Gå til innhold
Hundesonen.no

Politihøgskolen stopper testing av Malinois


Justisia
 Share

Recommended Posts

  • Svar 148
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Det de burde begynne å teste er vel FØRERS egenskap til å ha en slik type hund Rasen i seg selv er jo knallfin i de rette hender. Det burde kanskje vært ett helt anderledes program hvor fører blir be

Blir helt målløs. Man bør vell kanskje heller se på hva som går gjennom test (med den strykprosenten som er nå så burde det forøvrig ihvertfall være gode hunder som står) og evt se på hundeførere og i

jeg er egentlig ikke overrasket jeg, må jeg innrømme.. Jeg har blant annet hørt veldig mange historier, men da fra Forsvaret, internt, at jeg skjønner godt at maller er en skummel rase for mange å ha.

12 minutter siden, Carpediem skrev:

Ser at danskene har flere maller enn noen gang, som aksjonshunder. I Sverige har jeg også forstått at de har maller. 

Har du noen referanser? Jeg har fått vite at Danmark sluttet å ta inn maller i tjeneste for 2 - 3 år siden og nå bruker schäfer som tjenestehund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, vivere skrev:

Har du noen referanser? Jeg har fått vite at Danmark sluttet å ta inn maller i tjeneste for 2 - 3 år siden og nå bruker schäfer som tjenestehund.

Det er det jeg leser på div diskusjoner rundt om. Og jeg vil si at kilden er pålitelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Carpediem skrev:

Det er det jeg leser på div diskusjoner rundt om. Og jeg vil si at kilden er pålitelig. 

OK. I oversikten fra dansk politihundeforening om kåringer 2015 framgår det at 5 maller ble kåret og ca 60 - 65 schäferhunder pluss noen rottweilere og en hvit gjeterhund :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
1 time siden, vivere skrev:

Er det av betydning for norsk politi hvilket valg politiet i Sverige og Danmark gjør m h t tjenestehunder?

Det er vel naturlig å dele erfaringer og kompetanse som i de fleste andre bransjer. Hvorfor det er sånn at Ola Dunk her på berget støtt og stadig skal legge seg bak og kaste bort mengder med ressurser på å finne opp kruttet på nytt har jeg aldri skjønt. Om det er av betydning kommer vel helt an på hva som er bakgrunnen for at de har tatt de valgene de har gjort, derfor spurte jeg.

Ett tidlig argument for overgang til malle var mangel på egna schäfere. Dette har jo blitt annerledes, Tar jeg ikke helt feil har vel W. Haugli også sin del av historien, apropo Danmark og aksjonshunder. :)

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, vivere skrev:

Er det av betydning for norsk politi hvilket valg politiet i Sverige og Danmark gjør m h t tjenestehunder?

Det Joachim sier:

4 timer siden, Joachim skrev:

Det er vel naturlig å dele erfaringer og kompetanse som i de fleste andre bransjer. Hvorfor det er sånn at Ola Dunk her på berget støtt og stadig skal legge seg bak og kaste bort mengder med ressurser på å finne opp kruttet på nytt har jeg aldri skjønt. Om det er av betydning kommer vel helt an på hva som er bakgrunnen for at de har tatt de valgene de har gjort, derfor spurte jeg.

Ett tidlig argument for overgang til malle var mangel på egna schäfere. Dette har jo blitt annerledes, Tar jeg ikke helt feil har vel W. Haugli også sin del av historien, apropo Danmark og aksjonshunder. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Margrete skrev:

Det Joachim sier:

 

Poenget mitt er og har vært at dersom det har skjedd "uheldige episoder" med en bestemt rase i den norske politihundetjenesten er det vel naturlig at vårt eget politi internt undersøker årsakene til hendelsene. Det behøver nødvendigvis ikke være rasen det er feil ved.

På den andre siden har en dansk bekjent på min forespørsel spurt blant annet noen som trener med Dansk Politihundeforening om hvorfor det er markert overvekt av schäfere og så få Malinoiser i dansk politi. Om Malinoisen siterer min danske bekjente en dansk tidligere verdensmester i K9 "De udfaser dem ikke men de har ikke nemt ved af finde maller med psyke til at klare jobbet... Så deres dumpe procent er alt for høj i forhold til schæfer"

Endret av vivere
Lagt til siste avsnitt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utdanningen til å bli hundefører kan dere lese om her: http://www.phs.no/studietilbud/etter--og-videreutdanning/utdanninger/politioperative-utdanninger/

Der står det om utdanningen for nye hundeførere med patruljehunder blant annet:

"Studiet er organisert som et deltidsstudium med flere samlinger og studiearbeid/trening utenom samlingene. Som hovedregel skal utdanningen gjennomføres i løpet av ett år.

Utdanningen er estimert til ca. 840 timer. Samlingstiden utgjør inntil 300 timer, og er organisert som 4 samlinger á to uker. Hver samling betegnes som et "trinn". Det er obligatorisk deltakelse på samlingene. Aktiviteter utover ordinær arbeidstid må påregnes.

