Gå til innhold
Hundesonen.no

Barn som passer/går tur med hunder


TineSimbaNana

Recommended Posts

Husker når jeg var liten ringte jeg alltid på å lurte på om jeg kunne få gå tur med hunden deres, og det fikk jeg og vennene mine som regel alltid lov til.

Kommer små jenter å banker på her å spør om de kan få gå tur med hundene mine.

Satt å tenkte på det nå da to jenter kom å spurte nå nettopp, tenker at jeg ville aldri latt de gå med mine hunder.

Noen andre som ikke ville latt dem gå med dine hunder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 59
  • Created
  • Siste svar

Med mindre jeg kjente barna, og visste at de faktisk kunne håndtere han i alle mulige situasjoner, nei aldri i livet..både for barnas og hundens sikkerhet. Jeg er såpass kontrollfreek venfor Ask fra før, at jeg ikke trenger å utsette meg selv for det stresset og nervøsiteten ved å la andre ungen gå tur med han. Om jeg er med er det en helt annen sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer ann på hvordan du definerer barn da.

Jeg fikk også lov å lufte andres hunder da jeg var rundt 8-10 år. Nå syns jeg jo de eierene må ha vært helt gærne.

Jeg ville aldri latt noen jeg ikke kjente gå tur med hunden min, lar såvidt de jeg kjenner gjøre det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer masse småjenter hit og vil gå med Elwira. Den yngste har vært nede i 4 år alderen. Jeg har aldri latt noen av de som kommer å spør gå med henne. Hun kan være veldig stærk og de har ikke kontroll. I det siste er det ikke så mange som ha kommet og spurt, de fleste ungene i nabolaget har fått med seg at jeg ikke lar noen gå med Elwira :P Det er også mange små som spør om de kan ta med henne hjem i hagen sin å leke med henne. Det har jeg heller ikke latt noen gjøre. Elwira er en myk hund, som ikke hadde taklet at små barn tok henne med hjem og herset med henne. Men jeg fikk selv gå tur med andre hunder når jeg var lite, og en av dem går jeg faktisk med enda :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn.. ehh.. mellom 7 - 11 år.. De som har kommet å spurt her har vært rundt det tenker jeg.

Og her om dagen så jeg to jenter, sikkert rundt 11-12 år som gikk med en irsk ulvehund og en annen blandings hund.. De klarte jo nesten ikke holde igjen den blandings hunden for den dro fælt, men den irske ulvehunden gikk ganske pent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en stelillebror på åtte år som jeg har sett 2 dager hver andre uke i 6 år nå, ikke en gang han får gå alene med Rambo. Jeg har selv problemer med Rambo, ikke med å holde han igjen, men jeg trener han masse endel når vi går tur i og med at han bjeffer på nesten alle hunder han ser. Da skal ikke Jens få komme og spolere den ørlille fremgangen vi har fått..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg hadde ikke latt barn labbe avsted med hugo :D

Men kunne kanskje sagt at jeg kunne bli med, men da hadde det vel ikke blitt like gøy..

Tror barna i nabolaget her innser sine egne begrensninger, er nok mest dvergsnauserne oppi gata som får sånne spørsmål..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått turer med andres hunder siden jeg var 6 år, og flere av hundene burde nok ikke eierne latt meg gå tur med. Jeg var egentlig ganske flink med dem jeg, men det er grenser for hvor mye et lite barn kan kontrollere en stor og sterk hund. Flere av hundene jeg gikk turer med var helt spinn ville, og en av dem var sånn at hvis jeg begynte å løpe med ham, klarte jeg ikke å stoppe.

Hadde jeg selv hatt hund, ville jeg sett det an hvem som fikk gå turer. Det hadde kommet an på hundens temperament og størrelse, og barnets alder og erfaring med hund. Selv om barnet var stort nok til å holde igjen hunden, må det jo også vite hva man gjør og ikke gjør med hunder.

Dessuten ville jeg, før jeg aksepterte at barn gikk turer med hunden min, vært helt sikker på at de trener på samme måte som meg. Når jeg får hund vil jeg klikkertrene, og da vil jeg ikke at andre som går turer med hunden ødelegger det opplegget.

Til slutt må jeg bare si at siden jeg i det siste har "landet" på rasen bullmastiff som min fremtidige hund, blir det nok lite barnegåing ja :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Har gått tur med naboens hunder LENGE nå...

