen hans.

Bruker også Friskies til hund, og har samme gode erfaringen på det.

Gikk over til Eukanuba kattefor en gang, men det ville han ikke ha. Han spiste omtrent ingenting, og maten ble bare stående. Gikk over til Friskies igjen, og da kom matlysten tilbake også. Skal aldri skifte igjen ;)

Grunnen til at katten spiser mer friskies (eller annet "butikkfòr) er at vanninnholdet er så høyt. Dermed må katten spise mer for å få i seg like mye fet, proteiner osv som i et litt dyrere fòr.

En katt som får i seg optimale mengder fòr, kan faktisk gå et par tre dager uten mat. Slik gjør kattedyrene ute i naturen. Men vi mennesker er anlagt slik, at hvis en gjest/katt i huset ikke spiser, så blir vi fornærmet og forsøker å behage gjesten ved å tilby noe mer smakelig...

Og hvorfor mener mange at butikkfòr er rimeligere enn det man får kjøpt hos veterinær eller dyrebutikk? Regn ut hvor mange pakker friskies du kjøper, kontra en 3 kg sekk med litt dyrere fòr. Selv fòrer jeg for ca 0,85 øre om dagen på min katt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 56
  • Created
  • Siste svar

Her får hunden og kattene Royal Canin. På lørdagene får de en pose med iams bløtfor hver:)

Å fore med butikkfor vil på sikt være ca. 3 ganger så dyrt som å kjøpe inn en stor sekk kvalitetsfor.

Dessuten er jeg registrert oppdretter hos Royal Canin noen som gjør at man får 25% rabatt på hunde og kattemat.

Katter elsker gjerne butikkfôret pga av saltinnholdet, men det er på lengre sikt ikke bra for dem, og de er lettere utsatt feks ting som flassing, røyting og UVI.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg havde tidligere en kat i Danmark, idet at den var kastreret og endte ud med nyreproblemer pga. butiksfor såsom whiskas, kittekat og friskies, gik vi over til Iams tørfor og veterinær dåsemad specielt til katte med nyreproblemer, han endte ud med at blive 16 år, og blev aflivet pga han var senil.

Så hvis jeg skal have kat engang i fremtiden igen, så kommer den ikke til at få butikfor, vil hellere fodre den med lidt dyrere og bedre for, og give den forhåbentlig lidt bedre livskvalitet af den grund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes i det lange løp det er billigere å kjøpe kvalitetsfór óg, katten spiser mindre, og fóret vare lenger...

Her vil jeg si meg veldig enig.

Har 4 katter her så det går endel for.

Hvis jeg ser på hvor mye kattene spiser av butikkfor kontra dyrebutikk/vet for

så blir det faktisk billigere for meg å kjøpe "dyrt".

Bruker for tiden Royal Canin.

Har hatt katt siden jeg var 7 år.

De fleste av kattene har fått butikkfor og jeg må virkelig si at pelsen er mye

penere når de får Caninforet.

Ikke at pelsen er så viktig for min del, stiller ikke ut men tar det som ett

tegn på at de har det bedre innvendig også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Friskies får katten min, og han er den 5. katten min som får det foret, og det er bra både på pelsen og avføringen hans.

Bruker også Friskies til hund, og har samme gode erfaringen på det.

Gikk over til Eukanuba kattefor en gang, men det ville han ikke ha. Han spiste omtrent ingenting, og maten ble bare stående. Gikk over til Friskies igjen, og da kom matlysten tilbake også. Skal aldri skifte igjen :)

Hei, vil bare fortelle min ærfaring på dette feltet.

Årsaken til at katten ikke spiser så mye av eukanuba foret er at det er mye mer næring i foret og derfor ikke trenger å spise like mye,

Jeg har 3 hunder og 3 katter og alle går på for fra zoo butikk. katter på royal canin og hunder på purina pro plan.

Jeg trodde også at det skulle bli mye dyrere å handle royal canin katte for, men da tok jeg skammelig feil.
:)

Èn 10kg sekk (koster ca 200kr) med katte for holder fint i 5-6 mnd, siden de da ikke da trenger like mye av den maten. Det er nesten ikke no avføring. Hvis jeg derrimot bruker whiskas eller noe liknende er det så mye mer avføring, det sklir bare rett igjennom uten å fungere ( fungerer kun mot sult) også koster whiskas maten ca 50 kr sekken og forsvinner iløpet av 1 mnd. så den som tror man slipper billig unna med "dagligvare for" tar feil.
:)

post-3302-1199918492_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Rart.. hver gang jeg prater hund og katt med et menneske og de prater om at dyret aldri har vært syke, blitt fryktelig gamle etc etc så spør jeg hvilket fòr de har brukt. Jeg har ofte slike samtaler med folk, for alle rundt meg vet at jeg er i overkant opptatt av dyr og at jeg gjerne hører på når de forteller om gamle fido eller mons..

