Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken rase kunne du tenkt deg


Yodel

Recommended Posts

Dersom sheltien ikke fantes?? :) Har jo alltid hatt sheltie! Hehe...

Det måtte blitt aussie, whippet, chinese crested og muligens fler ;)

Raser jeg aldri kunne hatt er alle siklehunder, altså molosser o.l. og raser som er mye plaget med helseproblemer pga. ekstrem avl på utseende, f.eks. korte snuter eller ekstreme vinkler. Heller ikke hverken for små eller for store hunder, chihuahua kunne jeg ikke hatt, ei heller GD tror jeg. Ikke for mye pels heller, som OES.

Så generelt må jeg vel ha en middels stor hund med litt slingringsmonn i str., korthåret til middels lang pels, ikke pels i ansiktet, og uten noen form for ekstremiterer ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 103
  • Created
  • Siste svar

Hvis ikke Tolleren hadde eksistert, tror jeg nok jeg hadde sverget til Border Collie eller Aussie:D. Praktfulle hunder med akkurat det jeg ser etter.

Hunder jeg ikke kunne tenke meg: alle bulldog-aktige hunder, alle nakenhunder og alle mynder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ikke golden hadde eksistert ville jeg ha hatt en toller eller aussie. De passer perfekt for mitt bruk. Men siberian huksy ville også vært høyt oppe på lista, men den rasen passer ikke til meg som jeg bor nå.

Raser jeg ikke ville hatt:

Ville nok ikke hatt noen av de små hundene som chi og pomme, kunne heller ikke tengt meg mops og bulldog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Hmmm.......

Jeg har rett nok en gang sagt at når jeg blir gammel dame så skal jeg ha enten en Finsk Lapphund eller en Boston Terrier........ MEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEN...........

Om det ikke fantes tervueren eller groenendael så tror jeg at jeg pr. i dag ville avstått fra å ha hund.

For meg er dette den ultimate rase - den har alt jeg ønsker av en hund......

Man skulle kanskje tro at jeg ville hatt rottis eller Parson - men nei - liker ingen av rasene, men jeg liker jentene våre og ett og annet annet individ av disse rasene - men det er definitivt ikke noe jeg ville hatt om det var det eneste alternativet.

Hva annet ville jeg ikke hatt?

Tja........... alt annet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir det sånn som vi håper på, at både jeg og mannen blir jegere om kort tid, så kunne jeg tenkt meg en fuglehund. Vhorster eller Pointer.

Andre hunder jeg liker er Leonberger, tigret Staffordshier terrier(elendig i rettskriving), Cane Corso og sånn korthåret sennen hund. Er det samme som Berner sennen hund? Litt usikker jeg nå.. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å ta hensyn til hva de kan brukes til, fordi jeg ikke har satt meg inn i det, ville jeg ikke hatt:

Settere, retrievere (unntatt Nova Scotia Duck Tolling), ingen terriere, ingen små selskapshunder - egentlig ingen små hunder i det hele tatt, ikke hunder som ikke er anatomisk korrekte, feks mops.., pudler og puddellignende hunder + sikkert flere jeg ikke kommer på.

Uten å ta hensyn til hva de kan brukes til, fordi jeg ikke har satt meg inn i det, kunne jeg hatt - i tilfeldig rekkefølge:

Irsk ulvehund, Saluki, Borzoi .. egentlig en del mynder, GD, belgere, dobermann, akitaer, huskyer, Rhodesian Ridgeback, Rottweiler, Collie, Sennen-hunder, Leonberger. Også har jeg sikkert glemt noen her også..

Men du så glad jeg er for at pointeren finnes, det har blitt 'min' rase på samme måte som vorsteher har blitt gubben sin. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle jeg hatt en annen rase enn AK til det bruket jeg har nå... tja ikke så vanskelig valg egentlig. Hadde vell vært Schäfer, Terv eller Malle jeg hadde hatt da.

For meg er det 3 raser det bare hadde stått på linjer og oppdretter ved kjøp. For meg er dem "likeverdige". Ikke missforstå, jeg sier ikke at dem er like :icon_redface: , men alle 3 rasene har egenskaper jeg liker, så jeg klarer faktisk ikke å bestemme meg om jeg hadde fått valget mellom 3 kull av rasene som hadde samme utganspunk.

