Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan er din hunds kondisjon?


MarieR

Recommended Posts

Det er utrolig :P . Både Fibi og Solo har ved hver sin anledning lagt seg ned og nektet å gå lenger etter mange timer i skogen. "Nei, nå gidder jeg bare ikke mer. Pause!" En liten hvil og litt vann gjør underverker. Ved begge disse anledningene hadde vi vært ute i fra tidlig morgen til langt på dag og gått hele tiden! Og jeg har liksom jakthunder :rolleyes: .

Hehe jeg skjønner ikke hvorfor har så god kondis da for jeg har jo ikke styrketrent henne liksom :P

Men når vi har gått lenge i skauen og jeg kyper av utmattelse da hopper hun rundt uten noe tegn til å være sliten ;):P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe jeg skjønner ikke hvorfor har så god kondis da for jeg har jo ikke styrketrent henne liksom :P

Men når vi har gått lenge i skauen og jeg kyper av utmattelse da hopper hun rundt uten noe tegn til å være sliten :P;)

Husk at styrke og kondisjon er litt forskjellig. Når du trener hjerte-og lungemusklatur (fart, spenst intervalltrening etc) dvs. at du blir skikkelig varm og hjertet dunker og pusten går dypt og fort, da trener du kondisjon. Vekttrening eller i denne sammenheng, lange seige turer i skogen, er styrketrening. Du bygger muskler og forbrenner fett, men får ikke nødvendigvis bedre kondis. Stemmer ikke dette da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at styrke og kondisjon er litt forskjellig. Når du trener hjerte-og lungemusklatur (fart, spenst intervalltrening etc) dvs. at du blir skikkelig varm og hjertet dunker og pusten går dypt og fort, da trener du kondisjon. Vekttrening eller i denne sammenheng, lange seige turer i skogen, er styrketrening. Du bygger muskler og forbrenner fett, men får ikke nødvendigvis bedre kondis. Stemmer ikke dette da?

Når man trener kondis trener man ikke spenst eller spurt men pust. For å trekke paralleller til oss på to: hvis skal trene opp kondisen min jogger eller går jeg laaaaaaaaaaange turer fremfor kortere i raskere tempo. Dog kan de av oss som har best kondis løpe laaaaaaaaange turer i høyt tempo.

Freya har ikke så verst kondis tror jeg. Hun holder i alle fall tre timer i skogen uten problem, så en liten pustepause før hun kan leke videre. God nok kondis for vårt bruk i alle fall :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at styrke og kondisjon er litt forskjellig. Når du trener hjerte-og lungemusklatur (fart, spenst intervalltrening etc) dvs. at du blir skikkelig varm og hjertet dunker og pusten går dypt og fort, da trener du kondisjon. Vekttrening eller i denne sammenheng, lange seige turer i skogen, er styrketrening. Du bygger muskler og forbrenner fett, men får ikke nødvendigvis bedre kondis. Stemmer ikke dette da?

hmm jeg vil nå si at en lang og seig fjelltur går både på styrke og kondis. Iallefall for oss mennesker. For vi trener styrke av å klatre på steiner, gå i bratte oppover bakker osv. Mens vi trener kondis fordi at vi gjerne kan gå lengre og lengre for hver gang vi må ha pause..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Athene har en helt ekstrem kondis, men så er hun bygd opp av bare muskler da :huh: Hun kan løpe i 4 timer uten å måtte stoppe. Og i disse hormonelle dager er hun ekstremt aktiv. :rolleyes:

Castor blir lett varm, men han har også god kondis. Han er en tusler om sommeren og tusler som regel rundt meg og ut i pytter og sølehull. I sommer har vi ikke orka noe annet enn å svømme. Og da har vi gjerne svømt en times tid av gangen. Om vinteren setter Castor inn et helt annet gir og holder i mange mange timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil påstå Willis har nokså bra kondis, og han er sterk og muskuløs i tillegg. Når det er sagt, så kommer vi til å intensivere treningen fra nå av, slik at han er i knallform i vinter. Synes det er litt vanskelig å holde dem helt i toppform så lenge det er båndtvang og når det så ufattelig varmt ute om sommeren.

