Gå til innhold
Hundesonen.no

Dere som mater en gang om dagen.


Renate A

Recommended Posts

Ved "naturlig forhold" (egentlig gangke dumt ord jeg valgte) så mener jeg at hunden ikke lærer hvem dem får maten av, det er jo litt "statement" at den som gir maten er sjefen.

Hos mange så må også hunden gjøre ting for å få maten sin (det gjør ikke jeg) og det får man ikke gjort om maten står fremme heletiden.

Men så lenge hunden er i normalt hold, fin i magen og spiser passelig og har regelmessig avføring ser jeg ikke at det er noe probelm at hunden har mat fremme hele tiden.

Ser heller ikke grunnen til at en hund skal ha maten stående fremme om hunden ikke har noen problemer av noen art..er det fordi eiere skal være veeeldig snill eller ikke gidder å legge inn mating om dagen?

Når jeg hører om folk som har mat fremme heletiden så trekker jeg assiajsoner til gamle damer som skal dulle og dille med hunden sin og som ikke har noen grenser elller naturlig hundehold i det hele tatt.

En hund har utrolig godt av å få servert maten sin av eiere en eller to ganger om dagen ikke bare gå å små spise og ha maten der hele tiden. ;)

Ok, jeg skjønner hva du mener. Men igjen... jeg er ikke enig! Så lenge hunden ikke har noe problemer, ser jeg ingen grunn til at maten ikke kan stå fremme. Og jeg skjønner ikke hvorfor det er dilling og dalling.

De fleste hunder er klar over hvem som sitter på ressursene her i livet, og gjør de det ikke, snakker vi vel om et problem som er verdt å ta hensyn til, og for denne hunden er det kanskje rett å ikke la den ha ubegrenset tilgang til maten sin.

Men jeg ser ingen ting annet enn personlige meninger i påstanden din, og da er det greit. Første gangen du skrev det, hørtes det ut som om det var dokumentert fakta at hunder fikk ett unormalt forhold til mat... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, jeg skjønner hva du mener. Men igjen... jeg er ikke enig! Så lenge hunden ikke har noe problemer, ser jeg ingen grunn til at maten ikke kan stå fremme. Og jeg skjønner ikke hvorfor det er dilling og dalling.

De fleste hunder er klar over hvem som sitter på ressursene her i livet, og gjør de det ikke, snakker vi vel om et problem som er verdt å ta hensyn til, og for denne hunden er det kanskje rett å ikke la den ha ubegrenset tilgang til maten sin.

Men jeg ser ingen ting annet enn personlige meninger i påstanden din, og da er det greit. Første gangen du skrev det, hørtes det ut som om det var dokumentert fakta at hunder fikk ett unormalt forhold til mat... ;)

Selvfølgelig vet de hvem som sitter på ressursene, men hvorfor skal man la noe som er så viktig som mat stående fremme hele tiden til hundene?

Jeg syntes det er greit å vite hva hunden min får i seg iløpet av en dag og at hun får det to ganger om dagen.

Hunder som ikke får servert maten sin i måltider får ikke den samme iveren etter mat heller, for dem er den en selvfølge at maten står der hele tiden, det opplevde de aldri i naturen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her forer vi to ganger om dagen, morgen og ettermiddag. Det fungerer greit, så jeg kommer ikke til å gi hunden mat kun èn gang om dagen. Tror ikke Chessea hadde fungert optimalt om hun gikk med tom mage hele dagen. Vet ikke hvorfor jeg tror det, men sånn er det i alle fall her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fyller oppi matskåla til Pippin hver morgen før jeg går på jobb (riktig mengde + en dose plack-off). På det tidspunktet er han ikke sulten, så han spiser ikke med det samme. Men som sagt spiser han to eller tre ganger i løpet av dagen, og utpå kvelden en gang er skåla tom. Dersom jeg ser at han spiser rett før jeg hadde tenkt å gå tur, så venter vi en times tid med turen. Det føles mest naturlig å gjøre det sånn, han spiser når han er sulten, og slipper å spise når han ikke har lyst på mat. Dette begynte vi med fra vi fikk han, og har aldri følt behov for å forandre på det. Men jeg har ikke noe prinsipielt imot måten dere gjør det på, jeg synes ikke synd på hunder som får mat bare en gang i døgnet! Selvfølgelig er det forskjell på mennesker og dyr når det gjelder hvor ofte man skal spise, vi ville fått store problemer med fordøyelsen hvis vi skulle spise en stor posjon mat bare en gang i døgnet, mens en ulv spiser så den nesten ikke kan gå etterpå når den en sjelden gang får tak i et byttedyr (har jeg hørt).