Om jeg skulle blitt litt mindre aktiv i bruks/lp (ikke forvente hurtige resultater og hund som alltid er klar)

Lapsk vallhund

Australsk Catteldog

Skulle jeg fjernet meg helt fra bruks/lp verden så hadde jeg nok fått meg en Spansk Galgo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, om ikke Cockeren fantes.. Da tror jeg at jeg hadde hatt Engelsk Springer Spaniel, eller prøvd å få tak i en blue roan Field Spaniel. Eller prøvd meg på en Dobermann. Eller kanskje en Bearded Collie. Eller kanskje en Tibetansk Terrier, en Grand Danois, eller en Clumber Spaniel.. Eller Dachs, Rottweiler eller eller.. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Hvis ikke "min" rase hadde fantes hadde ikke det vært noe problem tror jeg, før jeg møtte Sasha sa jeg at jeg aldri skulle ha en sånnen stressa Border Collie :) Men er egentlig ikke så veldig fan av rasen enda, men kan jo hende jeg får meg en i hus om en god stund til.

Men det hadde nok blitt Sheltie, var jo den rasen jeg skulle ha hvis ikke Sasha hadde dukket opp.

Men raser jeg ikke ville hatt må være alle raser som ikke er "anatomisk riktig" slik som Mops, Dachs, og slike hunder.

Også jakt hunder da jeg ikke har planer om å begynne å jakte :P Egentlig alle hunder uten om noen få raser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde slitt litt hvis det ikke fantes Basenji.. Flere raser som er interessante...

Liker veldig godt de fleste mynderasene, spesielt whippet og saluki..

Og så har vi jo Boston Terrieren som en outsider..

Ble spurt, her om dagen, hvorfor jeg ikke hadde en brukshund, siden jeg er så interessert i det.. :rolleyes: kan lure på hvorfor jeg har Basenji, ja..men en skikkelig utfordring da.. :)

Og skulle jeg gå den veien igjen hadde det blitt Schæfer, Malle eller Australsk Kelpie.

Med Rottweiler som ett alternativ.

Hunder jeg ikke kunne hatt er alle hunder med MASSE pelsarbeid, det vil bla si Lhasa Apso, Shi tzu, Old English Sheepdog osv osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ikke Labrador fantes ville jeg ha hatt:

-Mops

-Schäfer

-Australsk Kelpie

-Dobermann

-Australien Shepherd

-Pyreneisk gjeterhund

-Malnois

-Petit Brabancon

ikke i prioritert rekkefølge! Jeg kunne heller ikke ha hatt mange av disse rasene nå.

Rasene jeg ikke ville hatt: (lister kun opp noen få)

Settere, Mynder, Golden Retriever, Chihuahua, hunder med veldig mye pelsstell, hunder som sikler mye og mastiffer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan vanskelig se for meg å leve resten av livet uten minst en belger du :) Alt fra gemytt til fakter er liksom den ultimate hund for meg.. jeg prøvde meg jo på Toller da jeg ikke turde velge belger på nytt (et dårlig, men akk så sjarmerende eksemplar jeg overtok og masse skremselspropaganda og myter skremte meg bort fra rasen i et par år), men seriøst: jeg er og blir et belgermenneske, selv om varianten jeg har nå ikke er min variant. Meen hvis de ikke fantes og jeg ikke ante at slike skapninger kunne eksistere så hadde jeg muligens hatt hollandsk gjeterhund (ruhåret øff kårs), australsk kelpie eller australian cattledog. Husky skal jeg ha en gang i fremtiden (den regnes også som min rase av en eller annen grunn, har faktisk aldri eid en selv) og whippet har jeg allerede bestemt meg for at jeg skal ha med en gang det riktige individet og den riktige tiden dukker opp. Saluki står også veldig høyt opp på ønskelisten en gang i fremtiden.

Raser jeg aldri kunne hatt er, som mange andre her sier, deformerte raser. Bortsett fra boxeren, den er også en favoritt. Faktisk var Boxer yndlingsrasen min (sammen med husky) igjennom hele oppveksten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker litt forsjellige raser. Men jeg liker ikke de små. Liker de mellomstore som en Wheaten terrier som jeg syntes er nydelig. Eller en stor en som en New Foundlender. Jeg liker hunder med pels. Jeg liker ikke de med veldig kort hår. Cocker Spaniels og Engelsk SS liker jeg veldigt godt også ^^, Brearded Collie er også en favoritt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis Sheltien ikke hadde eksistert ville jeg ha sett på Airdale-terrier, Norwich-terrier, pincher og welsh springer spaniel.

Jeg kommer aldri til å skaffe meg en schäfer, golden retriever, labrador, chihuahua eller noe på den størrelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
    • Bodde i blokk (med heis) med marka like utenfor døra og parker i nærheten og synes det fungerte helt fint med valp/hund. Selvsagt deilig med egen hage som vi har nå, men det er først og fremst en større fordel for oss tenker jeg (tror ikke hunden bryr seg nevneverdig om å være ute i egen hage eller sitte en rolig plass ute i nærheten, med mindre hunden liker å være mye ute i hagen også alene da, som ikke har gjeldt hundene jeg har hatt/den jeg har). 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...