Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor lenge har du drevet med din treningmetode?

Elisabeth

Recommended Posts

Skrevet

Hvor lenge har du drevet med den treningsmetoden du bruker nå? Hvilke andre treningsmetoder har du brukt før og hvor lenge?

Klikkertrener har holdt på i litt over 1 år men har lært mye iløpet av dette året så jeg vil ikke si jeg har trent effektivt i 1 år. Før dette var det din hund trening uten kravfase vi straffet(+) aldri under treningen. Elsker klikkertrening og lærer masse hele tiden målet mitt er å bli en super trener med denne metoden ;)

Skrevet

jeg er ikke 100% klikkertrener men veldig nært, vil si jeg trener 90% klikker.

Det har jeg holdt på med i ca halvannet år

Skrevet

Jeg klikkertrener og det har jeg gjort i... Øhm. Siden weekendkurset som var i februar eller noe slikt? Trives hvertfall godt med det ;)

Skrevet

Jeg har trent med klikker, men ikke ren klikkertrening, lenge... Positiv forsterkning, negativ straff.

Men nå har jeg konvertet, og trener nå kun ren klikkertrening. Og det funker!! ;)

Skrevet

Hmm hva skal jeg si jeg er da? Jeg er en poseiv Järveruder som lokker og lurer minst mulig. I skogen går det meste på hva hunden gjør spontant (div venter ut og ser) om ikke det går så går man til tilltak.

Prøvde med med klikker trening på min nåværende hund, men jeg orket ikke å ha en crossover hund, så jeg prøver på neste ;)

Har trent etter Järverud siden min første hund... så da har jeg vell trent etter dem metodene i 13år.

Men jeg har blitt mildere og brukt mindre og mindre lokking/luring etterhvert som årene har gått. Og tilpasset metodene etter individet.

Tviler egentlig på at jeg kommer til å bli en "ren" klikker noen gang.... men posetive metoder blir det uansett ;)

Skrevet

Sånn som jeg trener nå har jeg vel trent i ca et og et halvt år eller noe. Husker ikke helt. Er klikkertrener - jeg bruker positiv forsterkning, negativ straff og betinget forsterker, og jeg baserer treningen på hundens eget initiativ og aktivitet, så godt jeg kan.

Før brukte jeg positiv straff i hverdagslivet (nei og klyp i øret for å hoppe, nappe og ri, eller for å stjele mat, osv). I treningssituasjon kan jeg ikke komme på at jeg noen gang har brukt positiv straff, men tidligere hadde jeg utstrakt bruk av lokking og luring med godbit.

Skrevet

Begynte med klikkertrening så smått da hunden var valp. Leste boken Klikkertrening for din hund (tror jeg den het) og da var jeg fast bestemt på at jeg ville kun bruke positiv forsterkning. Husket at jeg nevnte det for en kollega på jobb, og han bare lo av meg. Etter noen uker med hund fant jeg ut at dette måtte jo bare gjøres på en best mulig måte, slik at dette skulle fungere best, så klikkeren ble lagt bort, siden det da falt meg mye mer naturlig å gjøre det jeg gjør nå. Det er meg som person og slik jeg liker å ha det. I hverdangen er det mye Nordenstam. Fant ut at jeg drev med dette da jeg satt meg inn i metoden ett år etterpå. Da fant jeg ut at: oj det er jo akkurat sånn jeg gjør det jo! PÅ trening ute og når jeg lærer hunden, er det utrolig likt slik Jærverud forklares. Satt også å leste boken her om dagen og tenkte: jasså, akkurat sånn gjør jeg også det! (hade fått litt innføring i det på valpekurs, men hadde glemt det ganske fort) Så her har alt gått av seg selv, og så har jeg i ettertid funnet ut at jeg naturlig nok hører hjemme på andre siden av klikkergjengen. Og ja, jeg skjønner nå hvorfor kollegaen lo av meg, den gang ;)

Skrevet

Er klikkertrener - jeg bruker positiv forsterkning, negativ straff og betinget forsterker, og jeg baserer treningen på hundens eget initiativ og aktivitet, så godt jeg kan.

