Gå til innhold
Hundesonen.no

Kostholdsplan


SoppenCamilla
 Share

Recommended Posts

Heiiiiiiiiiii

Jeg har lyst til å endre kosthold, og trene.

Problem: Jeg er lat.

Sånn lat at det siste jeg har tenkt til i dette liv er å telle kalorier.

Sånn lat at jeg må ha en nøyaktig plan for hva jeg kan og skal spise, hvis ikke klarer jeg ikke.

Sånn lat at jeg ikke gidder å tilberede eller bruke lang tid på HVERT eneste måltid. Jeg kan godt bruke lang tid innimellom, gjerne på ting som jeg kan lage masse av og porsjonere.

Løsning: Hundesonen! :D Riiight?!

Trenger noen som kan hjelpe meg å sette opp en plan. Frokost, lunsj, middag, kvelds og mellommåltider.

Enda bedre: med tidspunkter for når.

Utfordring: Jeg vil gjerne starte dagen (ihvertfall mange av dagene, må ikke nødvendigvis være hver dag, for det betyr at jeg må tilberede (vel, putte alt oppi smoothiegreia og starte den) det hver dag, og det er kjedelig) med en smoothie som er laget av: bananer, naturell joghurt, proteinpulver (vanilje, hvis det spiller noen rolle), en ss peanøttsmør, litt mørk sjokolade og det viktigste: instant espressopulver. Får så sykt digg energi hele dagen av det der.

Målet: Å gå ned i vekt, og å føle meg fantastisk!

Noen som tar utfordringen? VIL DU BLI MIN COACH OG HELT I LIVET? :D

P.S. Liker stort sett alt. Vil gjerne ha (feks gram)mål på ting.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er litt på kanten av hva du kanskje ønsker deg, men jeg har vært i samme situasjon som deg - og har kommet ut på den andre siden. Dvs, jeg har endret kosthold, men jeg har også hele tiden vært altfor lat til å være veldig flisespikkete og nøye. Derfor er mitt kosthold basert på retningslinjer ift. hva som er bra for meg og hva jeg vil at kostholdet mitt skal bestå av, og så holder jeg meg som regel innenfor de retningslinjene. Jeg setter opp en typisk ukesmeny for min del, så kan du i alle fall bli inspirert. P.S. Jeg trener mye, så dersom du ikke gjør det, men likevel ønsker å gå ned i vekt bør kanskje noen porsjoner reduseres. Uansett kan jeg stå inne for at dette er et grunnleggende sunt kostholdsregime :)

Mandag

Frokost: 40 g. havregryn og melk kokes til grøt (kan bruke mikro). Hiv i en neve frosne blåbær på slutten, og ha i f.eks. kanel, hakkede mandler (OBS. energitett, ikke overdriv hvis vektreduksjon er ønsket), banan i skiver, rosiner.

Lunsj: En porsjon kyllingsalat med masse forskjellige grønnsaker, stekt kyllingfilet i biter+fullkornspasta. Mengden skal tilsvare 2/4 grønt, 1/4 kjøtt og 1/4 pasta.

Middag: To porsjoner kyllingsalat. Pesto eller dressing laget av kesam.

Kvelds: To rugsprø med skinke og paprika

Tirsdag

Frokost: Smoothie

Lunsj: To skiver grovbrød med kjøttpålegg og paprika

Middag: Laks og grønnsaker i form i ovnen, en porsjon.

Kvelds: Grønnsaker og kesamdipp

Onsdag

Frokost: Havregrøt

Lunsj: Tre knekkebrød med kjøttpålegg

Middag: Rester fra tirsdag

Kvelds: En skive grovbrød med banan i skiver

Torsdag

Frokost: Smoothie

Lunsj: Cottage cheese og lettyoghurt blandet med blåbær (hiv de i boksen frosne når du drar hjemmefra, tinte til lunsj)

Middag: Stekt kyllingfilet med lettkokt asparges og søtpotetmos (en porsjon)

Kvelds: En skive grovbrød

Fredag

Frokost: Cottage cheese, lettyoghurt, bær

Lunsj: To skiver grovbrød med sunt pålegg

Middag: Sunn taco - fullkornslefser, kesam og kyllingkjøttdeig + masse grønnsaker

Kvelds: Oppskåret frukt med vaniljekesam

- Porsjoner hos meg tilsvarer en "normal tallerken", dvs. ingen telling eller veiing (bortsett fra havregryn).