Men sluttet for 4 år siden:P

Nei, ingen får gå tur med Milo...Greit om de blir med meg på tur, og får holde i båndet littegrann da :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var hundepasser for mange hunder i nabolaget da jeg var rundt 10-11årsalderen,og skjønner den dag i dag fortsatt ikke at folk bare sendte ut hundene sine med uerfarne og totalt fremmede barn.Selvom hundene var greie,kunne jeg kommet opp i mange skumle situasjoner.Så nei,ingen barn får gå tur med Ike.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ingen barn uansett om jeg kjenner de eller ikke får lov til å gå på tur med Raja. Hun drar og hvis hun ser et annet menneske/en annen hund er hun ikke lett å holde igjen. Er bare min mor og min bror (av og til) som får lov til å gå alene på tur med Raja. Min bror er 18 år.

Nå for tiden lar jeg ingen gå på tur med henne pga trening :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tja.. vi lot naboene gå tur med kenny før.. men han ble så aggressiv etter at unger hadde kasta stein på han.(også andre opplevelser). så ble det til at vi sa ja til ei jente, som vi så at han likte! men så ble vi så redde for andre ting som kunne skje.. hvis han følte seg trua, så ble han så agressiv.

den hunden jeg låner nå, låner jeg ikke bort. en grunn er jo at den ikke er min (enda?), en annen ting er at jeg faktisk ikke stoler på barn jeg ikke kjenner. tantungene mine har passa han i 1 time mens far var på trening og jeg var på jobb. far var jo der ellers... men jeg kjenner jeg er nervøs hele tiden når jeg vet jeg har latt ansvaret over på noen andre! jeg er så redd hunden ikke liker seg, eller blir redd, eller at de gir komandoer og maser på han. veldig ofte kan unger glemme seg ut, og begynne å mase på hunden! og det får de IKKE lov til!

jeg skal reise på fyrfestivalen i egersund i mårå... da skal typen min ha hunden... jeg kjenner det i magne bare av tanken.. jeg vet han er snill, og han liker hunder, men er så redd for at han gjør noe galt som han ikke er klar over... men jeg vet jo at hunden egentlig kommer til å ha det ganske godt!

så nei, jeg låner ikke ut hunden min på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ikke tale om. 11 åringen her hjemme hadde som oppgave å lufte Bimbo-bedlington når hun kom fra skolen. Da var hun 8-10 år og taklet oppgaven utmerket. Men han var jo en elskelig liten hund og hun et meget rolig barn. Hun var jo dessuten "hans".

Da jeg lå på sofaen med brukket (tror jeg) stortå i vinter, måtte hun lufte Fibi et par dager, for jeg kunne ikke gå. Det gikk fint, men var ingen ønskesituasjon!

Så noen ganske store barn som løp rundt på en plen med en diger leonberger i flexibånd i dag. Da tok jeg Fibi med meg i "fot" på andre siden av veien, til vi var forbi. Fysjavmeg, for en situasjon uten kontroll.

Jeg luftet også hunder, mens venninnene mine passet unger, da vi var små. Det var bare flaks at det gikk bra. Aldri i livet om jeg ville la andre barn enn mine egne, ta noe som helst ansvar for hundene mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde masse småjenter som kom og spurte om de kunne få gå tur med sønnen vår. Han var vel da rundt et halvt år da det begynte. Jeg svarte det samme da, som når de kom og spurte om å få gå med Teebee: at de kunne få være ute sammen med oss i hagen og gå på tur sammen med meg. Det var visst ikke interessant... Alene med hverken ungen eller bikkja er uaktuelt.

Her vi bor nå har de fleste rundt selv hund, men jeg ser det er ytterst få av barna som lufter sin egen hund på egen hånd til og med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naboen min har en bicon frisé som tydeligvis er datteren i huset sin, hun er rundt ti år. Jeg har aldri sett at noen andre enn hun har gått tur med den. De er jo riktig søte der de går, og hunden er ikke større enn at hun klarer å holde den (av det jeg har sett). Men hun plukker ikke opp etter den! Hvem får en ti år gammel rosa prinsesse til å plukke opp hundebæsj?! Det samme tenker jeg om de fleste barn som vil gå tur med hunder, de blir nok ikke så ivrige hvis de må plukke opp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville nok ikke latt småjenter gått tur med min hund (hunden min vet å utnytte slike situasjoner...) sånn helt uten videre. Kjenner to jenter i 12-årsalderen som kjenner hunden godt og som har god greie på hund så disse får lov til å gå tur med henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som mange andre gikk jeg tur med hundene i nabolaget før vi fikk egen hund. Vi fikk vår første hund da jeg var 9 år, altså gikk jeg tur med andres hunder fra jeg var 6-7 år :P Jeg kan ikke fatte og begripe det at noen betrodde meg hunden sin i det hele tatt. Jeg mistet aldri en eneste hund, og gikk bare lange turer (og plukket faktisk opp ja, men nå er jeg så og si oppvokst i stall da, så bæsj har liksom aldri vært ekkelt), men det var jo ingen selvfølge for dem at jeg gjorde det?

