Gå til innhold
Hundesonen.no

Valp som klør og klør - splittet fra Valpetråden


Recommended Posts

Guest Snusmumrikk

Vetrinæren kikka i pelsen,på magen og i ørene.

Jeg fortalte, men tror de utelukka mye da vi har andre hunder som ikke klør.

Jeg syns vel egentlig at vetrinærene vi har tilgjengelig,gjør en ekstremt dårlig jobb, generelt.

Jeg har selv saumfart pelsen hennes når hun ligger på fanget,uten å finne noe.

Hun flasser litt, og klør.

Og det er ingen irritasjon,eller rødhet.

Kun kløe :/

Men du ser ikke nødvendigvis midd og skabb av å titte i pelsen. De andre hundene trenger ikke ha fått så mye enda at du merker noe på dem. Om valpen har smitta dem, så tar det litt tid før du ser noe på de andre. Be dem ta skrapeprøve. Veterinærene har sikkert rett, men jeg ville vært 100% sikker på at alt enkelt er utelukka før man begynner med heftige antibiotikakurer og gir fra seg valpen igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 98
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hun kunne ikke hatt det bedre Det tok 2min så var hun inn i gjengen med søsknene og moren igjen,og kløen ga seg Vet jeg gjorde det rette

Eh.. Dette høres IKKE normalt ut. Men det forundrer meg ikke at du har fått den beskjeden fra enkelte av veterinærene i distriktet ditt. Jeg hadde dratt litt og funnet andre veterinærer. Bra oppdret

Helt normalt at en valp klør på den måten? Neppe..

Men du ser ikke nødvendigvis midd og skabb av å titte i pelsen. De andre hundene trenger ikke ha fått så mye enda at du merker noe på dem. Om valpen har smitta dem, så tar det litt tid før du ser noe på de andre. Be dem ta skrapeprøve. Veterinærene har sikkert rett, men jeg ville vært 100% sikker på at alt enkelt er utelukka før man begynner med heftige antibiotikakurer og gir fra seg valpen igjen :)

Nå skulle hun ringe inn en resept på dråper man drypper i nakken, mot utøy.

Så fikk jeg heller ringe til uka,om det ikke var noe forskjell..

Jeg blir oppgitt av de vetrinærene i bygda her :( Virker som om de tror det er en lek å behandle..også SKAL de ha deg inn igjen 382718 ganger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående kløing, det hjelper kanskje ikke, men da jeg omplasserte min terrier begynte hun å klø intenst. Hun ble helsesjekket opp og ned, måtte bades med spesialshampo 2g om dagen og det var mistanke om alt fra pollenallergi til hjerne-greier. Et par uker senere roet det seg, og alt i alt viste det seg å mest sannsynlig være en psykisk stressreaksjon på å bytte familie. Det var ihvertfall det veterinæren konkluderte med til slutt, nå har hun bodd hos nye familien i 3 år og har ikke hatt en eneste klø-reaksjon siden.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan hun være allergisk mot noe inne? Husstøv e.l? Har ikke peiling på dette altså, men mennesker kan jo være det. Mtp at hun ble dårlig da hun flyttet innendørs, og de som bor utendørs hos oppdretter ikke er syke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vetrinæren kikka i pelsen,på magen og i ørene.

Jeg fortalte, men tror de utelukka mye da vi har andre hunder som ikke klør.

Jeg syns vel egentlig at vetrinærene vi har tilgjengelig,gjør en ekstremt dårlig jobb, generelt.

Jeg har selv saumfart pelsen hennes når hun ligger på fanget,uten å finne noe.

Hun flasser litt, og klør.

Og det er ingen irritasjon,eller rødhet.

Kun kløe :/

Jeg ser at du har fått sånne dråper til pelsen nå, men jeg tenkte jeg bare skulle nevne at jeg ikke så noe i pelsen, på huden eller i ørene på min heller. Så det er ikke sikkert at det synes! Det kan jo også hende at det er en stressreaksjon, som det nevnes over, det er vel ikke helt uvanlig at både folk og dyr får det ved store omveltninger i livet. Å flytte til nytt hjem er jo helt klart en stor omveltning.

