Gå til innhold
Hundesonen.no

Vet noen om flere Chodsky pes/Australian shepherd blandinger i Norge og Sverige?

Recommended Posts

Det er meget lite sannsyynlig at det er chodsky i. Men om du lurer, spør i Chodskygruppa på facebook? 

Med sjeldne raser er det ekstremt sjelden blandinger av, fordi folk med sjeldne raser veldig ofte er tett knyttet opp mot et lite og intimt rasemiljø hvor "alle kjenner alle", og de fleste er raseentusiaster som oftest passer veldig godt på at hunden ikke får noe blandingskull. Og om det dukker opp et blandingskull vet fort alle det, så jeg ville spurt chodskyfolk. Sjansen er minimal. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Just now, Orca said:

Det er meget lite sannsyynlig at det er chodsky i. Men om du lurer, spør i Chodskygruppa på facebook? 

Med sjeldne raser er det ekstremt sjelden blandinger av, fordi folk med sjeldne raser veldig ofte er tett knyttet opp mot et lite og intimt rasemiljø hvor "alle kjenner alle", og de fleste er raseentusiaster som oftest passer veldig godt på at hunden ikke får noe blandingskull. Og om det dukker opp et blandingamiljø vet fort alle det, så jeg ville spurt chodskyfolk. Sjansen er minimal. 

Det var ingen dum idė :) det skal jeg gjøre, gjelder den gruppa for Sverige også?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Akkurat nå, Julikuli skrev:

Det var ingen dum idė :) det skal jeg gjøre, gjelder den gruppa for Sverige også?

Det er en gruppe som heter Chodsky Pez Norden om jeg ikke husker feil, så ja :) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Guest Jonna
18 timer siden, Julikuli skrev:

Det er også en mulighet. En bekjent av meg mente også det.

Poenget er at det kan være hvilken som helst 9:10 hund hvor en eller begge foreldrene er langhåret eller hvor en eller begge foreldrene har stå ører.

Det kunne like greit vært buhund/Chodsky/kelpie/BC/Aussie +++ i den når man ser på bildet :) Kjenner flere hunder med samme trekkene fra oppveksten som hadde samme trekkene som man viste var buhund-BC blanding. Ett Chodsky blandingskull hadde nok ikke gått "stille forbi" innen rasemiljøet så om du oppsøker noen sider på FB så får du nok kjapt ett svar om noen har hørt om det. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen

Det blir interessant å høre hva du kommer frem til!

Jeg forstår også at du ser chodsky i hunden din, men jeg ser også aussie. Jeg har selv hatt aussie og kjent miljøet godt for noen år siden, samt sett mange hunder, og kan si meg enig med @AussieAllTheWay at dette fint kan være en renraset aussie, sånn sett ut fra bildene du legger ut av ham. Nå som han er unghund gror han jo litt ujevnt også. 

Men ja, ikke godt å si! Veldig synd om du har blitt lurt og jeg er enig i at oppdretter har opptrett og opptrer useriøst. Har du hørt med aussieklubben? 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du mistenker at hunden er svensk, så vil chippen til hunden være svensk også - om hunden er tatt inn i landet på korrekt vis, selvfølgelig. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 hour ago, JeanetteH said:

Poenget er at det kan være hvilken som helst 9:10 hund hvor en eller begge foreldrene er langhåret eller hvor en eller begge foreldrene har stå ører.

Det kunne like greit vært buhund/Chodsky/kelpie/BC/Aussie +++ i den når man ser på bildet :) Kjenner flere hunder med samme trekkene fra oppveksten som hadde samme trekkene som man viste var buhund-BC blanding. Ett Chodsky blandingskull hadde nok ikke gått "stille forbi" innen rasemiljøet så om du oppsøker noen sider på FB så får du nok kjapt ett svar om noen har hørt om det. 

