Gå til innhold
Hundesonen.no

Belønning


Mirai

Recommended Posts

Hva slags belønning er den beste du kan bruke når du trener med din hund?

Her det er godbiter, helst i form av ting som lukter litt sterkt og smaker godt. Som pølse og kjøtt. Vafler er alltid en slager!

Hva slags belønning fungerer ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var en dum nybegynner, møtte jeg opp på valpekurs med tørrfor som belønning. Instruktøren himlet sikkert med øynene uten at jeg så det, mens hun vennlig lot meg få en neve pølsebiter som jeg kunne bruke istedet. Da ble det fart på innlæringen også, merket faktisk veldig stor forskjell på hvor motivert Pippin ble til å gjøre det jeg ville han skulle gjøre! Siden har jeg brukt bittesmå biter av grillpølse, det fungerer utmerket!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker mest snop av noe slag. Sist fellestrening var det blanding mellom frolic å svinekjøtt, å idag så fikk han litt kyllingrester mot litt trening innendørs. Alt som lukter sterkt eller er klissete faller i smak, og aller aller helst fra kjøttdisken.

Belønning som ikke funker? Hmm det meste fungerer jo, til sin tid. Han ville ikke fungert optimalt på fellestrening for å få leke med pipeleken for eksempel, men her hjemme kan han gjøre det. Leker er ikke noe god forsterker til han når vi trener med forstyrrelser, og jeg har ikke fått opp interessen hans for noen leker. De han har, har han fått leke med ellers og det er vel det som har ødelagt litt. Pluss at jeg ikke har vært morsom nok kanskje. Men jeg skal bestille noe biteskinn eller lignende å prøve å få som en god forsterker. Den blir nok ikke en knall forsterker, men en god forsterker blir det nok hvis jeg gjør jobben min som "presantør" riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

All mat er meget bra belønning i følge Tinka, men ferskt kjøtt er nok det aller, aller beste. Gjerne ostepølse, biff eller annet svinekjøtt. Ellers har jeg funnet tilfeldige godbiter her og der som fungerer bra. Smart-godbitene som er forma som små kjøttbein er supre "hverdagsgodbiter" for bruk på turer, hundetreff og trening i kjente omgivelser med moderate forstyrrelser. Har ikke prøvd dem på trening med andre hunder som forstyrrelser, men de fungerer sikkert supert der også. Frysetørkede kjøttproduker er også gode, syns hun. Av Go'biten-produktene faller leveren på tredjeplass med de to andre på delt første.

Osteterninger, blåbær, bringebær, mandarin, rosiner (som visstnok er skadelige for hunden, selv om Tinka lever og er frisk og rask selv om vi har brukt det en del som belønning) og vitamintabletter (hundevitaminer fungerer greit, c-vitaminer - gjerne med bringebærsmak - er aller best) er gode alternativ.

Av ikke-spiselige ting (i følge oss mennesker i alle fall) er nok det å få hilse på mennesker/hunder, å hente og bære på ting, og å fange kongler som jeg kaster i lufta de morsomste og beste belønningene.

Hittil har jeg egentlig ikke funnet noen belønning som ikke fungerer. Hun hadde sikkert klart å gått fint med tørrforet sitt som belønning på fellestreninger/kurs, selv om hun helt klart hadde gått mye bedre med pølse som belønning. Når det er sagt så er hun ikke overbegeistret over rå løk, men jeg griner bare hvis jeg skal behandle rå løk over lengre tid, så det er likeså greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Janka så fungerer en ball likegodt som en godbit til belønning,men på de to cockerne mine,må det en godbit til,de er ganske alt etendes,så spilelr sjelden stor rolle hva dte er,bare det er noe spiselig hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker alt av godbiter. Pito blir veldig fort lei av en type godbit så jeg må bytte ofte og bruke forskjellige typer som både vanlig og som jackpot belønning.

Hun driter i alt som heter leker så det er bare mat det går i + litt klovne streker fra min side mens hun spiser godbitene.

Jeg bruker alt fra pølser,vafler,biff,skinkestek,skinke,ost,lever ja you name it!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bløt kattemat (spesielt den sausete typen), Vom&hundemat og rå vom er det beste Lassie vet...

