Gå til innhold
Hundesonen.no

simira

Medlemmer
  • Innholdsteller

    13,373
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Days Won

    466

Alt skrevet av simira

  1. @Artemis Flott (innlegget, om ikke innholdet... :/ ). Men du har limt det inn to ganger, og det er ut til å være litt tungt for systemet med så m ye tekst og bilder i ett innlegg.
  2. Kikopup var vel en gjenganger på Canis.
  3. Hovawart er en brukshund? Mitt inntrykk er at de er vel så krevende som belgerene, men det kan kanskje komme litt an på hvem man snakker med? Sennenhundene du nevner tror jeg heller ikke er et godt alternativ mtp vokt. Da kanskje heller berner sennen.
  4. Med CC mener du da chinese crested? Det er en vesentlig forskjell på rasene du lister opp. Hvis du selv mener du ikke er en spesielt god leder (hva legger du i det?) så bør du nok ikke ha en hund med noe vakt. Det er ofte hunder som trenger en tydelig eier som setter grenser, blant annet når de får lov til å varsle/vokte og ikke. Om du er ute etter en førermyk hund som skal ha 1-2 timer tur om dagen og ikke noe mental aktivisering så anbefaler jeg deg å se på selskapshundgruppen.
  5. Du får spørre dem om hvorfor/ikke.
  6. Jeg har ingen grunn til å tro at de som holder til i Oslo og sier de har kjøpt opp hele firmaet lyver. Jeg fikk til svar i e-posten at de var klar over ryktet til Hagen og at firmaet ikke har noe med dem å gjøre lengre.
  7. Gikk de mye trapper som valp/unghund? Er det noen grunn til å tro at det er en årsakssammenheng der? Det er klart at ingen ønsker hunder med HD eller andre leddproblemer, men det er altså tvilsomt at det utløses av å gå i trapper i ung alder.
  8. Hva mener du med det? De eier ikke Hagen E-handel AS lengre. Hvordan de lever av penger de har tjent tidligere (og jeg tillater meg å tro at det er litt annet en bare rovavl bak det) er det lite noen kan gjøre noe med.
  9. Det ble nok lagt til etter forespørselen.
  10. Ja, firmaet heter dessverre Hagen E-handel. Det er kjøpt opp av disse tre, men har fortsatt samme navn.
  11. Kan dere ikke oppsøke en klubb å trene i? Det er vel flere klubber og hundeskoler rundt der. Han trenger nok først og fremst å oppleve masse å være rundt andre hunder uten at det er noe press på at han må interagere med dem enten det er lek eller hilsing. Det som gjorde aller best innvirkning på min fryktaggressive hund var ihvertfall det å få tryggheten på at han faktisk ikke trengte å hilse eller forholde seg til de andre hundene, og at jeg sørget for at de ikke kom bort. Vi hadde null kontakt og hilsing med andre hunder et års tid, utenom i kurssammenheng hvor vi alltid hadde STOR avstand til de andre deltakerene. Etter et års tid begynte vi å trene litt i hundeklubb og treningstreff, og gikk turer sammen med andre hundefolk, fortsatt uten å hilse eller leke. Etterhvert var han løs sammen med et fåtall kjente, trygge hunder, men har aldri hatt noe stort behov for å leke og herje med dem i alle tilfelle. Per i dag (nå er han 12) så fungerer han greit med de fleste, men liker ikke hunder som kommer busende på tur, stirrer osv. Det står under Bergen, så det gir ihvertfall et hint.
  12. De ser det ihvertfall åpenbart ikke som et like stort problem som en del av de som ikke har rasen, siden de faktisk har den (hvis vi snakker om folk som har gjort bevisste rasevalg og sjekket litt før de valgte). Jeg synes RASen deres var ganske ok, om noe deprimerende... http://norskmopsklubb.no/rasespesifikk-avlsstrategi-ras/
  13. Jeg sendte en mail og spurte jeg. De kan såklart lyve, men jeg ser ingen grunn til det. Butikkåpning 21. april, og de har ingenting med Hagen-familien å gjøre. Nå har jeg vært såppas fornøyd med Dyresjappa i 10 år at jeg kommer nok ikke til å bytte fôrleverandør, men for godbiter og litt utstyrssupplement er det jo greit. I gangavstand på vei til dyrlegen vår er det også. Ser for meg at det blir grisehale-belønning etter kontroll nå.
  14. Hunden Blå tror jeg er litt mer sånn basic, ikke forstyrr hunden når den spiser eller sover, osv. Tror jeg har en her et sted. Skulle til å kommentere det med Mazarino, men hører gjerne om utfallet.
