Gå til innhold
Hundesonen.no

Tur med hunden

Gjest

Recommended Posts

Skrevet

Hei!

Jeg lurer litt på hvor lenge du går på tur med hunden pr dag i snitt? Da jeg fikk sheltie sa de at dem trengte en liten tur, men hva man mener med det, er ikke like lett å forstå. Jeg går ca 35 - 60 min tur hver dag og det fungerer fint. utenom kommer så klart treningen.

Skrevet

tja..siden det varierer veldig på hvor mye jeg går med han fra dag til dag, er det litt vanskelig å fastslå. hehe. han får minst en halvtime - tre kvarter om dagen, har ingen maksgrense,

Om hunden din virker fornøyd med å gå ca en time daglig, er det jo bra, se an hunden, den skader hvertfall ikke av lengre turer en gang i blant :D:) Sheltie er en sprek rase, og om den får bgget opp kondise sin, vil nok du bli fortere sliten enn hunden på lange turer.

Skrevet

Nå når det er så varmt blir det ikke mer enn ca. en times tur.

Men sånn til vanlig får de hvertfall 2-3 timer med trim om dagen, fordelt på 2 turer.

Skrevet

Det varierer veldig. I blant får hun flere timers tur og andre dager får hun tur på 1 time. Når det er skole osv. får hun ca. 2 timer tur hver dag, men som oftest mer i helgene. I tillegg er hun ute i hagen i en halv time/time hver dag og da løper hun som regel rundt hele tiden.

Skrevet

Tinka blir aktivisert i gjennomsnitt en til to timer per dag. Om vi går tur, er på hundetreff, trener, rusler i byn eller gjør noe helt annet, det varierer. Noen ganger får hun bare et par rusleturer pluss en halvtime, andre ganger får hun fire timer trening og tur.

Skrevet

Ero får i gjennomsnitt litt over 1 times tur per dag, i tillegg kommer annen form for trening og aktivisering

Skrevet

Minimum halvannen time til sammen.

Som regel morgentur på ca 30 minutter før jeg drar på jobb, og en hovedtur på minst 1 time på ettermiddag/kveld. Dager med trening kan det bli kortere hovedtur.

I helgene blir det kortere morgentur, men prøver da å få til en hovedtur på et par timer.

Skrevet

Hei!

Sako får mellom 30min til 60min tur hver dag :D

Det samme med Kito. Noen ganger litt mer. Også går vi av og til et område nær universitetet hvor det er nesten helt inngjerdet, slik at han kan løpe fritt.

Skrevet

Idag har vi vert på fjellet. Enda det var så hett, så kom vi oss helt opp og ned igjen på 3 timer.

Normalt ligger det på 1 time. Har jeg dårlig tid eller noe, så hender det vi går 15-30 minutt...

Dette er utenom treninger. + at de er flink til å aktivisere seg selv ôgså :P

Hadde en periode der jeg jogget med de flere ganger i uken.. Men det er ALT for varmt til det nå :)

Skrevet

Her går vi 2 eller 3 turer med Chessea om dagen. Som regel en ettermiddagstur på rundt 30 min. og en kveldstur på 1-2 timer.

Skrevet

Det er veldig opp og ned. Men sånn mellom 40 min og oppover daglig.. Skogsturer og treff og sånt blir jo gjerne litt lenger.

Skrevet

Vanligvis har jeg gått på turer som er over timen de dagene vi ikke er på trening. Men nå har vi fått streng beskjed av dyrlegen om at han skal ha flere korte turer, maks 30 min, i stedet for en lang.Det er dritkjedelig for du får deg liksom ikke av flekken på 15 min :)

Da blir det til at man må gå på de samme stedene om og om igjenn og det er jeg allergisk mot *sukk*

Guest Belgerpia
Skrevet

Det samme med Kito. Noen ganger litt mer. Også går vi av og til et område nær universitetet hvor det er nesten helt inngjerdet, slik at han kan løpe fritt.

Er ikke det ekstremt lite da?

30 minutter tur om dagen?

Pr. dags dato får våre min. en time til sammen hver dag - men da er det full guff i skogen - så er de i løpegården hele dagen og med hauger av unge hunder så er det jo litt action hele dagen.

Rett skal være rett - rottisen som er under rehabilitering får ca 2-2,5 time totalt hver dag..

Normalt sett på denne tiden av året så har mine hunder også fått minimum fem kilometer sykkeltur hver dag hele uka - men sykkelen min har kollapset sånn at det blir dårlig med det om dagen.........

Skrevet

Nå som det er så varmt går vi vel tur ca. 30-45 min i løpet av dagen. Ellers så er han jo med oss så mye som mulig, dvs. bilen, besøk osv. Han er også mye løs i hagen og på nøstet. Tilsammen er han altså ute flere timer daglig. Virker som han syns det er mye kjekkere å være sammen med oss i hagen, båten osv enn å gå og gå i denne varmen... :)

Skrevet

Er ikke det ekstremt lite da?

30 minutter tur om dagen?

