Gå til innhold
Hundesonen.no

simira

Medlemmer
  • Innholdsteller

    13,372
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Days Won

    466

Alt skrevet av simira

  1. Valgte det pga vekt, rett og slett. Har også vannskål i buret. Hengende, så den velter ikke, men Kovu søler veldig når han drikker til tross for skvulpekant.
  2. V har tre år gammel trebunn nå som er helt fint. Har lagt et liggeunderlag/yogamatte nederst som tar unna søl, tykk hundemadrass og skinn. Men har en hund som ikke blir skrekkelig våt da.
  3. Jeg sjekket Drøbak sine sider og de har nå ingen informasjon om noe annet enn cobberdog, og at de er de eneste i Norge (med "sine" oppdrettere) som leverer denne rasen. Selv om historiene rundt om omtaler labradoodle som starten på rasen er det ingen klar definisjon for hva som skal til for å få ført opp en hund i den åpne stamboken utover et godt argument for hva den kan tilføre rasen. Ja, og så insisterer de fortsatt på at du ikke får noen jakthund ved å kjøpe en hund krysset fram fra ulike jakthundraser... Labradoodle begynner å virke som en uskyldig og fornuftig greie i forhold til en del av denne "krysse alt som er søtt og førerorientert med alt som har krøllete pels"-manien...
  4. Men selger de bare cobberdogs nå da? Dvs, er alle puddelblandingene de selger under cobberdogs? Jeg møtte en 7 mnd gammel drøbakhund her om dagen, litt portis, litt lagotto, puddel, cocker spaniel og labrador. Er det ikke bare nte generasjons labrador + puddel som er godkjent som cobberdog, eller er det enda verre enn jeg trodde?
  5. Ja, men igjen, jeg tror det er fra før eierbytte.
  6. Også etter at forumet byttet eierskap? For det er jo relevant. Personlig synes jeg det er en uting å slette både brukere og innlegg, men man kan eventuelt endre navnet til en bruker til anonym0000 eller noe om det er veldig viktig.
  7. Ohyes. Vet ikke hvordan det er i resten av landet, men da jeg tenkte å få meg en fórhest (før jeg fikk hund) så ble jeg headhunta. Voksen forrytter! De fleste tar nok litt betalt fordi de trenger hjelp til kostnadene, men det er jo mye billigere enn å ha hest selv i alle tilfelle.
  8. Det kommer veldig an på hva du går for altså. Men i den prisklassen som diskuteres her, ja. Samtidig godt nok til lett "husbruk" for folk flest.
  9. Poenget er at om skriveren er lite brukt og blir stående lenge mellom hver gang så er laser mye bedre enn blekk fordi blekket kan tørke ut. Nå er det et mindre problem på nyere skrivere, men kommer litt an på hvor lenge det er snakk om. For en laserskriver må du uansett opp en del i pris, så det blir jo ikke så aktuelt. Men vær obs på å kjøpe originalt blekk isåfall, sider som den over selger ofte kopiblekk som er billigere, men dårligere.
  10. Hva skal du skrive ut, hvor ofte og hvor mye? Farge? Til den prisen får du jo uansett bare blekk hvis du skal ha multifunksjon. Det er dyrere per utskrift hvis du skriver ut lite og sjeldent. I den prisklassen holder jeg en knapp på HP, selv om Epson og Canon er brukbare. På prisjakt.no kan du gå på multifunksjonsskrivere og søke etter dine kriterier, da har du ikke veldig mange alternativer egentlig.
  11. Men har dere ikke en kontrakt på dette? Jeg antar isåfall at dere får en vesentlig reduksjon i leien. Ikke at det hjelper på tiden, såklart...
  12. Er ikke 90 cm ganske lavt for en kjøkkenbenk? Gårdshunden hopper uten problemer opp på bord og benker høyere enn det. Vi prøver å begrense det til steiner og murer utendørs...
  13. Forutsatt at de har lært å oppføre seg i utgangspunktet, ja. Her må det trenes grundig med én og én først, deretter to og to (gjerne der den ene er den flinkeste), og lære inn noen kontaktkommandoer du kan bruke på alle når du passerer. Jeg har "bare" to, men den ene veier 40 kg. De går stort sett pent i passeringer, men i vanskelige situasjoner så har jeg forskjellig metode på de to, da de reagerer litt forskjellig på ting. Det går fint i de aller fleste tilfellene, men her gikk vi da ikke med hundene sammen før yngste var nesten året og begge kunne stort sett passere pent på egenhånd.
  14. Om du er over 18 og har flyttet hjemmefra så har du rett på støtte fra NAV, forøvrig. Enten sosialhjelp eller AAP, avhengig av situasjonen din. Ingen formue, men det er nå penger.
  15. Jeg vil nå påstå det er ganske individuelt. Jeg fikser det ikke veldig fint. Type sykdom spiller garantert inn her, men jeg kan definitivt ikke ha valp alene. All den tid jeg har en ektemann som kan gjøre en del så er det mulig, men da må han ha fri de første ukene, og det vil likevel være en vesentlig helsemessig kostnad for meg å ha den valpen.
  16. Jeg synes valper er skrekkelig mye mas og at man må være supremenneske for å orke det. Derav stor sannsynlighet for omplassering neste gang. Men nå er jeg kanskje ikke 100% frisk heller da...
  17. Det står på billettkjøpet at billetten gjelder kun for én dag.
  18. Hvis du trykker på plusstegnet til høyre for "Quote" hver gang du vil svare på et innlegg så kan du sitere flere innlegg av gangen i stedet for å poste flere ganger etterhverandre (som strengt tatt ikke er lov på forumet).
