Gå til innhold
Hundesonen.no

Belønning


Mirai

Recommended Posts

Guest Jonna

Her går det mest i lek. Pipe baller, kong, bitepølser, tennisballer osv Det meste slikt leker hun med, og har høy intensitet med mye innslag av sosial kamplyst.

Når det gjelder mat så kan hun være litt sær. Jeg har hatt problemer med å finne en type godbit jeg kan bruke.. Spesiellt med tanke på klikker trening. Det hun har likt ville hun helst ligge å kose seg med, og da blir ikke klikkingen noe effektiv for en crossover hund. Men jeg har nå funnet noe hun liker som går fort unna: Leverpostei på tube ;) Men etter en stund så blir hun litt dempet og unengasjert av det også (=dårlig læring)

Hun skal jo helst leke/kampe litt med tingene sine også for å få "fullverdig" belønning. Men jeg syns lek og klikker er lite effektivt. Så hun gjør det ikke enkelt for en crossover fører.. <_< (for meg så inviterer den type lek, hun har, til mild Jærverud metode)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med Vesla pølser, ost, firksekaker det godbit. Hun vil ikke leke når vi er ute, alt rundt oss er mye mer spennende. De beste godbitene er kylling, kjøttpålegg, frolic og kjøttbiter av forkjellig slag.

"Rangleballer" med snor kan fungere hvis vi er i hagen.

Med Lisa er det godbiter(matvrak) og lek. For det meste pinner, pipepinnsvin og tennisballer, det elsker hun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig er alle tre hundene mine lette når det gjelder belønning. Alle fungerer på både godis og lek. I tillegg til at Bogar og Nirm også fungerer på bare klapp og kos. Bogar eks valgte heller å få klapp fra meg, enn å løpe etter favorittleken sin da vi lærte inn metallapportering.

Bitepølse er favoritt til de to store. Men den er lite vennlig å bruke i innlæring (ca 80 cm lang). Men bruker den til avstandsbelønning på Nirm. Ellers er det meste som kan draes i veldig stas. Prøvd å bruke ball på Nirm, men det synes han er kjedelig. Kan ikke draes i...

Bogar synes alt som kan løpes etter og draes i er kult. Og han er blitt matvrak på sine gamle dager, så tørrfor fungerer mer enn bra nok.

Vida dyret gjør det meste for 1/4 frolic. Kanskje litt for mye til tider. Hu likte ikke å gå i trapper da jeg fikk hu. Etter å ha fått en frolic bit på toppen av hver trapp, så SKAL hu gå trapper på jobben hele tiden.

Det som ikke fungerer, er leker med lyd i. For da blir eier lettere gal etter kort tid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bruker ball, han er helt gira på den :( også har jeg en hund som ikke er så glad i mat, så hjemme bruker jeg frolic eller sånn levergreier (de litt lange, vanskelig å forklare) og pølser, karbonader og annet godt ute på trening :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godbitene jeg gir er ikke så veldig store - har de ca like store som rosiner eller tørrforkuler. Kommer litt an på hva slags godbiter det er.

Det er jo ikke noen fare for at hunden min skal bli mett av å spise godbiter på trening, men jeg har nokså små godbiter fordi jeg vil ha effektiv trening med kortest mulig pauser til å spise godbiter. Få det fort unna liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pipeleke har vi netopp begynt med, og det var visst bedre enn både pøsle og frolic, så det skal vi fortsette med :( jeg sleit med luntetrav inn til meg på innkalling, nå må jeg bremse han ned :( han er skikkelig på hugget, og nistirrer på meg hele tiden. :) pipeleke var gøy ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor store godbiter bruker dere å gi?

Vi bruker å dele frolicen som oftest i 2 biter. Deler vi den mer opp blir den alt for liten til å regnes som belønning hos Buster. Men han bruker ikke så lang tid på å få ned godbitene så de kunne uten problem vært større, og han blir heller ikke mett på godbiter - matvrak som han er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pølse, vafler, leverpostei er veldig populært her i gården. Hun liker også at jeg belønner med mye variasjoner. Godbiter kjøpt i dagligvarebutikk er også namnam. Når vi trener rett utenfor huset kan jeg også bruke en ball som belønning. Men den belønner jeg kun med på øvelser som krever høy intensitet og når hun har gjort et stort framskritt. Jeg belønner også bare èn gang med den - slik at hun ikke blir lei. Dralek kan brukes sammen med ball.

Det som ikke funker er å belønne med leke (ball, drakamp etc) med forstyrrelser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ja, jo... Jeg får sikkert låne en turkamerat, men til konkurranser kreves det jo litt trening, og det hadde jo vært gøy med noen kurs innimellom. Det føles ikke som at jeg kan styre sånt selv når det ikke er min egen hund, men det kan jo hende det finnes en perfekt liten treningskamerat der ute.
    • Sikkert mange som sier ja takk til en sånn ordning så lenge man blir litt kjent først hvertfall. 
    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...