Det trenger ikke nødvendigvis å være lite, spørst jo hvilken rase man har, og hvor mye aktivisering hunden får utenom. Kanskje springer hunden fritt på turen o.l

Skrevet

Jeg går litt over en time hver dag fordelt på to turer, bortsett fra sånn som nå når det er såvarmt, da kutter jeg ned litt, vil ikke at han skal få heteslag ellerno..

Skrevet

Jeg synes også 30 min til sammen er litt lite ja..Greit jeg har en større rase, men Loke er faktisk halt og under rehablitering og han skal ha 20-30min 3-5 ganger daglig ifølge vetrinær..Det er noe med at de må få bevegd seg for å bygge muskler og ta vare på skjelett..

Skrevet

Jeg går 3 ganger daglig ca 20-30 min pr tur... Så blir det litt trening inni mellom :) Så små tisse turer i hagen osv.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det endte med at hunden måtte til dyrlegen for den haltet. Jeg ringte dyrlegen, og ba de være obs.  Det viser seg at den har knekt håndledde i frembenet, og prognosen er usikker. Hvordan det er skjedd er også usikkert. 
    • 🐾 Hva du kan gjøre nå 1. Start helt på nytt i bittesmå steg Gå ut av rommet i 1–5 sekunder, kom tilbake før valpen rekker å pipe. Øk tiden sakte. Målet er at valpen aldri kommer over terskelen sin. 2. Tren “alene, men ikke alene” La valpen være bak en grind, i et annet rom, eller på en seng litt unna mens hun fortsatt er hjemme. Dette bygger trygghet uten at valpen føler seg forlatt. 3. Lag et fast “nå skjer det ingenting”-rituale Rolig stemning, tyggeleke, litt kos → så legger hun fra seg valpen og gjør noe annet i huset. Rutiner skaper trygghet. 🧠 IQ-leker som passer for 15 uker •     Snusematte (super for å roe ned og gi mestring) •     Kong med litt valpevennlig fyll (f.eks. våtfôr eller litt leverpostei tynnet ut) •     Enkle aktivitetsleker der valpen må dytte eller løfte en klaff •     Tyggeleker som varer litt (tygging gir ro) Poenget er ikke at leken skal “holde valpen opptatt alene”, men at den skal gi positive assosiasjoner til ro og selvstendighet. 4: du kan også `gni`deg selv inn med noe valpen din kan ligge på  for da vil han føle og lukte at du er i nærheten av deg enda du er borte. 🐶 Når valpen din piper med angan du går ut Det betyr at du har gått for fort frem. Da må man tilbake til nivået der valpen fortsatt er trygg selv om det bare er 2 sekunder. Det er ikke et nederlag, det er helt vanlig. du kan også lage en plass der som er *hjemmet* til valpen din. sånn at du øver når du går ut skal han slappe av der. men husk dette kan gå en stund, det går ann også at valpen din aldri kan være alene heller. alle hunder er forskjellige og ikke like enkel. 💛 Litt oppmuntring Valper er som små barn: noen sover gjennom natten tidlig, andre bruker litt tid. Det betyr ikke at du gjør noe feil det betyr bare at valpen din trenger litt mer støtte akkurat nå. Hvis du vil prate mer, få flere tips eller bare ha litt støtte underveis, kan du gjerne ta kontakt med meg på Instagram. nordicquietland 🐶
    • Alenetrening tar den tiden det tar, det er umulig å si noe på forhånd om hvor lang tid det tar før akkurat din valp er klar for å være alene hjemme en hel arbeidsdag. Det er individuelt. Og en oppdretter som påstår at en 12 uker gammel valp kan være alene hjemme i mange timer høres virkelig ikke seriøs ut. Det er jo en baby. En ting som i hvert fall er sikkert, er at jo mer erfaring valpen får med å føle at det er ubehagelig å være alene, jo større er sjansen for at du ender oppmed en hund med separasjonsangst.
    • Det ønsker gjerne forslag. Hundebarnehage kan jeg klare å google meg frem til selv.
    • Det høres ut som du virkelig har tenkt gjennom ansvaret, og at du gjør så godt du kan innenfor et skiftarbeidsliv som ikke alltid spiller på lag. Det er helt normalt at dagvakter blir den kinkige biten mange hundeeiere kjenner seg igjen i akkurat det. Og ja… oppdrettere kan si mye. Noen ganger stemmer det, andre ganger sier valpen ganske tydelig: “12 uker? Jeg? Alene? Nei takk, menneske prøv igjen.” Til syvende og sist er det jo du som lærer å lese din valp, og valpen som bestemmer tempoet. Det betyr ikke at du har gjort noe feil, eller at treningen din er dårlig. Det betyr bare at han er en liten fyr med egne meninger og akkurat nå sier han at han ikke er helt klar for lange økter alene. Det viktigste er at du prøver å finne løsninger, og det gjør du jo allerede. Det viser ansvar, ikke det motsatte. Hvis du vil, kan jeg hjelpe deg med forslag til hvordan du kan trene videre på en måte som passer både deg og ham. eller om jeg kan hjelpe deg å finne dyrebarnehage eller noe slikt  
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...