- Jeg spiser ubegrenset med grønnsaker, og en frukt eller to hver dag - men hvis du skal ned i vekt bør man være litt nøye på mengden frukt og hva slags frukt

- Jeg drikker ikke juice av noe slag, heller ikke sukkerholdig saft eller brus

- Jeg er nøye med å få i meg nok proteiner (bl.a. kjøtt) og langsomme karbohydrater (grovt brød, fullkornspasta), det er sånn jeg holder meg mett lengst, noe som igjen fører til mindre småspising. Dessuten hater jeg å være sulten.

Så. Dette er ingen nøye utarbeidet kostholdsplan, så det var jo ikke helt det du spurte etter. Men, kanskje noe kan være til inspirasjon?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mandag: 2 brødskiver til frokost, 1 eple til lunsj, en neve peanøtter til før middag og pizza, cola og oreokake :aww:

Tirsdag: nei fillarn, vi starter neste uke ned å spise sunt ;)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Pizza, cola og oreokake til middag skulle det stå..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva putter dere i smoothien for at det skal være mettende frokost? Noe pulver av noe slag? Smaker det sånn som "shakes" gjerne ofte gjør? Hilsen kresen, og lat på¨samme nivå som Soppen!

@Aya @SoppenCamilla

og Aya- hvordan frukt er ok å spise som mellommåltid?

I min smoothie har jeg som regel: Blåbærbiola, frosne blåbær og evt. andre bær (bringebær, bjørnebær, solbær, rips), en banan, havretekli og litt vann for at den skal bli tynnere. Da holder jeg meg mett veldig lenge (det er nok havreklien som gjør det), og til og med min håndverkerkjæreste syntes at han holdt langt utover dagen med en sånn smoothie. Hakkede nøtter er også veldig bra for metthetsfølelse, men vil igjen gi endel kalorier, så det kommer litt an på hva målet for kostholdet er.

Når det gjelder frukt har jeg egentlig en regel om at alt som kommer rett fra naturen i ubehandlet form er greit å spise mye av, men det ER en forskjell på frukt også. Det er særlig tropisk frukt du bør holde litt igjen på hvis du vil gå ned i vekt. Jeg spiser epler, pærer og bananer og masse bær. Epler og pærer har et relativt høyt kaloriinnhold, men påvirker ikke blodsukkeret så veldig - og gir dermed ikke det berg og dalbane-blodsukkeret som f.eks. sjokolade gir (dårlig sammenligning). Jeg synes pærer metter bedre enn epler (som mellommåltid), og pære inneholder også kostfibre, som er bra for fordøyelsen. Men hvis du vil ned i vekt og unngå mye frukt (som sagt, jeg spiser så mye frukt jeg orker med god samvittighet - jeg tenker egentlig at det er på andre områder det er mye viktigere å sette inn støtet), så ville jeg hatt en lunsjboks med oppskårede grønnsaker som mellommåltid. Gulrot, kålrot, blomkål, cherrytomat, sukkererter - f.eks.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Epler har da ikke så mye kalorier? Jeg spiser ihvertfall så mye jeg vil av epler, appelsiner og klementiner. Det man skal være "forsiktig" med er banan (ihvertfall overmodne) druer og meloner (ikke vannmelon) Ellers så er jo rå gullerot, brokkoli, kålrabi etc snadder :)

En frokost hos meg før kunne være 50 gr havregryn og 150 gram ekstra lett melk: 245 kalorier. 125 gr Yoplait dobbel 0 (en boks) 20 gram nøtter og 20 gram havregryn:185 kalorier. Nå spiser jeg litt mer av både havregryn og nøtter (ca 70 gram havregryn, har ikke tall på nøtter) men det var sånn ca det der jeg spiste når jeg slanka meg, og det mettet lenge! Og det er supergodt! Jeg gleder meg til frokost fordi det er så godt, spes med yoghurt, og de kommer i mange forskjellige smaker :D

