Gå til innhold
Hundesonen.no

Å skjemme bort en hund


Denise

Recommended Posts

Hvor syns dere grensa går? Hvor mange faste regler, og hvor mange unvik syns dere er greit? Er dere sånn at dere synes at hunden skal få lov til det meste eller har dere veldig faste regler for hva som er lov og ikke lov? Jeg vil bare høre deres meninger jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Setter man rammene når hunden er valp, går det stort sett greit senere i livet.

Vi har noen regler som gjelder ALLTID. Sitte før mat, ut døra, ut av bilen etc. Noen regler som gjelder av og til; dvs han kan be om lov til å ligge i sofaen, eller komme opp i senga. Noen ganger er det greit, andre ikke. Ellers kan han stort sett gjøre som han vil... :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke helt hva du mener?

Fibi ligger i sengen min om natten, eller hun er der jeg er, så sant det er mulig. Hun følger ikke etter meg på do lenger, men det var greit det, så lenge det varte!. Hun ligger i sofaen, hvis hun vil, men stort sett ligger hun på gulvet eller teppet sitt. Hun står på kjøkkenet når jeg lager mat, i håp om at det skal ramle ned noe. Når vi spiser, er hun hvor hun vil. Men: Tigger hun, maser hun på å trene, eller girer seg opp inne, så er veien kort til buret. Ikke noe kjefting, bare en vennlig, men bestemt lemping inn i buret. Når vi er ferdige med å spise, eller hun har vært rolig en liten stund, åpner jeg burdøra på vid gap (den er aldri helt igjen). Hun bruker også buret som soveplass når hun føler for det.

Ute skal hun kort sagt oppføre seg pent. Går hun fot, så går hun fot til hun får et "værsågod". Det er som andre aktivitetsøvelser vi driver med, aldri noen korreksjoner hvis hun bryter, men heller ingen forsterker å hente. Vi prøver igjen!

Dette er en dame med en noe broget fortid, så vi jobber med passering hele tiden. Veed utfall mot et eller annet, går vi tilbake og prøver igjen. Nabobarna har en trampoline de hopper og hyler i, og vi passerte den etter fem repetisjoner her for noen uker siden. Jeg har god tid, jeg... :icon_redface: Etter det går hun konsekvent fot forbi den trampolinen (og andre), som om hun sier: "Jeg vet da hvordan man passerer de teite bråketingene, jeg.!" Så lenge hun har kontakt med meg, er hennes verden trygg! Litt av en utvikling, kan man si. Nå glipper det jo litt, innimellom, men slett ikke hver dag!

Dette var litt om vår hverdag. Den blir stadig mer positiv, men bortskjemt? Nei,vet du hva! B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg mente det vel egentlig slik dere har svart. En liten diskusjon på hvor mange regler en hund bør ha, og hvor mye man skal kunne skjemme den bort før det blir for mye av det gode. Jeg tenker dere kanskje har litt forskjellige meninger om hva som er for mye av det gode og hva en hund bør få av ekstra kos i hverdagen :)

Noen lar jo hunden få mat ved bordet, ligge i sofaen osv.. og syns at det er helt greit, mens andre lar ikke hunden få lov til noe av ekstra luksus. Hvor går deres grense?

Siden jeg ikke har hund (dessverre :wub: ) har jeg vel ganske nøytrale meninger om saken, hadde mest lyst til å høre hva dere synes, og hva deres hunder for lov til og ikke lov til.

Håper det ble litt bedre formulert nå :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det veldig viktig å være konsekvent med de reglene vi har, slik at Ero ikke kan missforstå og bli forvirret. Å være konsekvet med reglene er mer rettferdig for hund og eier.