Håper det ordner seg for lille valpis!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kjipt :(

Det er svært svært sjelden at så unge valper utvikler allergi. Det kommer som regel senere.
Det første som burde vært gjort var parasittbehandling for å evnt utelukke det.

Jeg limer inn noe som veterinæren og leder i avlsrådet i Boxerklubben har skrevet om hudproblemer:

Utelukke andre årsaker til kløe: Behandle mot parasitter (påvist eller mistenkt infeksjon), pelsmidd, skabb, lus!

Behandle bakterielle infeksjoner (bakteriologi med resistensbestemmelse)

Behandle soppinfeksjoner

Eliminasjonsdiett

Blodprøver brukes for å utelukke annen sykdom som kan gi kløe | Nyresykdom | Leversykdom | Infeksjoner

Hudbiopsier brukes ofte når pasienten ikke er typisk

Når andre årsaker til kløe er utelukket, står vi igjen med den sannsynlige diagnosen: Atopisk dermatitt

Jeg håper dere finner ut av det. Har veldig lyst å si at jeg tviler på at det er allergi og at jeg håper parasittbehandling vil ta knekken på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så kjip situasjon! Det første som slår meg er allergi, siden søsknene ikke klør og de bo ute mens hun bor inne. Kan hende hun er allergisk mot noe inne (støvmidd? annet).

Men greit å sjekke at det ikke er utøy av noe slag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke normalt at valper utvikler allergi mot husstøvmidd o.l i så ung alder. Slikt må man gjerne utsettes for i lenger tid før man ser allergien. Hunden kan være arvelig disponert for midd osv. men de trenger å utsettes for det de er allergisk mot i en periode før man merker tegn til allergi. Allergi i så ung alder skyldes i hovedsak fôrallergi, ut i fra det jeg har lest når jeg undersøkte selv for etpar år siden. Husstøvmiddallergi og lignende ser man ofte ikke før hunden blir 7-12 mnd.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke normalt at valper utvikler allergi mot husstøvmidd o.l i så ung alder. Slikt må man gjerne utsettes for i lenger tid før man ser allergien. Hunden kan være arvelig disponert for midd osv. men de trenger å utsettes for det de er allergisk mot i en periode før man merker tegn til allergi. Allergi i så ung alder skyldes i hovedsak fôrallergi, ut i fra det jeg har lest når jeg undersøkte selv for etpar år siden. Husstøvmiddallergi og lignende ser man ofte ikke før hunden blir 7-12 mnd.

Men det er mulig... Gira har hatt allergien siden vi fikk henne, litt under 3mnd gammel. Ble oppdaget under 12ukers-vaksinen, da hadde hun sin første ørebetennelse. Hun har allergi mot midd (både lager og husstøv) og pollen. Hun er, som vi vei, ikke allergisk mot noe i foret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er mulig... Gira har hatt allergien siden vi fikk henne, litt under 3mnd gammel. Ble oppdaget under 12ukers-vaksinen, da hadde hun sin første ørebetennelse. Hun har allergi mot midd (både lager og husstøv) og pollen. Hun er, som vi vei, ikke allergisk mot noe i foret.

Gira hadde vel bodd inne hele livet? I såfall hadde hun allerede vært utsatt for allergenet en god stund før leveringsalder. Valpen i tråden her har jo ikke bodd inne før hun ble hentet ved normal leveringsalder, altså er det ganske uvanlig å utvilke husstøvmiddalleri såpass raskt. Men uvanlig betyr jo ikke at det ikke skjer, men ville kanskje sett på andre muligheter først :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gira hadde vel bodd inne hele livet? I såfall hadde hun allerede vært utsatt for allergenet en god stund før leveringsalder. Valpen i tråden her har jo ikke bodd inne før hun ble hentet ved normal leveringsalder, altså er det ganske uvanlig å utvilke husstøvmiddalleri såpass raskt. Men uvanlig betyr jo ikke at det ikke skjer, men ville kanskje sett på andre muligheter først :)

Ja, stemmer det.

