-
Innholdsteller
13,373 -
Ble med
-
Besøkte siden sist
-
Days Won
466
Innholdstype
Profiler
Forum
Blogger
Articles
Alt skrevet av simira
-
Du får nå DK for å stoppe hunden ja (uten korreksjon), men ingen andre trekk. IT er hvis de er bortpå fristelsen, HT hvis de løfter/flytter på den. "Nei" får du nå K for uansett. Søte Milla, hun må jo få være med! Hun går jo ganske bra så lenge hun ikke blir for høy?
-
Hvorfor ikke? Hvilken erfaring/hvor mange/hva slags hunder bør man ha hatt før man skaffer seg aussie?
-
Nå er det ikke alltid så lett å se fra alle vinkler hvor skjevt det er heller (selv tvil da helst kommer ekvipasjen til gode). Men jeg mener det var minst en øvelse der hun var veldig skjev bak deg. Med forbehold om at jeg husker riktig fra én av 60 løp jeg dømte i helgen. Om hunden er på vei bort til belønning i 8-tallet får du jo mindre trekk hvis du greier å stoppe henne med en dobbeltkommando. Men ikke så lett da, med kjapp hund. Begge går jo veldig fint egentlig, det er smårusk på begge som vil bli bedre med rutine og fokus tenker jeg. Med helgens resultater synes jeg ihvertfall du skal gå i april! Denne strenge dommeren som bare gir andrepremieringer til førsteplass i klassen kan du jo bare blåse i.
-
Kommando i 8-tallet blir nå DK ja. Dere var jo flinke. Mon tro om du kan ha fått noe skjevhet på direkte dekk på lørdagen? Skjevt innover/bakover er forøvrig også skjevt. Gratulerer, fint å se dere i ringen!
-
Innredningstrender-følger du dem eller bryr du deg ikke?
simira replied to QUEST's emne in Samfunn og forbrukerdebatt
Uh, trend? Er det når det er salg på IKEA? Jeg er håpløs på interiør, og har faktisk en mann som er mer opptatt av at ting skal matche og se "ordentlig ut" enn det jeg er. Jeg er kun på det praktiske, kunne godt hatt IVAR-hyller i stua liksom. Ikke bytter vi ut ting i hytt og pine heller, og når vi først gjør det så er det eget smak og behag og særdeles lite ekstern påvirkning her i huset ja. -
Tispe paret ved 10 mnds alder - NKK registrerer valpene?!?
simira replied to Tuvane's emne in Avl og oppdrett
Der er det vel gjentatte ganger poengtert at det er mye penger å tjene hvis man ikke bryr seg om å være spesielt seriøs. -
Med en hanhund på den alderen ville jeg unngått hundeparker fullstendig, og bare gått turer sammen med trygge hunder dere kjenner. Parksosialisering er en stor risiko for dårlige opplevelser og en hund som kan bli aggressiv mot andre, eller bare redd og utrygg. Særlig i den alderen han er nå. Gå heller turer som sagt, der dere er i bevegelse, og hundene har fokus på andre ting enn bare hverandre. Og hvor det ikke er tilfeldige fremmede hunder med og uten diller som blander seg inn. Det er ikke alle som har vett til å holde aggressive hunder unna slike steder.
-
Hunder tar ikke igjen, de forsvarer seg. Hvor gammel er hunden din? "Parksosialisering" passer ikke for alle hunder, og særlig ikke hunder som begynner å bli voksne. Det er ofte mye stress og ressurser å krangle om på slike steder, og faste "parksjefer" som "eier" området. Når det gjelder håndtering av slosskamp så avhenger det veldig av situasjonen, hundene og eierene. Litt lyd og basking mellom hunder er som oftest ufarlig. Det er vanligvis lett å se om de barker sammen for alvor pga. ressursforsvar eller annet, og om de biter for å få tak eller om det er glefsing og bryting. Dersom den ene hunden får tak og holder, evt. begynner å "riste" på den andre (avliving) så bør man bryte inn rimelig fort. En mulighet er å prøve å få tak i bakbeina på hundene og løfte opp og vri, slik at hunden mister balansen foran. Så langt som mulig bør man unngå å holde fast kun den ene, siden den andre da får lettere tak. At folk som prøver å skille hunder i en slik situasjon risikerer å bli bitt er reellt, og en risiko man tar for å hindre alvorlig skade på hundene. Om man har mulighet bør man lenge før det smeller gå unna hundene, helst hver sin vei, og rope dem inn fra hverandre. Hvis en situasjon mellom to hunder er spent, og den ene "får støtte" fra eieren i form av at eieren kommer nærmere og "backer den opp", så smeller det fort. Det er også lurt å være rimelig oppmerksom når hunden enten omgås fremmede hunder man ikke kjenner språket og grensene til, eller uansett når unge hunder er sammen.
