Gå til innhold
Hundesonen.no

Gjetefilmer - "uvanlige" raser


Tekopp
 Share

Recommended Posts

  • Svar 70
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Om det er slik man introduserer ferske hunder til sau, så skjønner jeg i grunnen godt at bordercollie-folket er skeptisk, for å si det sånn. Det var jo noen beherska hunder her, men steike altså... Da

Nei, hvis disse filmene viser gjeting, så gjeter alle hunder. Med mindre de er strømmet på sau, eller redd den i utganspunktet At denne kjeppjaginga brukes i noen form for annleggstest, er jo menin

Det der er kanskje grunnen til at det er teit å leke gjeting med alt som kan krype og gå Forresten; det ser omtrent sånn ut de gangene jeg har blitt så forbanna på lam på tur i hagen, at jeg har br

Det er fælt å se folk som ikke kan gjete bruke fullstendig ubrukelige bikkjer.. Den boxeren var helt ****** å se på, samme med den lapske som ble testa på rein.. Her fant jeg faktisk noen som har prøvd å få en malamute til å gjete.. At det går ann :(http://youtu.be/nVNDLlokNfI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er slik man introduserer ferske hunder til sau, så skjønner jeg i grunnen godt at bordercollie-folket er skeptisk, for å si det sånn. Det var jo noen beherska hunder her, men steike altså... Da jeg gikk anleggstest med guttungen, så var det jo ikke engang snakk om å klippe av båndet når vi var inne i innhegninga.

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg søkte opp gjeterhundprøven til den boxeren lengre oppe. Det så heldigvis myyye bedre ut enn den videoen ovenfor! men gjeter hunden?! neppe! Jeg ville sagt jaging under kontroll...

Det er jo egentlig jaktinstinkt som driver en BC under gjeting også.

Har noen en video av en utrent BC som bare slippes på sau i en innhegning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo egentlig jaktinstinkt som driver en BC under gjeting også.

Har noen en video av en utrent BC som bare slippes på sau i en innhegning?

Men man slipper ikke bare en utrent hund i en slik innhegning.. Man får jo ikke kontakt hvis det poppes popcorn..

Så ofte starter man i binge eller rundkve der sauen faktisk ikke får noe særlig fart..

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen en video av en utrent BC som bare slippes på sau i en innhegning?

På BC og aussie er det ikke uvanlig å slippe 7-8 uker gamle valper på veldig hundevante, trygge og rolige sauer for å se hva de gjør. Det blir som en pitteliten valpetest. Som regel ser man bare jaging, noen slår over i en slags driving, noen gjør mer, andre mindre.. Men det er jo morsomt at man kan se slike ting allerede så tidlig. Hadde man sluppet en gjeng husky-valper på ender eller sauer så hadde det nok ikke vært særlig gøy å se på, vil jeg tippe..

https://www.youtube.com/watch?v=89luGserh3o

9 uker gammel aussie valp.. Man ser tydelig at han har mye lurt i seg, han leser dyrene allerede, regulerer presset så godt det lar seg gjøre som 9 uker gammel aussievalp(!!) og jager ikke bare rundt, selv om han jo tydelig har det litt gøy med det og :P men man ser jo at han jobber mye også.

https://www.youtube.com/watch?v=OvUPjjKr9Qw

Tror ikke man ville sett det samme hos en rase som ikke er avlet for gjeting.. Det er jo naturlige innstinkter som bygges videre på, VELDIG lite ny-innlæring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner mest instinkttest-videoer med bernere, og for mitt utrente øye ser det likt ut som hvis jeg skulle sluppet min løs blant naboens sauer :icon_redface: Hva er grunnen til at mange slipper hundene sånn, og ikke en gang holder i lina?

Her er en berner under litt kontroll ihvertfall:

https://www.youtube.com/watch?v=tUiFw7YS52Y

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange av gjeterinstinktestene i Ungarn foregår mer eller mindre ved at hundene får jage sau. Ikke spør meg hvorfor, men sånn er det... Sauens velferd blir ikke satt så veldig høyt virker det som, ut i fra hva jeg har sett der nede. I skandinavia er det mye bedre, og man har på bånd, og er utenfor kveet osv.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange av gjeterinstinktestene i Ungarn foregår mer eller mindre ved at hundene får jage sau. Ikke spør meg hvorfor, men sånn er det... Sauens velferd blir ikke satt så veldig høyt virker det som, ut i fra hva jeg har sett der nede. I skandinavia er det mye bedre, og man har på bånd, og er utenfor kveet osv.

Ikke på instinktsprøver på rein. Alle som en foregår slik som på den første videoen av den lapske.

Ettersom alle hundene tenner, så skjønner jeg ikke egentlig hvorfor de arrangerer instinktsprøver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, hvis det ikke skal mer til for å kunne kalle det gjeting enn det vi ser i disse videoene her, så tror jeg til og med pudlene skulle klare å gjete. Gjeting, så enkelt at hvilken som helst hund kan klare det..

(Og sauer er tydeligvis ikke ålreite nok dyr, siden de behandles så respektløst)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, hvis det ikke skal mer til for å kunne kalle det gjeting enn det vi ser i disse videoene her, så tror jeg til og med pudlene skulle klare å gjete. Gjeting, så enkelt at hvilken som helst hund kan klare det..

(Og sauer er tydeligvis ikke ålreite nok dyr, siden de behandles så respektløst)

Nei, hvis disse filmene viser gjeting, så gjeter alle hunder. Med mindre de er strømmet på sau, eller redd den i utganspunktet :P

At denne kjeppjaginga brukes i noen form for annleggstest, er jo meningsløst. I så fall har jeg hatt innmari mange bikkjer med gode annlegg for gjeting av både sau og rein :D

Dette var egentlig en litt trist tråd. Jeg håpet å få se filmer av tidligere gjeterraser som har litt egenskaper i behold, så er det mest tull og saueplaging...

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var egentlig en litt trist tråd. Jeg håpet å få se filmer av tidligere gjeterraser som har litt egenskaper i behold, så er det mest tull og saueplaging...

Ja, det var liksom ikke helt det jeg hadde håpet på :no:

På en måte håper jeg at det kommer av overvekten av "gjetertester" som legges ut her, hvor hunden faktisk ikke er trent. Eksempelvis av boxeren var det flere filmer på youtube hvor det virket som h*n hadde fått trening, og faktisk gjetet, ikke bare jaget, den kan man se på uten å syns synd på sauene.

Kanskje etterlysninga egentlig skulle vært etter trente gjeterhunder som ikke er bc-er?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, hvis disse filmene viser gjeting, så gjeter alle hunder. Med mindre de er strømmet på sau, eller redd den i utganspunktet :P

At denne kjeppjaginga brukes i noen form for annleggstest, er jo meningsløst. I så fall har jeg hatt innmari mange bikkjer med gode annlegg for gjeting av både sau og rein :D

Dette var egentlig en litt trist tråd. Jeg håpet å få se filmer av tidligere gjeterraser som har litt egenskaper i behold, så er det mest tull og saueplaging...

Det er nesten som om jeg skulle sagt det sjøl!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...