Gå til innhold
Hundesonen.no

Din hund

HHC

Recommended Posts

Jeg fikk Blondie til bursdagen da, men ville ha henne som en agility, kose og tur hund.

Mamma ville bruke henne som lydighets hund.

Det var en oppdretter som ville ha hene også men vi hadde bestilt henne nesten 1 år i forveien, så vi hadde første rett.

Siden det var en oppdretter som ville ha henne måtte vi stille henne ut en gang, så oppdaget jeg at dette var noe som var så gøy at jeg bare måtte forsette!

Hun gjør det jo ganske bra også, nå mangler vi bare stor certet så er hun Champion ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte min hund med tanke på utstilling, men ikke først og fremst for utstilling. Jeg ville ha en sunn og frisk hund med godt gemytt, som kunne brukes i agility, men utstilling og avl var også i tankene mine. Tiden vil vise hva hun egner seg best til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tinka er ikke kjøpt som utstillingshund, og hadde jeg skulle brukt henne aktivt på utstilling så hadde jeg takket nei til henne.

Hun har overbitt (pluss flere andre små avvik fra standarden), og hun hadde overbitt da vi kjøpte henne (visste det på forhånd, altså).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kjøpte han ikke for utstilling.. jeg ville se etter jeg fikk han hva han egner seg til og sånn som det ser ut nå så egner han seg best til agility faktisk... men skal stille han litt pga. jeg vill avle på han og få god stamtavle! ;)

Åh dere skulle sett mor min sin dverg snauzer.. den er nok 5 cm for stor og det syns utrolig godt! så jeg syns ikke ero så stor ut..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes det er litt morsomt at folk kjøper hund til utstilling som ikke blir så bra, men så er det faktisk utrolig mange flott familie hunder, men altså de vokser jo utrolig masse fra de er valp så det er jo søren meg ikke lett og finne den fineste alltid :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å jah! Pirill er ren utstillingshund! :huh: Nei Pirill er min lille kose-q-tips og ikke noe mer :) Salukine derimot er showhunder til tusen. Zolla (bestemors) er en omplasseringshund som viste seg å gjøre det veldig bra i ringen :P Ronya er egentlig litt liten, men har gjort det veldig bra i ringen dette året! (Hun ble kjøpt med tanke på uts og agility).

Kira var siste valp i kullet og ble egentlig kjøpt pga at oppdretteren er en veldig god venn av oss.. Det visste seg i ettertid at hun er den fineste av tispene i kullet :P B) Tjihoo!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vesla er ikke kjøpt med tanke på utstilling. Hun er underbitt og det visste vi da vi kjøpte henne. Vi skulle egentlig ha søsteren hennes som var en av de peneste i kullet, men så falt vi for Vesla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Felix ble kjøpt som utstilling, agility og kosehund ;) Jeg visste jo ikke hvor godt jeg likte utstilling da, men det var noe av det jeg hadde lyst til å drive med, og nå drar jeg på alle de utstillingene jeg har råd og tid til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte begge våre fordi vi skulle bruke dem på jakt/-prøver, til kløving og snørekjøring. Utstilling deltar vi på i tilfelle vi skal få lyst til å avle på hundene en gang, da kreves det gode resultater på utstilling i tillegg til prøveresultater. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden ble kjøpt pga jakt.

Men selvfølgelig hadde det vært gøy om hun var "pen" også, noe hun ikke er, men selvsagt er hun verdens peneste i mine øyner. Men det er ikke noe tap, da hun er en jakt maskin ;) Og det var jo derfor jeg kjøpte henne, for å jakte/bruke henne.

Neste hund ønsker jeg at skal være en god jakthund, men gjerne pen også. Men det jaktlige kommer først, men som Ole Brum sier; ja takk til begge deler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippin ble kjøpt som sofakosekompis og turkamerat. Den brune snuten hadde derfor ikke noe å si for oss. Med neste hund har jeg lyst til å prøve utstilling, har blitt litt interessert av å gå på utstillinger for å se på. Hadde litt fordommer mot det før, lo av folk som ikke kunne ha med hunden sin på skogtur fordi pelsen ble ødelagt... Men jeg vil fortsatt først og fremst ha hunder jeg kan ha det gøy sammen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Jeg skal hente valp om 14 dager, og nå ser det ut som tispen min får løpetid svært snart. Har noen erfaring med å få en ny valp inn i familien samtidig med at den voksne hunden får løpetid? Bør jeg be om å utsette henting av valpen?
    • Det er mange måter å gjøre dette på. Og man bør definitivt ha en plan, for alenetrening fram til en hel arbeidsdag kan ta tid. Med den siste hunden vår tok det 6 mnd. Jeg var da delvis ufør, så mannen hadde ham med på kontoret de dagene jeg var på jobb. Personlig mener jeg at man bør være hjemme med valpen minimum en uke, helst to, for å bruke tid sammen, bli kjent både med hverandre og den nye hverdagen, og etablere litt rutiner, før man i det hele tatt kan starte alenetreningen gradvis. Så bruker man tiden man har, men minst et par uker med systematisk alenetrening hjelper for de fleste. Når man må tilbake på jobb er det mange muligheter. Det viktigste er å ikke pushe valpen for lenge for tidlig, da risikerer man i verste fall å få en hund som ikke tåler å være alene hjemme i det hele tatt, og det er ganske slitsomt. Hjemmekontor. Ta med hunden på jobb.  Hundepasser/hundebarnehage (NB! Vær ekstremt nøye på hundebarnehage, der trenger valpen også tilvenning, og 5 dager i uken er alt for mye. Det er MYE stimuli, stress og påvirkning på slike steder, og det bør være en god plan for hvordan hundene får nok ro i løpet av dagen. Sjekk gjerne at de som håndterer hundene til daglig, altså ikke bare daglig leder, har kursing og faktisk kunnskap om språk og adferd hos hund, å "bare være glad i hunder" er ikke nok på slike steder). Om man er flere i huset, kan man flekse på jobbtid slik at en kan dra tidlig på jobb og komme tidlig hjem, og den andre drar sent. Nabo/familie/venn som passer valpen på dagtid og etterhvert stikker innom og lufter. Omplasseringshund som er vant til å være alene hjemme, heller enn valp. Da bør man også bruke tid på å bli kjent, og starte rolig og gå forsiktig frem med alenetrening på nytt sted, men så lenge de er vant til (og komfortabel med!) å være alene så bør treningen gå ganske raskt.  
    • Jeg lurer på hvor lenge man bør ta fri fra jobb for å være hjemme med den nye valpen, dersom man ikke har mulighet for hjemmekontor? Jeg har en valpebok der det anbefales 5-6 uker, men dette er jo ikke så enkelt i praksis. Det kan sikkert variere mye når valpen er tilvendt å være alene hjemme også. Noen tips?
    • Har ikke egenerfaring, men omgåttes en håndfull whippets. Tur i typisk norsk skog er meg bekjent ikke noe nevneverdig problem. Herjer hunden i skogen kan det såklart bli en skramme her eller der uavhengig av rase, men jeg har aldri hørt at det er noe vesentlig verre med whippet. Når det gjelder munnkurv mtp. jaktlyst så vil det hindre skade og drap av byttedyr, men jagingen og stresset blir jo det samme. Hunden skal ikke jage vilt (eller tamt strengt tatt) så du bør ha tilgang til åpne og/eller inngjerdede områder som hunden kan få løpe fra seg på. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...