Gå til innhold
Hundesonen.no

Årets TV innsamling-Bøssebærer; 'Ikke lat som du ikke er hjemme!'


QUEST
 Share

Recommended Posts

  • Svar 121
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Selv om man ikke ønsker å støtte så kan man jo utvise vanlig folkeskikk tenker jeg  

Det var da svært så negativ vi var da. Ingen tvinger deg til å gi noe til noen, men å kalle bøssebærere for tiggere? Javel, da er jeg tigger på søndag, før bøsse, det går jeg med. Ringer på, gjør jeg

Tja. Du er på et hundeforum. Hvor mange her kan late som de ikke er hjemme, når det banker på døra?

Jeg anser det som normal høflighet å åpne døra når noen kommer og banker/ringer på, men det er selvfølgelig helt frivillig å utvise normal høflighet. Etter noen år i hundemiljøet har jeg innsett at normal høflighet er en ganske stor mangelvare hos en stor andel av det miljøet :aww: 

Jeg er alltid borte når de kommer fra innsamlingsaksjonen - jeg er jo ute på tur med hundene... kanskje litt ekstra lang tur den søndagen :aww: 

Edit: Jeg lurer forresten på om jeg kanskje skal gå for punkt nr 3 på den lista til Radio Norge i år... :D 

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forbeholder meg retten til å ikke ta telefonen eller åpne døren for folk jeg ikke har noe behov for å snakke med. For meg og mange andre er kan det også være en relevant kostnad å gå ned trappen og åpne døren, da snakker jeg for kroppen og ikke i kroner og øre.

Bjeffer hunden? Vel, det gjør han når det ringer på uansett om vi er hjemme eller ikke.

Det går ganske mange tusen til veldedighet i året, så jeg har ikke dårlig samvittighet heller. Men kanskje man skulle putte en lapp på døren med "bøssebærere nei takk"? Nå tilbringer jeg stort sett dagen på rallystevne, så blir nok ikke relevant i år heller.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Siri skrev:

Jeg er alltid borte når de kommer fra innsamlingsaksjonen - jeg er jo ute på tur med hundene... kanskje litt ekstra lang tur den søndagen :aww: 

Hm..vet ikke helt hvorfor..men jeg har en vag :P følelse av at du unndrar deg den omtalte 'høfligheten' her.. 

7 minutter siden, Siri skrev:

Edit: Jeg lurer forresten på om jeg kanskje skal gå for punkt nr 3 på den lista til Radio Norge i år... :D 

Ja, ja!! Do it! Og så forteller du om reaksjonen etterpå her! :thumbs:

Akkurat nå, simira skrev:

Men kanskje man skulle putte en lapp på døren med "bøssebærere nei takk"?

Utmerket ide! :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, QUEST skrev:

Hm..vet ikke helt hvorfor..men jeg har en vag :P følelse av at du unndrar deg den omtalte 'høfligheten' her.. 

Jeg bare unngår å sette meg selv i en posisjon der jeg må velge :aww: 

Akkurat nå, QUEST skrev:

Ja, ja!! Do it! Og så forteller du om reaksjonen etterpå her! :thumbs:

Som en oppfølging av visse bilder vist på dette forum for kort tid siden? :whistle: 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg innrømmer at jeg er såpass asosial at jeg behøver tid bare for meg selv (sammen med min samboer) hjemme uten å måtte konversere med andre mennesker (spesielt helt ukjente) når jeg har helt fri og ikke har andre planer. Enten ved å "sperre meg inne" eller gå på tur i skogen med hund. For meg tar det mye energi å være sosial enkelt og greit.

Det hender jeg bare helt fri én dag i uken (noen ganger sjeldnere), hadde denne dagen vært Halloween, der bøssebærere eller Jehovas vitner etc hadde kommer på døren, hadde jeg latt være å åpne og hatt god samvittighet for det. Kanskje jeg hadde latt være å åpne uansett. Jeg støtter fra før av den organisasjonen jeg synes er viktigst å støtte med det jeg har kapasitet til akkurat nå. 