Nei, ville også sjekket andre muligheter først. Men om man etter hvert ikke finner ut av det, så ville jeg hatt allergi i bakhodet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er hun behandlet med antibiotika i 10dager, dusjet i spesialshampoo 3-4ganger, OG behandlet med StrongHold..

Jeg vet ikke om det er bedre,eller at jeg bare ønsker å se at det er bedre..

Hun skriker fortsatt ved kløe, og klør enda på samme plassene..

Kanskje bittelitt bedring,men jeg vet ikke..

Sliter med hva jeg skal gjøre :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er hun behandlet med antibiotika i 10dager, dusjet i spesialshampoo 3-4ganger, OG behandlet med StrongHold..

Jeg vet ikke om det er bedre,eller at jeg bare ønsker å se at det er bedre..

Hun skriker fortsatt ved kløe, og klør enda på samme plassene..

Kanskje bittelitt bedring,men jeg vet ikke..

Sliter med hva jeg skal gjøre :(

Nei, du gjør egentlig ikke det.. Du må levere tilbake hunden før du blir enda mer knyttet til den og betaler enda mer i dyrlegeregninger. Det er det eneste logiske å gjøre i denne situasjonen. Du kommer aldri til å angre, selv om du sikkert er trist noen dager.

Sent from my D5803 using Tapatalk

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Det er en ting jeg aldri noensinne kommer til å forstå. Hvordan er det mulig å gå rundt å se at en hund plages uten å gjøre noe med det fordi man ikke vil bruke den og den medisinen?

Skjønner det ikke. Ikke litt engang. Det må da for f... være den enkleste ting i verden. Burde være i alle fall.

Mitt tips - få en kortisonkur til valpen. Se om det hjelper. Eller sørg for at hun i det minste ikke plages mens man venter på at andre ting skal virke.

Er hunden f.eks hyperallergisk, eller syk på annen måte så blir den sannsynligvis ikke særlig gammel, hvorfor kan den ikke da i det minste slippe å plages?

Det er et sånn sonenfenomen. Man skal ikke bruke ditt og datt og dytter heller på med ting som ikke virker fordi man har fått det for seg at ting er farlig og har bivirkninger - man glemmer imidlertid at det er ved langtids bruk - de aller fleste hunder er døde av alderdom før de rekker å få bivirkninger. Det viktigste i settingen burde uansett være å hjeloe hunden å få det bedre. Ikke være politisk korrekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du gjør egentlig ikke det.. Du må levere tilbake hunden før du blir enda mer knyttet til den og betaler enda mer i dyrlegeregninger. Det er det eneste logiske å gjøre i denne situasjonen. Du kommer aldri til å angre, selv om du sikkert er trist noen dager.

Sent from my D5803 using Tapatalk

Æsj,jeg skjønner hva du skriver,og leser det korrekt..men aller helst vil jeg lukke øya,og ikke høre :(

Hun er 12uker stakkar ..

Jeg VIL gjerne beholde,men samtidig føler jeg ikke jeg har energi til å ha syk hund, ei heller energi til en million spm, utredning, vetrinærer osv..

Men HVA om det går helt over nå?

Hun klør ikke like mye,men piper fortsatt når hun klør, enkelte ganger :(

Hun våkner gjerne når hun sover, og klør..og da piper hun.

Men det er ikke like mye nå, iløpet av en dag.. eller ønsker jeg bare det?

Æsj,jeg hater å være hundeeier,nå :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en ting jeg aldri noensinne kommer til å forstå. Hvordan er det mulig å gå rundt å se at en hund plages uten å gjøre noe med det fordi man ikke vil bruke den og den medisinen?

Skjønner det ikke. Ikke litt engang. Det må da for f... være den enkleste ting i verden. Burde være i alle fall.

Mitt tips - få en kortisonkur til valpen. Se om det hjelper. Eller sørg for at hun i det minste ikke plages mens man venter på at andre ting skal virke.

Er hunden f.eks hyperallergisk, eller syk på annen måte så blir den sannsynligvis ikke særlig gammel, hvorfor kan den ikke da i det minste slippe å plages?

