Gå til innhold
Hundesonen.no

simira

Medlemmer
  • Innholdsteller

    13,372
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Days Won

    466

Alt skrevet av simira

  1. "Greit" for hvem? Det er vel lovlig i dag, så lenge hundene har tak over hodet, mat og vann? Men ja, han burde jo definitivt ha kullene inne på kjøkkenet, særlig ettersom en rev nok krever langt mer sosialisering enn en hund. Det hadde jo vært interessant om man stilte samme krav til denne fyren som vi hundeinteresserte stiller til en seriøs hundeoppdretter...
  2. Nei. Dette er også veldig avhengig av individ. Jeg kjenner individer av høyaktive raser som er roligere enn de fleste hunder jeg har møtt, og jeg kjenner hunder av såkalt lavt og medium aktivitetsnivå som har uendelig med energi og utholdenhet. I tillegg, som @Snusmumrikk også nevner over, så er "middels" aktivitetsnivå en veldig løs definisjon. Det er verken noe angivelse av antall timer fysisk mosjon hunden trenger til daglig, eller noe mål på mental aktivisering. Og noen greier seg med det ene, mens andre er avhengige av en viss andel av det andre. "Lavt", "Middels" og "Høyt" aktivitetsnivå er et alt for smalt spekter, og strengt tatt er jeg ikke sikker på om jeg mener definisjonen lavt burde finnes i det hele tatt. Hvis du er ute etter en rase som passer deg så er det bedre å beskrive hvilken aktivitet du kan gi hunden, enn å spørre etter ett av tre ganske uklart definerte nivåer.
  3. Jeg tar det for gitt at folk vil prøve. Det var én ting jeg skulle ha på ridgebacken også, og det var en god innkalling. Vel... han går ikke så mye løs, og ihvertfall ikke noe sted han kan ta av i jakt. Jeg får meg liksom ikke til å tro at myndeeiere flest har god nok innkalling på en mynde i jakt heller, selv om noen sikkert har det.
  4. Og med det jaktinstinktet det snakkes om (ikke bare hos whippet, men mynder generelt) så er det trivielt å få en god innkalling nårdyret jager også? Særlig med den trenbarheten de fleste mynder har?
  5. Turnus er ganske mye forskjellig. Jeg jobber ikke turnus selv, men er vokst opp med en mor som har jobbet ulike turnuser i helsevesenet. Og så har du jo de som har type to uker på - to uker av, og lignende. Den siste er vanskeligere å der er man nok avhengig av å være to som har ansvar for hunden. "Vanlig turnus", som i at man jobber vekselvis vakter på dag, kveld og natt, tror jeg ikke spiller så veldig inn på hundeholdet. Det spiller liten rolle for de fleste hunder når på døgnet de er alene, det blir de vant til. Ulempen er at man ikke alltid kan delta på treninger/kurskvelder regelmessig en fast dag i uken hver uke i 8 uker og lignende. Fordelen er at man, særlig med en litt fleksibel arbeidsgiver og kollegaer, ofte lettere kan få fri "langhelger" ved å jobbe tidlig en fredag og sent mandag når man har fri i helgen osv. Fordeler og ulemper, som med det meste, men det avhenger ganske av type turnus og arbeidsmiljøet.
  6. Med hundemiljø, mener du hundekjøremiljø? Både Lillehammer og Hamar har ihvertfall hyggelige hundeklubber.
  7. Det vi prøver å fortelle deg er at Orijen ikke nødvendigvis er det eneste og beste kvalitetsfôret for alle hunder, uansett hva næringsinnholdet er. Hunder er ikke kjøttetere, de er altetere, og det er ikke alle hunder som fungerer bra på råfôr eller fôr med høyt kjøttinnhold. Man må rett og slett finne det som passer best for sin hund. Jeg varierer også gjerne litt mellom merker og typer, vi råfôrer litt i perioder, og bruker andre merker når det passer seg slik.
  8. Klart, du får Friskies og Pedigree på Rema for en mye lavere pris, men du får fortsatt kvalitetsfôr fra dyrebutikk som er en del rimeligere enn Orijen.
  9. Selv med mindre mengde er Orijen dyrere enn mange andre merker jeg har sjekket. Selv er jeg fornøyd med Robur, som har greit kjøttinnhold og produsert i Sverige (så kort reisevei).
  10. Lundehund og dalmatiner kan da umulig bli en bra mix!
  11. Hvor mange whippets (eller mynder av ymse varianter for den del) er det i Norge per i dag? Og får virkelig alle disse løpe ordentlig fra seg flere ganger i uken, året rundt? Hvor? Altså, jeg skjønner at det ikke er optimalt, og at de bør få løpe fra seg, men jeg ser liksom ikke for meg at alle myndeeiere har kilometervis med inngjerdede jorder eller løpebaner til dyra sine når det ikke er båndtvang.