Ero får ikke sitte på kjøkkenet når vi spiser middag, han får ikke tigge, han må vente til vi er ferdig med å spise før han får mat, han får ikke være i sofaen eller senger, med selv om er han bortskjemt på andre måter. Han får enormt mye kos når han selv vil(alltid en eller annen som orker å klø), han får gå ut og inn som han vil(nesten) og han får noe ekstra godt på lørdagskvelder og til søndagsmiddag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bestemmer alt hva hunden skal. Selvfølgelig får hunden frihet til å gå omkring, se ut av vinduet, gnage på beinet sitt etc. Men vi har ganske strikte regler hos oss. Ikke tigging, spis etter oss, ikke ligge i møblene, sitt før gå opp trappa, ja slike "vanlige regler". Dette for at det fungere fint hos oss i hverdagen. Noen ganger er vi skikkelig i tullehumør så da slenge vi hunden opp på fanget vårt i stolen og koser.. Men hun hopper fort ned derifra, for hun er vant til å ligge på gulvet. hehe. Jeg syns det er veldig behagelig å ha det slikt, for vi har en lydig hund inne. Så vi har ikke en bortskjemt hund vil jeg si.. Men folk får ha det akkurat som de selv ønsker hjemme hos seg.. De gjør som de selv vil ha det. Selv om det skjærer litt i hjertet når jeg ser en hund står med labbene på bordet og spiser eiernes middag. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ingen grenser for hvor koselig hunden kan få ha det, og hvor mye gøy den kan ha. Pippin er kanskje "bortskjemt" i forhold til mange andre hunder, broren min synes det er helt sprøtt at Pippin får sove i senga vår og ligge så mye han vil i sofaen. Men poenget er at vi vil ha han i senga vår, og han røyter ikke, så hvorfor skulle han ikke få ligge i sofaen hvis han har lyst? Det er vi mennesker som må bestemme hvordan vi vil ha det, og jeg vil f.eks. at han skal gå pent i bånd, ikke tigge når vi spiser, ikke hoppe opp på folk, ikke stå og bjeffe på verandaen etc etc. Og jeg mener bestemt at både vi og Pippin er best tjent med at vi er konsekvent med disse tingene, hvis ikke blir det bare masete. Det er vel som med barneoppdragelse: Så få forbud som mulig, men absolutt konsekvens på det man har bestemt. (Når det gjelder antall forbud må jo folk kjenne på hva de trives med, folk er forskjellig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at man skal oppdra en hund etter sin egen livstil. (Under visse grenser) Noen folk liker å ha hunder i sofaen, og da er jo selvfølgelig helt greit, andre vil ha flere regler, og da er det også greit. Poenget er at man ikke kan skjemme bort en hund, og så plages med det senere. Hvis man lar en hund ligge i sofaen, og plutselig når den er 3 år gammel bestemme seg for at der vil vi ikke ha den alikevel, kan bli en liten utfordring. Da er det i hvert fall ikke hundens feil at det er lettere sagt en gjort å få hunden til å slutte å ligge der. Søsteren min sin hund, får ligge i både sofaen og sengen. Dette syns hun er koselig, og da er jo det hennes valg at hun vil ha hunden der.

Jeg tror jeg selv ville hatt litt strengere regler, fordi det passer meg, men har ingen problemer med oppdragelsen til andre. Folk må gjøre hva de vil :icon_redface: Selvfølgelig syns jeg at hunder skal skjemmes litt bort, det er ikke så lett og ikke bli bløthjertet av disse skjønne skapningene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er allergisk mot å ha regler sånn bare for å ha de...Mine hunder har noen regler som er viktige for meg, men det er ikke alltid det samstemmer med hva andre folk synes er viktig.For meg er det ikke viktig at Loke skal ligge akkurat på plassen sin musestille når vi har besøk, jeg vet at enkelte andre hundeiere omtrent setter sin ære i det, men altså for min del kan Loke ligge hvor han vil så lenge han ikke maser.Det samme med tigging.Loke tigger og han får lov.Nå tigger han bare av meg så det bør ikke plage andre liksom.

Men samtidig er det andre ting jeg er beinhard på.Man skal alltid sitte pent og vente på værsegod før man går ut en dør, dette for å forhindre farlige situasjoner.Han skal stoppe på "vent", også dette for å kunne forhindre farlige situasjoner.Han har ikke lov til å forstyrre meg om morgenen eller natten med mindre jeg tar kontakt først, dette er i aller høyeste grad for hans egen sikkerhet :wub: Ellers så har vi ikke mange rigide regler her hjemme.Borstett fra at jeg bestemmer da.Den reglen er ufravikerlig. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det kjøres samme "grunnlag" for regler her som hos Loke.

Regler skal ha en hensikt. Tigging er ikke lov, fordi det fører til krangling hundene i mellom, og det er utrolig slitsomt å høre på masing og piping under hvert eneste måltid. Jeg må si det er deilig å kunne ha hunden sittende ved siden av seg i sofaen mens man spiser, og det tror jeg kanskje hunden synes også. :icon_redface: De slipper liksom å stresse så fælt hver gang det er mat i nærheten.

Man får ferdes og ligge hvor man vil, inkludert sofaer, stoler og seng. Kos får man hvis man ber om det (stort sett), og man får gå ut og inn som man vil.

Er vel egentlig veldig få regler her i huset, når jeg tenker meg om. Hundene må selvsagt oppføre seg pent og gjøre som de får beskjed om, men det ser jeg liksom på som en selvfølge. At man ikke tar løpefart og hopper på folk fordi man har lyst, at man ikke herjer inne, og går på do ute, sånne ting. :wub:

Så bikkjene her er nok ganske bortskjemte. De får ikke en masse menneskemat, som kanskje er vanlig for bortskjemte hunder, men det er også fordi hundemat sannsynligvis er sunnere (så vi har en grunn).

