Gå til innhold
Hundesonen.no

Barn som passer/går tur med hunder


TineSimbaNana

Recommended Posts

Det var helt klart lettere da jeg var liten, det å ringe på å låne en hund liksom, jeg gikk med alle gata`s hunder jeg, og det gikk bestandig bra :)

Jeg vil tro at mye av grunnen til at det idag ikke er bare bare å være barn og få gå turer, er hvordan hundeverden har blitt idag.. tenker da på alle skriveriene i media. det vakke så opplyst med alle grusomme saker i avisene på den tiden, høres ut som jeg er gammel..hehe men det er jeg ikke..ikke eldgammel hvertfall :P Men det er nå altså uansett annerledes å være hundeeier da enn nå.

Selv låner jeg ikke bort hundene mine til noen, så sant jeg ikke kjenner de. Og det er uansett ett fåtall som får gå selvom de er kjentfolk... Grunnen er vel at den ene bikkja ikke er noe å sende ut med småtasser.. joda hun er snill hun, ingen farlig sak i utgangspunktet, men Dramadama har nå litt rariteter for seg.

Gissegass derimot lånes ut til to av tantebarna, han er snill som et lam mot alt her i verden, og de har selv vokst opp med hund, og de veit også at de skal ha holde han unna andre hunder, itilfelle de ikke er like trivelige.

Så tenker dere , ja men hva om det kommer enn løs hund... Og ja klart det kan skje, men nå går også den ene av disse kurs med sin egen hund, og er veldig flink til å bruke sunn fornuft. ikke er det mye hunder i området der heller. Og mye kan gå galt på alt her i verden liksom... Nå får jeg vel ratt non sure miner over akurat det :P

Nå har vi forresten flytta på nytt sted, og ja akkurat rundt her vi bor nå, har jeg heller ingen problemer med å la sønn i huset ta med seg gissegass en runde rundt husa her.

At man ikke overlater til fremmede er greit, og ja har man enn bikkje som er istand til dra avgårdet med barna på slep så er det greit. men bor man okey til, med lite trafikk og ikke mye hunder osv.. Så syns jeg ærlig talt at man heller skal lære barna rett og galt, og lære de litt om situasjoner med hund. Og nei de blir ikke utlærte eksperter av det, men de lærer og har litt å gå på.

Jeg syns barn og hund skal være noe poestivt, og jeg reagerer sterkt på all skrikinga rundt hund og barn.. tenker da på episoder der barna egentlig ikke har gjort store feilen, annet enn å gått bort til bikkja som var bindt osv.. nei de trenger det ikke, men allikevel gikk de dit for å være snille.. Burde ikke folk da heller gå ut å forklare de litt om at det ikke er så lurt for hunder er ulike, og lære de litt posetive ting i en hyggelig tone, isteden for å skrike opp om frekke unger, som om de var en av de barna som kasta seg på å plaga vettet av bikkja?

Okey spora vel litt av her nå hehe, men poenget er sånn i bunn og grunn, at barna er nå uansett nye ressurser på hundefronten, de kommer etter oss, og la de nå få se på dette med hund som poestive ting også.. ikke bare som farlig farlig... La de heller ta del i det, og lær dem noe fornuftig.

Og for dem som bor sånn til at trafikken suser avgårdet, og bikkjer er å se over alt og alt mulig kan skje.. kan man ikke heller si til barna som ringer på at de heller kan få sitte litt i hagen å leke med hunden??

da har man jo alt under kontroll da man selv er tilstedet og barna får en posetiv inputt :rolleyes::P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...
  • Svar 59
  • Created
  • Siste svar
Naboen min har en bicon frisé som tydeligvis er datteren i huset sin, hun er rundt ti år. Jeg har aldri sett at noen andre enn hun har gått tur med den. De er jo riktig søte der de går, og hunden er ikke større enn at hun klarer å holde den (av det jeg har sett). Men hun plukker ikke opp etter den! Hvem får en ti år gammel rosa prinsesse til å plukke opp hundebæsj?! Det samme tenker jeg om de fleste barn som vil gå tur med hunder, de blir nok ikke så ivrige hvis de må plukke opp!

Hei!