-
Nå er vel Crufts mer enn "bare en hundeutstilling", det er jo regelrett grusomt å se enkelte av rasevinnerene derfra hvert år. Når det er sagt så bommer de litt med tid og sted her.
-
Det spiller veldig liten rolle, siden valper fra et annet kull kan ha et helt annet resultat av blandingen. Det kan bli alt fra tilsvarende renraset cocker til tilsvarende renraset aussie og alt i mellom. Begge er aktive hunder med mye pels og potensielt mye lyd. Aussien gjeter og vokter, cockeren jakter. Du må krysse blandinger systematisk i flere generasjoner for å kunne få noe forutsigbart ut av det.
-
@CrazyTerrierLadyNå må jeg si at jeg også bruker "nei" både i hverdag og trening. I likhet med mange av mine treningsfeller. Det er en kommando, på lik linje med fleste andre kommandoer, kommer ikke nødvendigvis i noen strengere toneleie enn "sitt" "kom hit" osv. Det er lært inn med godbit, og betyr "slutt med det du gjør nå og ta kontakt med meg". Fordi ordet er en naturlig og lett del å ty til av vårt ordforråd, rett og slett. Men jeg prøver bevisst å unngå det og bruke alternative kommandoer i stedet. Forøvrig er en av fordelene med å dømme rally å se hva folk kan få til med så utrolig forskjellige typer hunder og positiv trening. Såklart er det både dårlige trenere og folk som dessverre ikke trener like positivt der også, men jeg kan ikke forstå at noen mener at man ikke kommer noen vei med positiv trening når man ser en del av disse ekvipasjene.
-
Det er trist når folk har et såppas unyansert og feil bilde av positiv trening. Disse dusørene du snakker om har jeg aldri hørt noe til, og jeg holder hovedsaklig til i miljøer der det trenes positivt, både jakt og andre hundesporter. Derimot kjenner jeg flere som driver både med jakt og andre hundesporter, som ikke har behov for å bruke straff/ubehag og gammeldagse metoder for å få hundene til å jobbe for seg. Og når det gjelder familiehund, så er jo de fleste hunder i Norge det i dag. Om det er noe område det er viktig at hunden er velfungerende på så er det jo nettopp hjemme og i hverdagen - det er så utrolig mange flere av de dagene enn av konkurransedagene. For henvisning til forkning og en del andre bra innspill om positiv hundetrening kan jeg jo anbefale bloggen Hun om hund. Jeg er riktignok ikke enig i alt hun sier (positive trenere har også et vidt spenn av metoder og meninger, faktisk), men hun er flink til å henvise til forskning.
-
Wow. Bare wow. Jeg blir bare trist hvis det er din erfaring med folk som forkaster gammeldagse holdninger rundt lederskap og trening med korreksjon. Heldigvis kjenner jeg mange hunder som knapt har hørt et "nei" i sitt liv, og likevel er både trygge, lydige og lykkelige. Tro det eller ei. Nå er det vel ikke noe problem å finne forskning som støtter hundetrening basert på utelukkende positive metoder heller, så selv om bruk av straff også fungerer så velger jeg det som er mest hyggelig for både meg og hunden. Win-win!
-
Er Petworld faktisk Norges største nettbutikk for dyr?
simira replied to simira's emne in Dyresaker i media
Ifølge Brønnøysundregisteret eies det av en helt annen. Tipper de er mer oppdaterte. https://w2.brreg.no/enhet/sok/detalj.jsp?orgnr=999323030 -
Er Petworld faktisk Norges største nettbutikk for dyr?
simira replied to simira's emne in Dyresaker i media
Ah, de bor tydeligvis nedi gata. Jeg får ta en tur innom butikken når den åpner. -
Er Petworld faktisk Norges største nettbutikk for dyr?
simira replied to simira's emne in Dyresaker i media
Av hvem? Var det ikke bare at datteren har tatt over noe av driften, eller er det tidligere igjen? Edit: Ingenting som tyder på at de har skiftet eier. Det var til salgs, men pilene peker fortsatt mot Hagen og Tyristrand som eiere. -
Er Petworld faktisk Norges største nettbutikk for dyr?
