Gå til innhold
Hundesonen.no

Politihøgskolen stopper testing av Malinois


Justisia
 Share

Recommended Posts

8 minutter siden, Krutsi skrev:

Men de får ikke lønn for all trening, er mitt poeng.. 

Dette blir bare ordkløyveri Krutsi men greit nok :)

Såvidt jeg vet skal trening av politiets tjenestehunder være organisert og det blir lønnet av politiet. For noen år tilbake skjedde en hendelse noen mil fra hvor jeg bor hvor. Treningen skjedde såvidt jeg har forstått av avisene utenfor ordinær vakttjeneste og politiets hundeekvipasjer skulle på kveldstid trene pågripelse av "farlig person". Område treningen foregikk på var i utkanten av et populært turområde men uheldigvis hadde politiet ikke merket området eller satt vakt ved stiene som førte inn til det. En eldre turgjenger forvillet seg inn i treningsområdet og det gikk ikke så bra for vedkommende da hundene angrep feil person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 148
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Det de burde begynne å teste er vel FØRERS egenskap til å ha en slik type hund Rasen i seg selv er jo knallfin i de rette hender. Det burde kanskje vært ett helt anderledes program hvor fører blir be

Blir helt målløs. Man bør vell kanskje heller se på hva som går gjennom test (med den strykprosenten som er nå så burde det forøvrig ihvertfall være gode hunder som står) og evt se på hundeførere og i

jeg er egentlig ikke overrasket jeg, må jeg innrømme.. Jeg har blant annet hørt veldig mange historier, men da fra Forsvaret, internt, at jeg skjønner godt at maller er en skummel rase for mange å ha.

Akkurat nå, vivere skrev:

Dette blir bare ordkløyveri Krutsi men greit nok :)

Såvidt jeg vet skal trening av politiets tjenestehunder være organisert og det blir lønnet av politiet. For noen år tilbake skjedde en hendelse noen mil fra hvor jeg bor hvor. Treningen skjedde såvidt jeg har forstått av avisene utenfor ordinær vakttjeneste og politiets hundeekvipasjer skulle på kveldstid trene pågripelse av "farlig person". Område treningen foregikk på var i utkanten av et populært turområde men uheldigvis hadde politiet ikke merket området eller satt vakt ved stiene som førte inn til det. En eldre turgjenger forvillet seg inn i treningsområdet og det gikk ikke så bra for vedkommende da hundene angrep feil person.

Jeg tror nok det er litt forskjell på hvilken trening det er snakk om også.. Områdene "her" blir ikke merket eller avstengt når politiet trener, men de trener da ikke skarpt.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Krutsi skrev:

Man trenger vel strengt tatt ikke mallene sånn sett.. Man klarer jo jobben med Schärer også.. 

Og selv om politiet setter strek med en rase, så blir den ikke automatisk forbudt.. Dobermann er vel en rase som tidligere var brukt innimellom hos politiet, men som ble satt en strek over.. Hvis jeg ikke husker helt feil.. 

 

11 timer siden, vivere skrev:

Jeg tror neppe at Malinois vil forsvinne som tjenestehund. At POD/PHS vil ha et foreløpig stopp i inntak betyr nødvendigvis ikke annet enn at egnetheten til hundene/trenerne/eierne blir nærmere vurdert. Såvidt jeg har forstått er motstanden mot POD/PHS sitt foreløpige stopp betydeliig i politiet og av dyktige hundefolk utenfor etaten.

Et generelt forbud mot belgere i sin alminnelighet har jeg liten tro på. Forbud har i Norge begrenset seg til raser med svært liten eller null antall individer. Om Justisetaten skulle velge å legge ned forbud mot politiets kanskje mest populære tjenestehundrase ville det trolig vekke stort "raseri" både innen etaten og utenfor. Spørsmålet er om POD/PHS  er villige til å ta den belastningen.