  12. Det beste er nok å spørre veterinæren som har gitt denne beskjeden, siden "ta det med ro" kan bety ganske mye forskjellig.
  13. Og at doodler selvfølgelig kommer ferdig burtrente og veloppdratte og garantert allergivennlige, i motsetning til krevende rasehunder som ikke er for hvem som helst. Fetteren min anbefalte cavapoo og cockapoo her om dagen, han hadde passet et par og de var så fine og greie og rolige. Jeg forklarte ham problemet med dem.
  14. Så lenge de er gode venner og du tar høyde for noe høyt stressnivå rundt buret. Med oss hadde den ene kunne utagert og fått overslagshandling mot den andre, ikke alltid hyggelig, og jeg har sett det flere ganger på stevner/utstilling (altså ikke med egne, men andre som har flere hunder i samme bur).
  15. Prøv å kontakte Mattilsynet du, de kan nok hjelpe deg bedre.
  16. Men pusteevnen er vel ikke nødvendigvis bedre selv om nesen er lengre? Er det ikke fort de indre organene også som er ødelagte av avl? Et steg på veien er det selvfølgelig, men langt igjen å gå...
  17. Rusta og/eller Europris? Om du tenker type vanlige tyggebein?
  18. @BellareNoen hunder er slik, men langt fra alle, og det er veldig unødvendig å ta utgangspunkt i at hunden blir slik, mener jeg. Vi tenkte heller ikke å bruke bur til Kovu, men endte med å gjøre det i et halvt års tid eller så, da han tygget på dørkarmene... Jeg har ikke noe problem med bruk av bur i fornuftig omgang, men å starte med utgangspunktet at valpen kommer til å tisse ned og ødelegge alt, og stenge den inne i bur 8-9 timer hver natt pluss når man begynner alenetreningen synes jeg er både urimelig og unødvendig. Hvis nå hunden skulle begynne med det så går det an å bruke bur en stund, i kombinasjon med økt aktivitet, regulering av mat/drikke, trening og andre ting som kan påvirke om hunden er avslappet nok alene, enten det er separasjonsangst eller kjedsomhet.
  19. Tja, fordi det er fri ferdsel i Norge, kanskje? Så folk mener de har litt mer "forkjørsrett"? I England, USA og andre land jeg har vært i så er det ikke nødvendigvis bare å gå hvor som helst, og jeg tror også folk har litt mer respekt for at alle har lov til å gå der det er lov, med eller uten hund. Og så har man jo litt strengere lover mtp munnkurv og sånt noen steder.
  20. Jeg tror mange av disse konfliktene ikke handler om redsel for hunder, men om kapasitet og plass, rett og slett. Befolkningstettheten øker og det er stadig mer populært med toppturer og uteliv. Det blir stadig fullere/trangere, og noen må vike plassen. Da er det lett å gå for de som kan være litt problematiske for noen fra før. Pluss de hundeeierene som ikke har kontroll og faktisk tar mer plass enn alle andre da.
  21. Hvem er det uansett som sier at folk har noe mer å gjøre på fjellet enn hunder? Noen som har dratt fram det i diskusjonen der? Her inne er det vel ingen som trenger å overbevises...
  22. Det er forøvrig også fullt mulig å venne valpen til bur og gjøre den trygg i bur uten at den må sove der om natta. Jeg har brukt bur mye i forbindelse med kurs og treninger, særlig siden vi ikke hadde bil de tre første årene med hund, og det er fint å ha en hund som ikke bare slapper av i, men liker buret sitt. Når det er sagt ville jeg jobbet med buret som en helt separat ting i kortere økter og ikke putte hunden der i timesvis av gangen.
  23. Vel, rådet er å ikke bruke bur. Heller kompostgrinder for å sperre av steder den ikke kan ha tilgang.
  24. Hvorfor vil du ha ham i bur om nettene? Det er greit at hunden er komfortabel i bur med tanke på reise, kurs og andre situasjoner der det kan være behov for å ha hunden på veldig begrenset område. Men hjemme er det sjelden noe behov. Hvis du leter litt på valpeforumet og trenings/adferdsforumet så finner du flere tråder med tips om hva du kan gjøre heller enn å ha valpen i bur om natta. Kompostgrinder gjør det blant annet mye lettere å regulere området og begrense tilgang til bestemte steder valpen ikke må slippe til av sikkerhetsgrunner.
  25. Neida, men det er fullstendig logisk at noen vil skylde på en hund for at de føler seg litt svimmel utpå der.
×
×
  • Opprett ny...