simira replied to simira's emne in Dyresaker i media
Nå også som fysisk butikk. Var på tur i dag, og så til min store glede at det stod "Petworld" utenfor et stort lokale der det tidligere var en Remabutikk. Yay, stor dyrebutikk man kan gå og shoppe i, nesten rett i tur-ruta vår. Helt til jeg kom hjem og kom på hvor jeg hadde navnet fra. Det blir nok noe "vindusshopping", men kommer ikke til å bruke en krone der nei. Det må isåfall bli på opphørssalget. Dessverre tror jeg det er et bra område hvis man kan å drive butikk, det er mye hunder i nærområdet og dyreklinikk rett nedi gata. Dyrebutikken på butikksenteret 200m unna ble stengt i vinter, så det er jo lov å håpe at markedet ikke er så bra likevel. Men disse får mye mer synlighet da. -
Jeg forstår det slik at dere ønsker at hundene skal parre, ikke å unngå det? Og får inntrykk av at dere kanskje ikke har mye erfaring med avl siden dere spør om dette? Jeg tenker i utgangspunktet at å bruke kombinere to hunder der ingen av dem har hatt kull før er sjelden lurt, hvis dere ikke har noen bestemt tanke bak det. Det at begge er uerfarne kan også være noe av problemet, eller det kan være bare at tispa ikke er klar. Har dere en oppdretter i ryggen som kan hjelpe dere og gi råd kanskje?
-
Det er jo bevist ved forskning. MEN, som flere andre her, ville jeg også nok ha trent mer om jeg ikke hadde hundene. Pga. kronisk sykdom og begrenset kapasitet greier jeg ikke å komme meg på svømming eller yoga i løpet av uken. Dansing måtte jeg også slutte med da vi fikk Kovu (usikker om jeg uansett hadde greid det nå). Siden den ene hunden er redd for skiene og den andre for sterk får jeg heller ikke gått på ski lengre (teoretisk sett hadde det vært en mulighet hvis været, formen og føret var til stede en dag gubben kunne ta hundene i en uke jeg ellers ikke hadde noe ekstra på planen som møter, legetimer osv.). Jeg ville gått vesentlig mindre TUR, men sannsynligvis ikke total trening.
-
Konkrete forskjellen mellom nosework og smeller
simira replied to Perfect Image's emne in Andre hundesporter
Hvilke lukter som brukes. Herfra: -
Et annet poeng er at man i noen tilfeller kommer på at "postet ikke hubbhubb noe saklig om akkurat det der?", eller "hadde ikke hubbhubb en hund med akkurat det problemet?", så kan man ikke søke opp brukeren. Jeg har fortsatt ikke sett noe godt argument for å slette brukernavn her... Men nå er jeg også for mer åpenhet og at man skal stå for det man legger ut på nett da.
-
Det er et poeng hvis halvparten av innleggene er skrevet av guest_1, guest_2 og guest_3, så er det vanskelig å skille på hvem som sier hva etterhvert. Ikke eier du nicket heller. Hva er problemet med å bare slutte å bruke forumet?
-
Hvorfor er det et problem? Nå varierer det såklart, men om noen som har vært såppas aktive som du trekker deg ut av forumet, er det ikke da fair at man fortsatt kan se hvem som har bidratt i de ulike trådene? Sletting av brukere og innlegg er en uting i utgangspunktet, og om man plutselig skal anonymisere en vesentlig andel av innholdet på forumet så er det mye data som blir meningsløst. Jeg irriterer meg like mye hver gang jeg leser i en tråd der vesentlige innlegg er skrevet av anonymiserte brukere, så jeg har overhodet ikke noen mulighet for å se innlegget i en kontekst.
-
Belastningsskader og feil utvikling av skjelett og muskulatur. Faren er reell nok den, det er bare hva som er for mye belastning det er noe usikkerhet rundt, egentlig. Ja, man kan gå FOR mye på tur med en valp. Men da snakker vi om å hale med valpen i bånd i timesvis, ikke å være i skogen i tre timer der valpen styrer løs i eget tempo. Tar du med valpen på langtur der man går fire dager i strekk, og forlanger at den går selv hele veien, da snakker vi for mye. Generelt sett lite problem for folk flest.