De vurderer å kutte ut mallen fordi den er for farlig. Ikke fordi den er dau, lite egnet, tungtrent osv. Men fordi det har vært et par episoder der maller har bitt hardt og stygt på noen de ikke skulle bite i det hele tatt. Det er noe helt annet enn å slutte med en rase fordi det er vanskelig å finne individer av en rase som har de egenskapene som trengs hos en politihund. 

Mallen som variant er vel ikke kjempestor her i Norge. Så hvis politiet vurderer mallene for farlige til å brukes i politiarbeid, hvor lang tid tar det da før mallen står i fare for å bli forbudt? Og om det skulle skje, tenker de da på at mallen bare er 1 av 4 varianter av belgisk fårehund? Hva skjer med de øvrige variantene i så fall? Det er tankerekka her. Må vel gjenta meg så det kommer tydelig frem - om mallen er for farlig til politiarbeid, hvorfor skulle den da være trygg nok for sivile? Osv.. 

Jeg får vel presisere at jeg ikke syns at mallene er farlige da. Men det syns jeg i utgangspunktet ikke om de andre rasene på forbudslista heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, 2ne skrev:

 

De vurderer å kutte ut mallen fordi den er for farlig. Ikke fordi den er dau, lite egnet, tungtrent osv. Men fordi det har vært et par episoder der maller har bitt hardt og stygt på noen de ikke skulle bite i det hele tatt. Det er noe helt annet enn å slutte med en rase fordi det er vanskelig å finne individer av en rase som har de egenskapene som trengs hos en politihund. 

Mallen som variant er vel ikke kjempestor her i Norge. Så hvis politiet vurderer mallene for farlige til å brukes i politiarbeid, hvor lang tid tar det da før mallen står i fare for å bli forbudt? Og om det skulle skje, tenker de da på at mallen bare er 1 av 4 varianter av belgisk fårehund? Hva skjer med de øvrige variantene i så fall? Det er tankerekka her. Må vel gjenta meg så det kommer tydelig frem - om mallen er for farlig til politiarbeid, hvorfor skulle den da være trygg nok for sivile? Osv.. 

Jeg får vel presisere at jeg ikke syns at mallene er farlige da. Men det syns jeg i utgangspunktet ikke om de andre rasene på forbudslista heller. 

Vi vet vel ikke hva POD/PHS har lagt til grunn for å midllertidig stoppe inntak av rasen som politihund. Derfor har vi vel liten grunn til per nå å mene noe som helst om hvorfor POD/PHS gjør som de gjør?

At POD/PHS velger å se på kriteriene for inntak og bruk av Malinois kan etter min mening være rasen i seg selv, utvelgelsen av tjenestehundene, om testene er gode nok, om folkene som bedømmer testene er gode nok, om instruktørene og hundeførerne er gode nok osv.

Såvidt jeg har bragt i erfaring gikk det danske politiet vekk fra å bruke malinois til fordel for hanschäfere for 2 - 3 (?) år siden. Ikke fordi de utvalgte Malinoisene i  var for "hypre" i f t sitt bruk men fordi hundeførerne ikke var istand til å mestre det de hadde mellom hendene. @Justisia refererte Kees Verbunt i et innlegg fra igår. Om Verbunt sitt innlegg har relevans for norsk politi har jeg ingen formening om, men det var i hvert fall interessant lesning :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, vivere skrev:

Vi vet vel ikke hva POD/PHS har lagt til grunn for å midllertidig stoppe inntak av rasen som politihund. Derfor har vi vel liten grunn til per nå å mene noe som helst om hvorfor POD/PHS gjør som de gjør?

At POD/PHS velger å se på kriteriene for inntak og bruk av Malinois kan etter min mening være rasen i seg selv, utvelgelsen av tjenestehundene, om testene er gode nok, om folkene som bedømmer testene er gode nok, om instruktørene og hundeførerne er gode nok osv.