Til lunsj spiste jeg gjerne 1 eple (ca 75 kalorier) og 2 gullerøtter (ca 29 kalorier) Og gjerne et par knekkebrød, fiber balance + f.eks. Inneholder 35 kalorier per stk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, det er ikke mye kalorier, men det er jo kalorier som det er verdt å merke seg hvis man skal følge en kostholdsplan strengt :) Jeg spiser som sagt så mye jeg klarer å stappe i meg av frukt (men ikke et halvt kg druer om dagen altså). Min filosofi: Kommer det fra naturen og er relativt ubehandlet (og ikke et dyr) - spis så mye du vil med god samvittighet :P Det funker for meg i alle fall :P

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva putter dere i smoothien for at det skal være mettende frokost? Noe pulver av noe slag? Smaker det sånn som "shakes" gjerne ofte gjør? Hilsen kresen, og lat på¨samme nivå som Soppen!

@Aya @SoppenCamilla

og Aya- hvordan frukt er ok å spise som mellommåltid?

Skrev jo det i startinnlegget: bananer, naturell joghurt, proteinpulver (vanilje, hvis det spiller noen rolle), en ss peanøttsmør, litt mørk sjokolade og det viktigste: instant espressopulver. :P

Aya, nå har jeg laga tavle med matplanen! :D

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også nylig lagt om kostholdet (9 uker siden) og føler meg mye mye bedre i tillegg til å ha gått ned masse i vekt.

Jeg hadde et ekstremt dårlig kosthold før med 90% ferdig mat fra butikken, kebab osv.... Jeg teller ingen kcalorier nå, det gidder jeg ikke. Men jeg lager hjemmelaget ENKEL mat hver eneste dag.

til frokost spiser jeg svært ofte et sånn vita grovt rundtstykke med kokt egg og tomat

noen timer senere spiser jeg ofte en neve usaltede nøtter eller en frukt

Lunch blir ofte knekkebrød

Mellommåltidet mitt er gjerne en frukt eller grønnsak, eller et knekkebrød.

-Middag kan være et stykke laks som jeg krydrer og slenger i ovnen og har salat ved siden

-Eller så lager wraps med krydret kyllingfilet og masse grønnsaker

-Omelett blir det en del av. Omelett med små rett skinke, løk, squash, paprika osv..

Ofte lager jeg små kjøttboller av kyllingkjøttdeig med masse urter og pakkistansk krydder, spiser disse med salat og hjemmelaget taziki.

-Når jeg har lyst på pizza så lager jeg lompepizza http://fitnessbloggen.no/oppskrifter/pizza-med-skinke-av-speltlompe/

- Eller jeg kan lage hjemmelaget tomat eller grønnsaksuppe.

Nå som min samboer er på jobb reise lager jeg gjerne store posjoner så jeg kan spise det samme to dager på rad, så blir det ikke så mye matlaging.

Har jeg lyst på noe søtt, blir det som regel vanilje kesam med ferske bær, eller kald melon (nam nam)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Epler har da ikke så mye kalorier? Jeg spiser ihvertfall så mye jeg vil av epler, appelsiner og klementiner. Det man skal være "forsiktig" med er banan (ihvertfall overmodne) druer og meloner (ikke vannmelon) Ellers så er jo rå gullerot, brokkoli, kålrabi etc snadder :)

Honning melon og cantaloupe melon er svært allergifattig (ca 22 kcal pr 100gram) og har itillegg ikke så høy GI selv om det er veldig søtt.

så meloner kan trygt spises :) (innen for rimelighetens grenser, som alt annet ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn grønn kål, som ligner på kjempemørk salat, det skal være sunnere. Kan man spise det rått? Sammen med hva evt?

Hilsen gikk berserk på butikken.

