Gå til innhold
Hundesonen.no

Å skjemme bort en hund


Denise

Recommended Posts

Kva du gjer kan jeg ikke svare for, men hos mine hunder er dette noe av det første de lærer når de kommer til meg, begynner med kontakttrening ved bruk av matskåla og når jeg får ønsket resultat så får de maten. tigging er noe helt annet og gir ikke noe resultat for dem. Og den forskjellen lærer de fort, og jeg har ikke hunder som tigger, har faktisk aldri hatt problem med det. :icon_redface:

Jeg lærer også mine hunder å sitte og å kikke opp i øynene mine når de skal få mat.Og dette er faktisk tiggeatferd fremfor noe :P Det samme med fri v fot: hele øvelsen er faktisk bygd opp rundt samme atferden valpene har når de tigger mat fra moren.Jeg synes tigging kan være positivt, jeg bruker det jo aktivt når jeg trener hunden min. Men nei: de får ikke noe hvis de maser, snoker på bordet, piper o.l når jeg spiser. Det er uønsket tiggeatferd som jeg ikke forsterker.Men Loke får vaske tallerkenen min hvis han ligger på plassen sin (som er ved siden av plassen der jeg spiser) under hele måltidet. Der ligger han pent og pyntelig og kikker ivrig opp på meg.Altså: han tigger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lærer også mine hunder å sitte og å kikke opp i øynene mine når de skal få mat.Og dette er faktisk tiggeatferd fremfor noe :P Det samme med fri v fot: hele øvelsen er faktisk bygd opp rundt samme atferden valpene har når de tigger mat fra moren.Jeg synes tigging kan være positivt, jeg bruker det jo aktivt når jeg trener hunden min. Men nei: de får ikke noe hvis de maser, snoker på bordet, piper o.l når jeg spiser. Det er uønsket tiggeatferd som jeg ikke forsterker.Men Loke får vaske tallerkenen min hvis han ligger på plassen sin (som er ved siden av plassen der jeg spiser) under hele måltidet. Der ligger han pent og pyntelig og kikker ivrig opp på meg.Altså: han tigger.

Det var det jeg var redd for. Vi er nok egentlig enige. :P Jeg som var i skikkelig kveruleringshumør. Ja, ja. Får tusle opp i skogen og se om tolleren tør å bade i dag, da :icon_redface: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nei: de får ikke noe hvis de maser, snoker på bordet, piper o.l når jeg spiser. Det er uønsket tiggeatferd som jeg ikke forsterker.Men Loke får vaske tallerkenen min hvis han ligger på plassen sin (som er ved siden av plassen der jeg spiser) under hele måltidet. Der ligger han pent og pyntelig og kikker ivrig opp på meg.Altså: han tigger.

Det er en vesentlig forskell da ser jeg på ditt og mitt hundehold i så måte... mine får hverken snoke på bordet, eller ligge rett ved siden av oss når vi eter. og de får i værtfall ikke slikke av tallerkenen. det er i mine øyne en uting...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine to er da helt hinsides bortskjemt - det er lite faste regler, unntatt den ENE. Og den styrer da alt - for den går ut på følgende:

Når JEG sier at noe ikke går an, så hører man. Punktum.... Det er den eneste "faste" regelen her.

De setter seg gjerne ned og ser på meg med store, bedende øyne de - men sier jeg "glem det", så legger de seg pent ned et annet sted. De ligger overalt der jeg er, i sofa, seng, stol, whatever, men har vi gjester og det ikke passer så legger de seg der de får beskjed om at det passer idag. Noen ganger har vi gjester på besøk som faktisk liker at hunder tigger og gir dem mat ved bordet, andre ganger ikke - og det er helt greit for meg. Er det mas, så er det "nok" eller "legg dere" som gjelder, og da roer de seg der.

"Nok nå" er et fint ord, da slutter de med herjingen som er festlig litt før. Vill forfølgelseslek der de spretter veggimellom er fint noen ganger, andre ikke. Derfor trenger vi ikke regler på det. Synes jeg, da. Fordi de er ganske lydige egentlig.

