Gå til innhold
Hundesonen.no

Røntge blandingshund hofter og albuer?


Aya
 Share

Recommended Posts

Jeg har fått kjøpt kløv til Pea, og skal begynne å trene henne opp til det utover vinteren nå. Hun er blanding, og har ikke blitt røntget - og det kjenner jeg jo på at jeg burde når hun skal kløves med. Men - blandingser får vel ikke avlest bildene hos NKK, så da må man finne en dyrlege som er god på å se på bildene selv? Jeg har faktisk ikke tenkt på dette i det hele tatt, hun er 3,5 år nå, og så frisk og fin og smidig som det går an å få de - men med økt belastning er det vel greit å være på den sikre siden ... ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått kjøpt kløv til Pea, og skal begynne å trene henne opp til det utover vinteren nå. Hun er blanding, og har ikke blitt røntget - og det kjenner jeg jo på at jeg burde når hun skal kløves med. Men - blandingser får vel ikke avlest bildene hos NKK, så da må man finne en dyrlege som er god på å se på bildene selv? Jeg har faktisk ikke tenkt på dette i det hele tatt, hun er 3,5 år nå, og så frisk og fin og smidig som det går an å få de - men med økt belastning er det vel greit å være på den sikre siden ... ?

Joda, de blir avlest og registrert som den rasen de ligner mest på. :gaah: I schäferens HD-statistikk er det masse uregistrerte hunder, og det kommer stadig nye. NKK gidder ikke en gang å svare på hvorfor systemet er sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått kjøpt kløv til Pea, og skal begynne å trene henne opp til det utover vinteren nå. Hun er blanding, og har ikke blitt røntget - og det kjenner jeg jo på at jeg burde når hun skal kløves med. Men - blandingser får vel ikke avlest bildene hos NKK, så da må man finne en dyrlege som er god på å se på bildene selv? Jeg har faktisk ikke tenkt på dette i det hele tatt, hun er 3,5 år nå, og så frisk og fin og smidig som det går an å få de - men med økt belastning er det vel greit å være på den sikre siden ... ?

Du kan vel registrere henne i NOX-registeret, og fått bildene avlest?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, de blir avlest og registrert som den rasen de ligner mest på. :gaah: I schäferens HD-statistikk er det masse uregistrerte hunder, og det kommer stadig nye. NKK gidder ikke en gang å svare på hvorfor systemet er sånn.

What?? Så rart!! Men så fint - da er det jo bare å bestille time :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg jobbet der, ble hunden avlest uansett om den var blanding eller renraset, og under rase kom da "Ukjent blanding" opp.

Det var derimot mange veterinærer som spesifiserte hva slags blanding det var, så det er mye mulig at det da ble registrert på den rasen for å få en utvidet rasestatistikk - men det var ikke prosedyrene jeg ble opplært til, da skulle kun hunder registrert i NKK føres opp i raseregisteret, resten var "Ukjent blanding" (med mindre det var renraset import, da skulle den selvfølgelig avvente omregistrering, og deretter avleses).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg jobbet der, ble hunden avlest uansett om den var blanding eller renraset, og under rase kom da "Ukjent blanding" opp.

Det var derimot mange veterinærer som spesifiserte hva slags blanding det var, så det er mye mulig at det da ble registrert på den rasen for å få en utvidet rasestatistikk - men det var ikke prosedyrene jeg ble opplært til, da skulle kun hunder registrert i NKK føres opp i raseregisteret, resten var "Ukjent blanding" (med mindre det var renraset import, da skulle den selvfølgelig avvente omregistrering, og deretter avleses).

Blandingshunder som ligner schafer kommer i rasestatistikken til schafer. Det er jo rett og slett latterlig, da man må vise originalt registreringsbevis osv ved røntging, og likevel kommer det resultater fra blandingshunder i rasestatistikken? Sist jeg sjekket så hadde disse hundene også så dårlige resultater at de trekker rasens HD-statistikk ned...

Jeg vet ikke om dette skjer også i andre raser, men hvis man sorterer HD-resultater på reg-nr så vil det i så fall komme opp hunder med reg-nr "UREG" nederst på lista.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blandingshunder som ligner schafer kommer i rasestatistikken til schafer. Det er jo rett og slett latterlig, da man må vise originalt registreringsbevis osv ved røntging, og likevel kommer det resultater fra blandingshunder i rasestatistikken? Sist jeg sjekket så hadde disse hundene også så dårlige resultater at de trekker rasens HD-statistikk ned...

Jeg vet ikke om dette skjer også i andre raser, men hvis man sorterer HD-resultater på reg-nr så vil det i så fall komme opp hunder med reg-nr "UREG" nederst på lista.

Nå sendes det bare inn røntgenbilder, og ikke portrettbilder, så det blir ikke registrert den rasen den ligner på av NKKs saksbehandler. Som sagt kan det være at det ble andre rutiner etter min tid, men enhver hund uten registreringsnummer ble ført opp som "Ukjent blandingshund" så lenge jeg var der. Selv om veterinær fylte ut "schäferblanding" eller "puddelblanding" i skjemaet.