Såvidt jeg har bragt i erfaring gikk det danske politiet vekk fra å bruke malinois til fordel for hanschäfere for 2 - 3 (?) år siden. Ikke fordi de utvalgte Malinoisene i  var for "hypre" i f t sitt bruk men fordi hundeførerne ikke var istand til å mestre det de hadde mellom hendene. @Justisia refererte Kees Verbunt i et innlegg fra igår. Om Verbunt sitt innlegg har relevans for norsk politi har jeg ingen formening om, men det var i hvert fall interessant lesning :)

Fra artikkelen som er grunnlaget for tråden her: 

Hunderasen malinois vil ikke bli testet for godkjenning som politihund i tiden framover. Det har Politihøgskolen (PHS) bestemt. Politidirektoratet undersøker nå uheldige hendelser tilknyttet malinois, og det er i påvente av undersøkelsene at PHS midlertidig har stoppet mental testing av hundene.

-

Avgjørelsen er myntet på potensielle nye politihunder av rasen, men Hjerthén er redd den midlertidige teststoppen kan få langt større konsekvenser. Malinois er en svært viktig politihunderase som brukes over hele landet. Rasen utgjør blant annet 16 – over halvparten – av hundene i Norges viktigste hundeberedskap, Hundetjenesten i Oslo politidistrikt.

– Når man stopper inntaket av malinois, definerer man i praksis alle hunder av rasen som så farlig at politiet ikke kan ta de inn. For hundeførerne som har en slik hund i tjeneste gjør dette det vanskelig å bruke hundene på gata. Hvis de skulle havne i retten eller under etterforskning etter en hendelse og arbeidsgiver allerede har definert rasen deres som farlig, så er det et ansvar de ikke kan ta, sier tillitsvalgt i Hundetjenesten i Oslo, Anders Hjerthén.

-

Hjerthén mener politiet først burde utredet om rasen er farligere enn andre hunderaser før de stoppet testingen. Ikke motsatt, som nå er tilfellet. Han mener avgjørelsen betyr så mye for den enkelte tjenestemann, at fagforeningene burde vært hørt i saken i forkant.

-

Det er mye mulig jeg leser med feil briller her, altså, men det ser ut som at det er et tema, hvor farlig mallen er..  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, 2ne skrev:

Fra artikkelen som er grunnlaget for tråden her:

[--]

Men fortsatt har man vel ikke sagt noe om hvem/hva som er skyld i disse uheldige hendelsene.

At tillitsvalgt for hundetjenesten i Oslo konkluderer med hundenes farlighet er greit nok, men såvidt jeg har lest har ikke POD/PHS gitt noen forklaring på hva formuleringen "disse uheldige hendelsene" er basert på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Justisia skrev:
Fra Facebook:
 
Kees Verbunt
1 t · Våler · 
 

Realising it gone give a lot of discussions, I still feel i have to say this. It is something that is bodering me to long now. 

I don't think that the mistake is laying with the training ways, handlers, testing or breeding of the malinois nor with the malinois itself. I think the misstake here in Norway (and many other countries where the malinois is new) is laying mainly whit the mentality people have of how keeping the malinois or being aware of what the malinois is actually breeded for the last 150years. A malinois is universal working breed; agility, hurding, obedience, IPO and ringsport nothing is them to much but it is not a pet/ family dog.

In Belgium where the malinois originally comes from they keep the malinois in a kennel, on a chain and in the evening when the gate of the property closes they let the dog loose to guard and protect it. This is how they during the last 150 years, generation after generation breeded the malinois. Now suddenly here in Norway they believe it is possible to have the dog as a pet loose in the garden a friend to everyone (This is also how the "Pelle accident" happened not in duty not in training no at home as family dog).

People stop thinking like that, if you want to have a pet choose a other breed. If you want a workaholic dog yes go for this wonderful breed but please be aware of what they are, what they are breeded for and where they came from.

