Gå til innhold
Hundesonen.no

Rev som kjæledyr


Justisia
 Share

Recommended Posts

Språket til rev er også helt annerledes enn en hund, de har et mye mer formelt stilisert språk for det er mye høyere nivåer av aggresjon mellom rev enn det det er mellom hunder. Hunden har hatt en koevolusjon med mennesket over lang tid, rev har ikke hatt noen koevolusjon,  men blitt domestisert for å holdes på en spesifikk måte i fangenskap. Stor forskjell...

I tillegg er det sånn at kryssninger mellom de russiske domestiserte revene og vanlig farmrev lett viser et mye høyere nivå av aggresjon enn det som er vanlig hos standardrev eller de russiske revene - avlsprosessen har fjernet den naturlige redselen mot mennesker, men ikke nødvendigvis gitt dem noe behov for å søke sosial kontakt. De kan være farlige... 

Jeg synes også @yurij har et godt poeng med hvordan de voksne holdes, hvis vi skal ha de som kjæledyr bør vi stille samme krav til deres oppvekstvilkår som til hund. Hvorfor er det da greit å kjøpe disse fra noe som må ses på som noe tilnærmet en valpefabrikk?

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 79
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Er jo litt forskjell på 60 år og 40000 år. Man mener jo at domestisering av hunden begynte allerede da.

Tja... folk flest synes tydeligvis det er helt ok å ha hunder i bur, så at de skal skjønne at det ikke er ok å ha rev i bur tror jeg nok er en utopi... 

Språket til rev er også helt annerledes enn en hund, de har et mye mer formelt stilisert språk for det er mye høyere nivåer av aggresjon mellom rev enn det det er mellom hunder. Hunden har hatt en koe

Posted Images

Jeg er som sagt ikke fremmed for å kunne ønske å ha en rev som kjæledyr, men det skal ikke gå på bekostning av reven. Skulle jeg seriøst vurdert å skaffe en rev, så ville jeg stilt samme krav til oppdrett som med hund. Jeg ville også vært sikker på at jeg kunne gi denne reven et godt liv, at det jeg har mulighet til å tilby ville vært tilfredsstillende. Så måtte jeg jo ha gjort research om rev selv også, for å ha en ide om hva jeg gikk til. Jeg vil ikke ha rev BARE fordi de er søte og det virker morsomt, selv om det er en av grunnene. Dyrevelferden og det etiske oppi dette skulle også vært ivaretatt, på lik linje som jeg er opptatt av det samme når jeg kjøper hund. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, yurij skrev:

Jeg håper ihverfall at folk tenker nøye igjennom og gjør grundig research på hva de støtter her. Gubbe selger 10 forskjellige typer rev ? Hvor sannsynlig er det at de VOKSNE revene på en slik farm lever slik som alle andre pelsdyr rundt omkring?  Klarer du å drive produksjon på 10 forskjellige typer og drive på en annen måte enn små bur?  

Fargevariantene innen de to artene kan man få i samme kull, altså... Hvis det er samme fyren som legger ut filmer av revene sine her og der, så har de store luftegårder. Uten at jeg anbefaler å støtte disse ekstremprisene hans,, da. Ei heller anbefaler jeg rev som kjæledyr, av ulike årsaker.

Ellers er det som det blir nevnt her, de er en slags mellomting mellom hund og katt. Artige skruer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, yurij skrev:

Jeg håper ihverfall at folk tenker nøye igjennom og gjør grundig research på hva de støtter her. Gubbe selger 10 forskjellige typer rev ? Hvor sannsynlig er det at de VOKSNE revene på en slik farm lever slik som alle andre pelsdyr rundt omkring?  Klarer du å drive produksjon på 10 forskjellige typer og drive på en annen måte enn små bur?  

Akkurat min tanke... Rev er fine dyr, men hører til i det fri. Jeg hadde følt at jeg støttet pelsdyrindustrien..  

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den som selger tjener mye penger, de som kjøper får et eksklusivt kjæledyr som ikke alle har, ingenting av det virker så bra for dyret. Men noe som faktisk kan være en god bivirkning hvis rev blir vanlig som kjæledyr, er at folk flest begynner å skjønne at det ikke er ok å ha dem i små bur bare for at noen skal få seg pels som de ikke trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei føffaen, for et påfunn. Det er åpenbart ingen grenser for hva mennesker vil betvinge og fucke med. Som meget innbitt pelsmotstander, aktivist og burmotstand er dette "biproduktet" av pelsdyroppdrett riv, ruskende galt i mine øyne. Jeg har ingen problemer med å forstå at folk er glade i dyra sine når de nå først har dem og tilbudet finnes, men hvorfor skal en feks ha gnagere som kjæledyr når en må ha dem i bur? Eller på liv og død temme og forsøke å domestisere rev bare fordi? Makan. 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Schæferblanding skrev:

Men noe som faktisk kan være en god bivirkning hvis rev blir vanlig som kjæledyr, er at folk flest begynner å skjønne at det ikke er ok å ha dem i små bur bare for at noen skal få seg pels som de ikke trenger.