Mellom samlingene må ekvipasjen også trene systematisk, minst 400 timer. Dette innebærer både en fast ukentlig treningsdag med veileder i distriktet og en betydelig mengde egentrening. Det vil være individuelle variasjoner både mellom hundeførere og hundene som skal trenes. Timetallet må derfor sees på som et minimumskrav."

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

aner egentlig ikke hvordan det er her i Norge men det er trolig likt som i Sverige. Og der har det i mange år blitt påstått at hverdagslydighet er ikke eksisterende.......? det hørte jeg første gang fra en svensk malle oppdretter som hadde forøvrig en hel del æresbevisninger for alle mallene hun hadde levert til politiet, og M.h.t lydighet så slo tanken  meg da jeg så den Norske serien om politihundene i Oslo) og når hundene ikke var i "snusemodus" så virket de ikke som hundeførerne hadde den helt store lydigheten.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Comit:
Her er det nok også person avhengig, altså hvor mye den enkelte legger ned av trening på sin hund. De jeg kjenner med rasen, har god lydighet på sine hunden. Til og med imponerende god, slik at en ønsker like bra kontroll på egen hund.
Vet ikke hva du legger i snusemodus. Men en hund operer ikke bare med nesen ned i bakken, men også på overvær, altså med nesa opp.
Har også sett hundepatruljen, men kjenner meg ikke igjen i det du beskriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke dette gjeldende for politiet, men jeg ser en del sivile som har ganske god lydighet på banen, men hverdagslydighet er så godt som ikke-eksisterende :P 

det funker jo selvfølgelig ikke i lengden, men jeg har sett en god del som må bruke "fot" for at bikkja ikke skal dra de over ende i båndet hvis de må ha bånd på de :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Å gå pent i bånd uten fot-kommando har fint lite med aggresjon å gjøre da :hmm: Og man kan fint ha kontroll på en hund som trekker i båndet. Det er ikke alle som bruker tid på å lære hunden å gå pent i bånd. Og det er også noe helt annet å trekke i båndet i iver over å snart skulle få arbeide og å trekke i båndet på tur. Terven min som går pent i bånd hjemme trekker som en idiot på vei til runderingstrening hvis han ikke får fot-kommando. Jeg sier ikke at alle politifolk har kontroll og lydighet på hundene sine, jeg sier bare at det er helt ubrukelig å vurdere det ut i fra at hunder er ivrige og trekker litt alle retninger når de kommer ut av bilen og er ivrige etter å få jobbe på en tv-serie...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Snusmumrikk skrev:

Å gå pent i bånd uten fot-kommando har fint lite med aggresjon å gjøre da :hmm: Og man kan fint ha kontroll på en hund som trekker i båndet. Det er ikke alle som bruker tid på å lære hunden å gå pent i bånd. Og det er også noe helt annet å trekke i båndet i iver over å snart skulle få arbeide og å trekke i båndet på tur. Terven min som går pent i bånd hjemme trekker som en idiot på vei til runderingstrening hvis han ikke får fot-kommando. Jeg sier ikke at alle politifolk har kontroll og lydighet på hundene sine, jeg sier bare at det er helt ubrukelig å vurdere det ut i fra at hunder er ivrige og trekker litt alle retninger når de kommer ut av bilen og er ivrige etter å få jobbe på en tv-serie...

Det er jeg helt enig i, og var ikke meningen med sammenheng i forhold til innlegget mitt.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Carpediem skrev:

Comit:
Her er det nok også person avhengig, altså hvor mye den enkelte legger ned av trening på sin hund. De jeg kjenner med rasen, har god lydighet på sine hunden. Til og med imponerende god, slik at en ønsker like bra kontroll på egen hund.
Vet ikke hva du legger i snusemodus. Men en hund operer ikke bare med nesen ned i bakken, men også på overvær, altså med nesa opp.
Har også sett hundepatruljen, men kjenner meg ikke igjen i det du beskriver.

snusemodus/jobbmodus/under kommando.........men her drar de kraftig på vei inn til bilen, på vei til Vetrinæren, på vei inn til kontoret- mulig jeg ikke har sett samme program som deg. Ofte måtte de bruke dobbel/trippel kommando på dekk bl.a men selvsagt er det forskjell fra hundefører til hundefører. Den jeg siktet til denne gangen var vel en med en Tysk gjeterhund :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett så må jeg bare si som Fjellanger Hundeskole sier. Her skyter de seg selv i leggen med å spre usikkerhet om Mallens kvaliteter og enestående konsentrasjon som ingen andre raser har i et så stort omfang. I søk går de jo de fleste raser en høy gang.

Mange redningshunder, og flere tusen minehunder fra Norsk Folkehjelp blir nå karaktisert som farlige hunder-hvilke signal sender de ut med dette.