Noen har sikkert hund på den måten, men langt i fra alle. Malle (og hollender for å ta de under samme kam) er mye mer vanlig som familiehund nedover på kontinentet og i amerika enn de er her. Det inkl også hunder fra heftige brukslinjer og tjenestehundlinjer (spesifisert siden det finnes mange "varianter" innenfor rasen). Veldig mange er veldig opptatt av at hundene skal være tilgjengelige og sosiale selv om de er heftige og skarpe og uansett hva de skal brukes til. 

Personlig tror jeg hverken rasen, hvor heftige de er, bitehemning eller hundehold er problemet i seg selv, men hvilke individer som blir tatt inn. Dårlig mentalitet/brister er problemet, og det finnes det nok av på rasen. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, 2ne skrev:

 

De vurderer å kutte ut mallen fordi den er for farlig. Ikke fordi den er dau, lite egnet, tungtrent osv. Men fordi det har vært et par episoder der maller har bitt hardt og stygt på noen de ikke skulle bite i det hele tatt. Det er noe helt annet enn å slutte med en rase fordi det er vanskelig å finne individer av en rase som har de egenskapene som trengs hos en politihund. 

Mallen som variant er vel ikke kjempestor her i Norge. Så hvis politiet vurderer mallene for farlige til å brukes i politiarbeid, hvor lang tid tar det da før mallen står i fare for å bli forbudt? Og om det skulle skje, tenker de da på at mallen bare er 1 av 4 varianter av belgisk fårehund? Hva skjer med de øvrige variantene i så fall? Det er tankerekka her. Må vel gjenta meg så det kommer tydelig frem - om mallen er for farlig til politiarbeid, hvorfor skulle den da være trygg nok for sivile? Osv.. 

Jeg får vel presisere at jeg ikke syns at mallene er farlige da. Men det syns jeg i utgangspunktet ikke om de andre rasene på forbudslista heller. 

Men hvis man ser bakover på historien feks med dobermann, så ble de sluttet å brukt som politihund fordi de var tikkende bomber. Utføra det jeg har hørt, var det en storaksjon på 80-tallet, med mye trøkk, der det endte med at dobermennene snudde og angrep førerne fordi de ikke tålte presset.. 

Dobermann ble da kastet ut som tjenestehund, men rasen er da absolutt ikke forbudt her til lands.. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, vivere skrev:

Den enkelte politimann kjøper hundene selv men politiet trener ikke hundene på fritiden. Politiet har lønnet trening som inngår i arbeidstiden. Det er et vesentlig poeng for da kan man stille krav iflg en som kjenner politiets hundetrening.

Det er en sannhet med visse modifikasjoner. Fram til hunden har godkjent mentaltest, så trenes hunden på egenhånd. Dvs fra den er kjøpt til den er 12+++ mnd. Og dersom man da ikke har flaks med første hund, må man ha en ny hund, og kanskje enda en ny hund, og kanskje en fjerde hund osv. Så det er rimelig mye kostnader og tid involert i politihunder.

Selv etter at hunden har bestått mentalttest og man får betalt for deler av treningen, må man fremdeles bruke mye fritid på å trene (ubetalt).

I tillegg er det mange som ikke har stilling i hundetjeneste før de anskaffer hund, og da blir det enda mer fritid involvert.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Tuvane skrev:

Det er en sannhet med visse modifikasjoner. Fram til hunden har godkjent mentaltest, så trenes hunden på egenhånd. Dvs fra den er kjøpt til den er 12+++ mnd. Og dersom man da ikke har flaks med første hund, må man ha en ny hund, og kanskje enda en ny hund, og kanskje en fjerde hund osv. Så det er rimelig mye kostnader og tid involert i politihunder.

Selv etter at hunden har bestått mentalttest og man får betalt for deler av treningen, må man fremdeles bruke mye fritid på å trene (ubetalt).

I tillegg er det mange som ikke har stilling i hundetjeneste før de anskaffer hund, og da blir det enda mer fritid involvert.