Til de som lurte på hvorfor trene kondisjon? Man må jo nesten det når man har en fuglehund som skal være med på jakt i 1-2 uker og løpe 6-8 timer hver dag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ordet "sliten" finnes ikke i vokabulæret til hunden min.. Jeg tror ALDRI hun har vært sliten (kanskje et par ganger når hun var valp), jeg syklet 1,5 mil på sykkel med henne for noen dager siden(hun er bare 11 mnd så hun pleier ikke å få gå/springe SÅ lange turer, det ble lengre enn planlagt), og greit nok hun pustet og peset litt for å få ned temperaturen etterpå, men når hun var ferdig med det så var hun klar for action igjen! Men så skal det sies at det er en rase som det ikke er lett å slite ut fysisk uten videre, vertfall om de er i ok form..

Hun får mosjon på turer i kort bånd, daglig leik med matmor, og sykkelturer nå og da (det har vi startet med nå på sensommeren).. Før båndtvangen fikk hun springe uten bånd og kose seg hver dag, og jeg så hun var en helt annen hund da, hun var veldig fornøyd og rolig etter en sånn tur.. 20 min med springing uten bånd kunne ABSOLUTT ikke måles mot 1 time med bånd.. Og så trener vi lydighet ganske ofte med leik som belønning, blir litt bevegelse av det også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kali har en ekstremt god kondis. Jeg har aldri sett henne skikkelig utslitt, hun blir sliten og peser litt, men 10 min etterpå kan hun gjøre det en gang til. Det som er så greit er at hun har god kondis når jeg "trenger" det, men hvis jeg har en rolig dag eller noe, så er hun ikke krevende. Hun kan være i ro lenge uten å bli rastløs, men skal vi noe så er hun med med en gang :huh:

Jeg opprettholder kondisen ved å la henne leke, gå fjellturer, lek og masse bading (spesielt nå om sommeren).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har Solo og Fibi flydd løse i skogen med Argon et par timer. Nå ligger begge to som slakt på gulvet her. Hm, kanskje de har dårlig kondis... :huh: . Forresten så var det en eldre dame som pesa etter Vera og Ane oppover brattbakken mot Månen (ja, det kalles det!). Kanskje det er hun som har dårlig kondis ;) . Siden jeg, nei hun mener jeg, vil være anonym, skal jeg ikke røpe hvem det er :rolleyes: !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror kanskje man forveksler kondis med noe som blir kalt "stayer-evne" i trekkhund-miljøet? Blir kanskje litt klønete forklart, men jeg tror mange hunder bare går og går fordi de VIL, ikke nødvendigvis fordi de er i form til det? Det er vanskelig å se på mange hunder at de er slitne (når du ser det, da er de som regel skrekkelig slitne), men jeg tror ikke de har stålkondis av den grunn?

- Gubbelille hadde en enorm stayer-evne, og selv på slutten når formen var dårlig pga forkalkninger, så fortsatte han å gå, fordi han ikke hadde vett på å gi seg, liksom.. Husker en av hans siste langturer, da var han så sliten at han ikke orka å løfte bakbeina ordentlig, men GÅ, det gjorde han :huh: Men han brukte lenger og lenger tid på å komme seg igjen, og det var egentlig der jeg "målte" hvor god form han egentig var i, at det tok lenger tid fra en tur, til han spratt opp og var klar til neste tur igjen..