Det er et sånn sonenfenomen. Man skal ikke bruke ditt og datt og dytter heller på med ting som ikke virker fordi man har fått det for seg at ting er farlig og har bivirkninger - man glemmer imidlertid at det er ved langtids bruk - de aller fleste hunder er døde av alderdom før de rekker å få bivirkninger. Det viktigste i settingen burde uansett være å hjeloe hunden å få det bedre. Ikke være politisk korrekt.

Hvis dette er spesifikt ment til meg ang kortison,så er det et valg vetrinæren tok.

DE mente at en 10uker gammel valp IKKE skulle settes på kortison.

Det ble vurdert av vet,men de ville prøve andre ting først.

JEG står for at jeg hadde nekta å BEGYNNE med kortison,når hunden var så dårlig undersøkt,som den var!

Man setter ikke en 10uker gammel valp på kortison pga kløe,når man ikke engang har sett ordentlig på den?

Ikke min hund,iallefall+

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville levert tilbake. Jeg tror ikke oddsene for at hun blir frisk er veldig gode dessverre. Hun er ganske lik som min allergihund var som valp. Hun begynte på kortison tidlig. Har gått på det daglig siden hun var 6 mnd. Gikk på kurer med det før det. Kløen kom tilbake etter at vi hadde trappa ned en viss dose. Hun hylte aldri da, det gikk aldri så langt at hun klødde seg til blod og sånt fordi hun fikk kortison før det ble så ille. Hun mista ganske mye pels da. Skal du ha valpen på kortison så kan du forresten si bye bye til renslighetstrening, selv om det er en mild pris ;)

Jeg skjønner at man vil være forsiktig med kortison, men jeg ville heller gitt den det tidlig når den har blitt utredet og prøvd det "vanlige" som pleier å virke enn å høre på at valpen klør sånn at den må pipe. Det er utrolig frustrerende å klø. Tenk så fælt å våkne og måtte klø seg liksom.

Masse lykke til uansett. Man kommer jo igjennom det på et vis, og min hund klarer seg nå på lave doser kortison, men det har tatt etpar år å komme dit. Hun blir nok ikke eldgammel, men veterinæren mener hun har mange år igjen om vi greier å holde oss på en så lav dose. Klart, utbrudd kommer. Vi har ikke kontroll på hele verden og plutselig får hun spist noe, men hun er ganske fin i formen det meste av tiden heldigvis. Vi har godt innarbeida rutiner. Men...jeg ville ikke gjort det en gang til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde never ever klart å gi opp på en valp jeg ikke hadde hatt en måned en gang. Jeg ville sørget for å finne en meget dyktig veterinær slik at jeg kunne komme til bunns i hva dette var. Å levere tilbake eller avlive uten å ha funnet ut hva valpen led av, niks, det hadde jeg ikke gjort.

Selvsagt fins unntak mtp så ung allergi, men det er svært sjelden så unge valper utvikler allergi. Så sjelden at jeg ikke ville gitt opp å finne ut av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Nei, man setter ikke en valp på koertison fast, men man gir en lavdose kur for å lindre så valpen får slappe av. Det er liksom en human ting å gjøre.

Jeg hadde midd på mine to valper for 7 år siden. De fikk stronghold. Det tok halvannen uke før kløingen avtok. Etter to behandlinger med 14 dagers mellomrom ble det borte.

Så om hun klør mindre nå så kan det hende dere er på rett vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om valpen har gått ti dager uten spesielt mye bedring så hadde jeg ihvertfall mast om å få prøve kortison. Om ikke annet så som en siste utvei. Hunden kan jo ikke gå rundt å klø slik, så en evt avgjørelse burde jo komme ganske kjapt, spesielt siden det ikke er veldig tydelige tegn på bedring etter såpass lang tid. Evt høre med oppdretter om den kan komme dit å stå ute sammen med søskenene sine litt å se om det har noen effekt. Blir hunden bedre da så kan det jo isåfall hende at hunden kan få et godt liv hos noen som har flere hunder og har dem utendørs.