Det er nok mulig å gjøre dette på mange måter, og hvorfor forandre på rutiner som fungerer bra? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gir en gang til dagen og da sent på kvelden (mellom 9-12) Grunnen er at jeg har forskjellige arbeidstider og jobber jeg sent vil jeg kunne legge ut på tur på dagen når det passer meg. Balder får ikke mat før minst en time etter tur/aktivitet og jeg vil ikke gå tur med han før 2 timer etter mat, derfor passer det best rett før leggetid når han er ferdig luftet. Da vet jeg at det går minst 6-7 timer før aktivitet.

Han får et knekkebrød/tyggebein når vi står opp og er fornøyd med det.

Ga mat to ganger til dagen i begynnelsen, morgen og kveld, men hvis han da måtte vente litt på maten ble han urolig, masete og spydde opp magesyre. Etter jeg begynte med en gang for dagen er han rolig og avslappet om morningen og magesyren holder seg der den hører til ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Bella får mat to ganger for dagen.

Skifter også vann til henne hver gang hun får mat.

Grunnen til at hun får to ganger, er at hun er så glupsk at vi må gi henne "litt og litt"

hadde hun fått en gang for dagen, hadde hun spist så fort at hun rett og slett hadde satt noe fast i halsen.

Hun får mat før vi går på jobb/skole, i 8 tiden, og middag når vi er ferdig og spise middag. som oftes i 4-5 tiden.

Hvor mye bør man gi en voksen rottweiler for dagen egentli? nå er hun på slanking, så hun får 300g for dagen..Men sånn ellers, non forslag?

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før fikk hun mat 2ganger for dagen, men da spiste hun ikke særlig, noen ganger spiste hun ikke i det hele tatt. Når vi begynte med å gi henne mat 1 gang for dagen begynte hun å spise bedre, så det er derfor vi gjør det slik :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loke får stort sett 2, noenganger en og noenganger tilmed tre om dagen.Når på døgnet varierer men han får alltid hoved måltidet når vi legger oss (når enn det er). Jeg lager ikke noen fastsatte tider på fòring fordi jeg jobber skift og fordi jeg tror det er mer naturlig for hundene å få det til forskjellige tider. Og så vil jeg ikke ha en hund som ikke er sulten kl 09 om morgenen fordi han pleier å bare få mat til kvelds.Sånn med tanke på trening og ev.konkuranser i fremtiden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som forer hunden en gang om dagen når på dagen mater dere og hvorfor??

Jeg mater selv to ganger om dagen og kommer til å fortsette med det, men siden jeg ikke har erfaring med mating en gang om dagen så hadde det vært morro å høre med dere hvorfor dere gjør det og når på døgnet. :)

Jeg forer en gang om dagen, for det har jeg alltid gjort med voksne hunder. Visste ikke at det var noen som ikke gjorde det, jeg. Morgensnacksen (kong med tørrfor og litt leverpostei), er mer en avvenning av det andre måltidet og ikke noe hun får hver dag.

Jeg har alltid hørt at hunder skal ha mat om ikke til faste tider, så med et visst rutinepreg. Det de ikke spiser i løpet av en halvtime skal fjernes, og så får ikke mat før til neste måltid. Bløter man opp tørrforet, eller blander ferskmat eller matrester i, må mat som ikke spises i løpet av en halvtime kastes, for å unngå bedervet mat. Tørt tørrfor, kan man jo sette ned igjen til neste måltid, men det blir jo alltid litt sikkel og gørr i det, så jeg ville nok kastet maten og vasket skåla en gang i døgnet.

Jeg forer en til to timer etter langtur for å unngå oppkast eller magevridning. Det blir sånn i fem - ni - tiden om kvelden. Dette fungerer utmerket for alle parter. Passer det sånn får hun en smak av vår middag i maten, men som regel får hun Eukanuba plain!

Dessverre har den unge damen bestemt seg for at ved åtte tiden er det morgen og da skal man på do, uansett om det er hverdag eller helg. Bæsje gjør man utenfor hagegjerdet til hun kjipe rottweilern( :D ) som bor lengst nede i gata, så det holder ikke å ta en tur ut i hagen, heller. Ja, ja. Det som kommer inn, skal jo ut igjen, da.. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippin lager liksom sin egen rutine, han går ikke og småspiser hele dagen, men spiser (som sagt) et par, kanskje tre, ganger i døgnet, til ganske faste tider. Jeg er helt enig i at man må passe på hygienen, våtfor kan selvfølgelig ikke bli stående, og matskålen må vaskes daglig. Hvis det er noe igjen om morgenen, kaster jeg restene og fyller i nytt. Det er mulig Pippin er et unntak, men han er altså passe slank og har aldri magetrøbbel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forer som regel 1 gang til dagen, men gir av og til 2 ganger.

Diego var veldig kresen på mat før, så nyttet ikke å gi han mer enn 1 gang.

Men i det siste så har han blitt ett skikkelig matvrak.

Men gir ikke til faste tider, men som regel når dem er ferdig med all aktivisering for dagen. Er lettere å trene dem når de ikke har fått mat.

Nytter ikke å trene en hund med full mage.