Nå kan det være at jeg har et etterheng etter mine hundekjørings-dager (det er jo tross alt bare 14 år siden, liksom.. hehe), aktive hunder som JOBBER har som regel veldig god kondis.. Vanlige familiehunder har som regel "bare" god nok kondis, liksom.. Og heldigvis for det, egentlig, for for normalt hundehold med et par timers tur i skog og mark nå og da, så er det ikke nødvendig med kjempekondis.. Til sammenligning så orker selv jeg, en giktisk storrøyker med aktivitetsallergi (jepp, jeg føler meg egentlig ganske allergisk mot fysisk aktivitet.. hehe) en spasertur på et par timer om leddene funker nok (bare ikke i bratte bakker med frilufts-Siri mens vi fører dype samtaler om våre 4beinte vidundere.. DA følte jeg at jeg var i veldig dårlig form.. Selv om Siri var så søt at hun lata som om hun var i like dårlig form som meg.. hehe)

Bra kondisjon er forresten et pluss for alle hunder som må utføre oppgaver over tid, selv om oppgavene går på den mentale biten.. En hund med bra kondisjon vil f.eks orke å gå et lenger lydighetsprogram enn en hund med dårlig kondisjon, selv om selve lydighetsprogrammet går på den mentale biten - fordi at en hund i god kondisjon vil bruke lenger tid på å bli mentalt sliten også, selv om man ikke nødvendigvis trener den mentale biten når man trener kondisjon..

Hmm.. Jeg føler at jeg forklarer meg svært klønete nå? :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror kanskje man forveksler kondis med noe som blir kalt "stayer-evne" i trekkhund-miljøet? Blir kanskje litt klønete forklart, men jeg tror mange hunder bare går og går fordi de VIL, ikke nødvendigvis fordi de er i form til det? Det er vanskelig å se på mange hunder at de er slitne (når du ser det, da er de som regel skrekkelig slitne), men jeg tror ikke de har stålkondis av den grunn?

- Gubbelille hadde en enorm stayer-evne, og selv på slutten når formen var dårlig pga forkalkninger, så fortsatte han å gå, fordi han ikke hadde vett på å gi seg, liksom.. Husker en av hans siste langturer, da var han så sliten at han ikke orka å løfte bakbeina ordentlig, men GÅ, det gjorde han :huh: Men han brukte lenger og lenger tid på å komme seg igjen, og det var egentlig der jeg "målte" hvor god form han egentig var i, at det tok lenger tid fra en tur, til han spratt opp og var klar til neste tur igjen..

Nå kan det være at jeg har et etterheng etter mine hundekjørings-dager (det er jo tross alt bare 14 år siden, liksom.. hehe), aktive hunder som JOBBER har som regel veldig god kondis.. Vanlige familiehunder har som regel "bare" god nok kondis, liksom.. Og heldigvis for det, egentlig, for for normalt hundehold med et par timers tur i skog og mark nå og da, så er det ikke nødvendig med kjempekondis.. Til sammenligning så orker selv jeg, en giktisk storrøyker med aktivitetsallergi (jepp, jeg føler meg egentlig ganske allergisk mot fysisk aktivitet.. hehe) en spasertur på et par timer om leddene funker nok (bare ikke i bratte bakker med frilufts-Siri mens vi fører dype samtaler om våre 4beinte vidundere.. DA følte jeg at jeg var i veldig dårlig form.. Selv om Siri var så søt at hun lata som om hun var i like dårlig form som meg.. hehe)

Bra kondisjon er forresten et pluss for alle hunder som må utføre oppgaver over tid, selv om oppgavene går på den mentale biten.. En hund med bra kondisjon vil f.eks orke å gå et lenger lydighetsprogram enn en hund med dårlig kondisjon, selv om selve lydighetsprogrammet går på den mentale biten - fordi at en hund i god kondisjon vil bruke lenger tid på å bli mentalt sliten også, selv om man ikke nødvendigvis trener den mentale biten når man trener kondisjon..