Tja... folk flest synes tydeligvis det er helt ok å ha hunder i bur, så at de skal skjønne at det ikke er ok å ha rev i bur tror jeg nok er en utopi... 

  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Siri skrev:

Tja... folk flest synes tydeligvis det er helt ok å ha hunder i bur, så at de skal skjønne at det ikke er ok å ha rev i bur tror jeg nok er en utopi... 

Hadde bikkjene fått tilsvarende størrelse på bura, som farmrever, så....

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Pringlen skrev:

Hadde bikkjene fått tilsvarende størrelse på bura, som farmrever, så....


Uansett hvor sarkastisk man har lyst å være mot tåpelige hundeeiere - er dette en rimelig teit påstand if I may say so. Burstørrelsen til pelsdyr er direkte parallellt med å putte en mops i et hamsterbur. Rever har et bevegelsesbehov større enn en gjennomsnittlig selskapshund, og selv om det ikke på noen som helst måte er ment som en undergravning av våre hunders behov for å bevege seg - så synes jeg det er noe stygt mot pelsdyrene å slå et billig poeng ut av at "de liksom har bedre plass i burene sine enn hunder i Norge". For det, det har de faktisk ikke. Uansett hvor lite bur du putter en hund i. Da skal du regelrett svineknyte bikkja di, eller presse den inn i et bur hvor pelsen tyter ut av bursprinklene alle veger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Kangerlussuaq skrev:


Uansett hvor sarkastisk man har lyst å være mot tåpelige hundeeiere - er dette en rimelig teit påstand if I may say so. Burstørrelsen til pelsdyr er direkte parallellt med å putte en mops i et hamsterbur. Rever har et bevegelsesbehov større enn en gjennomsnittlig selskapshund, og selv om det ikke på noen som helst måte er ment som en undergravning av våre hunders behov for å bevege seg - så synes jeg det er noe stygt mot pelsdyrene å slå et billig poeng ut av at "de liksom har bedre plass i burene sine enn hunder i Norge". For det, det har de faktisk ikke. Uansett hvor lite bur du putter en hund i. Da skal du regelrett svineknyte bikkja di, eller presse den inn i et bur hvor pelsen tyter ut av bursprinklene alle veger.

For ikke å snakke om at disse pelsdyrene er i disse burene hele tiden, hele livet. Selv de som bruker mye bur på hundene sine, er ikke i nærheten av å bedrive dyremisshandling på samme måte som i en pelsfarm. Det er alt i alt en utrolig tåpelig sammenligning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Kangerlussuaq skrev:


Uansett hvor sarkastisk man har lyst å være mot tåpelige hundeeiere - er dette en rimelig teit påstand if I may say so. Burstørrelsen til pelsdyr er direkte parallellt med å putte en mops i et hamsterbur. Rever har et bevegelsesbehov større enn en gjennomsnittlig selskapshund, og selv om det ikke på noen som helst måte er ment som en undergravning av våre hunders behov for å bevege seg - så synes jeg det er noe stygt mot pelsdyrene å slå et billig poeng ut av at "de liksom har bedre plass i burene sine enn hunder i Norge". For det, det har de faktisk ikke. Uansett hvor lite bur du putter en hund i. Da skal du regelrett svineknyte bikkja di, eller presse den inn i et bur hvor pelsen tyter ut av bursprinklene alle veger.

De sammenligningene du drar her, er i beste fall på jordet. Skal det være noe, må det være en middels stor hund i en hundegård. Eller en chihuahua i et av de største bura du får kjøpt. Nei, ikke særlig bra, men langt bedre enn en stor/middels hund i et vanlig bur. Så får man ta med i betraktning at de slipper å leve 12 år i samme tralten. De fleste er bare med 6-10 mnd. Utenom avlssesong har de som går videre i avl, mange bur satt sammen å bevege seg på. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Pringlen skrev:

De sammenligningene du drar her, er i beste fall på jordet. Skal det være noe, må det være en middels stor hund i en hundegård. Eller en chihuahua i et av de største bura du får kjøpt. Nei, ikke særlig bra, men langt bedre enn en stor/middels hund i et vanlig bur. Så får man ta med i betraktning at de slipper å leve 12 år i samme tralten. De fleste er bare med 6-10 mnd. Utenom avlssesong har de som går videre i avl, mange bur satt sammen å bevege seg på. 