Ja, jeg skjønner poenget. Oppførselsmessig er han en av de mest våkne og hardtarbeidene gjeterhundene jeg noen gang har møtt, selv om han bare er valp enda. Han er gjeter jo som sagt som brukslinjene til Aussien, så jeg tror ivertfall det er en rase med lignende gjeterinnstinkt han har i seg. Det er jo også mulig at han har annet i seg også, men gjeterinnstinktet er utrolig sterkt på han. Kelpien har jo også ganske voldsom måte og gjete på den også, så det er jo mulig. :) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
5 minutes ago, SFX said:

Hvis du mistenker at hunden er svensk, så vil chippen til hunden være svensk også - om hunden er tatt inn i landet på korrekt vis, selvfølgelig. 

Ja, det kan man jo sjekke hos dyrlegen :)  han skal dit neste uke, så da får vi se

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Guest Jonna
Akkurat nå, Julikuli skrev:

Ja, jeg skjønner poenget. Oppførselsmessig er han en av de mest våkne og hardtarbeidene gjeterhundene jeg noen gang har møtt, selv om han bare er valp enda. Han er gjeter jo som sagt som brukslinjene til Aussien, så jeg tror ivertfall det er en rase med lignende gjeterinnstinkt han har i seg. Det er jo også mulig at han har annet i seg også, men gjeterinnstinktet er utrolig sterkt på han. Kelpien har jo også ganske voldsom måte og gjete på den også, så det er jo mulig. :) 

Det stemmer ikke helt. Om det er wk så har de omtrent lik stil som BC. Og AK gjeter også ofte med eye og rolig fokus bare nærmere dyrene og rolige bevegelser. AK er ingen cattledog og har dermed veldig lite voldsom gjeting som gjerne trengs på kyr og ikke sau. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 hour ago, Poter said:

Det blir interessant å høre hva du kommer frem til!

Jeg forstår også at du ser chodsky i hunden din, men jeg ser også aussie. Jeg har selv hatt aussie og kjent miljøet godt for noen år siden, samt sett mange hunder, og kan si meg enig med @AussieAllTheWay at dette fint kan være en renraset aussie, sånn sett ut fra bildene du legger ut av ham. Nå som han er unghund gror han jo litt ujevnt også. 

Men ja, ikke godt å si! Veldig synd om du har blitt lurt og jeg er enig i at oppdretter har opptrett og opptrer useriøst. Har du hørt med aussieklubben? 

Jeg skal høre med de, hadde vert morro å endelig vite hva han er ja :) Det er jo slettes ikke umulig at han er renraset heller, det er jo også mulig. jeg ble jo ekstra interresert i å finne ut hva han er etter dette min mor fortalte meg. Det blir sikkert lettere og se når han er ferdig utvokst.

• Like 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Just now, JeanetteH said:

Det stemmer ikke helt. Om det er wk så har de omtrent lik stil som BC. Og AK gjeter også ofte med eye og rolig fokus bare nærmere dyrene og rolige bevegelser. AK er ingen cattledog og har dermed veldig lite voldsom gjeting som gjerne trengs på kyr og ikke sau. 

hmm, det var rart. De Aussiene jeg har sett og hørt om har hatt en ganske voldsom gjetemetode. Sikkert litt inviduelt dette også. Morsomt at du sa det, da lærte jeg noe nytt :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Just now, Julikuli said:

hmm, det var rart. De Aussiene jeg har sett og hørt om har hatt en ganske voldsom gjetemetode. Sikkert litt inviduelt dette også. Morsomt at du sa det, da lærte jeg noe nytt :)

Uff, her misforsto jeg. Jeg tenkte aussie jeg. 