Evt så kan du jo forsøke å gå over på bare vom en periode, har hun fått tørrfor før så kan jo lagermidd være noe hun har vært utsatt for litt lengre enn husstøvmidd så kanskje det er det hun reagerer på?

Jeg skjønner godt at du vil se, selvsagt vil man forsøke litt. Det hadde nok jeg også gjort før jeg evt hadde avlivd/levert tilbake hunden. Det kan jo tross alt være noe som går over å aldri kommer tilbake også. Men jeg hadde nok satt en grense for hvor lenge man skal prøve. Og har man ikke hatt tydelig bedring til da så hadde jeg levert tilbake eller avlivd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Om valpen har gått ti dager uten spesielt mye bedring så hadde jeg ihvertfall mast om å få prøve kortison. Om ikke annet så som en siste utvei. Hunden kan jo ikke gå rundt å klø slik, så en evt avgjørelse burde jo komme ganske kjapt, spesielt siden det ikke er veldig tydelige tegn på bedring etter såpass lang tid. Evt høre med oppdretter om den kan komme dit å stå ute sammen med søskenene sine litt å se om det har noen effekt. Blir hunden bedre da så kan det jo isåfall hende at hunden kan få et godt liv hos noen som har flere hunder og har dem utendørs.

Evt så kan du jo forsøke å gå over på bare vom en periode, har hun fått tørrfor før så kan jo lagermidd være noe hun har vært utsatt for litt lengre enn husstøvmidd så kanskje det er det hun reagerer på?

Jeg skjønner godt at du vil se, selvsagt vil man forsøke litt. Det hadde nok jeg også gjort før jeg evt hadde avlivd/levert tilbake hunden. Det kan jo tross alt være noe som går over å aldri kommer tilbake også. Men jeg hadde nok satt en grense for hvor lenge man skal prøve. Og har man ikke hatt tydelig bedring til da så hadde jeg levert tilbake eller avlivd.

Husstøvmidd og lagermidd er i slekt med hverandre så de kan reagere på begge to, faktisk så er edderkopper og skaumann i slekta også. Så her er kjedenmed arter som hunden kan reagere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis valpen skulle ha skabb, er det ikke sikkert stronghold har god nok effekt. Jeg ville gitt ivomec, så har man i hvertfall utelukket den slags. Det kan uansett ta tid før den slutter å klø. Skabben graver jo ganger i huden, og det vil klø også etter at de er døde...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj,jeg skjønner hva du skriver,og leser det korrekt..men aller helst vil jeg lukke øya,og ikke høre :(

Hun er 12uker stakkar ..

Jeg VIL gjerne beholde,men samtidig føler jeg ikke jeg har energi til å ha syk hund, ei heller energi til en million spm, utredning, vetrinærer osv..

Men HVA om det går helt over nå?

Hun klør ikke like mye,men piper fortsatt når hun klør, enkelte ganger :(

Hun våkner gjerne når hun sover, og klør..og da piper hun.

Men det er ikke like mye nå, iløpet av en dag.. eller ønsker jeg bare det?

Æsj,jeg hater å være hundeeier,nå :(

Jeg har hatt perioder hvor jeg har klødd ille selv, og det er ikke noe jeg unner min verste fiende en gang, det er helt grusomt. Som menneske er dette noe vi kan forstå og ressonere rundt, som hund - valp! så er det det ikke det. Livet er bare fælt, og at hun hyler (!!) av det, det sier faktisk en god del. I mine øyne er det ikke snilt å la en valp ha det sånn. Jeg ville utelukket midd og utøy osv med noen skikkelige kurer, og dersom det ikke funket - oppdretter neste. (Dersom kortison må til, so be it.) Hva sier oppdretter til dette forresten? Er de ikke interessert i å dele regning med deg? Finne ut av dette? Vil de ikke se hunden igjen? Jeg ville vært noe skeptisk dersom oppdretter ikke bryr seg mye om dette, det lover ikke bra. Spesielt mtp at du kanskje har kjøpt en allergi-valp til full pris. Need I say more? :no:

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...