Jeg er en 13 år gammel jente som har gått på tur med hunden min siden jeg var 8, og har alltid plukket opp. Jeg har en nydelig dvergschnauser, så hun er ikke vanskelig og holde igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk litt tur med noen hunder da jeg var mindre 5-7 år, dette var da rundt boligfeltet så bruke kansjw 7 minutt på det, men det var selvfølgeli stoor stas :) En av disse hundene var en Breton tispe, der jeg kjenet eieren ganske godt !

Vært en god venn av familien lenge :D Men, altså, nå er jeg 13 år. Og jeg er ganske så sikker på at jeg kunne gått med de fleste hundene her i nærområdet, dette er fordi, jeg har interessen, og jeg vet hvordan man skal behandle en hund!

Vi bruker og passe en Cocker Spaniel tispe, og hun går eg tur med ver dag ;) Men,, hun er også en veldig(!) lydig, og rolig snill hund. Men som sakt, jeg kunne hatt kontroll på de fleste hundene her;)

Og det er alt fra;

Jack Russel Terrier,

Irish Soften Wheaten Terrier,

Boxer,

Gordon setter,

Dachs

mange disse hundene har jeg hatt konntakt med, og eierene stoler på meg så de har latt meg gå tur med dem ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 12 år, og går tur med Eira. Jeg synes at barna må få kunne gå tur med familien sin hund om hun/han klarer det... Eira er da 11 uker i morgen. Jeg har også gått litt tur med fetteren sin golden. Hun er veldig sterk, men det har enda ikke skjedd en ulykke! Hun er jo veldig snill, men drar litt.. Det pleier å gå bra, da! Men jeg er ikke så sterk selv...

Hva synes dere om at jeg går tur med hundene? Bare si det dere mener, om dere ikke liker det... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg ville ALDRI latt ett barn (kjent eller ukjent) gå på tur med Loke. Det er litt forskjellige grunner til det, men kan jo begynne med å nevne at han drar ekstremt mye. Såpass at til og med jeg og sambo har problemer med å holde han, så henger litt på slep i nedover bakker (iallefall jeg). Ser han andre hunder skal han bort og hilse med en gang (prøver i allefall :-P). Hadde jeg gått tur med han og det hadde komt en annen hanne som var aggressiv mot han, er det stor sjangs for at det hadde blitt slåsskamp.

Situasjoner som kommer opp i løpet av en tur (andre hunder f.eks som er dominante og vil slåss) er vanskelig for barn og takle eller håndtere. Det har jeg erfaring med selv, da jeg passa en tispe og en hanne når jeg var yngre (12 år ca). Hannen havna i slåsskamp med en svær schæfer to ganger og jeg hadde jo ikke peiling på hva jeg skulle gjøre. Heldigvis var eier til schæfer der og fikk stoppa de.

Jeg vil heller ikke la barn gå tur med nye hunden min (når jeg får den), men det vil nok bli mest pga at jeg vil gå tur med den selv.

Så er det jo nett den tingen, du vet aldri hva barn kan komme til å finne på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes dette er et litt vanskelig spørsmål. Jeg hadde nok hatt problemer med å sende Cane ut på tur med unger, rett og slett fordi han er en til tider vilter unghund. Han er harmløs og ville ikke gjort noe galt men det er jo nok at han rykker til å båndet før det kan være fare på ferde.

Samtidig er jeg veldig glad for alle de erfaringer jeg gjorde meg da jeg fikk låne all slags hunder fra jeg var ganske ung, et sted rundt 8-10 årsalderen og oppover helt til videregående. For å nevne noen av de rasene jeg fikk gleden av å låne litt; Australsk terrier, Borzoi, Golden og Labrador Retriever, Schäfer, Dobermann, Irsk Setter, Saluki, Elghund (svart), Collie, Bichon Frisee (skrivemåte?), Tibetansk Spaniel +++. En del av disse er store og sterke hunder og noen av dem hadde en god porsjon jakt, men jeg klarte meg helt strålende. Kom opp i en eneste situasjon på alle de årene med så mange raser og det var når en løs hannhund kom bort til elghunden og begynte å bråke. Det gikk fint det og, vi kom fra det både jeg og hunden uten en skramme.

Så jeg er ikke helt enig med meg selv siden jeg husker hvor trivelig det var å få låne disse hundene samtidig som jeg ikke vet om jeg låner vekk Cane til noen som helst unntatt mannebeinet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...