Bemerkelseverdig ofte får jeg til svar at hunden/katten har gått på whiskas eller pedigree...

Kattene mine får også whiskas til tider (når jeg har glemt å stikke innom dyrebutikken, jeg bor en time unna nærmeste) og de foretrekker tydelig det foret fremfor royal canine som de vanligvis får. I tilegg så spyr faktisk Lillith mindre av det fòret enn det for sensitiv mage som de vanligvis fòres på. Så ikke vet jeg :brr:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nøye på det rett og slett fordi jeg vet at hva man spiser påvirker både psykisk og fysisk helse. Sunn mat øker trivselen, styrker immunforsvaret, forlenger levetiden, gir et flott utseende osv osv. Dette gjelder mennesker også - spiser man junk hele livet blir man gjerne syk og overvektig (jfr Supersize ME).....

Noen dyr fungerer såklart supert på det såkalte billigforet, men dette inneholder ikke den optimale næringsammensetningen, derfor får ikke mine dyr det. De får derimot ProPlan, rått kjøtt (hund) og Hills (katt). Begge er friske og sunne, de har minimal avføring (godt næringsopptak) og ser bra ut. Det med avføring, flassfri, ren hud og blank pels er en indikasjon på om foret fungerer, da dette blir "nedprioritert" om foret er næringsfattig.

Det er jo heller ikke sånn at alle kvalitetsforene fungerer til alle dyr, man må prøve seg fram her også. Blir bikkja dårlig av Hills, bytt til Royal - for eksempel. Da er man hvertfall trygg på at hunden får det den trenger og det syns jeg er viktig hvertfall! Dyrene skal ikke ha dårligere mat enn meg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, vil bare fortelle min ærfaring på dette feltet.

Årsaken til at katten ikke spiser så mye av eukanuba foret er at det er mye mer næring i foret og derfor ikke trenger å spise like mye,

Jeg har 3 hunder og 3 katter og alle går på for fra zoo butikk. katter på
royal canin
og hunder på purina pro plan.

Jeg trodde også at det skulle bli mye dyrere å handle royal canin katte for, men da tok jeg skammelig feil.
:wub:

Èn 10kg sekk (koster ca 200kr)
med katte for holder fint i 5-6 mnd, siden de da ikke da trenger like mye av den maten. Det er nesten ikke no avføring. Hvis jeg derrimot bruker whiskas eller noe liknende er det så mye mer avføring, det sklir bare rett igjennom uten å fungere ( fungerer kun mot sult) også koster whiskas maten ca 50 kr sekken og forsvinner iløpet av 1 mnd. så den som tror man slipper billig unna med "dagligvare for" tar feil.
:)

Hvor får du tak i 10 kg Royal Canin til 200kr?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er hund eller katt så skal de og fortjener de et for som er laget for de og riktig sammensatt av vitaminer, mineraler, proteiner osv. Tipper at butikkfor ikke er riktig satt sammen kontra vet/dyrebutikk for.(det ser man jo og på inholdsfortegnelse, og %vis av hva som er i forsekken kontra det de skal ha). Ja både hund og katt kan fungere veldig bra på dette daglivarbutikk foret over lang lang tid og man lever på lykke å fromme om at frolic/labb og friskas er det rett, men det som er og blir problemet er når de begynner å bli eldre. det er da sykdommen stort sett kommer pga bla for dårlig eller ikke riktig sammensatt kosthold får en si!

det samme gjelder jo oss mennesker og! vi blir hva vi spiser, og kostholdet vårt har utrolig mye å si med hva som skjer med oss når vi blir eldre!! riktig sammensatt forebygger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

les bak på pakning til et vet for (katt) og så leser du bakpå friskis fra butikk.... Les på frolic i butikk for hund og les på vet for hund.. Hallo! det står at bla frolic kan brukes som ordinær for.. Yess da!! tommelen opp.. Jeg skal løpe å kjøpe! Er da en grunn for at det blit laget spesielle type for til dyr.. er da ikke kun for pengenes sin skyld! Skal finne igjen den siden hvor det står % av næringstabell en katt/hund trenger, slik som oss mennesker.. Der jeg fikk innblikk i at butikk for innehold for mye eller for lite av det forskjellige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

les bak på pakning til et vet for (katt) og så leser du bakpå friskis fra butikk.... Les på frolic i butikk for hund og les på vet for hund.. Hallo! det står at bla frolic kan brukes som ordinær for.. Yess da! tommelen opp.. Jeg skal løpe å kjøpe! Er da en grunn for at det blit laget spesielle type for til dyr.. er da ikke kun for pengenes sin skyld! Skal finne igjen den siden hvor det står % av næringstabell en katt/hund trenger, slik som oss mennesker.. Der jeg fikk innblikk i at butikk for innehold for mye eller for lite av det forskjellige.

