Gå til innhold
Hundesonen.no

Tur med hunden


Gjest

Recommended Posts

30 minutters tur tilsammen er lite om det er alt hunden får av aktivisering i løpet av en dag. Men for min egen del føler jeg dette er mer en nok for Gizmo (7 mnd) med tanke på hvor mye han er ute ellers i løpet av dagen.(går lengre turer når det ikke er så varmt i været) Som hundetreneren min sa: "Nordmenn skulle hatt klippekort på joggesko, da de bare går og går med hundene sine...."Dette resulterer jo i sprekere og sprekere hunder, men mentalt sett får de jo brukt seg lite. Syns det er minst like viktig at hundene får være med og oppleve ting, treffe andre hunder, gå spor osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at det er latskap av eier å slippe hunden ute i hagen og kun gi den en halv time med tur om dagen, hadde ikke hatt samvittighet til å gjøre det mot min hund jeg.

Da er vel jeg lat da... For jeg må faktisk slippe han i hagen og klarer ikke gå halvtimes turer engang... Hadde det ikke vært for at sambo er her, så hadde det ikke blitt mye trim på Atheo... Og det er ikke fordi jeg VIL at det skal være sånn, heller tvert imot! Hadde jeg kunnet, så hadde jeg gått både 2 og 3 turer med han om dagen. Men sånn er det med bekkenløsning. Men jeg vil ikke påstå at jeg er lat fordi jeg ikke klarer å gå tur med hunden min!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at det er latskap av eier å slippe hunden ute i hagen og kun gi den en halv time med tur om dagen, hadde ikke hatt samvittighet til å gjøre det mot min hund jeg.

Men om du har en liten hund da, f.eks chihuahua? Er 30 min fremdeles lite? En halvtime med jogging kan faktisk vere mye for mange hunder, spesielt om man går spor, eller trener mye mental trening utenom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er vel jeg lat da... For jeg må faktisk slippe han i hagen og klarer ikke gå halvtimes turer engang... Hadde det ikke vært for at sambo er her, så hadde det ikke blitt mye trim på Atheo... Og det er ikke fordi jeg VIL at det skal være sånn, heller tvert imot! Hadde jeg kunnet, så hadde jeg gått både 2 og 3 turer med han om dagen. Men sånn er det med bekkenløsning. Men jeg vil ikke påstå at jeg er lat fordi jeg ikke klarer å gå tur med hunden min!

Selvfølgelig når du er syk så vil det sette seg i et annet lys, men ja, jeg syntes fremdeles at halvtime med tur for hunden er for lite om den har en frisk eier.

Men om du har en liten hund da, f.eks chihuahua? Er 30 min fremdeles lite? En halvtime med jogging kan faktisk vere mye for mange hunder, spesielt om man går spor, eller trener mye mental trening utenom...

En Chi kan gå lenger enn 30min, men man må jo se ann på sånne små, men har man større hund så er en halvtime tur om dagen altfor lite.

Blir hunden døsliten av en halvtime jogging så vil jeg si den er i dårlig form, halvtime med spor er jo greit for da trener den mye mentalt også.

Det jeg skal frem til er at KUN 30min tur og ute i hagen resten av dagen det ville iallefall ikke jeg gjort, hva andre gjør bryr jeg meg ikke om, men hunden min skal iallefall slippe det. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten hund klarer kjempe lange turer, de er utrolig utholdene når det gjelder turer osv... Ikke for ingenting de brukes til mye eks agility og lydighet :o

Er helt enig, de kan gå lange turer uten at det er noe problem. Men å gå og gå i 30 grader er ikke aktuelt her i heimen, da koser vi oss heller med sendebrett i hagen, godbitsøk osv. Hender jo selvfølgelig at vi tar en times tur sent på kvelden når den verste varmen har gitt seg. Når det blir kjøligere i luften og Gizmo vokser til skal det selvfølgelig gåes mer :wub:

Ellers må jeg si at en hund kan få mye mer trening av f.eks å løpe løs med andre hunder en halv time enn å gå tur i 2 timer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers må jeg si at en hund kan få mye mer trening av f.eks å løpe løs med andre hunder en halv time enn å gå tur i 2 timer!

Men det er ikke snakk om BARE trimmen det er snakk om KONTAKTEN hunden og eieren får når de er på turer eller trener. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er ikke snakk om BARE trimmen det er snakk om KONTAKTEN hunden og eieren får når de er på turer eller trener. :wub:

Er helt enig i at den kontakten er kjempe viktig, men den kan oppnåes på så mange forskjellige måter og er ikke avhengig av at man går tur to timer daglig. Missforstå meg ikke; jeg syns tur er en naturlig og viktig del av hundeholdet. (er utrolig glad i å gå tur :o )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten hund klarer kjempe lange turer, de er utrolig utholdene når det gjelder turer osv... Ikke for ingenting de brukes til mye eks agility og lydighet :wub:

Ja så klart klarer de det, men hva de har behov for er en annen sak! Men hunden tilpasser seg såklart aktivitetsnivået den får.