Ønsker de at mallen skal bli den nye pitbullen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, comit skrev:

snusemodus/jobbmodus/under kommando.........men her drar de kraftig på vei inn til bilen, på vei til Vetrinæren, på vei inn til kontoret- mulig jeg ikke har sett samme program som deg. Ofte måtte de bruke dobbel/trippel kommando på dekk bl.a men selvsagt er det forskjell fra hundefører til hundefører. Den jeg siktet til denne gangen var vel en med en Tysk gjeterhund :-)

Ikke alle legger masse jobb i gå pent i bånd, dette gjelder også sivile. 

Dette sier ikke noe om hvor god lydighet de har ellers. Vet om flere i norgestoppen i bruks feks som har hunder som drar som tullinger i båndet, men har flott lydighet når de jobber. 

Det hender flere det at en må gjenta kommando ordet flere ganger, fordi hunden har fokus på noe annet feks

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, comit skrev:

Uansett så må jeg bare si som Fjellanger Hundeskole sier. Her skyter de seg selv i leggen med å spre usikkerhet om Mallens kvaliteter og enestående konsentrasjon som ingen andre raser har i et så stort omfang. I søk går de jo de fleste raser en høy gang.

Mange redningshunder, og flere tusen minehunder fra Norsk Folkehjelp blir nå karaktisert som farlige hunder-hvilke signal sender de ut med dette.

Ønsker de at mallen skal bli den nye pitbullen?

Jeg forstår ikke konklusjonen som Peder Zeiner Gundersen, Rune Fjellanger og andre trekker. Politidirektoratet  (POD) og Politihøgskolen (PHS) skriver ikke noe om det. De skriver at med bakgrunn i uheldige hendelser hvor malinois er involvert har de bestemt å midlertidig stoppe inntak av rasen. De allerede godkjente hundene fortsetter i tjeneste som før. At det ikke vil komme en ny uheldig hendelse tror jeg er en illusjon. Jeg vil tro at om POD/PHS ikke hadde reagert ville reaksjonen fra "det offentlige" blitt massiv.  "De visste men gjorde ingen ting".  At POD/PHS evaluerer hendelsene og evt alle sider ved inntak/opplæring og hundehold må vel være en fordel for alle?

Å trekke inn redningshunder og minesøkhunder mener jeg er et feilspor. Ingen av dem er trent i "skarpt" bitearbeid,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Du kan prøve Kim Salomonsen på facebook. Det er den eneste oppdretteren av rasen i Norge. Det er en litt større rase i Sverige.
    • Hei og hopp, alle sammen! Nå trenger jeg hjelp av det såkalte "sonen-orakelet".  Noen som har erfaring med hund med artrose her? Hvordan utartet det seg hos din hund(er)? Hvilke tilskudd anbefales? Hva bør ett godt fortilskudd inneholde? Tenker da spesifikt tilskudd til ledd. Han får laksolje i maten hver dag, og får nå Fish4dogs laks  Jeg mistenker at Alvin har begynnende artrose i høyre framlabb. Mer spesifikt i de to mellomste tærne på høyre frambein. Jeg har sett at han har vært små-halt, av og på over en 7 - 10 dagers periode nå. Spesielt når vi går på vei med grus. Etter en helt ordinær, rolig morgentur i morges gikk han på tre bein, etter at han hadde slappet av på sofaen ett par timer. Jeg har klemt og strukket, massert og sjekka beinet/skuldra på nevnte bein, og det er først når jeg legger press på de midterste tærne, spesielt underfra og innimellom de to midterste tærne, han hyler i smerte..  Han fikk en tissetur i stad, og da gikk han så og si normalt. Når jeg prøvde å spre tærne på labben hylte han, og begynte med haltinga igjen.. Han brukte alle fire beina men halta tydelig.  For cirka tre uker siden begynte jeg å gå mye turer i skogen, noe som muligens ble en brå overgang fra årets vinter"dvale"? (han har vært i aktivitet gjennom hele vinteren, bare ikke turer i ulendt terreng). Kan disse turene utløst en eller annen infeksjon eller "starta" artrosen? Søndag for to uker sida gikk vi 15km tur i ganske heftig terreng og jeg så null tegn til at han hadde vondt.. På søndag gikk vi over 1km spor i ulendt terreng, merka ingenting. Han vil være med ut på tur. Spiser som normalt. Slikker seg ikke (annet enn rengjøring). Tygger ikke på beina. Roer seg fort på natta. Er ikke hoven i leddene.. Hva tenker dere dette kan være?  Alvin er en amerikansk bulldog, han blir ni år til høsten. Fri for AD/HD. Forholdsvis nylig operert i munn, trukket ut seks tenner. Sist operert 11.04.24. Ellers frisk og rask. Skal selvfølgelig kontakte dyrlege 
    • jeɡ tror beɡɡe deler kan bli et problem. Det er mye avel på nevnt rase, så kommer sikkert et alternativ, men tidsmessig hadde dette vært optimalt
    • Det er jo ikke en veldig vanlig rase, og meg bekjent ingen på forumet som har hatt det noen gang. Jeg møtte én i mitt gamle nabolag. Jeg ville prøvd raseklubb (enten om det finnes i Norge, eller fra hjemlandet) eller rasegrupper på facebook.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...