Jeg vet om flere som bruker frolic på hundene sine. En av hundene er en premiert jakthund... (elghund)

Så jo, det kan fungere.. At noen gidder å kjøpe det dyre fòret er over min fatteevne. :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet om flere som bruker frolic på hundene sine. En av hundene er en premiert jakthund... (elghund)

Så jo, det kan fungere.. At noen gidder å kjøpe det dyre fòret er over min fatteevne. :icon_confused:

hehe.. håper virkelig ikke den hunden er at den største kilomassen når man ser hva anbefalt dagsdosen deres er! Å som skrevet tidligere, Jada, mange fungerer veldig fint på alt av dagligvarefor enten om europris el rimi.. men som årene går har nok dette en invirkning. Men ja, selvfølgelig så kan nok noen å klare seg bra på det.. det er da som mennesker, noen kan spise usunt, drekka å røyke å dope seg å leva til de er 90 å andre spise riktig å sunt å gå bort når de er 50... men gjennomsnittet så har de som får i seg riktig mat bedre kropsforsvar gjennom livet å når de eldes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er det veterinærer inne i bildet! Det ville da aldri vært tillatt å selge dyrefor som er satt sammen av en ufaglært *fnis* MEN man vet nå hva dyrene trenger og det blir ikke tilstrekkelig dekket av billigforet. HVorfor tror dere det er billig? Billige råvarer. Mer karbohydrater, mindre kjøtt for eksempel..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva en katt trenger? Den trenger 300kcal pr dag. Det bør komme fra minst 30-40% proteiner fra kjøtt, noe mindre mengde fett (20-30%), og minimalt med karbohydrater. Den skal også ha tilstrekkelig med taurin, men minimalt med magnesium. Hvertfall noen retningslinjer etter hva du kan se etter på på pakken din...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Hvorfor er det så mange som er SÅ himla nøye på hva slags mat de gir til hunden(e) sin(e), men gir f*** i hva kattene får å spise?

Hva er forskjellen? Er det "bare" en katt, så den trenger ikke noe spesielt for? Den trenger ikke de ekstra utgiftene osv?

Jeg bare lurer... (og nei, dette er fortsatt ikke myntet på noen spesielle her inne, jeg bare lurer)

Her i hus er alle dyrene like bortskjemte. De alle får snacks i midtuken og alle av dem får kvalitetsfòr. Ingen forskjell på noen på noen som helst måte måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gitt hunden min butikkfor en periode. Han bæsjet mye og jeg tror han fikk kløe og utslett.

Så det ble Hills sensitive Skin. Kattene får mat fra butikken...dessverre. Jeg som har fire stykker er det jo mye dyrere å kjøpe det enn Zoo i lengden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turbo gikk på hills før men etter han fylte 1 år gikk det egentlig bare nedover og nå som han er 2 funker dette egentlig ganske dårlig (synes jeg). Han har konstant halvbløt avføring, går mye på do og jeg føler ikke at han blir mett av det. Så nå som jeg har begynt å jobbe i dyrebutikk har jeg gått over til precept foret noe jeg hittil synes han fungerer mye bedre på. Han får fortsatt endel hills men kommer nok til å gå 100% over på precept etterhvert hvis jeg ikke ser noen negative forandringer :ahappy: Men nå er jo begge disse dyrebutikkfor (eller hills regnes kanskje som dyrlegefor? Jeg kjøper rett fra de som tar inn hills og så selger de ut til dyreleger og dyrebutikker, vet ikke hva de heter hehe), har aldri prøvd butikkfor på Turbo, eller har prøvd frolic som godbiter noen ganger men kunne aldri tenkt meg å bruke det som fullfor :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akkurat tatt til meg en katt som har gått ute uten eier i to år.

Hun var veldig shabby, tynn og flokete da jeg tok henne med hjem for to uker siden.

Heldigvis viste katta seg å være helt frisk på veterinærsjekken og fikk barbert bort pelsen (filten) på halve kroppen.

Siden det har jeg gitt henne Iams mat for kattunger og jeg skal si at hun har kommet seg. Katten er kvikk, skinnende og vakker og ligner ikke i det hele tatt på det raggete beistet hun var før. Om det er maten, omsorgen eller en kombinasjon som har gjort susen vet jeg ikke. Men fin - det er hun.

Kommer nok til å fortsette å kjøpe dyrebutikk/veterinærfor i framtiden også siden hun med tid og stunder skal kastreres og da vil trenge spesialfor.

Gleder meg til resten av pelsen vokser ut, da kommer hun til å bli praktfull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Den forrige katten fikk butikkfôr, men den vi har nå får fra veterinæren. Ble vel sånn med den første katten fordi det er sånn 15 år siden den ble født, og det var vel ikke akkurat så "nøye" med fôret da. Heldigvis hadde oppdretterne til den vi har nå gitt ham fôr fra veterinæren helt fra han ble født, så vi bare fortsatte å gi det samme. Dessuten har han vært mye mer hos nettopp veterinæren også, så vi har fått mye mer informasjon om hva han faktisk bør ha også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...