Men ser ikke problemet med å gi 1 gang til dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morgan har, i de 17 månedene han har levd, alltid hatt liten apetitt. Han har alltid vært tynn uten å være sykelig tynn, men rundt juletider ble det værre. Han hadde en 15dagers periode hvor han ikke spiste fast føde og turen til veterinæren var uungåelig. Alle prøver som var mulig å ta, inkludert blodprøver ble foretatt og han har ingen sykdommer eller lidelser. Siste alternativ var kastrering, men rett før vi skulle til veterinæren var det noen som fåreslo Vom for oss. Dette virket og apetitten skøyt fart. I dag spiser han 500g Vom i 1800-tiden hver dag som eneste måltid. Maten står fremme i 45min og blir deretter tatt vekk, men det er sjelden han ikke spiser opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vell med bare voksne hunder i hus så får de nokk bare mat en gang for dagen ja og somregel så blir det sent om kvelden rett før jeg legger meg.

Det har hendt at de har fått mat om dagen også eller hvis jeg skal på jobb så hender det at jeg gir dem før jeg går på jobb.

Vet ikke helt hvorfor jeg gjør det slik men det har no bare blitt slik her. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rikkes mat står framme hele dagen. vil egentlig forandre på det å gi henne en eller to ganger, men jeg får henne ikke til å spise til faste tider.

hun får alltid mat på morgenen og av og til spiser hun opp alt da, andre ganger spiser hun halvparten, og noen ganger venter hun med å spise.

har tenkt til å prøve en gang til å gi henne mat til faste tider.

hun var voksen da jeg fikk henne, og vet ikke helt hvordan spisevanene hennes var før, men hun var innmari tynn, så hun spiste nok ikke så mye da. nå er hun akkurat passe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Box får mat to ganger for dagen for å unngå magevridmimg. Han spiser tross alt 450 gram for dagen, og det synes jeg blir litt mye på en gang. Han spiser som oftest ikke første måltidet før i 14 tiden ( han sover lenge) :D og siste måltidet rundt 20.30. Det fungerer fint for oss. Om kvelden får han også vom i foret, og da går det unna! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fòrer etter at vi har spist middag pga det som ei sa tidligere, vi er "sjefen", og sjefer spiser først. :angry:

Men skal jeg på trening så blir det ikke fòring før etter trening, nettop fordi jeg vil at han skal ha større appetitt for godbitene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fòrer Rottisen to ganger daglig (morgen før 7, og kveld etter 10) Puddel får enten en eller to avhengig av aktivitet (Må legge til at hun bestemmer selv om hun trenger mat eller ikke)

Første Rittisen min var matglad: Ei venninne passet henne i fjor sommer, og da hadde hun visstnok hatt selvbetjening av en hills sekk. Vero trodde hun hadde spist over 4kg. ! Og dette var en glupsk hund, som åt før den smakte..

Det gikk heldvis bra, veldig mye avføring i to dager og en diger møkkahaug på verandaen noen timer etter uhellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miko får mat 3 ganger om dagen.

Har prøvd å gi han det han skal ha fordelt på 2 ganger, men da kaster han bare opp, for han spiser for mye.

Bailar får åsså 3 ganger om dagen :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min forrige hund spiste alltid 2 ganger om dagen og jeg hadde planer om at denne også skulle gjøre det. Men han har ingen interesse av maten før sent på ettermiddagen /kvelden så det blir bare en gang om dagen. Klokkeslettet varierer veldig alt etter hvilken aktiviteter jeg har planlagt den dagen. Det kan variere fra kl 16:00 til 22:00. Det virker som om han fungerer bra med denne løsningen. Jeg leste om noen her som fylte en kong med tørrfor og tettet den med leverpostei. Jeg prøvde dette i dag tidlig og han spiste faktisk alt i kongen.Tror jeg skal prøve å fortsette med det siden jeg ikke liker å gi han en så stor mengde mat på en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Når Titti går på jakt i høstmånedene, er det som sagt ikke lurt å gi mat før trening.

Da hundene er ute fra tidlig morgen frem til skumring på ettermiddagen, blir det vanskelig å få til to måltider. Hun får derfor mat på kvelden etter jakt og etter hun har roet seg ned.

For at ikke det skal bli altfor forvirrende for magen hennes, gir vi henne mat på kvelden resten av året også.

Dessuten er hun en liten hund,som ikke skal ha så store mengder fôr. En større hund som har større mengder fôr, er det jo en fordel å dele opp måltidene til... f.eks elghunder. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere synnes sikker dette er vai off, men teddy sier ifra når han er sulten selv. Og da forer jeg han...

Han har aldri vært typen som kunne spist til han stuper :)

Så når han er sulten får han dags rasjonen sin og er fornøyd med det, har prøvd å fore 2 ganger og til faste tider, men det har aldri fungert, av den enkle grunn at han ikke vill ha mat flere ganger om dagen eller at han ikke er sulten når jeg forer han...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...