Gå til innhold
Hundesonen.no

Dere som mater en gang om dagen.


Renate A

Recommended Posts

Dere som forer hunden en gang om dagen når på dagen mater dere og hvorfor??

Jeg mater selv to ganger om dagen og kommer til å fortsette med det, men siden jeg ikke har erfaring med mating en gang om dagen så hadde det vært morro å høre med dere hvorfor dere gjør det og når på døgnet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

VI gjør det fordi oppdretter anbefalte oss, og fordi det blir så mye og passe på når han skal ha mat to ganger om dagen..Vi har en aktiv hund, også skal det jo gå en time før han begynner i aktivitet igjen.. :)

Vi gir han rett etter at vi har spist...Fordi vi er sjefen her i huset, og sjefen spiser først......Dessuten ligger mamma og pappa og sover etter middag, og jeg slapper av på sonen, så da går det en time før vi kommer oss i aktivitet igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Jeg må bare spørre:

Er det smart og ta det med ro en time før mat også?

Isåfall: hvorfor?

Tenker på å stramme meg selv opp litt nå skjønner dere.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

forer en gang om dagen, fordi at toya ikke vil ha mat flere ganger om dagen... har prøvd uten hell...

men da jeg startet å gi henne mat klokka seks på kvelden, hele rasjonen hu skulle ha, så gikk alt vekk med en gang ...

og når det funker på toya, så skal jeg være happy, kan hende at det forandrer seg når jeg får valp i hus da, at toya vil ha mat flere ganger da, så vi får se

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mater en gang i døgnet, rett etter jobb, sånn i 17-tida ca. Dette fordi han ikke vil ha mat på morgenen, men er sulten i 17-tida. Ikke alltid han spiser alt, men da står den fremme og han spiser som regel litt dann og vann utover ettermiddagen/kvelden.

De dagene vi skal på trening ønsker jeg å ha en sulten hund, så han får ikke mat før vi kommer hjem fra trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippin har mat stående framme hele tiden. Er jeg helt på bærtur synes dere? Jeg tipper han står der og spiser to-tre ganger i løpet av dagen, bestemmer altså selv når og hvor mye hver gang. Jeg må legge til at han er passe slank og spiser omtrent så mye som han skal. Er det sånn at hundene deres ville spist for mye hvis de hadde sjansen, eller er det andre grunner til at dere posjonerer ut? (Han spiser for øvrig Olivers + litt rent kjøtt og bein innimellom).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine får mat en gang om dagen, da står maten fremme i en halvtime - spiser de ikke da så får de vente til dagen etter. Jeg personlig synes det er litt dumt med folk som lar maten stå fremme hele tiden, for da har du liten oversikt over når bikkja spiser, når den må ut osv.

To ganger om dagen er for valper i mitt hodet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har i lang tid matet Hera 1 gang om dagen. Da på kvelden etter den siste turen. Men nå i en måneds tid har vi gått over til middag og kvelds, pga magen hennes, og hun har vært veldig fin i magen. Så tror at ett halvtkilo mat på en gang ble litt i meste laget å fordøye for henne. Men det som er negativt nå med to måltider, er at hun maser MYE mer etter mat. Så det er kjipt! <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke latt maten stå fremme hele dagen, hunden får ikke et naturlig fohold til mat.

Jeg mater morgen og kveld fordi Chicka har god appetitt og jeg vil at maten skal posjoneres ut fordi jeg mener det er bedre for hennes mage å gå maten i to posjoner istedefor en, hun har ganske sensitiv mage og hadde hun fått hele dagsrasjonen på en gang så tror jeg hun hadde fått en "stresset" mage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke latt maten stå fremme hele dagen, hunden får ikke et naturlig fohold til mat.

Hva mener du med et "naturlig forhold til mat"?

Hadde hunden hatt en eller annen form for "mat-plage", overvekt, matvegring, dårlig mage etc ville jeg vært enig med deg. Men så lenge hunden er i normalt hold, fin i magen og spiser passelig og har regelmessig avføring ser jeg ikke at det er noe probelm at hunden har mat fremme hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mater en gang om dagen. Han får mat når jeg står opp. Først er han ute for å tisse og når han kommer inn får han mat. Dette passer veldi bra for Jonas pga at jeg jobber til alle døgnes tider og da blir det vanskelig å mate to ganger. Han ligger alltid minst 1 time etterpå. Dette er pga mageomdreinging som fortere kan komme hvis hunder er i aktivitet med en gang han har spist. Han får aldri kaldt vann av samme årsak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mater dobermanntispa en gang om dagen, og det skjer om kvelden, men til litt varierende tid.

