Gå til innhold
Hundesonen.no

Wheaten terrier vs. bedlington terrier?


Milli123
 Share

Recommended Posts

Just now, Tobiz said:

Vi kan dessverre ikke ta månedsvis med ferie..? Hvor lenge må man planlegge å ha helt fri? Vet det er vanskelig å svare på, men... Hva gjør folk som har dagjobb og ingen andre hunder fra før?

 

Man har reserveløsninger! Noen har mulighet til å ha med hund i bil, slik at den kan luftes i pauser (mange hunder fikser å være alene i bilen, selv om de ikke liker å være hjemme alene). Finner hundepassere/-luftere i nabolaget. Allierer seg med venner eller familiemedlemmer med mer fleksibel hverdag. Kanskje dere kjenner som er hjemme og kunne bistått i en overgangsperiode hvis det blir behov? Også tar man ut lengst mulig ferie. Sommeren man får hund så tar man ikke nødvendigvis overlappende ferie hvis man er to voksne. Det er ihvertfall sånn de jeg kjenner som har fått valp har løst det (selv fikk vi voksen hund).

Men det stemmer at det ikke alltid er sånn at hunden kan være alene en hel arbeidsdag etter to måneders trening (kanskje det til og med sjelden er sånn? Jeg har dessverre ingen tall. Men en del tråder her inne kan tyde på at mange forventer litt for mye, litt for tidlig og brenner seg på det). Noen trenger rett og slett å modnes litt, og for en del løsner det av seg selv når de er nærmere året. Og noen fikser aldri å være aleine 8-9 timer fem dager i uka (og her er noen raser verre enn andre, som allerede nevnt).

Men folk får det til, altså, så ikke ta alle bekymringer på forskudd. Selv folk som jobber fulltid og er alene om ansvaret. Legg en plan, og ha noen alternativer hvis det ikke går så raskt som håpet :) Også kan jeg faktisk varmt anbefale å skaffe en voksen hund! De trenger også tilvenning i nye omgivelser og nye hjem, men som regel går det langt raskere enn med valper (hvis de allerede kan være hjemme alene, riktig nok). 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid vært alene når jeg har hatt valp og har hatt begrenset med ferie som vikar på korttidskontrakter. Har vært litt hjemme med valpen, deretter hatt med i bil og luftet godt flere ganger pr dag, eller tatt på meg kveldsarbeid så jeg kan være hjemme med valpen på dagen også hatt pass mens jeg jobbet. Så finnes det jo og hundeluftere, kanskje finnes det noen hjemmeværende i nærheten som gjerne passer hund på dagtid, gratis eller rimelig. ? noen har jo og mulighet til å ha med hund på jobb. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 hours ago, Tobiz said:

Tusen takk for svar og innspill!?

Det å kunne være alene hjemme er viktig, vi er alle på jobb og skole på dagtid. Så da utgår kanskje tibetansk terrier?..

Din wheaten høres jo topp ut @Vita Vet du om det med samkjønnsaggresjon er vanlig for wheaten? Vi har en tispe i nær familie som vi tidvis er mye med.. 

Hvor mye mer og tidkrevende er pelsstellet på wheaten ift storpuddel? 

Ikke mange oppdrettere av wheaten, ser det ut til? Noen anbefalinger? 

Kjenner ikke så mange, men de to hannhundene jeg kjenner er begge to skikkelig samkjønnsaggresive :(

Også kjenner jeg at jeg bare måååå ha en bedlington når jeg skal ha en maskot hund- selv om pelsen høres skikkelig blæææ ut..
Hvordan er den pelsen om den skal holdes i "utstillings kondisjon" tru ? ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er litt skummelt å få seg pels-stell hund, uten å vite om man faktisk ER en pels-stell hund person :P Det er jo en fordel å like å stelle hund, når man får en slik en, men jeg vet jo ikke om jeg er en slik person. Har aldri klippet eller greid en hund i hele mitt liv!  Men liker å børste My little ponys da. Synes det er ganske beroligende.  Men det er jo ikke alle hunder som liker pelsstell så godt, og da blir det vel alt annet enn beroligende.. Hmm.. ja synes det er litt vanskelig  ?

Endret av Djervekvinnen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 years later...
På 2/27/2019 at 11:59 AM, Mari skrev:

Det ble bedlington på oss pga mannens allergi. Men vi forsikret og oss først og prøvde å møte så mange som mulig før vi kjøpte valp. Vi var og besøkte to og sørger for at mannen stappa trynet godt inn i pelsen, koste og klødde seg i øyene etterpå. Det er helt riktig det som blir sagt, det er ingen garantier med allergi. Vår erfaring er også at han reagerer mindre på hunder som blir råforet, men det er sikkert veldig individuelt. Han har ikke reagert på noen bedlingtons heldigvis. 

Klær ja. Hun har regndekken, hun har heldress og hun har to forskjellige vinterdekken. Heldressen brukes alene eller under vinterdress når det er veldig kaldt. Hun burde hatt potesokker til de kaldeste dagene, men det har jeg ikke fått surra meg til å ordne. For jeg som er vant med å knapt bruke klær på hundene mine så er det jo mye. Er man vant til mynde og andre frossenpinner så er det neppe en stor overgang.

Vi holder på å flytte nå og det er helt unntakstilstand med oppussing, pakking og tidspress. Jeg stresser som en tulling for å bli ferdig med alt, mens Poe derimot er temmelig chill ? Jeg tror ikke det er noe automatikk med en unghund altså. 

178D8179-1358-4B8C-AA89-0C4B72EEE704.jpeg

Det er jo lenge siden det var liv i denne tråden, men kan jeg spørre hvor dere fikk kjøpt hunden fra? Og er fargen «lever» den som ser hvitest ut? Prøvd å Google, men noen steder ser sen lys brun ut og valpen er mørk grø med brun nese, så blir ikke helt klok.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...