Gå til innhold
Hundesonen.no

Ny vs gammel Hurtta Y sele.

Recommended Posts

Noen som har prøvd den nye Y selen, eller som har begge? Skulle gjerne sett forskjellen på de to, på en hund. :) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har prøvd begge på samme hund, i samme størrelse. Jeg hadde en gammel i str 70 som passet perfekt i front men ble for kort bakover, så når de ble lengre bakover forsøkte jeg meg på en i samme størrelse. Den ble for stor, både i front og bakover. Mulig det hadde gått bedre med en størrelse mindre.
Jeg kan ikke ta bilder, for jeg har gitt vekk den gamle modellen til noen venner som fikk valp. Men hvis du vil kan du få prøve den nye min, for den har jeg...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den nye er litt større rundt halsen ihvertfall. Går også litt lenger vekk fra albuene. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har den nye, ikke den gamle, men jeg har også brystsele. De bruker 90 i brystselen og jeg bestilte 80 i den ny y-selen. Kunne ikke hatt noe mindre rundt brystkassen, men er selvfølgelig stor i halsen. Men det er bare til turer hvor de skal gå noenlunde pent og ikke trekke, så da er det greit :)

20012158909_b5443a10d3_z.jpg

20204467051_4f85cffee9_z.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen

Kan en slik sele med ring i fronten fungere som en antitrekksele hvis man fester kobbelet der? Jeg skulle gjerne hatt litt antitrekk på Maja i de tilfellene hun ser en katt før meg ute på glattisen, men jeg synes de antitrekk-selene fra Halti ser så tynne og ekle ut. De ser ut som de kan gnage, og ser ikke ut som de er behagelige å ha på.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kan en slik sele med ring i fronten fungere som en antitrekksele hvis man fester kobbelet der? Jeg skulle gjerne hatt litt antitrekk på Maja i de tilfellene hun ser en katt før meg ute på glattisen, men jeg synes de antitrekk-selene fra Halti ser så tynne og ekle ut. De ser ut som de kan gnage, og ser ikke ut som de er behagelige å ha på.

Det går nok fint, men jeg ser for meg at den fort kan skli. Men det syntes jeg egentlig slike antitrekkseler gjør også.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flere som har info ang størrelsesforskjell? Vurderer å bestille en, men er så usikker på størrelse. Vet ikke om noen rundt her som selger dem heller. Hafrsfjord blir i lengste laget å reise for å prøve, men tusen takk for tilbudet minstemann! 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du bestilt enda? Som regel må man ha en str mindre på den nye varianten enn den gamle. Hvilken som ligger best kommer litt ann på kroppen til hunden, men den gamle havner fort for nære armhulene. Min, som er så steil i fronten at man knapt kan kalle det en front, har en gammel variant i en større str enn jeg vanligvis ville valgt - men den funker fordi den ikke gnager. Er ikke ideell ellers, litt stor i halsen, men det går fint på en som ikke trekker eller spreller. Prøvde den nye varianten, og den satt veldig mye bedre. Over hele. Kan ta bilde av begge om ønskelig :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, Grim skrev:

Har du bestilt enda? Som regel må man ha en str mindre på den nye varianten enn den gamle. Hvilken som ligger best kommer litt ann på kroppen til hunden, men den gamle havner fort for nære armhulene. Min, som er så steil i fronten at man knapt kan kalle det en front, har en gammel variant i en større str enn jeg vanligvis ville valgt - men den funker fordi den ikke gnager. Er ikke ideell ellers, litt stor i halsen, men det går fint på en som ikke trekker eller spreller. Prøvde den nye varianten, og den satt veldig mye bedre. Over hele. Kan ta bilde av begge om ønskelig :)

Nei har ikke kjøpt enda. Sto å så på noen forrige uke, men klarte ikke bestemme meg. 60 så liksom for lite ut i halsen synes jeg, men 70 ble jo gigantisk igjen. Så er himla usikker på hvilken jeg eventuelt skulle hatt.  
Handla heller en billig sele på høøks når jeg var der. :P Den var justerbar både i hals og rundt magen. Så får den funke til jeg klarer å bestemme meg eller får tatt med dyret og sjekka hva som passer, om jeg finner en butikk i nærheten som forhandler de nye da.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hööks har masse fint de :D

Det var det da. De passer ikke til alle. :P Kunne lett hvert et par str til. Hvor mye veier han, og hvor mange cm rundt halsen? 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Ja, nå har jeg søkt på det meste. Kom inn på skole også, men valgte å ikke starte da studiet ble feil for min del. God veileder er gull verdt  
    • Kjøretime, glattkjøring og trinnvurdering gjennomført og bestått! I morra skal jeg ha sikkerhetskurs på vei(teoretisk del), også skal jeg ha langkjøring om to uker!
    • Æsj, så kjedelig da! Søker du alt mulig rart? Husker jeg feil, eller hadde du egentlig kommet inn på skole også?  Haha, nei, det er ikke bare bare. Men litt spennende og. Det er deilig å jobbe med noe som for en gang skyld bare er mitt! Men det er ikke alltid like lett å motivere seg selv for å jobbe når ingen pusher deg. Jeg har heldigvis en veldig god veileder, så han pusher forsåvidt nok han! 
    • Den går trått du  Er visst ingen som har bruk for meg, i noen som helst bransje  Lykke til med prosjektoppgave! Akkurat det med oppgaveskriving er ikke noe jeg savner fra studietida altså 
    • Jeg er veldig glad i navn, og jeg har hatt mange navn gjennom årene da jeg tidligere var oppdretter av rasekatter, og nå har hatt 9 kull med siberian huskies (over straks 7 år).  Mine tidligere hunder har hett: Togo, Esky, Sarek og Bonfire (alle hanner) De hjemmeboende per i dag er: Freke og Orca (hanner). Gaia (ikke jeg som har bestemt), Såga, Denali, Fjellbris, Naisha (ikke jeg som har bestemt, men tidligere eier), Stjerne, Beringia, Huldra, Dalbris og Polaris (disse 10 er da tisper).

I tillegg har jeg to deleide hanner: Bolt (ikke selv bestemt navnet på ham) og Qannik (deleier sitt valg å kalle ham det) som på stamtavla heter Aldebaran.  Kullene mine har hatt navn etter tema, mens kattekullene mine hadde både alfabet og tema (startet på Z). 
      Hvis noen har lyst til å sjekke om alle disse navnene så er valpenavnene under hvert enkelt kull på hjemmesiden min: www.snofrost.net Katter har jeg ikke lenger oppdrett av, så den hjemmesiden eksisterer ikke lenger. 
  • Nylig opprettede emner