Hmm.. Jeg føler at jeg forklarer meg svært klønete nå? :unsure:

Nei, jeg er helt enig med deg. Kondisjon og stayerevne blir ofte blandet og misforstått. F.eks er ikke en 9 uker gammel valp i superform, men det skal MYE til at den gir seg om man er på tur.. Et eksempel med en Border Collie.. En sauebonde i sambo's familie, har en ca syv år gammel Border Collie av den virkelig gamle typen, stor, kjempekraftig, masse pels og nesten kvadratisk kropp. Han er arbeidende gjeterhund, men er som sagt gammel og litt stiv. Her om dagen var det nærmere 40 grader, men han var nødt til å være med for å hente ei kvige. Han løp, løp, løp og løp, og fikk etter en god stund snudd kviga og ført henne riktig vei. Da de kom tilbake til gården kollapset han på veien, beina bare knakk sammen under han. Kondisjonen hans var ikke bra nok til at han kunne tåle så hard fysisk anstrengelse, i den varmen, når han er såppas gammel, kraftig og stiv som han er. Men som den arbeidshunden han er, vil han heller dø enn å gi seg, noe vi jo så eksempel på her. (Han døde ikke altså, hunden har det bra nå, men måtte bæres tilbake).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg er helt enig med deg. Kondisjon og stayerevne blir ofte blandet og misforstått. F.eks er ikke en 9 uker gammel valp i superform, men det skal MYE til at den gir seg om man er på tur.. Et eksempel med en Border Collie.. En sauebonde i sambo's familie, har en ca syv år gammel Border Collie av den virkelig gamle typen, stor, kjempekraftig, masse pels og nesten kvadratisk kropp. Han er arbeidende gjeterhund, men er som sagt gammel og litt stiv. Her om dagen var det nærmere 40 grader, men han var nødt til å være med for å hente ei kvige. Han løp, løp, løp og løp, og fikk etter en god stund snudd kviga og ført henne riktig vei. Da de kom tilbake til gården kollapset han på veien, beina bare knakk sammen under han. Kondisjonen hans var ikke bra nok til at han kunne tåle så hard fysisk anstrengelse, i den varmen, når han er såppas gammel, kraftig og stiv som han er. Men som den arbeidshunden han er, vil han heller dø enn å gi seg, noe vi jo så eksempel på her. (Han døde ikke altså, hunden har det bra nå, men måtte bæres tilbake).

Ja, det er akkurat sånn jeg mener!

Det sies at man ikke kan slite ut en hund fysisk, da skal du holde på leeeeenge, men det er jo ikke akkurat sånn det er.. Du må holde på leeeeenge for å få en hund til å legge seg ned på tur, men sliten er den nok selv om det fortsetter å gå eller løpe..

En her i område holdt på å sykle ihjel hunden sin for noen år siden, ut på varm asfalt i noenogtredve varmegrader og skulle gjøre bikkja sliten! Vel, hunden løp og løp og løp den, helt til den kollapsa i varmen, og det var vel bare med nød og neppe at den ikke døde.. Nå blir ikke det akkurat det samme som at den ikke har bra kondisjon, for det kan det hende at den har - men kombinasjonen fysisk arbeid i varmt vær og en hund som bare fortsetter å løpe.. Ikke bra i det hele tatt :huh:

Poenget er jo at hunden ikke nødvendigvis har god kondis selv om den løper 5 mil en dag.. Løper den 5 mil hver dag over tid derimot, vil jeg si den har god kondis.. hehe ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med 2ne.

Har selv en jakthund og hun går og går og går

( selv om formen ikke alltid er på topp etter en varm laaang sommer m/båndtvang )

Om en hund har en grei grunnform mener og tror jeg at det raskere kommer i toppform.

Jeg har vært slapp i sommer. Vi har gått masse turer, men det har blitt lite sykling/jogging pga latskap og varmen. Nå som båndtvangen er opphørt er vi ute og går i skogen hver dag. Og det er ingen ting vi liker bedre enn det. Helgene tilbringes på fjellet hvor det blir lange dager med masse løping.

Så jeg vil vel si at hun er i grei/bra form. Ikke helt toppform, men den kommer fort.

Om 2 uker er det jakt banana

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...