 Nope :) Tjenestehunder blir først tjenestehunder etter godkjenning. Selvfølgelig skal hunden trenes og gjennomgå politiets tester før godkjenning men det er i hundeeierens egeninteresse, det er ingen som pålegger noen å anskaffe seg valp for polithundopplæring og det er ingen selvfølge at alle valper som blir testet blir godkjente. Ja, mye trening er ubetalt men organisert trening av godkjente tjenestehunderi regi av politiets hundetjeneste er iflg mine opplysninger lønnet av politiet.

@Krutsihar selvfølgelig rett i at mye av hundetreningen drives privat og ubetalt av den enkelte tjenestehundeier på lik linje med IPO/RIK A og B trening. Men for politiets skarp-trening gjelder svjv andre regler enn for generell lydighet og søk.

Men for all del - jeg kjenner ikke instruksverket til politiets hundetjeneste. De opplysningene jeg har referert vedrørende betalt trening har jeg fra en som er kjent med tjenesten :)

Endret av vivere
Lagt til noe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så kjip at jeg mistenker at hadde politiet vært bedre på hund, hatt bedre rutiner på opplæring av håndtering ved hjelp av fagfolk og kanskje ikke holdt disse hundene i private hjem, så hadde ikke dette skjedd. Jeg tror at denne situasjonen ligger på politiets skuldre og ikke hundenes. Hvis det jeg har hørt politifolk uttale angående hund/hundetrening er representativt så er jeg i alle fall ikke overrasket over dette utfallet.

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, vivere skrev:

 Nope :) Tjenestehunder blir først tjenestehunder etter godkjenning. Selvfølgelig skal hunden trenes og gjennomgå politiets tester før godkjenning men det er i hundeeierens egeninteresse, det er ingen som pålegger noen å anskaffe seg valp for polithundopplæring og det er ingen selvfølge at alle valper som blir testet blir godkjente. Ja, mye trening er ubetalt men organisert trening av godkjente tjenestehunderi regi av politiets hundetjeneste er iflg mine opplysninger lønnet av politiet.

@Krutsihar selvfølgelig rett i at mye av hundetreningen drives privat og ubetalt av den enkelte tjenestehundeier på lik linje med IPO/RIK A og B trening. Men for politiets skarp-trening gjelder svjv andre regler enn for generell lydighet og søk.

Men for all del - jeg kjenner ikke instruksverket til politiets hundetjeneste. De opplysningene jeg har referert vedrørende betalt trening har jeg fra en som er kjent med tjenesten :)

Men hvis ingen kjøper seg hunder for å trene dem opp ville ikke Norge hatt en eneste godkjent tjenestehund. Personlig synes jeg det er riv ruskende galt at privatpersoner skal ta den risikoen det er å måtte kjøpe inn x-antall hunder, og i tillegg åpner det opp for nettopp for farlige situasjoner og uhell.

ORGANISERT trening av godkjente hunder er selvsagt betalt, men hvor mye av treningen er organisert? En hund trenger langt mer trening enn det den får på organisert trening for å bli en god politihund.

Du skrev tidligere: Den enkelte politimann kjøper hundene selv men politiet trener ikke hundene på fritiden. Politiet har lønnet trening som inngår i arbeidstiden. Det er et vesentlig poeng for da kan man stille krav iflg en som kjenner politiets hundetrening.

Fram til hunden er godkjent vil jo treningen skje på fritiden, og det vil si minst et år med ubetalt trening. Og hvis hunden ikke går gjennom mentaltesten har man jobbet et år gratis og forgjeves.

Personlig tviler jeg sterkt på at dette er den beste måten å organisere hundetjenesten på; polititjenestemennene som er involvert er involvert som PRIVATPERSONER fram til hunden er godkjent.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tuvane skrev:

Men hvis ingen kjøper seg hunder for å trene dem opp ville ikke Norge hatt en eneste godkjent tjenestehund. Personlig synes jeg det er riv ruskende galt at privatpersoner skal ta den risikoen det er å måtte kjøpe inn x-antall hunder, og i tillegg åpner det opp for nettopp for farlige situasjoner og uhell.

