Gå til innhold
Hundesonen.no

Din hund/rase..


Guest Christine

Recommended Posts

Nå har jeg jo en hund fra før da, og den er hele familien sin. Så kan jo ta min kommende valp :)

1. Jeg valgte mopsen pga. dens utrolig sjarmerende personlighet og nydelig utseendet.

2. Jeg fikk ikke velge valp, men jeg fikk velge farge og kjønn (nesten det samme da). Uansett, ville ha en gul(fawn) mops, fordi jeg synes de er søtest og ansiktutrykket blir bedre markert. Ville ha tispe pga. vår hannhund som liker tispene best ;)

3. Mopsen er en utrolig sjarmerende rase og jeg kan ikke vente med å få den i hus :);)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. vi valgte Basset Fauve pga at pappa skulle ha en hund han kunne ha med til jakt, og Fauven hadde en super nese :) Og etter at vi hadde lest litt om rasen bestemte vi oss for å kontakte diverse oppdrettere. Da kom vi i konttakt med en av mammas tidligere klassevenninner som nå drev oppdrett av denne rasen, da var det bestmt :)

2. Det var oppdretteren som plukket ut valp til oss. Vi sto på 2. plass på venteliste på tispe. Og det ble født 2 tisper så det passet oss perfekt. Oppdretteren bestemte at vi skulle ha den valpen som var den mest sosiale pga. hun kjente mamma og førsteprioriterte oss. Det gjorde hun også fordi hun viste at det var den valpen hun ville se mest til etter at valpene var solgt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Hvorfor valgte du den(de) rasen(e) du har?

-- Samboeren ville egentlig ikke ha hund, men forelsket seg i Freyas mor. Derfor ble det denne rasen :)

2. Hvorfor valgte du akuratt den valpen?

-- Jeg ville ha tispe og det ble født kun en.

3. Andre kommentarer?

-- Bare så vidt det ble valp da. Hun ble syk ca 7 uker gammel og nesten avlivet (helt frisk nå). Samtidig ble broren hennes tatt med keisersnitt og pga det blir det heller ikke flere kull fra mora. Da hadde jeg nok måttet jobbet med samboeren i mange år om jeg skulle fått en annen valp gitt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Hvorfor valgte du den(de) rasen(e) du har?

Vi valgte Old English Sheepdog fordi vi ville ha en livlig hund med pels som ikke røytet. Det var viktig at den liker barn. Samboer ville ha en hund med litt størrelse på og vi måtte da velge en som kan trives i leilighet.

2. Hvorfor valgte du akuratt den valpen?

Det var tre tisper og to hanner i kullet. Vi ville ha tispe. Oppdretteren anbefalte oss Tussie fordi hun var den som var minst kranglete og var mest harmonisk. Hun ønsket at vi fikk best mulig utgangspunk siden det var vår første hund. Da vi besøkte valpene da de var fem uker gamle valgte Tussie oss! Hun var et nydelig sjarmtroll som elsket å kose med oss og hun krabbet oppi veska mi og la seg der! Tussie var liten og ikke like "pen" som de andre. Da vi skulle hente henne var hun blitt en av de vakreste og oppdretter er veldig glad for at vi stiller henne ut. (Vi sa vi ikke kom til å drive med sånt :) )

3. Andre kommentarer?

Vi er utrolig fornøyd med valg av rase og individ. Har hørt at den ene kullsøsteren hennes er en skikkelig bølle og er veldig vanskelig. Vi sier til oss selv at Tussie er så god fordi vi er så gode eiere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Hvorfor valgte du den(de) rasen(e) du har? Fordi det er den ideelle hund i mine øyne. Den vakreste av dem alle. Stor hund, lite pelsstell.

2. Hvorfor valgte du akuratt den valpen? Oppretter som valgte ut men våre kriterier var: Tispe, Sort/tan og ikke den mest dominerende i kullet.

3. Andre kommentarer: Var veldig heldig med hunden. Selv med opp og nedturer er hun blitt en veldig flott hund nå! Og jeg er så glad for at jeg valgte den kennelen jeg gjorde!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Hvorfor valgte du den(de) rasen(e) du har? fordi jeg har allergi og må ha en rase som ikke røyter.

2. Hvorfor valgte du akuratt den valpen? han var 3 år da jeg overtok han, men jeg valgte han fordi han var blanding av både cairn terrier og puddel. puddelen har jeg hatt før, og var kjempe fornøyd. det er en livlig og smart rase.

