Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan er din hunds kondisjon?


MarieR

Recommended Posts

Nå altså, nå får de som ikke har god kondis på hundene sine svi for det! Neida, bare lurer..

Hvordan er kondisjonen til din hund? Hva gjør du får å trene/ opprettholde kondisen?

Ask har, per i dag, elendig kondis ;) han er slank og fin, men har det med å falle lettere sammen i lyngen etter la oss si en ganske hard og tung skogstur :P Vi skal trene en del i sommer, om vi ikke får hetebølger som gjør det umulig. Har tenkt og trene en del jogging/sykling, samt litt trekk og generell løping. Han liker å jobbe å være i bevegelse, så sånn sett er det ikke noe problem. Er nok jeg som er latere enn han, og dermed blir han litt lat han og. Vi former hundene våre selv, det er helt sikkert.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tinka har nok ikke akkurat spesielt god kondis. Og hun blir veldig fort sliten når det er varmt, ikke at det er noe gedigent problem her i Trondheim.

Vi sykler/jogger/går raskt ca en time hver dag, i tillegg får hun brukt seg litt når vi er på hundetreff og når vi innimellom går i skogen. Skulle gjerne gitt henne anledning til å få holdt på mye mer med svømmetrening, men jeg har ikke mulighet til å få tilgang på motstrømsbasseng. Og det er begrensa hvor langt jeg klarer å kaste pinner i vannet. Og når jeg svømmer med henne er hun så bedagelig at hun aller helst vil at jeg skal stå i ro og holde henne fast, sånn at hun bare kan ligge og flyte og kose seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gizmo har en god kondis vil jeg si, jeg jogger litt og hiver leker og andre ting så kommer han tilbake med de :D Går lange turer hver dag samt noen tisse turer så han får nok mosjon syns jeg hverfall ;) Gizmo leker og får ''tusse'' bygene sine en del da så han er mye aktiv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Hmm...Vil påstå at Milo har en god kondis.

Han løper fort, og langt, med få pauser.

Kan løpe rundt og rundt i en enorm fart i 60 minutter med 2-3-5 små stopp.

Han har iallefall ikke dårlig kondis..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske bra vil jeg si... Innsatsen er det ihvertfall aldri noe å si på. Tror aldri jeg har sett noen av jentene utslitte, før vi er vel tilbake etter tur vel å merke :D

De får jo herje masse sammen og ellers går vi som regel en lengre tur pr. dag. Nå om sommeren er det jo også en del utstillinger, og da blir det mye trasking og endel runder i ringen da, pluss oppvarming.

Tror nok de får det de trenger. Problemet her er at de har så høy forbrenning at de er på konstant feitekur begge to ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund har innebygd kondis. Det er jeg helt sikker på! :D Jeg vil si at hun har god kondis, men de kunne vært enda bedre. Men til "mitt" bruk er det god nok kondis i massevis! Hun holder ut en hel dag, og er klar uansett. Da vi syklet lengere turer med henne, kunne hun komme hjem pesende og ligge på gulvet lagflat i 30 min, og så var hun som normal igjen. Men klart. Man har jo hundeverdens formel 1 hund, så hva kan man egentlig forvente? knis. :imrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi går som regel 1-1,5 time hver ettermiddag/kveld, og da er Kiara ganske sliten når vi kommer hjem. Så får far og mor nattero :D

Hun er jo enda bare 4 mnd, men vil si at hun er utrolig flink til å holde følge.. Noen ganger drar hun, andre ganger drar jeg, mens hun snuser på blomster...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jo jeg arvet en hund som hadde et stressnivå over alle grenser, da vi fikk henne. Det første vi måtte gjøre, var å finne metoder for å roe den helspente kroppen og samtidig finne aktiviteter som styrket selvtillitten hennes. Det tok jo litt tid før vi egentlig fant riktige tilnærmingsmåter. Jeg hadde jo mange år med hundeerfaring og var nok ganske blank når det kom til hva som kan gjøre vondt verre hos en hund med for høyt stressnivå.

Men slik jeg ser det nå, er kondisjonstrening i seg selv ikke matnyttig i mitt hundehold.

Vi går lange turer i skog og mark fordi jeg elsker det, men ikke hver dag over lengre perioder, for da kan jeg få en hund som mistrives og blir rastløs hvis turene uteblir.

Vi leker med ball, men ikke for å trene kondisjon, men for å få ball-stress under kontroll (har beskrevet dette på andre tråder).

Vi trener spenst, balanse og koordinasjon både gjennom ulike agilitymomenter og selvfølgelig under turer i ulikt terreng.