Da får vi bare være uenig, for jeg synes de sammenlikningene du drar er ufine og respektløse mot pelsdyr. Det finnes ingen formidlende ting å si om hvordan pelsdyr holdes. Punktum, finale. Uansett om du anser deg selv som "bygdas spesialist" eller jeg anser meg selv som å ha vokst opp på landet. Vi har ingen rett til å putte rovdyr med bevegelsestrang, i nettingbur. Og det finnes ikke ett eneste positivt ord å si om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kangerlussuaq skrev:

Da får vi bare være uenig, for jeg synes de sammenlikningene du drar er ufine og respektløse mot pelsdyr. Det finnes ingen formidlende ting å si om hvordan pelsdyr holdes. Punktum, finale. Uansett om du anser deg selv som "bygdas spesialist" eller jeg anser meg selv som å ha vokst opp på landet. Vi har ingen rett til å putte rovdyr med bevegelsestrang, i nettingbur. Og det finnes ikke ett eneste positivt ord å si om det.

Det er greit, for jeg synes sammenligningene dine er ufine og respektløse ovenfor både hunder og pelsdyrnæring! Det har også noe med avl å gjøre - pelsdyra avles ned i aktivitet og behov, hundene avles for å være aktive og arbeissomme. Så sier det seg vel selv hvem som tåler det best (og burstørrelse er udiskutabelt til pelsdyras fordel, å påstå noe annet blir bare dumt)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Schæferblanding said:

Den som selger tjener mye penger, de som kjøper får et eksklusivt kjæledyr som ikke alle har, ingenting av det virker så bra for dyret. Men noe som faktisk kan være en god bivirkning hvis rev blir vanlig som kjæledyr, er at folk flest begynner å skjønne at det ikke er ok å ha dem i små bur bare for at noen skal få seg pels som de ikke trenger.

La meg omformulere, bur eller ikke bur var ikke poenget mitt: Kanskje de skjønner at rever også har følelser og behov. Og ja, det er en utopi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Pringlen skrev:

Det er greit, for jeg synes sammenligningene dine er ufine og respektløse ovenfor både hunder og pelsdyrnæring! Det har også noe med avl å gjøre - pelsdyra avles ned i aktivitet og behov, hundene avles for å være aktive og arbeissomme. Så sier det seg vel selv hvem som tåler det best (og burstørrelse er udiskutabelt til pelsdyras fordel, å påstå noe annet blir bare dumt)

Så du mener 40-60 år med avl skaper en reell forskjell i behov for aktivitet og mental stimuli?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kangerlussuaq skrev:

Så du mener 40-60 år med avl skaper en reell forskjell i behov for aktivitet og mental stimuli?

All målrettet avl, uansett art, viser vel at man kan gjøre mye på bare få generasjoner. 80-100 år, som man har på sølvrev, maaange generasjoner. Se bare hva man gjør til og fra i hundeavl, på langt mindre intervaller :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Pringlen skrev:

All målrettet avl, uansett art, viser vel at man kan gjøre mye på bare få generasjoner. 80-100 år, som man har på sølvrev, maaange generasjoner. Se bare hva man gjør til og fra i hundeavl, på langt mindre intervaller :)

Dette ble fryktelig diffust.

"Kan gjøre mye"? "Se bare hva man gjør"? Hva da? Skifte farge? Form? Skape dyr som reagerer med passivitet framfor aggressivitet ved redsel?
På hvilken måte har dette noe med behov for fysisk aktivitet og mental stimuli? Jeg ser ikke helt hvordan hundeavl på 60-80 år noen sinne har laget en hund som er avlet ned i aktivitet eller behov i så stor grad at det kan forsvares å putte den i et nettingbur hele livet, tvert i mot har hundeavl stort sett bare skapt fysiske skavanker som gjør at enkelte hunder ikke takler å være med på større fysiske utfordringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Kangerlussuaq skrev:

Dette ble fryktelig diffust.

"Kan gjøre mye"? "Se bare hva man gjør"? Hva da? Skifte farge? Form? Skape dyr som reagerer med passivitet framfor aggressivitet ved redsel?
På hvilken måte har dette noe med behov for fysisk aktivitet og mental stimuli? Jeg ser ikke helt hvordan hundeavl på 60-80 år noen sinne har laget en hund som er avlet ned i aktivitet eller behov i så stor grad at det kan forsvares å putte den i et nettingbur hele livet, tvert i mot har hundeavl stort sett bare skapt fysiske skavanker som gjør at enkelte hunder ikke takler å være med på større fysiske utfordringer.