Det er for øvrig ikke krav til å vise stamtavle ved røntgenfotografering lenger, og har ikke vært det på noen år.

Det er selvfølgelig til hjelp for å få korrekt informasjon dersom eier ikke vet dette og/eller hunden ikke ligger inne i veterinærens system lenger. Men det er ikke krav.

Hvorfor det blir gjort på schäfer (jeg kan for eksempel ikke huske å ha sett det på egen rase noen gang, og vi har maaaange hunder som røntges i løpet av et år), aner jeg ikke - men hvis de er halvt schäfer og får dårligere statistikk enn renrasede - betyr det at den andre rasen representert i blandingen har så mye dårligere statistikk? Eller hva mente du? Jeg skjønte ikke helt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå sendes det bare inn røntgenbilder, og ikke portrettbilder, så det blir ikke registrert den rasen den ligner på av NKKs saksbehandler. Som sagt kan det være at det ble andre rutiner etter min tid, men enhver hund uten registreringsnummer ble ført opp som "Ukjent blandingshund" så lenge jeg var der. Selv om veterinær fylte ut "schäferblanding" eller "puddelblanding" i skjemaet.

Det er for øvrig ikke krav til å vise stamtavle ved røntgenfotografering lenger, og har ikke vært det på noen år.

Det er selvfølgelig til hjelp for å få korrekt informasjon dersom eier ikke vet dette og/eller hunden ikke ligger inne i veterinærens system lenger. Men det er ikke krav.

Hvorfor det blir gjort på schäfer (jeg kan for eksempel ikke huske å ha sett det på egen rase noen gang, og vi har maaaange hunder som røntges i løpet av et år), aner jeg ikke - men hvis de er halvt schäfer og får dårligere statistikk enn renrasede - betyr det at den andre rasen representert i blandingen har så mye dårligere statistikk? Eller hva mente du? Jeg skjønte ikke helt.

Jeg måtte vise originalt registreringsbevis i fjor da jeg røntget i alle fall, og fikk ikke røntge uten det. De hadde glemt å si i fra om det da jeg ringte og bestilte time, så jeg måtte hjem og hente registreringsbeviset.

Problemet er jo at NKK registrerer blandingshunders resultater hos en RASE. Det må jo følge med nok info med røntgenbildene som gjør at NKK kan registrere hunden korrekt. Og det skjer ikke per dags dato, siden uregistrerte hunder får HD/AD-resultater som registreres hos schaferen. Om hunden er halvt schäfer eller trekvart schäfer aner ikke jeg, men schäferen dominerer ofte utseendemessig i blandinger. Problemet med dette er jo at folk avler på hunder urøngtede (blandings)hunder som kan ha HD, og så blir blandingshundavkommet røntget med HD, og dette blir registrert som schäfer i HD-statistikken. En blandingshund hører ikke hjemme i en statistikk over HD hos schäfer, det sier seg vel selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner heller ikke hva @Tuva mener. Min blandingshund fikk avlest HD status hos NKK uten å være registrert noe sted. Måtte ha offisiell status med tanke på NRH. Tror ikke jeg var medlem i NKK sjøl dengang heller.

At blandingshunder får avlest HD-resultater er helt supert. Det som IKKE er supert er at HD-resultatene til UREGISTRERTE BLANDINGSHUNDER ligger under schaferens HD-statistikk. Blandinghunders helsestatistikk har ingenting med renrasede hunders helsestatistikk å gjøre.

Men hvis dere synes at det er ok praksis av NKK, må dere gjerne synes det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At blandingshunder får avlest HD-resultater er helt supert. Det som IKKE er supert er at HD-resultatene til UREGISTRERTE BLANDINGSHUNDER ligger under schaferens HD-statistikk. Blandinghunders helsestatistikk har ingenting med renrasede hunders helsestatistikk å gjøre.

Men hvis dere synes at det er ok praksis av NKK, må dere gjerne synes det.

Jeg har litt vanskelig for å tro at det er slik det foregår hos nkk nå i disse dager??

har du snakket med nkk og fått det bekreftet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har litt vanskelig for å tro at det er slik det foregår hos nkk nå i disse dager??

har du snakket med nkk og fått det bekreftet?

NKK vil visst ikke si noe om det, det er flere som har tatt det opp med dem.

Disse hundene, som er registrert som "UREG" har også "schäferhund normalhår" som rase i dogweb.

Her fra oppdateringer i dogweb. Tre hunder med "UREG" som reg-nr...

2lw0saa.png

Og her står det rase: schäferhund normalhår...

23h926v.png

Det kan jo virkelig ikke være meningen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NKK vil visst ikke si noe om det, det er flere som har tatt det opp med dem.

Disse hundene, som er registrert som "UREG" har også "schäferhund normalhår" som rase i dogweb.

Her fra oppdateringer i dogweb. Tre hunder med "UREG" som reg-nr...

2lw0saa.png

Og her står det rase: schäferhund normalhår...

