Gå til innhold
Hundesonen.no

Tur med hunden

Gjest

Recommended Posts

Skrevet

Hei!

Jeg lurer litt på hvor lenge du går på tur med hunden pr dag i snitt? Da jeg fikk sheltie sa de at dem trengte en liten tur, men hva man mener med det, er ikke like lett å forstå. Jeg går ca 35 - 60 min tur hver dag og det fungerer fint. utenom kommer så klart treningen.

Skrevet

tja..siden det varierer veldig på hvor mye jeg går med han fra dag til dag, er det litt vanskelig å fastslå. hehe. han får minst en halvtime - tre kvarter om dagen, har ingen maksgrense,

Om hunden din virker fornøyd med å gå ca en time daglig, er det jo bra, se an hunden, den skader hvertfall ikke av lengre turer en gang i blant :D:) Sheltie er en sprek rase, og om den får bgget opp kondise sin, vil nok du bli fortere sliten enn hunden på lange turer.

Skrevet

Nå når det er så varmt blir det ikke mer enn ca. en times tur.

Men sånn til vanlig får de hvertfall 2-3 timer med trim om dagen, fordelt på 2 turer.

Skrevet

Det varierer veldig. I blant får hun flere timers tur og andre dager får hun tur på 1 time. Når det er skole osv. får hun ca. 2 timer tur hver dag, men som oftest mer i helgene. I tillegg er hun ute i hagen i en halv time/time hver dag og da løper hun som regel rundt hele tiden.

Skrevet

Tinka blir aktivisert i gjennomsnitt en til to timer per dag. Om vi går tur, er på hundetreff, trener, rusler i byn eller gjør noe helt annet, det varierer. Noen ganger får hun bare et par rusleturer pluss en halvtime, andre ganger får hun fire timer trening og tur.

Skrevet

Ero får i gjennomsnitt litt over 1 times tur per dag, i tillegg kommer annen form for trening og aktivisering

Skrevet

Minimum halvannen time til sammen.

Som regel morgentur på ca 30 minutter før jeg drar på jobb, og en hovedtur på minst 1 time på ettermiddag/kveld. Dager med trening kan det bli kortere hovedtur.

I helgene blir det kortere morgentur, men prøver da å få til en hovedtur på et par timer.

Skrevet

Hei!

Sako får mellom 30min til 60min tur hver dag :D

Det samme med Kito. Noen ganger litt mer. Også går vi av og til et område nær universitetet hvor det er nesten helt inngjerdet, slik at han kan løpe fritt.

Skrevet

Idag har vi vert på fjellet. Enda det var så hett, så kom vi oss helt opp og ned igjen på 3 timer.

Normalt ligger det på 1 time. Har jeg dårlig tid eller noe, så hender det vi går 15-30 minutt...

Dette er utenom treninger. + at de er flink til å aktivisere seg selv ôgså :P

Hadde en periode der jeg jogget med de flere ganger i uken.. Men det er ALT for varmt til det nå :)

Skrevet

Her går vi 2 eller 3 turer med Chessea om dagen. Som regel en ettermiddagstur på rundt 30 min. og en kveldstur på 1-2 timer.

Skrevet

Det er veldig opp og ned. Men sånn mellom 40 min og oppover daglig.. Skogsturer og treff og sånt blir jo gjerne litt lenger.

Skrevet

Vanligvis har jeg gått på turer som er over timen de dagene vi ikke er på trening. Men nå har vi fått streng beskjed av dyrlegen om at han skal ha flere korte turer, maks 30 min, i stedet for en lang.Det er dritkjedelig for du får deg liksom ikke av flekken på 15 min :)

Da blir det til at man må gå på de samme stedene om og om igjenn og det er jeg allergisk mot *sukk*

Guest Belgerpia
Skrevet

Det samme med Kito. Noen ganger litt mer. Også går vi av og til et område nær universitetet hvor det er nesten helt inngjerdet, slik at han kan løpe fritt.

Er ikke det ekstremt lite da?

30 minutter tur om dagen?

Pr. dags dato får våre min. en time til sammen hver dag - men da er det full guff i skogen - så er de i løpegården hele dagen og med hauger av unge hunder så er det jo litt action hele dagen.

Rett skal være rett - rottisen som er under rehabilitering får ca 2-2,5 time totalt hver dag..

Normalt sett på denne tiden av året så har mine hunder også fått minimum fem kilometer sykkeltur hver dag hele uka - men sykkelen min har kollapset sånn at det blir dårlig med det om dagen.........

Skrevet

Nå som det er så varmt går vi vel tur ca. 30-45 min i løpet av dagen. Ellers så er han jo med oss så mye som mulig, dvs. bilen, besøk osv. Han er også mye løs i hagen og på nøstet. Tilsammen er han altså ute flere timer daglig. Virker som han syns det er mye kjekkere å være sammen med oss i hagen, båten osv enn å gå og gå i denne varmen... :)

Skrevet

Er ikke det ekstremt lite da?