Dette viste jeg ikke om Kelpie, jeg trodde de var ganske voldsomme jeg. Jeg burde sjekke fakta før jeg utaler meg neste gang. Jeg tror også jeg blanda dem med Australian cattle dog.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
18 minutter siden, Julikuli skrev:

Ja, det kan man jo sjekke hos dyrlegen :)  han skal dit neste uke, så da får vi se

Er valpen solgt med kjøpskontrakt, pass/vaksinekort og/eller helseattest? Da framgår gjerne ID-informasjonen i de papirene. Så har du noe å sammenligne med det som faktisk er under huden på hunden også. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Just now, SFX said:

Er valpen solgt med kjøpskontrakt, pass/vaksinekort og/eller helseattest? Da framgår gjerne ID-informasjonen i de papirene. Så har du noe å sammenligne med det som faktisk er under huden på hunden også. 

Takk for tips, Han ble solgt med pass, så dette kan bli interresant og få sjekket.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
15 minutter siden, Julikuli skrev:

Takk for tips, Han ble solgt med pass, så dette kan bli interresant og få sjekket.

Når du finner chipnummeret hans, så kan du sjekke på nett om det er registrert eier på ham. Hvis det ikke er det, bør du sørge for at det skjer ASAP; en chip som ikke er koblet til eieropplysninger er verdiløs. 

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Selvom BC er en eyende rase så har du da BC som går hardt inn og ikke forstår noe på sau, vaser rundt osv. Den lignet da nå veldig på flere brukslinje aussier jeg har sett rundtomkring :)

BC kan man liksom blande i alt som de fleste har sagt, fordi de har pels og ører fra type korthårede

(disse to er i tillegg i slekt og de varierer med 11 cm og 7 kg på de... )

24068512_10159750957750464_1967843250182

Til langhårede :)

23244044_10159652245480464_6243517203601

• Like 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Chip-nummer og utstedelsesland kommer frem av passet, så har du det liggende er du på god vei. Bare søke opp chipen i Dyreidentitet selv :) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
48 minutes ago, maysofie said:

Chip-nummer og utstedelsesland kommer frem av passet, så har du det liggende er du på god vei. Bare søke opp chipen i Dyreidentitet selv :) 

Da skal jeg se og få gjort det. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
3 hours ago, Anette said:

Selvom BC er en eyende rase så har du da BC som går hardt inn og ikke forstår noe på sau, vaser rundt osv. Den lignet da nå veldig på flere brukslinje aussier jeg har sett rundtomkring :)

BC kan man liksom blande i alt som de fleste har sagt, fordi de har pels og ører fra type korthårede

(disse to er i tillegg i slekt og de varierer med 11 cm og 7 kg på de... )

24068512_10159750957750464_1967843250182

Til langhårede :)

23244044_10159652245480464_6243517203601

Ja, godt mulig han også er brukslinje Aussie. Jeg er enig i at Han faktisk kan ligne en border collie også utseendemessig, når jeg fikk tenkt litt på saken. :)

Hunden min bruker ikke eye i det hele tatt, så det var innterresant dette du sa med at border collier også kan holde på uten eye. Jeg trodde alle BC brukte eye jeg. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