Det er dessuten svært slitsomt med mange på døren når man har hund som girer seg opp over det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Siri skrev:

Antyder du at jeg muligens kan ha visse antydninger til ... ehhhh... antisosial adferd? :whistle: 

:aww: 

Nope! Antisosial adferd er sterkt! undervurdert! :ahappy: 

Altså..bare tenk på hva et slikt bilde ville ha generert av interesse..både for sonen, deg personlig og ikke minst for den gode sak..:ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, QUEST skrev:

Nope! Antisosial adferd er sterkt! undervurdert! :ahappy: 

:D 

10 minutter siden, QUEST skrev:

Altså..bare tenk på hva et slikt bilde ville ha generert av interesse..både for sonen, deg personlig og ikke minst for den gode sak..:ahappy:

Med tanke på at jeg fortsatt jobber med den sommerkroppen som aldri kom, så tror jeg kanskje vi lar være - av hensyn til alle :aww: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, QUEST skrev:

'Vi' var? Jeg trodde 'vi'pjatt var forbeholdt småbarn og eldre.. Nei selvsagt er det ingen som tvinger meg, andre enn staten da..og jeg syns jaggu jeg gir mer enn nok der.. Vel så viktig..jeg gir ikke til allerede steinrike organisasjoner, lønna deres gidder jeg ikke sponse mer enn jeg må.. Jeg betviler nemlig sterkt at det kommer særlig mange prosent av de innsamlede beløp til de trengende..

Noen beviser for dette? Husk at vi har strenge regler i Norge for bruk av slike penger. Og det har vært fremlagt bevis for bruk av midler fra tidligere aksjoner. Var sågar med på en for bare et par uker siden, da midler fra det året da Folkehelsa fikk pengene. Et kurs for å bli aktivitetsvenn for demente. Kurset er gratis, betalt av innsamlede midler, og hele driften av aktivitetsvenner betales også fra disse midlene.

13 timer siden, QUEST skrev:

Sure og meggete? Tja, kanskje de ikke liker tigging på dørene? Uansett hvor 'ydmykt' du prøver å fremstå..  For alt du vet, så kan det jo tenkes at de 'sure og meggete' deler mer enn du..bare på en litt mer direkte måte, så sett deg ikke på en alt for høy hest.. ;) 

Selv om de deler 80% av det de eier og har, så unnskylder ikke det manglende folkeskikk. Jeg deler plenty på veldig direkte måter, både med folk og dyr, men jeg klarer fortsatt å oppføre meg som folk når noen spør pent. Jeg verken forventer eller forlanger at alle gir når jeg går med bøsse, men jeg forlanger å bli behandlet med normal høflighet. 

13 timer siden, QUEST skrev:

Snillhet?? Å samle inn penger til steinrike organisasjoner..sorry, det kaller jeg ikke snillhet men dumhet.. :sleep:

Igjen, beviser? 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Lene_S skrev:

Noen beviser for dette? Husk at vi har strenge regler i Norge for bruk av slike penger. Og det har vært fremlagt bevis for bruk av midler fra tidligere aksjoner. Var sågar med på en for bare et par uker siden, da midler fra det året da Folkehelsa fikk pengene. Et kurs for å bli aktivitetsvenn for demente. Kurset er gratis, betalt av innsamlede midler, og hele driften av aktivitetsvenner betales også fra disse midlene.

Selv om de deler 80% av det de eier og har, så unnskylder ikke det manglende folkeskikk. Jeg deler plenty på veldig direkte måter, både med folk og dyr, men jeg klarer fortsatt å oppføre meg som folk når noen spør pent. Jeg verken forventer eller forlanger at alle gir når jeg går med bøsse, men jeg forlanger å bli behandlet med normal høflighet. 

Igjen, beviser? 