30 minutter tur om dagen?

Det trenger ikke nødvendigvis å være lite, spørst jo hvilken rase man har, og hvor mye aktivisering hunden får utenom. Kanskje springer hunden fritt på turen o.l

Skrevet

Jeg går litt over en time hver dag fordelt på to turer, bortsett fra sånn som nå når det er såvarmt, da kutter jeg ned litt, vil ikke at han skal få heteslag ellerno..

Skrevet

Jeg synes også 30 min til sammen er litt lite ja..Greit jeg har en større rase, men Loke er faktisk halt og under rehablitering og han skal ha 20-30min 3-5 ganger daglig ifølge vetrinær..Det er noe med at de må få bevegd seg for å bygge muskler og ta vare på skjelett..

Skrevet

Jeg går 3 ganger daglig ca 20-30 min pr tur... Så blir det litt trening inni mellom :) Så små tisse turer i hagen osv.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette avhenger nok en del av individ, men jeg tenker nå at både puddel og bichon-rasene er gode alternativer. Jeg mistenker at puddel generelt er mindre sære enn bichon, men de har også sine særegenheter. Jeg vil anbefale dere å dra på utstilling eller rasetreff for de ulike rasene og møte ulike individer og oppdrettere og eiere av alternativene, så får dere litt mer følelse med hvordan de er. En del av de små terrierrasene kan også være allergivennlig. De er strihåret og må nappes. Men de kan også være en del striere, ha mye jaktlyst og krever mer aktivitet.
    • Det kan være verdt å prøve ut ulike fôrtyper, men også gi lakseolje som tilskudd. Hvis hunden allerede er sensitiv så kanskje prøve ut sensitiv-fôr fra noen merker? RC er stort og kommersielt, og er nok helt greit fôr. Selv brukte jeg svenske Robur kombinert med Vom de siste årene og var veldig fornøyd med det. Acana og Orijen er populære merker som er ganske bra. 
    • Hei! Jeg har en Engelsk Toy Terrier gutt på litt over 4år. Han mister nesten all pels på vinteren for så å bli litt bedre på sommeren. Har pels på hodet og labber og litt på ryggen. Men han er så å si nakenhund nå. Pratet med ei som hadde samme problemet med sin Dvergpincher. Men så var det ei venninne av hu som passet hunden i en måneds tid. Og hun hadde visst byttet ut fôret og hunden hadde plutselig fått fin pels over hele. Hun husket ikke hvilket fôr det var, men hun trodde det ble solgt på butikken. Jeg bruker Royal Canin Small Dogs. Og det hadde hun og brukt, men hun synes ikke det var et bra fôr... Har en gutt til som har helt fin pels. De spiser de samme tingene. Ingen av de tåler noe med and i, de blir skikkelig dårlige i magen av det. Lurer på om det er noen andre som har hatt samme problem med sin hund og funnet en løsning?  Det skal sies at han er veldig følsom til vaskemiddelet vi bruker når klærne hans vaskes så vi bruker Nautral for det er det mildeste jeg har funnet.
    • Hei! Vi har en hund som begynner å bli en gammel mann og jeg er derfor på leting etter det som skal bli familiens neste familiemedlem etter han blir borte. I den forbindelse trenger jeg deres kloke hoder. Vi er en familie på tre, med et barn på 8 år. På grunn av allergi har vi vurdert det slik at Bichon Havanais og dvergpuddel fremstår som de mest aktuelle rasene.   Vi har en Havanais nå og han er litt spennende eksemplar. Fra han var valp har han vært ganske sær. Han er blant annet veldig lite kosete, ekstremt lite tilpasningsdyktig og har alltid hatt vanskeligheter med å slå seg til ro, så jeg kjenner vel han egentlig ikke igjen når jeg leser typiske rasebeskrivelser (nå fikk jeg dårlig samvittighet, så må legge til at han selvfølgelig er verdens beste hund!). Sønnen min har noen utfordringer blant annet på skolen og han trenger derfor å komme hjem til en bestevenn. Det var i søken på dette jeg kom over puddel, som jeg ser ofte blir brukt som terapihunder. Men når jeg leser rasebeskrivelser virker det som om Havanaise i all hovedsak er fantastiske med barn, mens det for puddler fremstår mer som om de kan være gode med barn. Så jeg lurer på om dere har noen erfaringer med disse rasene, gjerne begge? Vi kommer til å dele ansvaret med min mor som bor i samme hus, så den kommer ikke til å være noe særlig alene. Pelsstell er heller ikke noe problem. Krysser fingrene for at noen kan hjelpe oss i valget:)
    • Da er operasjon utført og alt gikk fint, vi er snart igjennom første døgnet og ho har gjort sitt benødne også slapper mye av i senga si. Ho har ikke spist enda men det kommer med tiden tenker jeg etter narkose og sånt så er jo det veldig normalt så. Godbiter har ho spist men ikke veldig mat interessert enda. Men alt i alt virker det veldig bra med ho ettersom forholdene. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...