3. Andre kommentarer? han var jo kjempe snill og minnet meg vanvittig mye om min gamle hund, så jeg falt pladask når jeg besøkte han. tok han med meg hjem samme dagen:) angrer ikke et sekund!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HVORFOR VALGTE DU DEN RASEN DU HAR? hovedsaklig fordi de er hunder med med mye futt og fart,samtidig som de elsker å sløve i en myk seng/sofa sammen med deg,de er lettstelte,lite sykdommer og de er jo utrolig pene :)

HVORFOR VALGTE DU AKKURAT DEN VALPEN?Ike var den siste i et kull på tre,så da måtte det bare bli han :)

ANDRE KOMMENTARER: De er ikke så skjøre og tandre som de ser ut for B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Hvorfor valgte du den(de) rasen(e) du har?

Valgte Breton fordi x'n min jobbet sammen med en utrolig flink Breton-mann og da han skulle ha valper så fikk vi lov å kjøpe derfra. Godt dokumenterte foreldre og en flink oppdretter.

Vi skulle ha en jakthund og pga kjennskapet til oppdretter ble det nettopp denne rasen og angrer ikke et sekund. Neste hund blir også Breton.

2. Hvorfor valgte du akuratt den valpen?

Vi hadde 3 valget og det ble født kun 4 tisper. Var ikke helt henne vi hadde sett oss ut i første omgang men utrolig glad det ble henne, en helt fantastisk hund :)

3. Andre kommentarer?

110% fornøyd med rasevalget. Det er en rase som passer meg ypperlig. Ikke av de mest storgående jakthundene, men ikke noen "skopusser" heller. Passe str. og null pels stell. Jeg har falt pladask.

Igjen, neste hund er også Breton.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Hvorfor valgte du den(de) rasen(e) du har?

Vi ville ha en aktiv, korthåret, snill, tolerant hund som både tålte fem timer lange turer og tjue minutter i nabolaget uten problemer. Og gjerne en hund som ikke var helt umottakelig for lydighetstrening.

2. Hvorfor valgte du akkurat den valpen?

Oppdretter valgte. Vi hadde tilbudet om å kjøpe Tinka med overbitt, og siden vi ikke ville bruke henne på utstilling passet en overbitt valp bra for oss.

3. Andre kommentarer?

Har - etter mye fram og tilbake - funnet ut at rasen, eller i alle fall rasegruppen (apporterende fuglehund), passer utrolig godt for meg. Neste hund kommer nok enten til å være labrador, cocker, toller eller springer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

1. Hvorfor valgte du den rasen du har?

Fordi vi ville ha en godtlyntet hund som vi kunne bruke til jakt. En flott familiehund som er litt barnevennlig og som vi kunne ha med på laaange turer, jakt, kløvturer og i skog og mark.

2. Hvorfor valgte du akuratt den valpen?

Fordi han var den roligste av dem alle, og vi visste at dette var akuratt den valpen vi ville dele framtiden vår med.

3. Andre kommentarer?

Ikke annet enn at han er litt stresset men en rolig og enkel herremann. Vel, må innrømme at jeg ikke har kontroll over han i enkelte situasjoner.. :rolleyes:

Ellers en av de roligste i kullet, og vi er glade for at det ble han :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Hvorfor valgte du den(de) rasen(e) du har?

Jeg valgte flat'en fordi det er en hund som kan brukes til det meste. Størrelsen og aktivitetsnivået passet meg perfekt. Dessuten er de alltid glade :) Nydelige å se på er de også..

2. Hvorfor valgte du akuratt den valpen?

Jeg kunne velge mellom tre tisper. Jeg falt for Luna med en gang! Dessuten var hun ikke den mest dominante av de, og ikke den minste :)

3. Andre kommentarer?

Nope.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Hvorfor valgte du den(de) rasen(e) du har?

Mudi: Vel. Det var ikke rasen jeg falt for, men Bogar. Traff ham da han var 4.5 mnd, og det var kjærlighet ved første blikk. Etter å ha lest litt om rasen, tenkt litt og snakka med noen folk, fant jeg ut at jeg skulle ta sjansen og prøve noe nytt.

Border collie: Etter å ha drevet med gjeting med Bogar noen år, og at jeg i tillegg jobbet som avløser, gikk jeg og lekte med tanken om å kjøpe BC til å hjelpe meg på jobb. Etterhvert hadde jeg ikke tid til å jobbe ved siden av studiene, så da ble Nirm egentlig bare en lydighetshund.

Schäfer: Dette er egentlig rasen i mitt hjerte. Hatt schäfer før, men pga sykdom og mentale svakheter, så prøvde jeg meg på noen andre raser, men har havna tilbake til schäfer nå. Grunnen til at jeg valgte det igjen, er at jeg skulle ha en tjenestehund, og hadde veldig lyst å drive med IPO.

2. Hvorfor valgte du akurat den valpen?

Bogar: Kjærlighet igjen som sagt...