Forer på kvelden fordi jeg vil at hun skal være sulten når vi trener. Da smaker godbitene mye bedre. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før så fora jeg Donny på kvelden før jeg la meg, men nå når valpene er i hus

så får donny mat på morgen smen med valpene og valpene får morgen og kveld.

for meg er det vel en vanesak, men donny vil ikke spise om jeg gir han 2 ganger om dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere som fôrer om kvelden... Hvordan gjør dere i forhold til tur? En del nevnte at dere gir mat med en gang dere kommer hjem. Slipper dere da hunden ut å tisse, gir mat og så venter en stund før dere går ettermiddag/kveldsturen?

Selv har jeg "fri fôring" på dagen, når jeg ikke er der. Skal jeg trene på kvelden tar meg maten vekk når jeg kommer hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forer èn gang om dagen for bikkjene er ikke så sultne (jaja utenom matvraket Sonny da - hun kan spise 7 ganger daglig hun...)

Jeg gir om ettermiddagen for om morningen er de så trøtte at de ikke gidder å spise. Jeg har heller ingen faste klokkeslett jeg gir dem på; det er et bevisst valg for å unngå bikkjer som står og gauler over matskåla og forlanger mat NU.

Vanligvis får de maten sin etter at vi har spist middag i 17-tida, men det kan godt drøye helt fram til 21-tida og lenger før maten kommer i skåla. Kommer helt an på hva som står på programmet det.

Ingen av hundene synes det er plagsomt - de tar det som det kommer og slapper av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fòrer to ganger til dagen. Klokka 14.00 og klokka 20-21.00. Vi fòrte tidligere bare et måltid, men

så var det en hundekjenner som spurte meg hvor sulten jeg ville vært hvis jeg bare fikk mat en

gang i døgnet. En kan jo tenke på hvordan forbrenningen og kroppen vår blir hvis vi spiser bare

ett svært måltid en gang i døgnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å sammenligne hund og menneske. Du spiser jo mer enn 2 ganger daglig selv ikke sant? Og da er det ikke først klokka 14 du får i deg frokosten?

I vill tilstand kan jo hundedyr gå i dagesvis uten mat i magen - og dette tror jeg ligger nedarvet hos de domestiserte også. Føler i alle fall ikke at mine hunder lider under kun ett måltid mat om dagen i alle fall. Ikke er det stort måltid, og ikke alltid de gidder å spise opp alt for den saks skyld heller.

Det blir vel heller hva man venner hunden til og hva som er mest praktisk i den enkelte husholdning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forer mine en gang om dagen, på kvelden. Er greit å gi de for når vi er ferdige med dagens aktiviteter og de har roet seg litt. Som oftest blir det slik at de får mat rett før vi legger oss (1800-0200). Maten står framme i 10minutter, har de ikke begynt å spise da så forvinner den igjen og de må vente til dagen etter.

Grunnen til dette er at jeg vil ha de litt sultne når vi trener, og det er fryktelig praktisk for meg;) Hvis de har vært skikkelig aktive venter jeg 30-60min før de får mat, og så skjer det ikke noe etter mat (natt..). Jeg tar bort maten etter 10-15min fordi jeg er avhengige at de spiser maten sin når de får den når vi er på lange/harde kurs, lange/harde fjellturer eller lignende. Henger litt igjen etter at jeg trente fuglehund og huskyer, men synes det er en grei ting:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med et "naturlig forhold til mat"?

Hadde hunden hatt en eller annen form for "mat-plage", overvekt, matvegring, dårlig mage etc ville jeg vært enig med deg. Men så lenge hunden er i normalt hold, fin i magen og spiser passelig og har regelmessig avføring ser jeg ikke at det er noe probelm at hunden har mat fremme hele tiden.

Ved "naturlig forhold" (egentlig gangke dumt ord jeg valgte) så mener jeg at hunden ikke lærer hvem dem får maten av, det er jo litt "statement" at den som gir maten er sjefen.

Hos mange så må også hunden gjøre ting for å få maten sin (det gjør ikke jeg) og det får man ikke gjort om maten står fremme heletiden.

Men så lenge hunden er i normalt hold, fin i magen og spiser passelig og har regelmessig avføring ser jeg ikke at det er noe probelm at hunden har mat fremme hele tiden.

Ser heller ikke grunnen til at en hund skal ha maten stående fremme om hunden ikke har noen problemer av noen art..er det fordi eiere skal være veeeldig snill eller ikke gidder å legge inn mating om dagen?

Når jeg hører om folk som har mat fremme heletiden så trekker jeg assiajsoner til gamle damer som skal dulle og dille med hunden sin og som ikke har noen grenser elller naturlig hundehold i det hele tatt.

En hund har utrolig godt av å få servert maten sin av eiere en eller to ganger om dagen ikke bare gå å små spise og ha maten der hele tiden. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...