  19. Gode raser til det du beskriver her er f.eks, labrador eller golden retriever, eller springer spaniel. Det er enkle, førerorienterte hunder (følger gjerne med og ønsker å gjøre eier til lags) som ikke blir nervevrak av en uheldig opplevelse. Langhåret collie kan også være en fin hund om dere er nøye med oppdretter, det er noen der som kan være litt svake mentalt. Du finner info om rasene under raseleksikonet på forumet her, raseklubber og oppdrettersider. Dere kan jo også ta dere en tur på utstilling (terminliste ligger på nkk.no) og se om det er noen raser som tiltrekker dere. Det er flere gode forslag over her til renslighetstrening i blokk. Og kanskje passer det å få valp sommerstid, om dere har en hytte eller et sted dere kan være de første par-tre ukene og være mye ute?
  20. Hm, legg lenke til finnanonsen i startinnlegget slik at vi gullfisker finner den lett når vi skal dele til folk? Kjenner dessverre ingen, men kan dele et par steder.
  21. Dere kan også titte på andre steder enn store utstillinger, såklart. Om dere ikke vil reise så langt så er det et stort stevne i rallylydighet i Trondheim siste helgen i november, der er det en god del raser representert, men ikke så mange av hver rase som det vil være på en utstilling. På nettsidene til NKK så finner du terminlister for alle typer arrangement. Utstilling, agility og rallylydighet er vel de tre som har mest deltakelse. Det går også an å kontakte klubbene i området og ta turen innom dem for å se et utvalg hunder der, men nå vet jeg ikke hvor mye aktivitet det er i trønderklubbene vinterstid.
  22. Hvor mye aktivitet får hunden hver dag? Sosialisering, tur og halvannentimes lydighetstrening høres mye ut, og min første tanke er at hunden er stresset fordi den er overstimulert. Selv om det er en aktiv rase. Nå synes jeg ikke dette virker som grunnlag for kastrering, og synes det er svært useriøst av en veterinær å foreslå dette på en så ung hund som bare viser unghundadferd. Men om dere skal vurdere kastrering på sikt er kjemisk chip definitivt å anbefale. Effekten skal være den samme som kirurgisk kastrering, forskjellen er at chipen går ut etter en tid og ikke er en permanent løsning. Men i dette tilfelle vil jeg nok først og fremst anbefale oppdragelse og tilpassing av aktivitetsnivå.
  23. Uhm, jeg tror med fordel du også kan redusere bildemengden i finn-annonsen betraktelig. Det er mye fuzzy og intetsigende bilder der. Og er folk faktisk interesserte i å se 1-dagersbildene? Et bedre bilde av Alice også kanskje, hun viser seg ikke veldig bra på det bildet synes jeg. Lykke til!
  24. Mange fornuftige spørsmål og tanker her synes jeg. Labrador og springer spaniel er jo raser som er enkle å få til og greie hunder dersom man vil ha en lærevillig hund som ikke krever veldig mye jobb for å få hverdagslydige. De tåler en del mentalt, og skal mer til for å bli "ødelagt" enn enkelte andre raser. Begge er dessuten fine hunder dersom noen i familien finner ut at de vil prøve seg innen en eller annen hundesport. Uansett om dere har tenkt å prøve dere på hundesport eller ikke vil jeg anbefale et valpekurs, eller grunnkurs, når hunden kommer i hus, med hele familien. Da vil dere lære et system for trening, og har noen å henvende dere til med alle spørsmålene som garantert vil komme. Det er litt stille nå vinterstid, men på NKK.no kan dere finne oversikt over utstillinger rundt om i hele landet. Jeg anbefaler dere å dra dit og se hva slags hunder dere liker. Snakk med utstillere og oppdrettere av rasen (bare ikke akkurat når de skal inn i ringen og stille ut) og sjekk raseklubbsidene for om rasen kan være noe som passer dere. Raseklubbene bør ha god informasjon om rasen, også om hvilke svakheter og arvelige sykdommer som finnes. De fleste raseklubber har mimumskrav for å godkjenne kull, og dere bør være nøye på at disse er fulgt, da det er viktig for å opprettholde en sunn og frisk rase både fysisk og mentalt. Om en oppdretter eller rase ikke ser ut til å ha noen ulemper eller svakheter bør dere lete videre - alle har det, selv om det som kan være en ulempe for noenikke er et problem for andre. Hvis du søker etter bestemte rasenavn på forumet her, eller også under delen "Raseleksikon" vil du finne en del informasjon og forummedlemmenes egne erfaringer med de ulike rasene. Lykke til!
  25. Nei, om det er diskvalifiserende feil er det jo problematisk. Jeg hadde ikke tenkt på det med utstillingskrav, så det er jo et poeng. Men at ører er diskvalifiserende feil betyr jo i utgangspunktet at den typen ører absolutt ikke er ønskelig, og dermed ikke bør avles på? Jeg skjønner såklart at det må veies opp fordeler og ulemper mot hverandre i avlen, men om feil ører er diskvalifiserende hos rasen, er det da greit å avle på det fordi man har fått godkjent en hund med manipulerte ører, i motsetning til f.eks. en feilfarget hund, som man jo ikke får gjort noe (lovlig) med? De oppdretterene som er villige til å bruke en ellers super hund til tross for en diskvalifiserende feil bør vel da også kunne se like langt, eller?
×
×
  • Opprett ny...