Nirm: Da kullet til Nirm var 5,5 uke, var jeg og så på de. Valget stod mellom ham, og en til. Men da jeg satte meg ned på gulvet til valpene første gang, var det en valp som var helt vill og klatra opp etter meg. Nirm. Hele helgen jeg var der, dilta han etter meg. Skulle ligge i fanget

Vida: Var på jakt etter en voksen schäfertispe. Ringte og maila rundt på flere hunder i Sverige, men ikke så mange falt i smak. Snakka en del med en svensk oppdretter om å ha ei tispe på fôr fra henne, men var en til som skulle se på den. Var så mye om og men og fram og tilbake før dette mennesket klarte å karre seg dit for å se på henne, og i mellomtida kom jeg over Vida i Fredrikstad av alle steder. Hu ble med meg hjem, og siden har hu vært her.

3. Andre kommentarer?

Egentlig ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Hvorfor valgte du den(de) rasen(e) du har?

Vi ville ha en liten rase som var lett å få med seg rundt omkring, bla. på tog, buss, fly o.l. I tillegg ville vi ha en hund som tålte en del og vi likte godt utseende på dachsen. Etter mye om og men fant vi ut at den strihårede dachsen passet oss.

2. Hvorfor valgte du akuratt den valpen?

Vi skulle i utgangspunktet ha søsteren til Vesla. Hun var en av de roligste i kullet og oppdretteren hadde plukket den ut til oss. Etter et par dager fikk vi en mail fra oppdretter som fortalte at de hadde ei lita underbitt tispe, og lurte på om vi var interresert siden vi egentlig ikke var så interresert i å stille ut, noe oppdretteren ønsket at vi skulle gjøre med den valpen vi egentlig skulle ha. Vi sa at vi kunne se på begge for så å bestemme oss, og da vi kom dit var Vesla den som var mest kontaktsøkende og hun kom bort til moren min med en gang. Hun sjarmerte alle og da bestemte vi oss for at det var denne tispa vi skulle ha. Hun var forøvrig en av de viltreste valpene.

3. Andre kommentarer?

Nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Hvorfor valgte du den(de) rasen(e) du har?

Jeg var ute etter en brukshund. Titte lenge på Schäfer & Tervuren, men greide ikke finne kombinasjoner som jeg likte. Var det ikke det ene som ikke passet så var det noe annet <_< Egentlig så hadde jeg også lyst til å prøve noe helt annet enn tidligere. Klarte liksom ikke helt å finne den "rette" rasen. Kelpien hadde jeg bare sett bilder på og i dem rasebøkene så dem helt j***g ut :)

Men samboer og en kompis av ham gikk inn for å overtale meg og jeg begynnte å undersøke litt grundigere og reiste til Sverige for å hilse på. Og det var kjærlighet ved første blikk :) En sosial kose hund som virkelig jobbet som en gal når man tok den ut av sofaen. Jeg var solgt ;) Men enda brukte jeg 3 år før jeg fant rett kombinasjon og gjor bestilling.

2. Hvorfor valgte du akurat den valpen?

Valgte ikke valp. Fortalte oppdretter hva slags erfaring jeg hadde og hva som var ønsket hos en hund. Han plukket da ut valpen for meg. Det er noe jeg kommer til å gjøre flere ganger. Det er oppdretter som ser valpene hver dag og med mindre jeg har den muligheten selv så får oppdretteren jobben.

3. Andre kommentarer?

Jeg er så fornøyd med rasen at jeg har tenkt å avle på rasen, for å la flere få muliget til å få denne fantastiske rasen og gjøre den enda bedre. For øyblikket så kan jeg ikke tenke meg en annen rase (selv om jeg følger med dem to andre nevnte rasene) og håper det blir en til AK om litt. Jeg har falt hardt -_-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Hvorfor valgte du den(de) rasen(e) du har?

Dvergschnauzeren er liten av størrelse og den røyter ikke. Det er en stor hund i lite format, så størrelsen setter nesten ingen begrensninger med denne rasen. Dette er en herlig rase med stor personlighet

2. Hvorfor valgte du akuratt den valpen?

Det var oppdretter som valgte ut valpen. Det var to hannhunder, og Ero var den største av de to(den andre var mindre og siden de som skulle kjøpe den andre hannhunden skulle bruke den på utstilling fikk de han) og man så på han at han ble en stor hannhund, som kunne risikere å bli for stor i forhold til rasestandaren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Hvorfor valgte du den(de) rasen(e) du har?

Boxer fordi jeg er oppvokst med besteforeldre og en tante som har hatt et par hver. Ville ha en stor hund som jeg kunne bruke til det meste. Som ikke trengte mye pelsstell og som hadde sin egen personlighet.

Også er de jo trivelige skjønne hunder med humor. Mye gøy med boxere.