Har aldri skjønt poenget med å ha regler "for moro skyld", hverken når det gjelder barne- eller hundeoppdragelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok mine hunder er bortskjemte ja :D Sånn bortsett fra det selvfølgelige som å ikke gå på bordet, ikke stjele hverandres mat osv.

I tillegg har Frisbee noen ekstra regler å forholde seg til, som ikke har vært nødvendig å tenke over med de andre. F.eks ikke legge skjegget på bordet og hilse på folk med alle fire bena på bakken.

Ellers får de være i sofaen, senga og i hvilket rom de vil. Det er sjelden jeg gir de mat ved bordet (med unntak av at det er en uskreven regel at Tinka alltid skal ha siste biten), så de tigger ikke mye, men skulle det en sjelden gang skje bare overser jeg dem.

Når mamma passer mine hunder mens eg er på skole eller jobb, har mamma flere regler å forholde seg til enn bikkjene. ALLTID godbit etter tabletten til Tinka, Ikke falle for fristelsen og børste Frisbee i hodet (redd hun er for hardhendt med pelsen der), Ikke la Tinka være hjemme alene, ta henne heller med deg osv osv. :P

Når dette er sagter de ikke verre enn at de er lydige dersom de får beskjed om noe, enten det er å bli i ett rom, forlate ett rom, ligge i ro eller lignende. Så det går fint å få besøk som ikke er overbegeistret for hunder (men det er sjelden).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror den strengeste regelen jeg har er at: Du kommer da jeg roper på deg! Inkalling er viktig for meg og det forlanger jeg at de kan(da de har lært det vel og merke. :P ). Ellers er det strengt forbudt og forsyne seg av bord, kjøkken benk o.l, og de får ikke spise katta. (han får forresten ikke lov til og spise bikkjene heller. :D ). Også gjør man fra seg ute da. Ellers er det svært få regler her.

Man må spørre før man får lov og komme opp i sofaen(av hensyn til min hundehårisofaen"allergiske" mor). Men senga er fritt frem. Hmm.. Det er egentlig de reglene vi har her.

Åja, en ting til: Hør da jeg sier nei... Og sitt stille da jeg børster/bader.

De kan få mat ved bordet så lenge de ikke tigger, ligger de med hode vekk eller ikke viser noe intresse for det som står på bordet kan de få en liten bit. Vil de leke så leker vi og vil de ha kos så koser vi(som oftest).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uhm.. bortskjemt ja... Ja, biskene her i gården vil nok de fleste karakterisere som kjempebortskjemte antagelig.. Vi har ikke så mange regler vi, bare noen få. Det er ikke lov å styrte ut av åpne dører, det er ikke lov å gå i fistel når det er turtid og det er ikke lov å ta maten fra noen. Flat-tomsingen har ikke lov å løpe og herje inne (men det har basenjien! verden er urettferdig).

Tigging er veldig lov bare den foregår i akseptable former, hvilket for flattens del betyr at han ligger mange meter unna matbordet. Når det gjelder basenjien, er det - kremt :angry: - litt mer broket for å si det slik. Når vi ikke har besøk sitter hun oppå bordet ved enden og venter på at vi skal bli ferdige - hun har en svært alvorlig jobb å gjøre - hun må slikke tallerknene før vi tar dem av bordet (grøss og gru.. stakkars lille overarbeidede basenji..). Har vi besøk så får hun ikke lov til det, hvis vi husker å ta henne ned da. Er litt vanskelig for jeg tenker aldri over at hun sitter der som en nydelig liten anubis figur, helt helt stille mens hun ser bort - hun ønsker ikke å bli forvist så hun gjør veldig lite av seg der. Nå er det det at en del folk vi har på besøk hever jo øyebrynene av vår tabletop-basenji, så vi forsøker så godt vi kan å huske at basenjien skal ned. I de tilfellene går hun og legger seg i sofaen, hun tigger overhodet ikke da.

Ellers er det forsåvidt lov å ligge i møblene, det er blitt en slags tradisjon hos oss. Da vi fikk vår første hund for lenge siden, var jeg nøye med å kun ha regler som kunne følges opp 100 % - konsekvens er alfa og omega tross alt. Med små barn i tillegg til hundevalp så tenkte jeg at dette med å ikke ligge i møblene ville jeg aldri kunne greie å iverksette i praksis, så dermed ble det til bisker i møblene. I tillegg får lille frosne basenji ligge i sengen vår om natten, der ligger hun som en varm stein og er ikke til bryderi i det hele tatt så det går greit.

Flatten er påført en del regler av basenjien, hvilket er litt komisk. Han får ikke ligge i senga vår, han får ikke hilse på gjester og han får ikke være tilstede hvis det er vafler til kaffen - basenjien sender han ut av rommet med bare et blikk. En ting vi gjør spesielt med basenjien er at hun får aldri et "gode" uten å måtte be om det først - hun får ikke komme opp på fang uten at hun sitter pent og tar kontakt, hun får ikke slikke tallerknene uten å ta kontakt, hun får ikke spise maten sin uten å ta kontakt først osv Det er vi ikke nøye med med flatten, men det har å gjøre med at det dreier seg om 2 helt ulike hunderaser hvor "Learn to Earn" er viktig i å kunne håndtere en neurotisk, psykotisk og paranoid basenji.

