Gå til innhold
Hundesonen.no

Nordenstam?


Cavalier&Collie

Hva synes du om Nordenstam?  

50 stemmer

  1. 1.

    • Super metode!!
      7
    • OK
      9
    • Vet ikke så mye om det ..?
      15
    • Nææh ...
      11
    • NEI!! Hundeplageri ;0(
      8


Recommended Posts

  • Svar 584
  • Created
  • Siste svar

Der er ikke et eneste bibliotek i Danmark der har nogle bøger af ham.. synes det er lidt underligt da. Er der ikke så mange der kender til hans metoder siden han ikke kan findes her i Danmark overhovedet, er hans metoder kun brugt i Norge? (For her er ellers mange hundebøger tilgængelige synes jeg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordenstam handler for det første om et godt lederskap. Man skal være flink til å rose og vise hunden hva som er rett. Man skal ikke bruke godbit med det første. Jeg begynte å bruke godbit da jeg kom på elite nivå. Man skal få frem ekte kontakt, ikke sånn kontakt hvor man må bestikke hunden med godbit for å si det sånn. Når man først får kontakten har man den for bestandig. Da får man et fantastisk samspill med hunden. Det man tar utgangspunktet i er ulven. Ulve lederen flyr ikke rundt med klikker og godbit! Ulve lederen har alltid kontroll og respekt. Man skal være konsekvent og ærlig mot hunden. Det er litt som med skole elever. Skole elevene hører som regel ikke på snillistiske lærere. Elvene hører på gode, konsekvente og strenge lærere. Husker på barneskolen at vi hadde en streng lærer. Ingen likte ham, men jammen fikk han resultater! Alle som hadde hatt ham ble utrolig glade i ham! selv om han hadde vært utrolig streng. Alle fikk toppkarakterer når de kom på ungdomskolen, fordi de hadde lært at de måtte gjøre det beste de kunne i enhver situasjon. Alle savner ham faktisk, selv de værste pøbel elevene. Han var ikke bare flink til å være streng, men han var utrolig hjertelig. Han roste oss skikkelig når vi først gjorde det bra! Det er resultatene som teller har vi lært.  

En ting jeg kan si er at de på lands laget lærer bort klikker, men selv bruker de Nordenstam! Jeg kjenner folk som trener sammen med dem i Tønsberg, og der er det NULL klikker kan jeg si dere. Der er det full Nordenstam metode, og hundene elsker å jobbe, og de får frem de BESTE resultatene. Man får ikke frem 200 poeng med bare klikker kan jeg love.  

Nordenstam handler om å være ærlig mot hunden. Nå får vi sikkert masse pepper for innlegget som vanlig, men dette er fakta! Man kan bruke litt klikker, men ikke søren at man får 200 poeng med bare klikker!  

Vi møtes sikkert i ringen senere, og da får vi se om det er klikkerne eller Nordenstam folka som vinner. På alle konkuransene jeg har vært på er det de som også krever av hunden som tar de beste plassene. Man må kreve litt av hunden for å oppnå beste resultat.  

Jeg syns det er fint å bruke klikker, men man må også kreve for å få hunden til å yte 100%(hvis ikke man har BC da. de er det alltid fart i.)

Dette var litt om Nordenstam. Anbefaler å lese boka "Full kontroll". Den er verdt å få med enten man bruker klikker eller ei. Lykke til alle sammen uansett metode og hund.

Klem fra oss :)

Hah! Få meg til å le en gang til... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vicky:

det aller første innlegget ditt om at Nordenstam ville at hunden ikke skulle se på en pga den ville ha godbiter. Vet ikke helt hva du mente, så hvis jeg snakker feil nå - plis rett meg.

Hunden utfører handlinger av to grunner: enten 1) Den vil oppnå noe positivt, eller 2) den vil unngå straff. ingen har greid å bevise det motsatte... Utifra ditt innlegg så det ut som om Nordenstam mente at hunden så på deg for å tilfredsstille deg? Vel, ingen hunder ser på eieren sin kun pga eieren skal bli glad. Fordi hunder er egoistiske dyr :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vicky:

det aller første innlegget ditt om at Nordenstam ville at hunden ikke skulle se på en pga den ville ha godbiter. Vet ikke helt hva du mente, så hvis jeg snakker feil nå - plis rett meg.