Før brukte jeg positiv straff i hverdagslivet (nei og klyp i øret for å hoppe, nappe og ri, eller for å stjele mat, osv).

Litt OT, men hva mener du med positiv og negativ straff? ;) Er usikker på bruken av ordene negativ og positiv om straff...

Skrevet

Litt OT, men hva mener du med positiv og negativ straff? ;) Er usikker på bruken av ordene negativ og positiv om straff...

Kort forklart betyr postiv å tilføre noe, mens negativ betyr å gjerne noe, eller holde tilbake noe.

Positiv forsterkning -> Tilføring av forsterkning (belønning i form av mat, lek, hunder, mennesker, luktflekker, vann osv).

Negativ straff -> Fjerning av positiv forsterkning (hunden får ikke hilse på om den hopper opp, den får ikke godbiten om den sitter skjevt i utgangsstilling, den får ikke løpe løs før den har tatt kontakt med eier osv).

Positiv straff -> Tilføring av straff (rykk i bånd, tak i nakkeskinn, klyp i ører, risting i siden på hunden osv).

Negativ forsterkning -> Fjerning av positiv straff (rykkene i båndet opphører når båndet er slakt, hunden blir ikke tatt i nakkeskinnet hvis den ikke stjeler mat osv).

Ellers er det bare å søke litt rundt her på forumet, det står forklart flere steder. http://forum.hundesonen.no/index.php?showtopic=6521

Skrevet

Jeg har trent klikkertrening siden november, men det har godt litt av og på fordi om jeg prøver (er ikke alltid like lett å være crossover trener), men nå satseer vi for fullt. ;)

Skrevet

Jeg har drevet med min treningsmetode siden jeg fikk Ero, altså i ca 10 mnd. Jeg trener en mild form for Jærverud, i innlæringsfasen bruker jeg klikker for å fange opp adferder, altså lite lokking og luring.

Skrevet

Jeg har klikkertrent helt rent i 4-5 år. Resten har gått med til "wannabe-klikker". Dvs mye trening med klikker, kun positiv forsterkning/negativ straff, men ikke benyttet meg like mye av shaping, baklengskjeding osv som jeg burde. Har klikkertrent Balder, Cita og Sonic.

Skrevet

Tja jeg bruker den samme metoden som vi hadde hjemme når jeg var liten, det blir da i 31år, men jeg bruker også ting som jeg har lært litt oppover, men hovedsaklig bruker jeg det jeg alltid har brukt. :barfy:

Skrevet

Klikker har jeg holdt på med siden 2001. Basenjien er trent med shaping og "komplett klikkerfilosofi". Flatt-gutten har det vært litt nedtur med. Han fikset ikke klikker, så jeg la klikkeren på hylla med han, men brukte dog filosofien, dvs mye belønning og med unntak for et par glipp, aldri aldri positiv straff - negativ straff har dog vært en del benyttet på han! Nå nylig har jeg tatt frem klikkeren med han igjen. Nå når han er nesten 3 år, ser det ut til klikker kommer å funke på han og - han er superivrig og det er blitt skikkelig moro å trene han. Imidlertid går det fryktelig fort i svingene med han - han har et kjempetempo!

Jeg bruker ikke klikker til alt, (jeg har feks ikke noe særlig tro på at jeg ville kunne klikkertrene hundene mine til å la være å jage katter eller sauer - så god belønning har jeg ikke til rådighet). Og en del ting lærer jeg inn med regelrett negativ straff og timeout. Jeg bruker aldri avledning og kun sjeldent lokking og da bare på basenjien som er klikkerklok. Av og til er det fristende å bruke "litt" lokking for å få hunden inn i riktig retning litt fort fremfor å måtte vente på et adferd som man kan bygge videre på, men da er det svært nøye å ta bort lokke-elementet så fort som mulig.