ORGANISERT trening av godkjente hunder er selvsagt betalt, men hvor mye av treningen er organisert? En hund trenger langt mer trening enn det den får på organisert trening for å bli en god politihund.

Du skrev tidligere: Den enkelte politimann kjøper hundene selv men politiet trener ikke hundene på fritiden. Politiet har lønnet trening som inngår i arbeidstiden. Det er et vesentlig poeng for da kan man stille krav iflg en som kjenner politiets hundetrening.

Fram til hunden er godkjent vil jo treningen skje på fritiden, og det vil si minst et år med ubetalt trening. Og hvis hunden ikke går gjennom mentaltesten har man jobbet et år gratis og forgjeves.

Personlig tviler jeg sterkt på at dette er den beste måten å organisere hundetjenesten på; polititjenestemennene som er involvert er involvert som PRIVATPERSONER fram til hunden er godkjent.

Du høres ut som om at det er jeg som har utformet politiets hundeinstruks, men det er det altså ikke :P.

Jeg er på mange måter enige med @Emilie og det som hun skriver. Kanskje vil politiet og samfunnet være best tjent med et statlig hundetjeneste på linje med Forsvarets hundetjeneste?

Jeg aner ikke hvor mye trening utenom den organiserte treningen politiets tjenestehunder får. Det er det vel få unntatt politiet selv som vet. Jeg tror ikke at @Krutsi sine opplysninger om privat trening er helt dekkende for dagens hundetrening - uten at jeg dermed skal si at Krutsi tar feil. Politiet har sin egen hundeskole og noen form for utdanning/trening må vel foregå der? Justis- og Beredskapsetaten har sitt eget kurs- og treningssenter hvor blant annet Norske Redningshunder trener og utdanner sitt personell. Uten at jeg vet noe om det vil jeg tro at dette også blir brukt av politiets hundetjeneste. Terje Østlie holder kurs for politiets hundeførere og ikke langt herfra leier politiet øvingslokaliteter ved et større inngjerdet sivilforsvarsanlegg. Anlegget er brukt av politiets utrykningspatruljer og jeg mener å ha lest at det også benyttes av hundetjenesten uten at jeg skal sementere det siste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Justisia skrev:

OT: Finnes det Laekenois i Norge pr i dag? Vet du noe om det?

Aner ikke . Det er ingen norske aktive i Laekenois -gruppa i hvertfall.    Tror det fortsatt finnes 1 Laekenois født i mallekull. Det var ei som importerte 2 etter jeg importerte Lyra, men jeg tror de forsvant ut av landet etter at vedkommende mistet alle hundene i en dyrevernssak.  Det er en stor kennel i Sverige da :) 

Oppdretteren til Lyra og de jeg sendte Lyra til jobber videre med å gjøre rasen mer sosial og tilgjengelig,  så du skal ikke se bort i fra at det etterhvert kommer flere hit :) Lyra var en fin jente henne , men for skarp for meg personlig.  Trygg og stødig i alle miljøer.   Hos andre hadde hun sikkert fungert fint :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, vivere skrev:

Du høres ut som om at det er jeg som har utformet politiets hundeinstruks, men det er det altså ikke :P.

Jeg er på mange måter enige med @Emilie og det som hun skriver. Kanskje vil politiet og samfunnet være best tjent med et statlig hundetjeneste på linje med Forsvarets hundetjeneste?

Jeg aner ikke hvor mye trening utenom den organiserte treningen politiets tjenestehunder får. Det er det vel få unntatt politiet selv som vet. Jeg tror ikke at @Krutsi sine opplysninger om privat trening er helt dekkende for dagens hundetrening - uten at jeg dermed skal si at Krutsi tar feil. Politiet har sin egen hundeskole og noen form for utdanning/trening må vel foregå der? Justis- og Beredskapsetaten har sitt eget kurs- og treningssenter hvor blant annet Norske Redningshunder trener og utdanner sitt personell. Uten at jeg vet noe om det vil jeg tro at dette også blir brukt av politiets hundetjeneste. Terje Østlie holder kurs for politiets hundeførere og ikke langt herfra leier politiet øvingslokaliteter ved et større inngjerdet sivilforsvarsanlegg. Anlegget er brukt av politiets utrykningspatruljer og jeg mener å ha lest at det også benyttes av hundetjenesten uten at jeg skal sementere det siste.