Når det gjelder kos, så får ingen av dem så mye kos de vil ha egentlig. Jeg er ikke så veldig kosete med dem simpelthen, men de har jo et par triks til å få kos allikevel. Basenjien sniker seg under hender som henger ned fra armlener, og da oppdager man at man automatisk klør henne når ens hender kommer i kontakt med den myke lille kroppen. Flatten har også oppdaget den der, han er jo litt større men stikker gjerne hodet sitt inn i "uforvarende hender". Ellers så har basenjien en "kose kommando" til oss (eller en måte hun må be om kos på, avhengig av hvem sin side man ser det fra), når hun legger seg på rygg og holder seg for ørene - da får hun kos! Og flatten må ha sine daglige kosedoser ellers blir han utrolig smiskete og slitsom, ja han har nok trent oss han og!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min lille hund kommer nok til og ha regler å følge den også. Hun bor ikke hos meg enda men jeg har reglene klare :angry:

~Hun kommer på innkalling er det viktigste

~Hun skal ikke få være i sofa/seng, pga. en kjæreste med allergi.

~Skal sitte/stå forann maten, bildøren, dører osv. til jeg sier værsågod

~Tigging er lov, pga Utstilling

~Do er ute

~Leke er lov, men på mine "premisser" (nok er nok)

~Ikke hoppe ned gjester

~osv...

Kanskje jeg blir "snillere" når jeg flytter for meg selv :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

~Tigging er lov, pga Utstilling

Hvorfor skal hunden tigge for det om du skal stille den? Er det ikke lurt å lære den "stå" med forstyrrelser og andre ferdigheter den trenger i ringen. Som å kunne ignorere de andre hundene? Bare lurer, jeg. Er ingen utstillingsekspert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal hunden tigge for det om du skal stille den? Er det ikke lurt å lære den "stå" med forstyrrelser og andre ferdigheter den trenger i ringen. Som å kunne ignorere de andre hundene? Bare lurer, jeg. Er ingen utstillingsekspert!

Fordi den får et bedre uttrykk? Hundene til Synnøve lærer alt det der i tilleg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som lill sier, for å få bedre utrykk.

Den skal selvfølgelig kunne stå også uansett hvem som er i nærheten..

Jeg mener at dommeren får et bedre helhets-inntrykk av hunden som konsentrerer seg om en go'bit, enn en som stadig kikker rundt seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det jeg kaller grunnregler... de skal sitte og se opp på meg før de får mat, er ikke lov å leike inne, sofa og seng er strengt forbudt, skal sitte og vente til jeg har gått først inn eller ut av døren. Og i bilen blir ikke burdøren åpnet før de sitter og er rolige. Og når jeg sier kom så skal de komme.( innkalling)

Tigge er heller ikke lov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke helt forskjellen...Og det vet jeg ikke om hunden gjør heller. :P

Kva du gjer kan jeg ikke svare for, men hos mine hunder er dette noe av det første de lærer når de kommer til meg, begynner med kontakttrening ved bruk av matskåla og når jeg får ønsket resultat så får de maten. tigging er noe helt annet og gir ikke noe resultat for dem. Og den forskjellen lærer de fort, og jeg har ikke hunder som tigger, har faktisk aldri hatt problem med det. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forslag til definisjoner:

Tigging: Hunden maser på maten jeg spiser. Dvs: Sikler, piper, skraper på meg med labben, hopper opp og stjeler fra tallerkenen min eller hånda mi.

Kontakt: Hunden har øyenkontakt med meg (uten at jeg spiser noe som helst), kombinert med en instruks som "sitt", "stå", "fot" o.a.

I begge tilfellene vil atferden bli forsterket ved at det medfører et gode når den gjør det. Def forsterker: Det stimulus (respons)som får en atferden til å øke i intensitet og/ eller hyppighet (frekvens).

Vi kan lage et skjematisk bilde på hva som skjer:

Sd (Diskriminativ stimulus: Hva utløser atferden) - O (Operanten: Hva gjør hunden) - Sr (Stimulus respons: Hva blir konsekvensen av atferden), her: hva forsterker atferden)

I begge tilfellene er stimulus responsen noe spiselig, men vil du forsterke tigging (pistring, masing, sikling) eller "Dekk", "sitt", "stå"?

Samma for meg hva dere foretrekker og helt sikkert det samme for hunden. Tigging er nok ganske enkel atferd for hunden, så da slipper den jo å anstrenge hodet sitt også B) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...