Før klikker brukte jeg Järverud i ca 10 - 15 år, og før det var det Nordenstam.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Bare det lille du beskriver om dognanny gjør at jeg vil fraråde hva som helst hun anbefalte ihvertfall. Som dere jo har oppdaget så er det å korrigere, rykke eller kjefte på en allerede frustrert hund ikke konstruktivt. Det er helt fint å høre hva dere har prøvd å hva som skjer. Men jeg lurer litt på, hva skjer om dere deler opp turene? Maks 15-20 minutter på en tur. Skjer det like ofte på morgen og kveld som på den lengre turen på dagtid? Et par enkle oppgaver i løpet av turen (som allerede er grundig innlært inne og som han kan), en enkel sitt, kontakt, håndtarget e.l. Da tenker jeg en kort stopp og en øvelse, maks to repetisjoner, og så rusle videre. Hvis dere får lært inn igjen grime så kan det være tryggere med å prøve halsbånd, men det er nok lettere for dere å få hjelp av en instruktør som ser dere og hunden. Jeg er helt sikker på at dette er løsbart, selv om dere er kjempetålmodige og har prøvd masse allerede! Håper vi får en oppdatering her også når dere har fått litt hjelp.
    • Takker igjen for godt svar! Vi har brukt både sele og halsbånd, med de siste 6 mnd har vi utelukkende brukt sele som sitter godt. Har flere ganger vurdert å bruke halsbånd i stedet men ser at vi ikke tørr da han helt sikkert hadde klart å vri seg ut av det når han klikker. Flere ganger har jeg vært redd for at han skal komme seg ut av selen når vi krangler. Han river å sliter, ruller å hopper. Eneste gangene jeg er trygg på at han ikke kommer seg ut av sele/halsbånd er om han er bundet fast, for da står han helt stille. Og både sele og halsbåndene vi har brukt er passer han og er justerbart. Vi brukte også retrieverkobbel i starten (fikk anbefalt det av oppdretter) men bruker ikke det lengre. En av teknikkene dognanny viste oss var å bruke retrieverkobblet til å "få han av oss" når han hopper på, ved å rykke i båndet, men det fungerte i en halv dag så trosset han det også å vi ønsker ikke å bli stående å rykke i et så tynt med kraftig bånd, det økte bare stressnivået hans.  Vi har ila året som har gått tenkt at han kan være både over og understimulert og gjort endringer i hverdagen i perioder for å justere aktivitetsnivået både opp og ned. Men det har ikke blitt bedre. I periodene vi har justert det ned ser vi at han blir verre, og gjerne mer pågående inne også. Noe vi mener taler imot at han er overstimulert. Og vi har siden han var liten forsøkt å gjøre tydelig skille på at lek og oppgirende aktiviteter skjer ute, mens inne er det ro.  Mulig jeg ordla meg litt feil i forrige kommentar, men vi krever stort sett ingenting av han ute. Det resulterer i at vi henger etter han å han drar som en galing. Men slik har det blitt fordi hver gang vi prøver å lære han noe ute (gå pent, søke kontakt med oss, sladretrening ol) så ender det etter et pr min med et nytt utbrudd. Så frustrasjoenen vår kommer av at vi føler vi er i en ond sirkel. Han vimser rundt å vet ikke hva som er forventet av han > vi forsøker å korrigere han å lære han noe/forstyrre han ved å gi han en oppgave eller mål med turen > han klikker > vi rykker tilbake til start. Slik har det blitt da vi har tenkt at vi kanskje bare må stå i disse episodene til han lærer seg hvordan han skal oppføre seg på tur, det er jo tross alt en rase som er lærevillig og gjerne vil ha en oppgave. Men selv etter lengre persioder der vi prøver igjen å igjen så later det ikke som at han forstår tegningen. Så