Vi trener lydighetsmomenter for å bygge selvtillitt og for at Fibi skal kunne oppføre seg slik omgivelsene forventer og aksepterer.

Vi trener akkurat nå om dagen på å ikke trene hele tiden, fordi hun maste mye om å få trene og det er det ikke hun som bestemmer, men jeg.

Så jeg undres litt, hvorfor skal dere trene kondisjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener overhodet ikke kondisjon med min hund, men han har mer enn god nok kondisjon for å holde tritt med mor.. :D Jeg liker selv å sykle, men har foreløpig ikke montert på springeren, så jeg sykler alene. Er redd han skal bli for godt vandt og storforlangen. ;)

Det virker heller ikke som om han har stort behov for å "løpe fra seg" for eneste gangene han løper som gal, er i lek med andre hunder. Er vi steder han kan løpe fritt, tusler han stort sett rundt beina mine og snuser og koser seg.

Men vi trener mye muskler da. Og smidighet. Balanserer, klatrer og går turer i ulendt terreng, og bruker skogen som lekeplass og agilitybane.

Nå om sommeren er han ofte med på jobb, og da går vi frem og tilbake. Det tar 3/4 hver vei, og de dagene får han sjelden mer tur, annet enn en liten tissetur før leggetid. (han blir utrolig sliten av å være jobb-maskot). Ellers er det gjerne en lengere tur på ettermiddagen, gjerne i skogen, men da kun i kose-tempo som han bestemmer.

Jeg er mer opptatt av å aktivisere min hund mentalt, enn å prøve å slite han ut fysisk. Det klarer jeg uansett aldri... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vil ikke si at det er ideelt for en hund å ha best mulig kondis..Men det kommer vel an på hvordan eier er også selvfølgelig.. Min hund har passe god kondis, gir seg ikke med en gang nei! Men jeg trener ikke kondis.. Det skal man heller ikke gjøre med en bulldog, men det er ikke noe jeg ville ha gjort om jeg hadde hatt en annen rase heller! Satser heller på mental trening..

OT: Synes det hørtes voldsomt ut å gå en time - halvannen time med en valp på fire måneder hver dag.. Har hørt at en valp i den alderen maks skal ha 20 - 30 minutt tur pr dag..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vida har ganske bra kondis, og holder lenge i arbeid og på jobb.

Nirm har jeg dessverre latt forfalle litt kondismessig sett den siste tiden, men han er på vei opp igjen. Heldigvis tar han seg fort opp igjen, og er veldig glad i å løpe.

Bogar er for gammel til å kondistrenes nå. Han fyller straks ti år, og har ikke verdens beste helse akkurat, så nå får han bestemme selv aktivitet. Men han er egentlig i ganske grei kondis for alderen synes jeg, og det er full fart på ham.

Løpe løse, svømme og turer i sele er det vi gjør mest av. Har dessverre dårlige sykkelforhold her for hund (asfalt og enda mer asfalt...), og må finne meg noen fine grusveier å sykle på. Og tenkte jeg skulle finne et sandtak og trene hundene litt i.

Aller beste synes jeg er å la hundene løpe løse sammen i skogen, men det begrenes jo nå av båndtvangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine hunder har kondis og styrke god nok til å være aktive hele dagen uten å falle sammen, men jeg gjør ingenting annet enn å gå ute i skog og mark med dem. Ingen sykling eller jogging her i gården; men det har med min egen elendige rygg å gjøre...

Nå er det vel så viktig å ha sterk muskulatur og utholdenhet i forhold til kondis til mitt bruk. Ta f.eks gamla på 11 år i går da vi gikk et langt og meget komplisert ettersøk i bratt og ulendt terreng - her kommer muskelstyrken til sin rett og evnen til å stå på. Ikke så mye kondiskrevende i forhold til fart - men ren styrke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Yazzi er vel ikke i så veldig god form lenger etter at jeg flytta hjemmenfra og det ble slutt på lange skogsturer og agility. Men nå er jeg hjemme på ferie hele sommern, så vi får se hva vi kan få gjort med saken. Med henne blir det bare snakk om lange gåturer i skogen, for hun er rett og slett for treig til å sykle med eller jogge. Hun gidder ikke å øke farten (ganske frustrerende iblandt) Ellers er hun faktisk ganske utholdende, det går bare ikke så fort. Lurer egentlig litt på hvorfor jeg aldri får henne til å øke tempo. Det er vel kanskje gammel vane og at hun rett og slett er treig av natur? Ikke gidder? Hun er i hverfall frisk og slank. Jeg får vel bare godta at hun er sånn. Nei, neste hund må nok bli en hund som vil være med på sykkelturer osv :) .