Hunden utfører handlinger av to grunner: enten 1) Den vil oppnå noe positivt, eller 2) den vil unngå straff. ingen har greid å bevise det motsatte... Utifra ditt innlegg så det ut som om Nordenstam mente at hunden så på deg for å tilfredsstille deg? Vel, ingen hunder ser på eieren sin kun pga eieren skal bli glad. Fordi hunder er egoistiske dyr :roll:

Hunden min ser i alle fall på meg uten at hun hverken får godbit eller straff hvis hun ikke gjør det. Hun bare lurer på hva jeg vil rett og slett. Det har hun gjort helt siden hun var 2 måneder, selv om hun aldri har fått godbiter for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, det kan hende, men det er også mulig at hun håper på godbit fordi hun har fått det før når hun tar kontakt før. Det er naturlig for hunder å ta kontakt, så at jeg tok det som eksempel var litt dumt av meg.. Men hvis vi bytter ut "fremadsending" med "kontakt", så er det enten fordi hundne vil unngå ubehag, eller den vil oppnå noe positivt for den. Aldri å tilfredstille eieren sin.

>Hunden min ser i alle fall på meg uten at hun hverken får godbit eller straff hvis hun ikke gjør det.

ja, men hun gjør det ikke for å tilfredsstille deg :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, det kan hende, men det er også mulig at hun håper på godbit fordi hun har fått det før når hun tar kontakt før. Det er naturlig for hunder å ta kontakt, så at jeg tok det som eksempel var litt dumt av meg.. Men hvis vi bytter ut "fremadsending" med "kontakt", så er det enten fordi hundne vil unngå ubehag, eller den vil oppnå noe positivt for den. Aldri å tilfredstille eieren sin.

>Hunden min ser i alle fall på meg uten at hun hverken får godbit eller straff hvis hun ikke gjør det.

ja, men hun gjør det ikke for å tilfredsstille deg :wink:

Hun har ikke fått godbit for det...

Hvorfor ser hun på meg da? Hvis jeg sier navnet hennes, og hun ser på meg? Hvorfor gjør hun det da? Bare lurer jeg... Aldri fått godbit for det, og aldri blitt straffet for å ikke gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har ikke fått godbit for det...

Hvorfor ser hun på meg da? Hvis jeg sier navnet hennes, og hun ser på meg? Hvorfor gjør hun det da? Bare lurer jeg... Aldri fått godbit for det, og aldri blitt straffet for å ikke gjøre det.

Kan godt hende at hun har fått godbit for det hos oppdretteren.

Ellers så forbinder vel hunden din navnet sitt med belønninng? Jeg tenker på med innkalling. Tinka gjør det, så når jeg sier navnet hennes ser hun på meg for å få belønning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan godt hende at hun har fått godbit for det hos oppdretteren.

Ellers så forbinder vel hunden din navnet sitt med belønninng? Jeg tenker på med innkalling. Tinka gjør det, så når jeg sier navnet hennes ser hun på meg for å få belønning.

Javel, men min hund gjør altså ikke det. Jeg bruker ikke navnet hennes under innkalling. Hun vil jo ha min oppmerksomhet, er det så vanskelig å forstå? Hun vil se på meg, selv om hun ikke får noe for det.

Dessuten vil jeg gjerne ha referanser til den forskningen som ble omtalt her, angående dette:

Hunden utfører handlinger av to grunner: enten 1) Den vil oppnå noe positivt, eller 2) den vil unngå straff. ingen har greid å bevise det motsatte...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun får jo noe for det; Oppmerksomhet :wink:

Ja, nettopp.. Det er det jeg prøver å formidle her. Hunden ser på det som belønning å få oppmerksomhet og kontakt. Den gjør det for meg, fordi den synes jeg er belønning nok i meg selv. Den gjør det ikke for å oppnå noen ting som helst, annet enn meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe kan se den afstemning som kører her på siden, og det går virkelig inn på meg når 2 folk har stemt at Nordenstam er dyreplageri. For det første så har nordenstam mange skoler, og hvis det var dyreplageri så ville dyrevæsnet og sånne ting fort forbyde disse hundeskoler. Der er strenge regler om sånne ting der.

Og Nordenstam er IKKE tæt på dyreplageri. Blir litt små sint at folk snakker om noe de åbenbart ikke har forstand på. For som sagt så træner jeg med familie som netopp er utdannet hundeinstruktør av G Nordenstam, og jeg har aldrig set en som er så bra med hunder som han. Aldrig 1 gang har han måtte gjøre noe negativt med Rocky. Men han er utdannet til og vise hunden man er høy i rang og til at kommunikere med hunden. Og rocky mærker dette, og er så flink sammen med han. Alt det jeg har lært Rocky kunne han lært på ingen tid fordi han er så flink. Men igjen Nordenstam har mange medarbejdere, kanskje ikke alle er lige så dygtige som G Nordenstam, men siden det er ham som har utdannet min onkel privat og min onkel bruker denne trenings metode, så VET jeg at det han driver med ikke er dyreplageri..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Nordenstam hadde ikke trent politihunder og hatt så mye positiv omtale i media og ellers hvis han var dyreplager! for det er han ikke!!! Han kan virkelig det han driver med. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...