de siste pr månedene så har vi ikke krevd eller forventet noe av han. Å selv når han er løs å kan løpe som han vil, feks på inngjærdet hundepark (Maridalen hundepark og Nordkisa hundepark) å vi forsøker å kalle han inn, så kommer han løpende (som jo er bra) men kommer da flyvende med sine 40 kg rett på oss å begynner å bite. Så kort sagt så klikker han både av for mye frihet, for lite frihet, lite/ingen forstyrrelse fra oss og for mye forstyrrelse fra oss... Mulig jeg høres ut som jeg bare kommer med motargumenter til alle forslag, å det mener jeg ikke! Men vi har virkelig prøvd alle vinklinger og teknikker vi kan tenke oss til og finne ut + litt til.  Men tusen takk for konkrete tips til adferdskonsulenter og fysio 😀
    • Nå vet jeg ikke om alle instruktørene til Norges Hundeskole, men jeg har ikke kjent eller møtt mange instruktører derfra med adferdskompetanse. Dognanny kjenner jeg ikke til, men jeg synes bakgrunnen kanskje var litt tynn. Selv om dere ikke ser noe mønster i adferden og han er røngtet fri så kan det godt være muskulære eller skjelett-problemer som bygger seg opp over tid og trigger på ulike tidspunkter, når det bare renner over. Og når du nevner at han har hatt ryggproblemer så blir jeg raskt mye mer oppmerksom på at det kan være noe uoppdaget der.  Bruker dere halsbånd eller sele? Hvis dere bruker halsbånd ville jeg forsøkt en godt tilpasset sele. Om dere allerede gjør det ville jeg faktisk forsøkt halsbånd, for å se om det gjør noen forskjell. Som du sier, ut fra det du beskriver, kan det høres ut som stress, frustrasjon og overtenning. Har dere forsøkt å kutte langt ned på kravene? Og kutte ned på aktiviseringen? Det er ikke det vanligste, men det hender også at hunder er overaktiverte og overstimulerte. Og selv om det er en aktiv rase så finnes det alltids unntak.  Korte, rolige turer, med litt løping om det ikke trigger for mye, og mer ro og hvile hjemme. Prøv å ikke stille for mye krav, gi ham litt mer slakk, litt mer "forberedelse" på at "nå skjer ting", og om mulig la han heller gå en kort tur i lengre bånd og gå hjem før det smeller. Alt dette er såklart forslag til ting å prøve ut, uten at jeg har sett hunden og situasjonene. Dere trenger definitivt en kompetent adferdsekspert til regelmessig oppfølging. https://www.atferdskonsulenter.no/finn-konsulent/hund#Innlandet-hund Kjersti Bjøntegaard kan jeg personlig anbefale. Vi brukte henne mye med vår til dels krevende ridgeback unghund. Turid Hovland kjenner jeg bare såvidt til, men i likhet med Kjersti har hun en solid og god utdanning og mye god kompetanse ser jeg. Ta kontakt med en av dem, og de kan sannsynligvis anbefale andre om de selv ikke har kapasitet. De kan godt mulig også anbefale en fysioterapeut. I Oslo kan jeg anbefale smarthund.no (Hilde Iren).
    • Går det an å bruke kickspark i langrennsporene? Eller der de har oppkjørte løyper? Finnes det ski på dem? Har lyst på men må se om jeg kan kjøre det først da de vanlige veiene her jeg bor blir strødd. Hvordan trener man da hunden til å trekke? 
    • Glemte å legge til at vi gjør daglig korte økter med søk, hjernetrim, lek, «skattejakt» etter godbiter og leker både inne og ute. Øver mye på håndteringstrening ol.  Å han mestrer alt annet som en drøm, ingen problemer med å være hjemme alene, stueren på 1-2-3, trygg og veldig fin hund på alle andre måter, akkurat det vi så for oss. «Bare» dette ene problemet som skygger over så mye av det som har gått bra..
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...