2. Hvorfor valgte du akuratt den valpen?

Var faktisk på utkikk etter en kennel som hadde røde valper, men ett blikk på det hvite rynketrynet så var jeg solgt. Han hadde den personligheten. De hadde to hunder igjen, en hvit og en tigret. Jeg ringte og forhørte meg om Ice, og da var det en annen dame som gjerne ville ha ham også. Hun hadde allerede en annen boxer og fant ut at hun hadde nok med hund og barn, så da ble Ice min.

3. Andre kommentarer?

Kjørte å henta han i Stockholm ca 150 mil fra der jeg bodde da. Så han elsker å kjøre bil, for han sov hele veien hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Hvorfor valgte du den(de) rasen(e) du har?

Det stod mellom schæfer og flat, og da i og med at de da hadde et så lite barn ble det flat.

2. Hvorfor valgte du akuratt den valpen?

Vi har hovedsaklig valgt den flotteste hannen ekstriørmessig.

3. Andre kommentarer?

Tja, vi var heldig og fant en god oppdretter i nærheten, dermed fikk vi også god kontakt med oppdretter, det er jeg utrolig glad for ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Hvorfor valgte du den(de) rasen(e) du har?

Valgte BC fordi jeg ville ha en arbidsnarkoman, og en førerorientert hund, og jeg følte meg ikke klar for belger/schäfer. Har mye erfaring med BC fra før.

2. Hvorfor valgte du akuratt den valpen?

Eneste hannen og siste valpen igjen- jeg ville ha fra den oppdretteren

3. Andre kommentarer?

Bestemte meg for at skulle jeg ha BC igjen, så skulle jeg starte med gjeting. Så nå drar vi snart på kurs!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Hvorfor valgte du den(de) rasen(e) du har?

Tilfeldigheter førte til at jeg ble kjent med rasen igjennom en terv jeg hadde i pensjon et år og en tidligere omplasseringsgroenendael.

2. Hvorfor valgte du akuratt den valpen?

Han var ikke valp ..Han var stor og stygg :P Enkelt og greit så var det fordi han skulle omplasseres likt som min forrige hund døde..

3. Andre kommentarer?

En gang belger - alltid belger sies det, og jeg tror nok det kommer til å stemme hos meg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Hvorfor valgte du den(de) rasen(e) du har?

Var på utkikk etter en liten hund, da jeg har mest erfaring med små hunder, og føler det passer meg best. Etter å ha vært innom flere raser, blant annet tibetansk spaniel, cavalier king charles spaniel, chinese crested og malteser, falt valget på chihuahua.

2. Hvorfor valgte du akuratt den valpen?

Eneste tispe i kullet.

3. Andre kommentarer?

Klarer nesten ikke vente til jeg får valpen 23/8 ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Valgte engelsk springer spaniel ettersom vi ville ha en fin familiehund som ikke stressa så lett, kunne være med på lange fjellturer, men ikke var avhengig av tretimers tur hver dag, en hund som ikke var for stri og krevende da vi var førstegangseiere, samt at vi likte utseendet på den veldig godt ;)

2. Valgte akkurat den valpen fordi mamma syntes han hadde så pene tegninger, og han var den roligste i kullet.

3. Fikk drømmehunden i forhold til familiesituasjonen vår, men neste gang blir det nok en rase med noe mer fart, evnt. etter litt mer aktive linjer :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Hvorfor valgte du den(de) rasen(e) du har?

Fordi jeg liker utseendet på ulvehunden godt, og ville ha en hund folk snur seg etter og finner interessant. Altså det er ikke en kjedelig rase i mine øyne. Dessuten passet det rolige gemyttet meg veldig godt, siden det er første hunden.

2. Hvorfor valgte du akuratt den valpen?

Fordi det kun ble født to tisper, og oppdretter valgte den ene selv. Da fikk vi den som ble igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Hvorfor valgte du den(de) rasen(e) du har?

Jeg valgte mudi fordi jeg ville ha en hund som kunne hevde seg i hundesport (først og fremst agility), var tøffere enn sheltien (hunden jeg trente fra før er en sheltie) men som ellers lignet på sheltien i oppførsel og gemytt, som var middelsstor, som hadde stor lekelyst, var førerorienentert, og krevde lite pelsstell. I tilegg syntes jeg det var spennende med en rase som ikke "alle andre" hadde. Det var ikke mange raser som passet til disse kriteriene egentlig...

2. Hvorfor valgte du akuratt den valpen?

Første gangen jeg besøkte valpene, sovnet Fenris på fanget mitt. Han virket som en rolig valp, litt for rolig for min smak egentlig. Neste gang vi dro for å se på kullet, var Fenris alt annet enn rolig. Han lekte med alt som kunne lekes med, og når jeg kastet en ball til han kom han løpende tilbake med den. I tilegg sa oppdretteren at han fulgte med mer på hvor de var, enn den andre valpen jeg kunne velge. Fenris var også ganske lett bygget, akkurat som jeg liker ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...