Belønninger som ikke funker (da kan det vel ikke kalles belønninger? :) ) er leker når det blir mye forstyrrelser..Trener på det, og håper å få det til å fungere etterhvert. Ellers kan jeg bare glemme å gi han tørrfor f.eks. det vil han ikke smake på engang. De fleste kjøpegodbiter er også æsj æsj. Smart myke kjøttbein og frolic er unntaket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten fortyrrelser og når Loke er i treningmoduset fungerer "alt"..Snøball, gresstrå u name it.. På tur og her hjemme er jeg godt berget har jeg en skinnhanske og noe tørr kattemat i lomma.Vi lærte inn dekk og bli i lyngen med blåbær som belønning..Han lå imens jeg plukket :)

På fellestreninger derimot må det kraftigere saker til.Han er lite opptatt av ball ( med mindre ThomasS kaster de i fleisen hans tydligvis..), men drakamp er festlig og Frolic er supersnack..av en eller annen underlig grunn foretrekker han frolic frem for alt annet så nå har jeg betsemt meg for å bare slutte med å koke lever, kutte opp pølsebiter etc..

Men den største og gjeveste belønningen av de alle er å få leke med noen andre mennesker..

Helst Hilde :love2: Å få lov til å gi full pinne bortover bakken for så å kaste seg over et modig menneske samtidig som han glefser villt etter det de måtte finne på å ha i hånden er så sterk belønning for han at det nesten blir for mye..

Raringen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting kan fungere den dagen, men ikke neste :P som feks frolic. av og til kan han jobbe seg ighjel for det, neste dag snuser han bare på den.

Men det er nok training bites fra olivers, pølse, god`biten (alle smakene) og de levergodbitene jeg fikk på hverdagslydighetskurset som slår best an. Men en fersk frolic er en god frolic mener ask, og jobber for det å. jeg kan også bruke andre typer tøffor som belønning. har til nå brukt litt josera og precept :P kjekt med de små gratispakkene på dyrebutikken :)

Ellers er frikommandoen også brukt som belønning, men mest sammen med godbit. Det å få leke/løpe fungerer også, men ikke like bra som det andre :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det aller meste av mat er stas. Merker bare marginal forskjell på ulike godbit-typer, derfor duger det stort sett veldig bra med Frolic. Vafler/pannekaker er likevel det klart gjeveste.

Ellers er drakamp det store. Ball fungerer sånn måtelig, men mest bare som variasjon - hun blir fort lei av den, og vi må lære oss "riktig" ball-lek ved at hun avleverer til meg i stedet for å legge den fra seg 50 meter unna.

Det som IKKE fungerer for oss er kos og klapp. Hun bare kvepper unna dersom man prøver å stryke/ruske, så det virker bare mot sin hensikt. Hun synes tydeligvis kosing er forbeholdt sofa'n. Det eneste hun liker av slike ting, er å få lov til å hoppe opp på meg. Da letter hun en meter over bakken og "stanger" meg i nesa. Ganske komisk syn vil jeg tro... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kineseren min jobber mer enn godt nok for tørrfor. Han tåler ikke noe annet (untatt litt frukt/bær) men det holder i massevis. (Bordercollieintens når han trener og er Matvrak) Jackpot er ulike iq-leker med tørrfor i. Helt spesielle situasjoner (miljøtrening) krever agurk :P Evt bringebær.

Lek er ikke forsterker i det hele tatt for han. Han blir bare usikker og går unna. Tørrfor-søk er stas.

Xoloen: , Tørket vom, Frolic (originalversjonen) og andre vanlige hundegodis. Helst de som lukter stramt og fælt. Men INGEN TING slår agurkbiter! Sier jeg agurk så sikler han ned på brystkassa umiddelbart og skjelver :) og cherrytomat (den må jaktes på, slåss med og drepes før den spises). Med lite forstyrelser kan tørrfor duge også. Nye tørrforsmaker går under godis. Svinerull, griselabber og gulerøtter er også pop.

