Gå til innhold
Hundesonen.no

Din hund


HHC

Recommended Posts

Jeg lurte på om dine hunder som du har/har hatt på utstilling ble kjøpt med tanke på utstilling?

Eller har du bare funnet ut at familiehunden er ganske fin?

Kjøpte du en utstillingshund som allikevel ikke har gjordt det så bra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Jeg kjøpte en familie/jakthund, som mange sa var stygg og skulle komme til og gjøre det dårlig på utstilling. Dro på barn & hund, og fikk høre at jeg var veldig dum som ikke stilte hunden min, fordi han var alldeles nydelig og sikkert en vinner.

Så melder jeg meg på, og krysset hans ødelegger alt for oss... :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den eldste vi har hjemme nå, ble kjøpt til min mor i bursdags presang av min ste-far. Det var absolutt ikke med tanke på utstilling, men alike vel har hun endt opp med både norsk og svensk utstillingschampion tittel :wub: den andre tispen vi har hjemme ble plukket ut av kullet som den beste og har også gjort det veldig bra (Int Nord Uch NordUV-02). Hannhunden vi har beholdt vi bare pga hans utrolig gode gemytt, men han har alikevel gjort det bra som utstillingshund, Nord Uch og mangler "bare" et CACIB i Sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge mine er valgt ut som beste utstillingshunden i kullet (av hanner da selvfølgelig).

Xanto er parret mer på gemytt, begge foreldrene er 2 utrolig snille hunder.

Aris derimot er etter 2 utstillingshunder og det har vi jo sett resultater på allerede :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De to yngste jeg har er tiltenkt utstilling. Men det er jo ikke alltid like lett da, men vet jo ikke hvordan en valp utvikler seg, men jeg hadde flaks - tispa blir bare bedre og bedre.

Den andre fikk jeg som voksen, og hun har et bra utseende og skal i ringen når hun har fått roet seg litt og lært seg litt mer oppstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oscar skulle kun være familiehund, men ettersom jeg ble interessert i utstilling ble han brukt til det, han er nok ikke den fineste i kullet, men han var den fineste hannen og er det kanskje fortsatt, men han har gjort det greit :wub: Nena ble kjøpt med tanke på avl og derfor også utstilling, oppdretterne beholdt den ene tispa men vet ikke hvem av disse som viser seg å være best nå. Nena ble derimot ingen avlshund -med HD, hun har kun stilt et valpeshow men har ikke fått stilt henne på utstilling enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chessea skulle bare være familiehund, men vi var interessert i å drive med utstilling. Chessea skulle vært en annen av tispene i kullet, men vi tok henne fordi hun vi egentlig skulle ha hadde tannfeil. Så hun er vel en familiehund som jeg håper kan gjøre det ok i ringen, mest for moroskyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Atheo skulle være turkamerat og familiehund, men så "overtalte" oppdretterne oss til å prøve utstilling da. Så fikk vi den beste hannen av 4 i kullet! :wub: Har ikke angra på det, for selv om han har gjort det så som så hittil på utstilling, så er han en super turkamerat og familiehund! :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen av mine har blitt kjøpt inn med tanke på utstilling. Nirm og Vida har jo ingenting å gjøre på en utstilling, annet enn å kapre "blåsløyfa" til andre championater.

Bogar har hatt en ganske bra utstillingskarriære, men tanken med han da jeg fikk han, var bruks og lydighet. Og så ble det litt utstilling i tillegg, siden han gjorde det bra. Endte med både Danmarkstur og Finlandstur på ham og...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår første japaner Quattro kom i hus bare med tanke på å få en tur kamerat, han var 7år oghadde aldri blitt stilt ut før. Vi gikk på en utstillilng for å se på og fikk da beskjed om å stille han og det gjorde vi neste gang det var utstilling i nærheten.

Han fikk sitt første cert når han var vell 10 eller11år og ble samme dagen BIS veteran og ble i åpen klasse plassert som BIG2 :o

Han ble senere også plassert som BIS3 veteran og da ropte pluttselig dommeren "også vil jeg ha applaus for dagens eldste veteran han er 13 år" gjett om de som så på da klappet i hendene og jeg stoppet opp og skjønte nesten ingenting for jeg fikk ikke med meg hva dommeren hadde ropt(holdt på å løpe en siste runde før han ble plassert :wub: ).

Tinka ble kjøpt med tanke på utstilling og avl, noe god utstillings hund ble hun aldri for hun er litt stor og har for lite pels, men vi har no fått et cert på henne.

Derimot så gir hun et veldig bra avkom med godt gemytt(har hatt 4 kull og stopper der) og riktig pelsmengde ;) fine jenten til mor.

Aiwa ble kjøpt med tanke på utstilling/avl/trekkhund, hun har gjort det noelund bra i ringen(5cert) mangler storcertet, men kan ikke avles på og kan ikke trekke da hun har sterk hd(noe som kom frem da hun ble rønket ca 2 år gammel).

Småen er datter etter Tinka og Quattro og ble beholdt med tanke på å få en ny utstillingshund i hus og for at vi ville ha en valp her etter Quattro.

Som utstillingshund har hun vist seg å være god nokk hun har 3 cert 2 store og et lite og ble Nuch like etter at hun fyldt 2 år(stiller bare hundene i nærheten av Hordaland altså).