Blir hunden døsliten av en halvtime jogging så vil jeg si den er i dårlig form

Spørst hvilken str og hva aktivitetsbehovet er for den rasen/typen hund...

Det jeg skal frem til er at KUN 30min tur og ute i hagen resten av dagen det ville iallefall ikke jeg gjort, hva andre gjør bryr jeg meg ikke om, men hunden min skal iallefall slippe det. ;)

Ja klart det men hver tur er en variasjon, lek med andre, spor,trening. Å kombinere ulike ting kan en 30 min tur gi like mye til en hund som to timer. Det er hva man gjør på de 30 minuttene som er viktig. Men er veldig enig med deg om alt man gjør med hunden sin i løpet av en dag er en tissetur på 30 min. uten noen slags form for aktivisering og trening utenom, er ikke slik jeg vil dagen til meg og Bella skal bestå seg av. :o

*Endret av mod Nina, dobbelpost - bruk siterknappen*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørst hvilken str og hva aktivitetsbehovet er for den rasen/typen hund...

Ja klart det men hver tur er en variasjon, lek med andre, spor,trening. Å kombinere ulike ting kan en 30 min tur gi like mye til en hund som to timer. Det er hva man gjør på de 30 minuttene som er viktig. Men er veldig enig med deg om alt man gjør med hunden sin i løpet av en dag er en tissetur på 30 min. uten noen slags form for aktivisering og trening utenom, er ikke slik jeg vil dagen til meg og Bella skal bestå seg av. :wub:

Selvfølgelig er variasjon viktig, men 30min med aktivisering ER fortsatt for lite, syntes jeg.

Og selvom man har liten hund så trenger den aktivisering, syntes mange pakker inn hunden sin i en unskyldning at de har liten hund, tull og tøys! Små hunder liker å bli brukt dem også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alle små hunder trenger så mye mosjon. Lakeland terriern til søskenbarnet mitt må man dra(!) med seg på turer over en halv time, og hun er en terrier...Så det jeg egentlig vil frem til er at det går mer på individet enn på rasen.

Min kar går godt mange timers tur, uten problemer. Man ser ikke på han før han kommer hjem at han er sliten, så jeg må heletiden passe på å gi han nok hvile på lengre turer. Til vanlig får han en lengre skogstur på litt over en time og noen små turer.

Edit: Redigerte litt det jeg skrev

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Freya får tre til fire turer på ca et kvarter samt en på en hlvtime som et minimum pr dag. I tillegg er hun med på golfbanen opp til tre ganger i uka (2-2 1/2 time pr runde) og to til tre ganger i uka herjer hun med naboens JRT en halvtimes tid. Akkurat i disse dager har hun sin første løpetid og foretrekker å sove mest mulig, noe som forsåvidt passer bra siden jeg ødela ankelen min i forrige uke slik at lange turer er vanskelige og gjennomføre. Satser på at jeg er bra til hun "våkner" :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • De fant vel SM hos det meste av småraser i Finland (og i Nederland, der mener jeg de droppa hele prosjektet fordi de ikke fant noen raser som var "gode nok" for en utkrysning). Men såvidt jeg har skjønt er SM multigenetisk, sånn at det uansett vil være positivt å få inn nytt avlsmateriale. En ny hund ligger uansett litt frem i tid for min del (forhåpentligvis, det blir ikke så lenge hun jeg har nå fortsatt er her), så dra krysser jeg fingrene for at de er kommer litt videre mtp. helse  
    • «Rette tidspunkt» eksisterer nesten aldri. Det er alltid gode grunner til å gjøre noe og til å la være. Å skaffe en hund kommer til å være kjempeslitsom, utrolig artig, lærerik, givende og en utfordring for deg som person og dere som par. Dere har gjort de refleksjonene og ønsker å legge til rette livsstilen deres. Det kommer uansett til å dukke opp et eller annet, stort eller lite man aldri kan forberede seg på. Det er sånn livet er. Jeg kommer selv fra en ikke-hundeglad familie og fikk høre det samme selv helt frem til jeg var 30. ikke la ypotetiske fremtidige sydenturer, studier i utlandet eller «hva om dere slår opp» stanse dere fra å gjøre noe som helst.    hilsen nylig hundeeier som er superstolt over sitt valg 👏
    • Den blandingen kunne jeg nok også ha sett for meg om jeg skulle hatt litt mindre hund, om det ble gjort riktig fra et sånt prosjekt, men leste at SM ligger til engelsk cocker også fant man ut siden denne innkryssingen er testet i Finland? Ellers kan jeg ikke svare på det du spør om.
    • Har fått høre at vi er unge og "binder" oss fast ved å gå til anskaffelse av hund. Så klart blir en mer stengt. Men vi har ikke behov for å reise masse, og dit vi reiser kan vi jo ta med hunden. Både jeg og samboeren min er veldig hjemmekjære, og reiser for det meste innenlands, med unntak en Danmarkstur i året. Vi har jo allerede katt, så da blir vi vel "stengt" på grunn av den også da...🤷‍♀️
    • Nei, du kan nok ikke få championat (med mindre de registreres som renraset slik det er snakk om over), men du kan få mellomtitler vet jeg ihvertfall.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...