Lek er ikke forsterker for han (og lettere å få han til å jobbe enn leke), untatt pakke-ut lek (få rive istykker esker, håndkler o.l. for mat inni, det er veldig veldig stas) Kong o.l syns han er helt teit/ meningsløst og demper den rare oppførselen min (prøvd etter alle kunstens regler fra han var liten og gitt opp). Og eneste poenget med ball er evt å lage små biter av den (Kineseren også), evt gå å briefe og vise at andre hunder ikke kan få den. Vi droppet det. Søkoppgaver begynner å bli veldig bra forsterker nå. Når han vet jeg har kastet nøkleknippe i snøen er han veldig motivert for å få lete og kan jobbe bra. Å "møe" (koserituale han har hvor han gnir skallen inntil personen sin mens man klør han og han brøler og bromler som deathmetal og ser lykkelig ut) er god forsterker når humøret og konteksten passer slik.

Få møte hunder er veldig potent forsterker for begge (med et par unntak av raser de ikke liker), lukte på løpetisper sier seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lek funker egentlig best her, men hun blir alt for opphisset når jeg bruker leke. Hun opper opp etter leken for å få tak i den, biter meg osv. Hun blir opphisset bare jeg begynner f.eks. å jogge sakte, noe som er veldig slitsomt. Så jeg bruker mest godbit. Av godbiter liker hun aller best skinke og kattemat på boks (ikke ofte hun får det da).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lek funker egentlig best her, men hun blir alt for opphisset når jeg bruker leke. Hun opper opp etter leken for å få tak i den, biter meg osv. Hunbli opphisset bare jeg begynner f.eks. å jogge sakte, noe som er veldi slitsomt.

Syns det er litt av sjarmen med dem jeg da :) Utrolig lett å få på, og enkel å trykke av igjen.

Fille, sammenknytte sokker, biteskinn ol. er de absolutte vinnerne her. Tok lang før hun skjønte at godbiter kunne spises og egentlig var godt, lille anorektikeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi begynte med pølse og kylling, men han ble lei, så var vi på nybegynerkurs i agility, og treneren vår ga han fiskepudding, og da blei han helt gal, og gjorde alt. så er fiskepudding vi bruker på trening. Her hjemme bruker vi mini frolic og rewards. Han liker ingen andre tørre godbiter. Og leker funker heller dårlig. Han har begynt å leke litt på trening først nå, men den er ikke så spennende når det er mye annet som skjer rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pølse er helt konge, synes Ero. Ellers så er alt av kjøtt veldig godt. Har nettopp bakt hjemmelagede kjeks som vi nå bruker som gobiter. Masse funker, men hvor godt det fungerer er alt etter som forstyrrelsene. Dra-lek fungerer også enormt godt, men den er bare til jackpot. Leverpostei på tube er også en klassiker

Det som ikke fungerer er forlic. Ero orker ikke å bry seg med den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Funker: ball med snor - uslåelig! :P

Funker ikke: godbiter over tid. Greit en stund, men kommer ikke ballen.. da synker intensiteten dramatisk. Man jobber da ikke for "knapper og glansbilder"! :P

Schako med ball er jo knall da! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker forskjellig hundesnop og f.eks grillpølser, fiskepudding o.l Balder blir skikkelig gira på godbiter og prøver som regel så godt han kan å få meg til å gi dem til han. Når det er andre hunder i nærheten er kosebamsen en super belønning, da blir han så stolt over at han får bære rundt og herje med den mens de andre hundene ser på ;) Kan også bruke meg selv som belønning(at jeg leker tulling) og stemmen eller at han får frikommando/leke etter en øvelse.

Vet ikke helt hva som ikke er belønning for han for alt jeg har prøvd til nå har virket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tequila elsker baller! Hun tar helt av, og det blir nesten litt for mye for henne! :rolleyes: Klikker og godbiter funker også fint.. Jeg pleier å lage en blanding av Frolic, kattemat og Smackos (eller hvordan det skrives..) og litt annet div..

Lita er det største matvraket jeg har vært borti (blir lett sånn når hun har vært underernært.. ;) ) så hun jobber like bra bare jeg har ettellerannet som hun kan spise i lomma eller hånden...! :P Har ball med snor på som jeg bruker til de begge, men Tequila syns nok den er mest morsom! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...