Har hat 1 kull på henne som nå i sommer ble 1 år, er litt spent på å få se igjen noe av valpene for å se hvordan de har utviklet seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte Mini med tanke på utstilling ja...Men jeg så selvsagt mest på gemyttet og helsen til foreldrene og linjene bakover,da dette er viktigst...

Mini har hatt en bra utstillingskarriere sålangt,han ble NUCH 2 år gammel..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte Tella til bruk i lydighet og agility. Noe som har vist seg og passe bra. Skulle også bruke henne litt i utstilling, men har bare stilt 1 gang + valpeshow enda. Skal stille mer igjen når hun blir bedre i bevegelsene og på tannvisning/ tatt på av fremmende.. :wub:

I følge oppdretter er hun den beste tispa i kullet og jeg har også hørt fra andre at hun er bra, så vi får da se etterhvert.. :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope..Ingen av mine har vært anskaffet med tanke på utstilling..Jonas (JRT) var ikke engang av en registrert rase når jeg kjøpte han.. Gamletispa mi var jo i tillegg blandings så :wub:

Loke viste seg å tilfeldigvis være finere enn jeg trodde og kapret cacib og cert når jeg skulle prøve å få blåsløyfa til han, så han blir iherdig stilt ut frem til han får championatet og da er det slutt..finito... ingen flere helger skal bli kastet bort rundt ringen når de kunne vært tilbragt med trening i skogen ;)

Før neste hund kommer i hus da..må jo få prøve å få en tittel den og :o

For meg kommer nok utstilling alltid til å være et slags misseshow for hunder. Joda, jeg er enig i at rasestandaren er viktig å følge opp på b.l.a min rase (hvor den utrolig nok er funksjonell), MEN utstillingsresultater sier ingenting om hunden man lever og trener med.

Ei heller om hunden er frisk, Loke har fått "meget bra bevegelser" til tross for at han bruker kroppen helt feil liksom :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nopp ikke i det hele tatt. Det var egentlig samboer som kjøpte Blaze for å ha henne selv. (kort historie: min hund døde jeg overtok henne) Hun ble kjøpt med tanke på bruks/minesøk. Og ifølge oppdretteren var hun den "fuuleste" (svensk for stygg) i kullet. Jeg har det t.o.m på video at han sier det :wub:

Men den stygge andungen vokste seg vakker, MYE vakrere enn forventet!

Men om man tittet på linjene hennes så er det mye bra eksteriør hunder i slekten. Selv om det gjerne er søsken av mest vinnene hunder som er brukt i linjene hennes.

Før neste hund kommer i hus da..må jo få prøve å få en tittel den og

Skal du stille den selv, eller? :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du stille den selv, eller? :wub:

Pffft <_< Hvorfor ikke? Burde vel være en smal sak å løpe noen venstre svinger? B)

*host* :o

Jeg HAR faktisk tenkt til å kanskje stille Loke selv en gang..kanskje...tror jeg...det er bare at jeg har inntrykk av at dette handling-greiene er en helt egen hundesport som jeg ikke vet om jeg orker å sette meg inn i...

*sukk*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvordan foreldrene til min hund har gjort det i utstillinger. Så jeg kan igrunn ikke si jeg valgte henne pga utstilling.

Kjøper hund av andre grunner enn utstilling, men jeg kommer nok til å stille henne en gang eller to. :wub: Bare for å ha prøvd det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zico ble kjøpt til kun familiehund, men så ble jeg bitt av utstillingsbasillen så da ble det masse utstillinger på oss. Oscar ble kjøpt for at jeg skulle gå på utstilling med han, men det er likevel ikke det viktigste, det viser seg jo at han ikke er noen utstillingshund, men går nå ag med han. Robin ble og kjøpt som utstilling/familie/ag hund. Tequila er kjøpt som utstillings/familiehund, men jeg er fullt klar over at det er ikke sikkert hun gjør det så veldig bra heller. Det spørs litt på dommerne, hva de liker og sånn.. går det ikke bra blir det ag. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte begge mine med tanke på utstilling, men ikke ene og alene det da. Til vanlig er de brukshunder og familiehunder, og utstilling er en del av jobben dems. Castor har gjort det ganske bra. Fått endel HP og CK og tatt sitt første Cert. Og han er enda ikke ferdig utvokst. Athene gjorde det bra som valp, men har nå utstillingspause for å kunne vokse seg ferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Freya ble ikke anskaffet med tanke på utstilling, men som familiehund. Men siden hun er så utrolig glad i folk og andre hunder samt mye positive tilbakemeldinger angående hennes kvaliteter bestemte vi oss for å ta henne med og se hvordan hun likte det. Hun stortrivdes på den hittil eneste utstillingen hun har vært på, samt at hun fikk veldig bra kritikker så nå har vi meldt henne på Trondheim Hundefestival.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ero var aldri ment som ustillingshund. Han var på et valpeshow og fikk strålende kritikker, men pga manglende testikkel har det aldri blitt mer ustilling på han. Egentlig litt synd, flere schnauzerfolk som synes han er kjempepen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ero var aldri ment som ustillingshund. Han var på et valpeshow og fikk strålende kritikker, men pga manglende testikkel har det aldri blitt mer ustilling på han. Egentlig litt synd, flere schnauzerfolk som synes han er kjempepen

Han ser veldig bra ut på bildene i alle fall :wub: Men er han ikke litt i største laget i forhold til rasestandarden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...