Gå til innhold
Hundesonen.no

Fôr - valgets kval


Mackenzie
 Share

Recommended Posts

Har selv nettopp gått tilbake til å kun bruke tørrfor fordi jeg ikke lenger har fryseplass til vom og hundemat. Bruker Pro Plan og er fornøyd med det, selv om jeg aller helst skulle ønske jeg kunne fortsette å bruke V&H. Skal se på alternativene for tørrfor uten korn når denne sekken er tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Interessant å lese erfaringene deres :) Jeg tror jeg kommer til å kjøpe en sekk med Orijen til å starte med og se om hun liker det og hvordan hun fungerer på det. Jeg har ikke mulighet til å fôre på V&H/Mush fra begynnelsen siden vi ikke har fryserplass i huset vi leier. Forhåpentligvis kan jeg gå over til det etterhvert - om jeg får tak i det her... Ellers får jeg vente til jeg flytter for meg selv, rett og slett.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Har meget god erfaring med Acana. Acana og Orijen er omtrent tilsvarende. Jenta mi elsker det fôret. Det er det nærmeste man kommer råfôr som tørrfôr, hvis du skjønner hva jeg mener. 60% kjøtt - 40% grønnsaker, (og 70% kjøtt og 30% grønnsaker) uten noe som helst av tilsetninger, hverken av korn eller annet spann. :-)

Tannhelse, ånde, pels og ALT er helt perfekt. Sannsynligvis det beste for hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har landet på Orijen, i tillegg ett rått egg i uken og råe kyllinglår og toåringen får Satisfaction High Energy i tillegg. Småspist og høyenergisk. De bæsjer lite, fordøyer Orijen godt, ikke lukter det ille heller. Jeg fikk hjelp av trener med lang erfaring på ulike type mentalitet for å finne rett fôr til begge. Valpen, eller unghunden, kan ha tendens til litt løs mage av Orijen og da får han litt kokt ris i tillegg. Men det blir sjeldnere og sjeldnere nå. Jeg syns Orijen er enklere å regulere vekt på hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter gradvis tilvenning og øking av mengde på Orijen har ene hunden min fått en allergisk reaksjon etter fòrbytte til Orijen. Den andre hunden fungerer utmerket på det, så litt delte erfaringer her :P

Issi ble syk på orijen, mens Amiga fungerte. Frister ikke å prøve det igjen etter det :no:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte dr Clauder på BSBK utstillingen og jeg dom før har trodd at lady likte maten sin men bare fordelte den utover dagen har fått en annen oppfatning. Dette foret elsker hun og kan til og med spise når hun er alene. Og vil stort sett ha mer, for hun vasker skålen når den er tom og det er ikke noe hun har gjort før. Så langt ser det ut til at hun fungerer greit på foret også.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Issi ble syk på orijen, mens Amiga fungerte. Frister ikke å prøve det igjen etter det :no:

Kan kanskje virke som Harly er litt sensitiv på fór, han fungerer jo heller ikke på RC, Hills eller Dr Clauders.

Nå holdes han på v&h og pro plan m laks en god stund, det vet vi at fungerer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde Orijen også... men de klødde og flasset begge 2 og bæsjet avsindige mengder.. Så byttet til Proplan, forrige helg var vi snart tomme for for og var jo hos dyrlegen og kjøpte skjerm til Shy - da tok jeg med en sekk Scientific specific eller hva det heter. Har aldri prøvd det foret noen gang - og for noe elendighet det er da.. nå klør de begge som noen gærne igjen. Så imorgen er det ned å kjøpe noe annet for igjen ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde Orijen også... men de klødde og flasset begge 2 og bæsjet avsindige mengder.. Så byttet til Proplan, forrige helg var vi snart tomme for for og var jo hos dyrlegen og kjøpte skjerm til Shy - da tok jeg med en sekk Scientific specific eller hva det heter. Har aldri prøvd det foret noen gang - og for noe elendighet det er da.. nå klør de begge som noen gærne igjen. Så imorgen er det ned å kjøpe noe annet for igjen ..

Du burde jo ta en runde på D4A. ;)

Ett helt nytt fôrmerke jeg ikke hadde sett før (de hadde ikke forhandlere i Norge enda, men det endrer seg forhåpentligvis snart, sa han), og et par av produsentene hadde helt nye typer. Jeg fikk med en 3-kg med no-grain (potet i stedet for korn) fra Apetitt som jeg tenker å prøve på Odin, bare fordi han ikke fungerer på det vi har akkurat nå.

RC har kommet med et "urban"-fôr for hunder som bor i by og er mye utsatt for eksos, bråk og stress...?

Jeg skjønner det er penger i hundefôr. :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner det er penger i hundefôr. :P
Det skal jeg love deg! Blir helt matt på jobb noen ganger. "Vi er desverre tomme for akkurat den til chihuahua, men du kan bruke foret for ekstra små hunder istedet?" "Njaa, jeg vet ikke, det er bilde av en annen hund på så jeg vet ikke om det går an å gi til chihuahua?" Neida, jeg skal mener ikke være stygg altså, alle vil jo bare det beste for hundene sine, men det er kanskje enkelte som tar det LITT for bokstavelig det som står på pakkene.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ga Khal Orijen, siden det var det han fikk hos oppdretter, og det var det som var det reneste vi fant av tørrfór. Han spiste det, men måtte ha nesten 700gr til dagen for å ikke bli for tynn, og brukte kjempe lang tid på å spise opp og virket ikke helt fornøyd. Byttet til dr.clauders, og merket STOR endring! Bæsjer mye mindre, han elsker maten, spiser alt opp med en gang, og gir gjerne beskjed om det har gått for lang tid mellom måltidene, og han trenger mye mindre av dr.clauders i forhold til orijen. Så ble plutselig MYE billigere for oss, da en 20kg sekk med dr.clauders koster mindre enn 13kg sekk med orijen. Så vi er veldig fornøyd så langt hvertfall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestilte dog nettopp idag Acana Sport and Agility for å prøve om det er bedre enn Orijen mtp røytinga. 13kg Acana var 50kr billigere enn RC.

Vi kan oppdatere at Keo fungerer utmerket på Acana etter en måneds prøving!

Han må ikke ha hinsides med mat ifht kroppsmasse slik som ved feks V&H. Smakligheten er god, pelsen har faktisk aldri vært bedre, avføring er lite og fin, poter er fine, humør og energi er topp. Han har en tendens til å fise mye av enkelte fôrtyper, men har enda ikke vært bekymra for å bli flau på bussen, toget eller i klasserommet. Tommel opp fra oss! :ahappy:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Egentlig har jeg vel mest lyst til å råfôre, og tenkte opprinnelig V&H. Men så ser jeg for meg mye styr med deling av blokker (for å bare ha pølser blir vel dyrt? og var det ikke snakk om at de dropper dette?). For ikke å snakke om kliss, og all fryserplassen det vil ta. Og hva med når vi reiser bort? Dessuten har jeg jo hørt mye klager i det siste om dårligere kvalitet på fôret osv.

Du kjøper jo ikke blokker om du bare har en sheltie eller to.

5kg's pølser er god økonomi og praktisk. Det blir ikke mer kliss en du gjør det til selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...