  15. Ja, utfallet kan bli verre om hunden overbelastes. Men da snakker vi ikke om å gå noen trapper opp og ned når man skal på tur, da snakker man lange, krevende turer der hunden ikke har mulighet til å regulere tempo (sykkel, ski osv), kløving av ikke utvokst hund, og den type ting.
  16. Jeg kan fort tenke meg at det er fordi de blir en håndfull. Hvis man ser en veloppdragen schæfer og tenker SÅNN hund vil jeg ha, uten å ha noen bakgrunn for å vite hvor mye arbeid det er, så kan man fort gå på en smell.
  17. Det sikreste er helsveisede stålbur (ala kela osv.) eller aliminiumsbur (trønderburet, hercules, variocage ++). Plastbur kan splintre og skade hunden (det kan kraftigere bur også, men det krever en del mer trykk), men den sikrer jo i utgangspunktet at hunden ikke er løs i bilen ihvertfall. Ordentlige bilbur er dyrt, men en engangsinvestering. Du finner ofte en del brukt på finn, og her på forumet.
  18. Og tror du faktisk at alle som har grand danois, mastiff, rottweiler, irsk ulvehund osv. faktisk bærer hundene sine i alle trapper helt til de er et år gamle? Ventet du også til hunden din var et år gammel med å gå i ulendt terreng i skogen, som jo også er krevende for kroppen? Hunder som er genetisk disponert for HD kan øke faren for HD ved feil belastning i vokseperioden (sikkert flinkere folk enn meg her som kan lenke til forskningsresultater på dette), men utover det er det ingen grunn til å ikke la hunden gå selv. Nå bor ikke vi i blokk, men ridgebacken her i huset fikk gå trappene selv fra han hadde kroppskontroll til å greie dem. Så lenge hunden får bygget opp kroppen sin med normal belastning så går det helt fint for de aller fleste. De som er disponert for HD og andre plager utvikler gjerne dette uavhengig av hvor mange trapper de gikk som unghund.
  19. For spaniel å være er nok springeren lettstelt, men noe klipping krever den jo. Ellers synes jeg den passer beskrivelsen din godt. Toller er en av mine favoritter, men jeg er også litt skeptisk pga. variabel mentalitet der, og jevnt over har jeg bedre inntrykk av springeren som arbeidshund. Når det gjelder størrelse, så vet jeg ikke helt hvorfor dere trenger at den skal bæres i trapp? Er det på grunn av redningshundtreningen? Når hunden er valp kan det tidvis være hensiktsmessig å bære den ut mtp tissetreningen, men innen den nærmer seg voksen størrelse bør ikke det være nødvendig. Hvis dere trives med flat og vet dere skal ha en til, så hvorfor ikke?
  20. Det er jo, for eksempel i påskekrimsammenheng, ikke uvanlig å ha bilde av en kropp med en kniv i hjerte, hodeløse kropper og andre ekkelheter. Ikke noe bedre/verre det?
  21. Enig. Jeg jobber i kirka, og tror ingen på jobb hadde reagert noe nevneverdig på dette. I verste fall "jaja, dem om det", liksom.
  22. Jeg skulle vært rimelig sikker på bakgrunn, utdanning og metoder før jeg sendte hunden fra meg for trening altså. Men jeg har vurdert det selv (ikke for separasjonsangst) , og startet en tråd for det, skal prøve å finne den når jeg er hjemme fra jobb. Men separasjonsangst tenker jeg nok at jeg heller ville jobbet med hjemmefra og fått tett oppfølging. En av risikoene med det er at de lærer hunden å slappe av helt utmerket der, og så går det gradvis (eller plutselig) tilbake når hunden kommer hjem igjen. Jeg er også skeptisk til at hunden er i bur når den er alene, nå er det jo ikke sikkert at det er nødvendig eller et "krav" fra dette stedet, men at hunden skal være nødt til å være i bur nesten halve døgnet er ikke bra.
  23. Det finnes jo treningsbøker som ikke baserer seg på klikker også da. Kontaktkontrakten er vel en av dem som går gjennom øvelser uten klikker. Med sikte på 10:an kanskje? Du kan jo også fint bruke Lydighet i teori og praksis uten å bruke klikker, men trene inn med godbiter. Det er likevel en grei beskrivelse av innlæring av øvelsene. Fri ved fot og kontakt er et godt utgangspunkt. Og grunnferdighetsskjemaene til Canis kan du jo bruke uten klikkertrening, de lister opp hva hunden må kunne av grunnferdigheter i ulike varianter (sitt, sitt og bli osv.).
  24. Og så er man avhengige av at hunden(e) trives ute på egenhånd. Selv om hundene våre liker å være ute i hagen så er de like gjerne heller inne sammen med oss når de har valget. Sosiale dyr.
  25. Ja, forsinkelser skjer (av ulike årsaker) og er vanskelig å forutse og håndtere for noen, dessverre.
×
×
  • Opprett ny...