@Julikuli hvis du ser, så kan du trykke på plusstegnet ved sidenav "quoteknappen" på alle innlegg du vil sitere. Så kan du på den måten sitere flere innlegg samtidig. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Har nå snakket med veterinær og hun sier at alizin skal være ute av kroppen i løpet av seks dager. Hun skulle konferere med veterinærspesialist, men mener det ikke er noe i veien for å sette p-sprøyte igjen etter en uke. Hunden er fremdeles slapp og har utflod, men spiser og drikker normalt. Om to dager er «dritten» ute av kroppen og hunden forhåpentligvis seg selv igjen 🙂
    • Hei! Jeg håper dette er innafor å poste her (jeg har lest reglene, og kan ikke se at dette bryter noen regler, men beklager hvis jeg har misforstått noe). Jeg og samboeren min elsker begge hunder, og har planer om å skaffe oss hund etter hvert. Men for øyeblikket leier vi, og har ikke anledning til å ha hund (jeg syns uansett det er litt risikabelt å skaffe hund før vi eier, i tilfelle vi plutselig må flytte, og det kan være vanskelig å finne utleiere som godtar hund). Uansett, jeg har litt lyst til å overraske samboeren min. Han gir alltid så fine gaver, men er umulig å kjøpe til, ettersom han hater "ting og rot" (eiendeler, som de fleste kaller det ). Men han elsker som sagt hunder, og er spesielt fascinert av brukshunder som gjør en jobb. Derfor har jeg tenkt å lage en adventskalender (ja, jeg er tidlig ute!) til ham med 24 historier (+ bilder) av hunder. Og da trenger jeg litt hjelp, noe jeg håper noen kan være villige til å gi   Planen er som sagt å lage en liten kalender, der han hver dag får en historie og et bilde av en hund, fortrinnsvis en brukshund (alt fra terapihunder til sporhunder, politihunder, førerhunder, lavinehunder... Det meste er av interesse!). Men har du en helt vanlig familiehund med en fin historie kan det også være av interesse! Jeg har allerede sondert litt på reddit og noen internasjonale forum, og har fått noen historier, men det kunne vært veldig fint å få noen historier fra Norge også. Jeg kunne selvsagt bare googlet meg frem til hundehistorier, men jeg vil gjøre dette litt ordentlig og ikke bare "stjele" historier og bilder fra nettet. Jeg vil ha historier fra folk som faktisk VIL dele. Det trenger liksom ikke å være de store nyhetshistoriene om hunder som gjør noe utrolig, og dessuten er han mer enn flink nok til å google seg frem til slikt på egenhånd, ettersom han elsker å lese om hunder. Han er spesielt glad i Corgi, Labrador, Golden Retriever, Samojed og Finsk lapphund, men alle raser er av interesse (bare nevner det i tilfelle noen tilfeldigvis skulle ha en Pembroke welsh corgi med en spennende jobb eller noe, da tror jeg kanskje han dør av lykke )   Det jeg lurer på er derfor om noen er villige til å dele en historie om hunden sin, og et bilde eller to jeg kan få bruke til kalenderen min? Skriv gjerne hva hunden heter, hvor gammel den er, hvilken rase det er og hva den jobber med. Hvis du har noen morsomme historier, detaljer rundt treningen dens/hvordan den jobber eller noe annet interessant er det også av interesse! Formatet jeg har jobbet med så langt er 1-2 bilder og maks 3-4 små avsnitt, så du trenger ikke å skrive langt (men skriv gjerne så mye du føler for, jeg kommer til å redigere alt for å ha samme format uansett). Jeg kommer ikke til å publisere historiene og bildene noe sted, bare samle dem i brev som blir brukt i kalenderen min   Jeg hadde satt enorm pris på om noen ville hjelpe meg med dette ved å bruke noen minutter på å skrive litt om hunden sin! Det er så mange fine, flinke hunder der ute, og inntil vi kan skaffe oss en selv tror jeg dette er en overraskelse han hadde satt veldig stor pris på! På forhånd tusen takk for all hjelp
    • Dette høres jo magisk ut! 
      Sykdom veeeeet vi jo blir borte hvis man blander , men jeg er mektig imponert over hund som tar stand på fluer (siden jeg velger å ta utsagnet bokstavelig  haha)
    • Paringsklar tispe engelsk/gordon setter Tara er en blanding mellom engelsk/og gordon setter. Dette et utpregete jakthunder som ER veldig allsidige, like god på både stor fugl, og ryper. Siden hun er blanding, er leve alderen høyere og ingen hd og annen sykdomer slik som kommer fra innavl. Tara tar stand på flua på veggen og er en utmerket familie hund med et veldigt bra lynne. Hennes mor er premiert champion. Jeg søker en gordon setter til parring, event engelsk setter.
    • Huff daa😬 Kanskje bra jeg bare har en liten sheltie som så vidt gaper over den😄
  • Nylig opprettede emner