Kjenner du mange farmrever? Ikke? 

Forskjellen på avl av rev og hund, er at man avler på rever som "vil" lite. De får maten servert, og deres aktivitetsbehov er direkte knyttet til matauk. Mens hos hunder avler vi på individer som "vil" mye, og kan jobbe kun for jobbens skyld. Og når det blir slitsomt, så putter folk dem i et bur, som ER ekstremt mye mindre i forhold til dyrets størrelse, enn selv et enkelt revebur er.  Setter du en farmrev i en romslig luftegård med aktivitetsmuligheter, så er det ikke veldig mye den gidder å gjøre, for den trenger ikke.  En normal hund vil finne på ting, kanskje ødelegge litt også. Fordi vi har avlet fram et aktivitetsbehov...

FB_IMG_1461704896721.jpg

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2016-04-27 at 0:01 PM, Pringlen skrev:

Kjenner du mange farmrever? Ikke? 

Forskjellen på avl av rev og hund, er at man avler på rever som "vil" lite. De får maten servert, og deres aktivitetsbehov er direkte knyttet til matauk. Mens hos hunder avler vi på individer som "vil" mye, og kan jobbe kun for jobbens skyld. Og når det blir slitsomt, så putter folk dem i et bur, som ER ekstremt mye mindre i forhold til dyrets størrelse, enn selv et enkelt revebur er.  Setter du en farmrev i en romslig luftegård med aktivitetsmuligheter, så er det ikke veldig mye den gidder å gjøre, for den trenger ikke.  En normal hund vil finne på ting, kanskje ødelegge litt også. Fordi vi har avlet fram et aktivitetsbehov...

FB_IMG_1461704896721.jpg

 

Hva har det bildet med diskusjonen å gjøre?

Dette er det jeg diskuterer:

960x.jpg

G-Tittel-rev1_16-_1369935x-pelsdyr.jpg

 

revefarm_1.jpg

 

Dette er det du sier at hunder hadde vært heldig å få som størrelse på sine bur. Fordi farmrevene har så voldsomt stor og fin plass i disse burene, med nettinggulv og null beskyttelse utover et tak.

Ellers ser jeg ikke noe poeng i å gå noe videre på dine påstander om at farmrever "ikke gidder" noe. For det første er dette noe du mener, uten å vise til forskning eller datasett som beviser dine påstand. Men det er greit, det er jo din mening. For det andre høres det du beskriver ut som et rovdyr som er psykisk ødelagt, passiv og redd. Ikke et individ som "ikke gidder å røre på seg fordi det er a lazy sonofabitch". Et slikt syn på individer, det være mennesker eller dyr, er relativt forkastelig for meg. Om du synes det er kjekt å ha et slikt syn på din verden, vær så god. Jeg er glad jeg ikke har det sånn :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Kangerlussuaq skrev:

 

Dette er det du sier at hunder hadde vært heldig å få som størrelse på sine bur. Fordi farmrevene har så voldsomt stor og fin plass i disse burene, med nettinggulv og null beskyttelse utover et tak.

Kanskje du forstår konkrete tall bedre: En rev av normal størrelse skal ha et bur på minimum 1,2 m2. De fleste linker flere bur sammen når det er mulig. (nei, det er ikke stor plass, men milevis fra dine sammenligninger) Til en hund på samme str.(5-10 kg) vil hvermannsen ha et bur på kanskje 40×60 cm, altså 0,24 m2. Da ser du kanskje at din sammenligning med at reveburet tilsvarer "en mops trykket inn i et bur som er så lite at pelsen tyter ut", i beste fall er helt på jordet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Pringlen skrev:

Kanskje du forstår konkrete tall bedre: En rev av normal størrelse skal ha et bur på minimum 1,2 m2. De fleste linker flere bur sammen når det er mulig. (nei, det er ikke stor plass, men milevis fra dine sammenligninger) Til en hund på samme str.(5-10 kg) vil hvermannsen ha et bur på kanskje 40×60 cm, altså 0,24 m2. Da ser du kanskje at din sammenligning med at reveburet tilsvarer "en mops trykket inn i et bur som er så lite at pelsen tyter ut", i beste fall er helt på jordet..

Da leste du ikke hva jeg skreiv... :) Min sammenlikning tar nemlig høyde for at det er et rovdyr med instinkter som er puttet i bur. Og like lite som at "selktiv avl i 60-80år" har gjort ulv noe mer domestisert, så kommer ikke selektiv avl på rev til å fjerne dette behovet heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...