Det har vært en hel del søkelys på diverse organisasjoners formue og hvor mye av hver krone som virkelig går til de trengende.. Mange av disse organisasjonene hr både en ganske omfattende administrasjon og ledere med HØY inntekt.. Jeg tror at ens interesse for dette elker hint, har endel innvirkning på hva man merker seg/husker av det som har vært i media. 'Per' som er glødende opptatt av fotball husker antagelig 'alt' som har vært skrevet om 'sitt' lag, også det negative. Mens jeg som sammenligner fotball med å se på maling tørke, antagelig ikke hadde kommet til å huske noe som helst av disse skandalene, om jeg i det hele tatt hadde lest det. 

Gidder ikke noe omfattende googlesøk nå men google er fritt frem for alle.. Legger ved en enkelt link her ; 

 https://www.nrk.no/norge/steinrik-organisasjon-med-ny-innsamlingsaksjon-1.13187298

Min mening er at ingen har krav på 'høflighet' når de kommer på dørene til folk og tigger. Det er himmelvid forskjell på en tigger som sitter pent og rolig på gata og en person som kommer på døra til folk og tigger penger til organisasjoner som har penger som Onkel Skrue.. Tvert om syns jeg det er direkte frekt å gå på dørene å tigge! At enkelte faktisk gir uttrykk for det, enten ved å la være å lukke opp eller gir mer muntlig beskjed, det får man tåle. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, QUEST skrev:

Du misforstår. Det er ikke det at det ringes på døra som er problemet. Men når tiggere , for det er det det er og attpåtil tigges det penger til allerede griserike organisasjoner, mener at man har 'plikt' til å åpne døra for dem, da blir jeg pissed.,

Her er det ikke noe å misforstå. Jeg bare deler ikke ditt intense hat mot folk som samler inn penger til "steinrike organisasjoner". Og jeg opplever heller ikke at bøssebærere som ringer på folks dør, begår et overgrep mot stakkarer som er redd for ringeklokken sin og slike "tiggere". Spesielt ikke siden problemet kan løses såre enkelt ved å la være og åpne døren. En handling som krever: null kalorier. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innsamlingskontrollen har vel også oversikt over hvor stor andel som går til administrasjon og annet tull enn direkte til formålet?

http://www.innsamlingskontrollen.no/nb/

At organisasjonene har mye penger/stor formue har jeg i utgangspunktet ikke noe problemer med, man tjener mer penger av å ha penger i utgangspunktet, som da igjen brukes til veldedighet.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Emilie skrev:

Her er det ikke noe å misforstå. Jeg bare deler ikke ditt intense hat mot folk som samler inn penger til "steinrike organisasjoner". Og jeg opplever heller ikke at bøssebærere som ringer på folks dør, begår et overgrep mot stakkarer som er redd for ringeklokken sin og slike "tiggere". Spesielt ikke siden problemet kan løses såre enkelt ved å la være og åpne døren. En handling som krever: null kalorier. 

Det  var 'kravet' om at man skulle åpne jeg reagerte på..ikke at noen ringer på.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, QUEST skrev:

Eh..nei.det er  derfor jeg bruker klemmer rundt krav..

Faktisk så blir det ikke korrekt å bruke verken "krav" eller krav i ordlyden, siden det står at det er gitt som et råd. Fy, så slemt. Stakkars dere som føler dere truffet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, QUEST skrev:

Min mening er at ingen har krav på 'høflighet' når de kommer på dørene til folk og tigger. Det er himmelvid forskjell på en tigger som sitter pent og rolig på gata og en person som kommer på døra til folk og tigger penger til organisasjoner som har penger som Onkel Skrue.. Tvert om syns jeg det er direkte frekt å gå på dørene å tigge! At enkelte faktisk gir uttrykk for det, enten ved å la være å lukke opp eller gir mer muntlig beskjed, det får man tåle. 

Alle har krav på å ikke bli skjelt ut etter noter når man i alle sin naivitet prøver å gjøre noe godt i verden. Må du på død og liv skjelle ut noen, så får du jammen meg ha vagina nok til å gå etter dem du mener sitter på pengesekken og ruger, ikke oss som fortsatt har bittelitt idealisme igjen i kroppen, for det er bare slemt. Og akkurat like fånyttes som å kjefte på 20-åringen på tiltak på 7-eleven for de høye prisene (jada, been there). 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...