Nå er det vel så viktig å ha sterk muskulatur og utholdenhet i forhold til kondis til mitt bruk. Ta f.eks gamla på 11 år i går da vi gikk et langt og meget komplisert ettersøk i bratt og ulendt terreng - her kommer muskelstyrken til sin rett og evnen til å stå på. Ikke så mye kondiskrevende i forhold til fart - men ren styrke.

Hvordan definerer dere kondis? Trodde kondis var utholdenhet jeg? Og man trener jo muskulatur også når man trener kondis. Tror jeg forstår hva dere mener altså, og det er ikke for å være kranglete :P Bare lurer, er ikke kondisjon og utholdenhet det samme? Og når dere skriver trener muskulatur regner jeg dere mener styrke, muskelsmidighet, muskelkontroll osv.? Går balanse også under muskulatur? Er bare nysgjerrig på hva dere egentlig mener :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikk si at rex har verdens beste kondis nei. han blir fort slapp og sliten (men dette vises sjeldent på han). Men håper det blir noen greie dager i sommer hvor jeg kan prøve å begynne å sykle me han, også blir det flere treningsøkter nå når jeg reiser på leir :) og skal vel prøve å bade litt me han og la han svømme mye. Er nok sykling og svømming som vil trene kondisen hans best. Men vi starte forsiktig, og øker etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror både simba og nana har bra kondis.

Merker aldri nesten at de er slitene før vi har kommet hjem og inn.

Jeg går lange turer med de, trener, sykler, de løper sammen og hver for seg, jogger har jeg begynt å gjøre litt med Nana nå også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil si ganske god form.

Formen blir ofte litt dårligere i båndtvangs perioden nettopp pga båndbruken. Men vi prøver å sykle, svømme, jogge og gå lange turer.

Nå som det snart nærmer seg jakt sesongen så trapper vi opp igjen.

Men hun er i god form, ikke noe problemer med å holde ut. Litt verre med matmor kanskje .... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT:

Til dere som reagerte på at jeg går rundt 1-1,5 time med Kiara.

Vi har mange pauser innimellom, snuser på alt og oppdager området rundt huset her.

Er ikke sånn at jeg drar henne med på lange turer uten stopp, og i mitt tempo.

Hun bestemmer tempo, og hvor langt vi går. Noen ganger blir det bare 30 min, andre ganger går vi sammen med ei BC tispe, og da er det morro å herje litt, å lett å glemme tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lisa har muskler så det holder, det kommer av masse apportering i bakker, apportering i vann og arbeid ute i skogen. På én enkel apport er det ofte jeg sender henne 100-150m unna , over et vann - opp en bakke, over et gjerde osv. for så å søke i en 50meters radius, plukke opp apporten og komme 100-150m inn igjen over vannet, gjerdet og bakken. Og i helgen (for å ta enda et eksempel) så rodde vi over et vann på ca 3-400m og Lisa svømte etter båten frem og tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har per dags dato aldri sett Pito FYSISK sliten.

Og vi har jogget,gått 5 timer lang tur i fjellet, gårr masse i ulendt terrent, svømt (selv om hun har vannskrekk) osv osv. Aldri har jeg sett henne fysisk sliten. Så hun har stål kondis! Verre med meg *rødme*

Men hun blir veldig lett psykisk sliten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mona har vel helt greit god kondis. Opplever aldri at jeg må ta pauser og slikt på tur fordi hun er sliten hvertfall :P

I veldig aktiv lek med andre blir hun fortere sliten, men da raser hun jo maksfart rundt så lenge hun klarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har per dags dato aldri sett Pito FYSISK sliten.

Og vi har jogget,gått 5 timer lang tur i fjellet, gårr masse i ulendt terrent, svømt (selv om hun har vannskrekk) osv osv. Aldri har jeg sett henne fysisk sliten. Så hun har stål kondis! Verre med meg *rødme*

Men hun blir veldig lett psykisk sliten.

Det er utrolig :P . Både Fibi og Solo har ved hver sin anledning lagt seg ned og nektet å gå lenger etter mange timer i skogen. "Nei, nå gidder jeg bare ikke mer. Pause!" En liten hvil og litt vann gjør underverker. Ved begge disse anledningene hadde vi vært ute i fra tidlig morgen til langt på dag og gått hele tiden! Og jeg har liksom jakthunder :rolleyes: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...