Greit nok at jeg fikk gå tur med en liten tibbe og en westie, men jeg gikk ogå med to halvgale settere og en golden, og alle de var jo rimelig sterke da. Heldigvis gikk det nå bra, og jeg fikk jo til slutt oppfylt ønsket om "egen" hund (familiehund).

Ingen jeg ikke kjenner får gå turer med mine hunder. Kun noen i familien eller folk jeg kjenner veldig godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har lånt ut henrik en gang, det var da 9 klassingene mine hadde elevebedrift.

det kostet meg 30 kroner, og gutta var så flinke så.Og det var fordi jeg hadde dem i klassen hver dag.

men nei takk...Ingen små jenter med min hund på tur.En vet jo aldri hva som kan skje.Har en livlig fantasi på det punktet., overkjørt av bil, i slåsskamp, stikker av fori de slipper ham løs sov.. Nei takk du!

Henrik synes brå barn er skumle , og leker stort sett lite , og da kun med meg. ( hadde han vært menneske ville han vært nerd!)

men også en takk til de naboer jeg hadde som barn , som lot meg lufte deres hunder.de ga meg jo interessen for hunder, siden alt jeg hadde hjemme var gullfisk.( og alle i klassen min var enig i at det betydde at jeg ikke hadde noen dyr.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før jeg fikk egen huns så gikk jeg tur med alle andre sine hunder:P

Sitter nå å lurer på hva folka tenkte med, de jeg gikk fast med var en kraftig hann rottweiler, halv gal Flat Coated Retriver, 2 Border collie som eiern var/er ganske gammel så han gikk ikke selv men de verste var 4 pointere og 2 dachser, SAMTIDIG... lille meg kom der med 6 hunder. hihi...

men jeg vil aldri la noen gå med donny og doffen, utenom kanskje noen få som jeg virkelig kjenner,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har luftet og passet på mange forskjellige hunder siden jeg var 7-8 år, og lærte utrolig mye av dem! Men var noen jeg syntes det var rart vi fikk gå tur med, bla en landseer som vi måtte være 2 for å holde igjen..

Selv derimot ville jeg aldri låne bort noen av mine hunder til fremmede barn som ringer på døra. Jeg har jo ikke noe kontroll på hva de finner på med hunden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NEI. Aldri.

Jeg er veldig tvilende til å la voksne gå med henne også. Faren min, som er 180 på strømpelesten og stor og sterk sliter med enn meg med å holde henne igjen. Hadde aldri i verden latt et barn gå av gårde med (eller latt Mona gå av gårde med et barn, heter det vel) Mona. Ikke engang om jeg hadde en liten hund ville jeg gjort det. Selv om ungen som går med hunden kanskje er snill og grei, finnes det jo ondskapsfulle unger som barnet med hunden kanskje møter på. Jeg liker å vite at personen med hunden har kontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

No passet jo jeg selv alle hunder jeg kom over når jeg var liten og noen eiere spurte hvor gammel jeg var før jeg fikk lov og var jeg for ung så sa de at jeg kunne få passe hunden når jeg var 12 år og det fikk jeg også. med akkurat deres hund så gikk jeg på fjellet med og dagen etterpå så klarte ikke hunden å gå, de for til dyrelege og fikk beskjed om at hunden hadde gangsperr og at den måtte bare få korte turer i en uke fremove(tror ikke de gikk mye tur med hunden selv altså).

Men å la unger passe mine hunder er jeg litt i stuss på, de skal være fylt tolv år og helst være noen jeg vet hvem er(lillesøsteren til Kine har passet hundene noen ganger, men hun er flink med dyr).

Selv ikke mine egne unger får gå alene med hundene da jeg synes de er for ung til det, men de får holde hundene når vi går tur om de ber om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...