Det jeg har skrevet kommer direkte fra en som jobber i hundetjenesten. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Tuvane skrev:

Det jeg har skrevet kommer direkte fra en som jobber i hundetjenesten. :)

Da er vi vel enige om at organisert trening er betalt trening? Hvor mye trening utover den organiserte som den enkelte hundefører bedriver er vel uinteressant for politiet som etat?  Om en politimann har hunden ut i bakgården eller på et treningsfelt og trener lydig eller søk er det vel mer i egeninteresse for å få en bedre hund? Ikke nødvendigvis for at det er et politikrav?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, vivere skrev:

Da er vi vel enige om at organisert trening er betalt trening? Hvor mye trening utover den organiserte som den enkelte hundefører bedriver er vel uinteressant for politiet som etat?  Om en politimann har hunden ut i bakgården eller på et treningsfelt og trener lydig eller søk er det vel mer i egeninteresse for å få en bedre hund? Ikke nødvendigvis for at det er et politikrav?

Ja, organisert trening etter at hunden har godkjent mentaltest er lønnet. Men man får ikke noen godkjente politihunder uten veldig mye egentrening. Fra hunden blir kjøpt til den mentaltestes foregår all trening på fritiden.

Også etter godkjenning må man trene mye på fritiden for å opprettholde nivået på hunden, og dette er igjen ubetalt.

Cluet her er jo at den organiserte, betalte treninga er alt for lite trening til at man får en god politihund. Ergo krever det ganske myebruk av fritid. Så det er jo flott at vi har politifolk som bruker av fritiden sin på å trene politihunder. Problemet kommer jo når vi har førere som nødvendigvis ikke har et høyt nok kunnskapsnivå til å trene den hunden de har skaffet seg.

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Tuvane skrev:

Cluet her er jo at den organiserte, betalte treninga er alt for lite trening til at man får en god politihund. Ergo krever det ganske myebruk av fritid. Så det er jo flott at vi har politifolk som bruker av fritiden sin på å trene politihunder. Problemet kommer jo når vi har førere som nødvendigvis ikke har et høyt nok kunnskapsnivå til å trene den hunden de har skaffet seg.

Det siste er jeg på ingen måte uenig i, så kanskje er POD/PHS sitt inntaksstopp ikke basert på "farlige hunder" (alene) men at de vil se på helheten av hvilke faktorer som er årsaken til disse "uheldige hendelsene"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Det er vel svært få belgere i det store og det hele som har vært brukt som gjetethunder siden rasen ble klassifisert.  At belgere skal gjete nå for tiden er mer en dille man har dratt over fra USA det alt slippes løs på sau. Belgeren er avlet for å være brukshund - mallene især.

Og over til temaet - om den figuren jeg har truffet. som uttalte seg om hva som var kult hos en hund, er representativ for hva som har politihund, så skjønner jeg at politiet ikke vil ha maller. Når kunnskapsnivået ligger på det hakket så blir det fort farlig med malle. Og da er det ikke rasen det er noe feil med. 

Feil fokus i treningen og lav kompetanse hos handler er en dårlig kombo med malle. Og når "kompetansepersonen" er av kaliberet som nevnt over , så er det ikke direkte overraskende at det går til h.......

Å gi en porche til en 18 åring å be han kjøre i fartsgrensa er å tro på julenissen. Sannsynligheten for at det går dritt og får kjipe konsekvenser er stor - bedre å gi han en volvo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
5 timer siden, Justisia skrev:

OT: Finnes det Laekenois i Norge pr i dag? Vet du noe om det?

Det er minst to. En godt voksen lakke født i mallekull og en unghund i Trondheim :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...