Og hvem vet om hundene egentlig "skjønner" alle disse reglene våre? Eller om de bare gjør dem, fordi de merker at vi forventer det. En hund som "alltid" stopper ved gatehjørnet, ville den gjort det uten oss? Videoopptakk av hunder som er alene hjemme og som "aldri går i sofaen" viser jo gjerne at det er det de gjerne gjør... Ergo er det fordi VI er der. Og da synes jeg en kommando er like grei. Ikke er det noe slemt heller, fordi "reglene" bare er reinspikka hersking det også... å si at "min hund ikke får komme ut på kjøkkenet" er bare en variant over det eldstehunden her prøvde på, å stirre med ondt blikk minsten rett ut av kjøkkenet med terskelen som grensen til det hellige land...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lærer også mine hunder å sitte og å kikke opp i øynene mine når de skal få mat.Og dette er faktisk tiggeatferd fremfor noe :icon_redface: Det samme med fri v fot: hele øvelsen er faktisk bygd opp rundt samme atferden valpene har når de tigger mat fra moren.Jeg synes tigging kan være positivt, jeg bruker det jo aktivt når jeg trener hunden min. Men nei: de får ikke noe hvis de maser, snoker på bordet, piper o.l når jeg spiser. Det er uønsket tiggeatferd som jeg ikke forsterker.Men Loke får vaske tallerkenen min hvis han ligger på plassen sin (som er ved siden av plassen der jeg spiser) under hele måltidet. Der ligger han pent og pyntelig og kikker ivrig opp på meg.Altså: han tigger.

Dette syns jeg var utrolig godt forklart :P Kontakt er egentlig bare en annen form for tigging. Og jeg syns det er en veldig viktig og positiv vri på tigging også. Kontakt er viktig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

å si at "min hund ikke får komme ut på kjøkkenet" er bare en variant over det eldstehunden her prøvde på, å stirre med ondt blikk minsten rett ut av kjøkkenet med terskelen som grensen til det hellige land...

Må bare si at vi har sett oss nødt til å innføre hundefritt kjøkken etter å ha fått en i hus som aller helst skal ligge inntil føttene dine når du holder på med ting. Skåldet hund (eller menneske) er ikke et ønske, så da var det best å gjøre det sånn. Det medfører at man må gå over ham på vei ut eller inn av kjøkkenet (utenfor er nest best), men da ser man jo hva man driver med. Kjøkkenet er ikke videre interessant resten av tiden, bortsett fra når det lages hundemat, og da venter han pent(*kremt*) utenfor, og det er jo også kjekt.

Men du mente kanskje noe annet? :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nadia er nok ganske bortskjemt :icon_redface: Får lov å sove i senga og i sofaen, men hvorfor ikke igrunnen? Det er bare meg og henne her, og hun veier i underkant av syv kilo, dusjer en gang i uken, og er røyterfri, så hun er ikke skrekkelig møkkete eller i veien :P men det er klart det er regler her i huset også. Prøver feks å minske bjeffing til et minimum, og så er det ikke lov å gå på bordet! Det er vel igrunnen det hele!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lærer også mine hunder å sitte og å kikke opp i øynene mine når de skal få mat.Og dette er faktisk tiggeatferd fremfor noe :icon_redface: Det samme med fri v fot: hele øvelsen er faktisk bygd opp rundt samme atferden valpene har når de tigger mat fra moren.Jeg synes tigging kan være positivt, jeg bruker det jo aktivt når jeg trener hunden min. Men nei: de får ikke noe hvis de maser, snoker på bordet, piper o.l når jeg spiser. Det er uønsket tiggeatferd som jeg ikke forsterker.Men Loke får vaske tallerkenen min hvis han ligger på plassen sin (som er ved siden av plassen der jeg spiser) under hele måltidet. Der ligger han pent og pyntelig og kikker ivrig opp på meg.Altså: han tigger.

My point exactly :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke så at med førstemann er man streng, andremann letter man på kravene og tredjemann får gjøre som han vil :rolleyes: Er nok slik i barneoppdragelsesverdenen tror jeg...

Så også i mitt hundehold. Vi er nå kommet til "tredjemann" og han har lov å gjøre ting som ingen av de andre får... Som f.eks å sove i sengen :icon_redface:

Men jeg vil ikke påstå at noen av hundene våre er bortskjemte - ingen tigging ved bordet aksepteres, de herjer ikke når de er inne, får de beskjed om at "nok nå" så er det greit.