23h926v.png

Det kan jo virkelig ikke være meningen?

Det er jo uregistrerte såkaldt reinrasede også da, så dem har vel lagt dem inn der i statestikken, Får man da en helhetlig statestikk ut av det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ser jo at kriteriet for lista er på rase. Det burde være mulig å velge rase + reg eller ureg. Hvilken rase hunden blir listet som bestemmes av den som fyller ut AD/HD skjema. NKK burde endre utvalgkriteriene. Nå er jeg usikker på om de blir brukt i statistikk da...

Men en uregistrert hund er i praksis en blandingshund, uansett hvordan den ser ut eller hvem foreldrene er. Ergo skal det ikke være noen hunder uten godkjent reg-nr under rasen "schaferhund normalhår".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor røntge før kløving.

Hvorfor lete etter bruksbegrensninger i det hele tatt? Du ser jo om det er noe hunden ikke tåler å gjøre. Er hva hunden forteller som er fasit, tenker nå jeg :)

Pga de fleste hunder med litt arbeidsmoral og lyster går til de får ordenlig vondt.

Om den da har feks AD så kan de forkorte levetiden til hunden med å kaste på en kløv som kanskje tilsvarer 1/3 av kroppsvekten til hunden.

Syns fokusen er feil når det blir å lete feil og ikke forebygge.

Msn gjør det samme med idrettsutøvere og dyr som er i jobb: man sjekker for å forebygge før belastning utover normalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

At blandingshunder får avlest HD-resultater er helt supert. Det som IKKE er supert er at HD-resultatene til UREGISTRERTE BLANDINGSHUNDER ligger under schaferens HD-statistikk. Blandinghunders helsestatistikk har ingenting med renrasede hunders helsestatistikk å gjøre.

Men hvis dere synes at det er ok praksis av NKK, må dere gjerne synes det.

Det finnes RENRASEDE hunder som IKKE registreres i NKK. Det er det samme med malinois - men de jeg har sett der har tilhørt forsvaret, og de er renrasede maller selv om de ikke er registrert i NKK. Det er nok ikke sånn at veterinærene gjetter på hva det er for noe.

Det kan også være hunder som ikke er omregistrert til Norge osv.

Jeg tror ikke det er noen umiddelbar fare for at de ter de få som det står UREG på som ødelegger statistikken til f.eks. schæfer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pga de fleste hunder med mitt arbeidsmoral og lyster går til de får ordbelig vondt.

Om den da har feks AD så kan de forkorte levetiden til hunden med å kaste på en kløv som kanskje tilsvarer 1/3 av kroppsvekten til hunden.

Syns fokusen er feil når det blir å lete feil og ikke forebygge.

Msn gjør det samme med idrettsutøvere og dyr som er i jobb: man sjekker for å forebygge før belastning utover normalt.

Dette er grunnen for meg også ja. Jeg tenker at dersom man skal bruke hunden til noe "utenom" vanlig belastning, dvs. med ekstra vekt (kløv), trekk, lange sykkelturer osv, så må man også sjekke om hunden er disponert for AD/HD. Særlig når det ligger på rasene, og det gjør det jo i mitt tilfelle.

Takk for svar alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes RENRASEDE hunder som IKKE registreres i NKK. Det er det samme med malinois - men de jeg har sett der har tilhørt forsvaret, og de er renrasede maller selv om de ikke er registrert i NKK. Det er nok ikke sånn at veterinærene gjetter på hva det er for noe.

Det kan også være hunder som ikke er omregistrert til Norge osv.

Jeg tror ikke det er noen umiddelbar fare for at de ter de få som det står UREG på som ødelegger statistikken til f.eks. schæfer.

Men så lenge de ikke har stamtavle er de i praksis blandingshunder, og ergo har de lite med den registrerte delen av rasen å gjøre. Forsvarsmakten i sverige nekter å ta MH på sine hunder (avlskrav i Sverige), og dermed nekter SKK å registrere dem, og man vil da sitte igjen med et hav av uregistrerte bruksschäfere som ikke kan avles videre på av andre oppdrettere, eller konkurrere i annet enn lydighet, agility mm (ikke bruks, iPO, svenskskydd, mondio). Bruksschäferpopulasjonen mister dermed mange gode hunder for godt.

Utenlandskregistrerte hunder som bor i Norge må omregistreres til NKK før bildene kan leses av, ergo så er det ikke hunder som ikke er omregistrert. Man må betale for omregistrering før bildene avleses, og jeg tviler sterkt på at NKK gidder å lese av bilder der ikke alt er i orden. Forøvrig har 99% av alle schäfere kennelnavn, noe ingen av disse "UREG"-hundene har, så det er lite tvilsom at dette er hunder som ikke er omregistrert korrekt.

Man må forøvrig ved HD/AD-røntging skrive reg-nr, fødselsdato, ID-nr, krysse av for visning av registreringsbevis, krysse av for at hunden er registrert osv, og da bør det ikke være så himla vanskelig å registrere hunden korrekt i dogweb?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...