De ligger i sofaen og knerten har lov å komme opp i senga, ellers er det vel de vanlige husreglene som gjelder her hos oss som hos andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg heller vel til Akelas nivå av "lover og regler" i heimen, tror jeg? Det er ikke mange regler vi har, annet enn at når jeg har sagt noe, så ER det sånn.. Det være seg å legge seg et annet sted enn i sofaen, pelsstell eller ro ved fôring (det være seg av hund eller barn.. hehe). Det gjelder forøvrig både hunder og barn, "alt" er lov så sant jeg ikke har sagt noe annet (lett å si når ungene blir så store som mine, da begynner de å bli forholdsvis fornuftige sjøl, og har fått litt grunnleggende oppdragelse og holdninger :P )

Men graden av "lover og regler" som må overholdes, tilpasses hver enkelt.. Vesle frøken Dinersen er en enkel og behersket sjel med egenpålagte regler, så hun får stort sett gjøre som hun vil. Zarten, som er en smule heftig og begeistret, trenger å ha litt flere regler.. Som f.eks at utgangsdøra ikke åpner seg så sant han ikke klarer å stå på alle fire beina samtidig :P

De har fri tilgang til hele huset, inkludert sofa og seng, men de kan kommandoen "gå bort" (der er Zarten flinkere en Dinersen, kanskje mest fordi han hører den oftest?), som forøvrig er den mest geniale kommandoen de kan.. Og svært nødvendig er den og, med en hund som er overdrevent interessert i alt som skjer, og som helst skulle "hjulpet til" med alt mulig rart..

Det som blir interessant nå som alle skal bo sammen igjen (Zarten har vært satt bort for trening.. hehe) er om Dinersen kommer til å bli veldig "oppdragersk" i forhold til han.. Han er jo som sagt "heftig og begeistret", mens hun er behersket og kontrollert, så jeg antar hun ikke syns han oppfører seg "korrekt".. Hun er nok strengere hun enn jeg, om hun får lov.. hehe :rolleyes:

Litt OT, men Jaktlykke:

Er det ikke så at med førstemann er man streng, andremann letter man på kravene og tredjemann får gjøre som han vil :rolleyes: Er nok slik i barneoppdragelsesverdenen tror jeg...

Det var ikke sånn med mine to :icon_redface: Eldstemann har alltid vært enkel og grei å ha med å gjøre, yngstemann er litt mer sta, bestemt og masete (det kan virke som hun er i trassalderen enda, og nå har hun blitt 9 år.. Eldstemann på 12 har aldri hatt en trassalder), så hun har nok vært mer "oppdratt" enn han.. hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg driver med noe som involverer varme ting etc på kjøkkenet, så er det "gå ut". Jeg har STOR katastrofefantasi når det gjelder denslags....

Da går eldstehunden ut... og blir der. Ellers, når jeg bare driver med andre ting der, så er hun der. Minsten gidder ikke være der etter de onde blikkene, han lar av og til enkelte ting bare fare og er heller ikke så veldig interessert i mat. Så han sitter utenfor. Skal jeg ha med varme greier ut i stuen, så er "pass deg" en beskjed om å være en meter eller tre foran eller vekk fra meg.

Jeg tror dette med hunder blir litt som med barn; den første trener man seg på, så lærer man etterhvert hva som er viktig og hva som er mindre viktig, og vet NÅR det er nødvendig å si nei og når det ikke er så farlig :wub: det siste når det gjelder hund da!

Det er som med "lederskapsregler", jeg ser at de kan være en nødvendig måte å "trene nybegynnereiere" på, fordi det ofte er vanskelig å FORKLARE det som man med trening, eller med en viss naturlig autoritet, bare GJØR selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Box er nok ganske bortskjemt ja.. :wub: Han har to senger, en egen stol og han får ofte komme opp i sofaen for å kose. Spesielt når han er syk. Før lå han i sengen med oss også, men heldigvis er han ikke interessert i det lenger :P Han begynner jo å bli litt stor nå, så det er deilig å ha sengen i fred ihvertfall :P Også er jeg så dum at hvis han ikke spiser foret sitt, så får han noe digg oppi.. :rolleyes: Greit nok at han får vom hver kveld, det er jo for helsa og pelsens skyld, har merket stor forskjell der. :P Han er nesten aldri alene hjemme, for da får mor så dårlig samvittighet.. Så han er med oss omtrent overalt :P

Men vi har jo regler også så klart. Han skal komme på innkalling, sitte før vi går ut dører og gå fint i bånd ( selv om det ikke er så lett å få til alltid..) Tigging er overhodet ikke lov, ligger han fint, så får han smake rester når vi er ferdig å spise :P Han er jo go gutten vår, så litt skjemmer vi han nok bort,ja :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...