Grønn kål

Det er noe av det sunneste du kan få i deg, enda sunnere enn brokkoli og spinat... men det er ikke særlig digg rått :P

jeg vet at noen forveller det og har det i mat, noen bruker det i wok, noen putter det i juice maskin og drikker det, og det finnes sikkert de som har det i smoothien sin.

Grønn kål smaker for sunt for min smak :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan bruke grønnkål på samme måte som du bruker spinat. Eller så anbefaler jeg å lage grønnkålchips. Google det så finner du oppskrifter, men jeg garanterer ikke for smaken for jeg har ikke prøvd det enda, jeg synes bare det ser så kult ut! :-p

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn grønn kål, som ligner på kjempemørk salat, det skal være sunnere. Kan man spise det rått? Sammen med hva evt?

Hilsen gikk berserk på butikken.

Jeg bruker grønnkål i salat jeg, rå. Kjempegodt i kyllingsalaten min, som består av kyllingfilet i biter, grønnkål, paprika, stekt squash og løk, cherrytomater, eplebiter og avocado, med grønn pesto og rømmedressing (halvveis hjemmelaget (kesam+gresk dressingmix fra Kraft)).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrev jo det i startinnlegget: bananer, naturell joghurt, proteinpulver (vanilje, hvis det spiller noen rolle), en ss peanøttsmør, litt mørk sjokolade og det viktigste: instant espressopulver. :P

Aya, nå har jeg laga tavle med matplanen! :D

Du, jeg kan jo ikke få med meg alt heller da :nesevis::D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Skrev jo det i startinnlegget: bananer, naturell joghurt, proteinpulver (vanilje, hvis det spiller noen rolle), en ss peanøttsmør, litt mørk sjokolade og det viktigste: instant espressopulver. :P

Aya, nå har jeg laga tavle med matplanen! :D

Om målet er vektnedgang er vel ikke det en veldig smart start på dagen? Alt har mye energi og mye "tom" energi fra sukker :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mer troen på å komme seg ut av den værste lat- fasen og prøve å øke aktiviteten i hverdagen. Det tror jeg vil funke supert og man slipper å styre masse med kostholdsplaner og kalorier og slikt. (som gjerne ikke blir noe av i lengden for mange)

Jeg var også (og er fortsatt til tider) ganske lat. Men grunnen til at jeg var det, var fordi jeg var i så dårlig form. Alt ble et ork og jeg orket ikke. Jeg kunne aldri tenke meg å gå fjelltur, gå i oppoverbakke, jogge, osv. Men pga helsemessige årsaker begynte jeg å sparke meg i ræva og aktivisere meg mer. Gå lengere turer, bygge opp kondisen. Og jeg hadde helt elendig kondis! Og det var fælt å begynne.Grusomt. Den første lange bakken jeg gikk opp var fylt med banning og mange stopp. Det føltes ikke godt. Men så var det bare å fortsette. Så etter noen ganger så kjenner man at ting begynner å lette. Og etter 6 mnd var 10 kg borte og dette pga aktivitet og lette endringer på kosten. (går ikke på diett eller noe, bare sunn fornuft)

Så jeg mener at mer aktivitet og kondisjonstrening er veldig bra for å gå ned i vekt og få mer energi og føle seg bra. Og så kan man i tillegg passe mer på kostholdet sitt for å få enda raskere resultat, men kosthold alene vil jeg si er en større utfordring enn det å skal komme i gang med mer aktivitet. (så lenge man er frisk da)

Stå på, uansett metode du velger! Lykke til :)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mer troen på å komme seg ut av den værste lat- fasen og prøve å øke aktiviteten i hverdagen. Det tror jeg vil funke supert og man slipper å styre masse med kostholdsplaner og kalorier og slikt. (som gjerne ikke blir noe av i lengden for mange)

Jeg var også (og er fortsatt til tider) ganske lat. Men grunnen til at jeg var det, var fordi jeg var i så dårlig form. Alt ble et ork og jeg orket ikke. Jeg kunne aldri tenke meg å gå fjelltur, gå i oppoverbakke, jogge, osv. Men pga helsemessige årsaker begynte jeg å sparke meg i ræva og aktivisere meg mer. Gå lengere turer, bygge opp kondisen. Og jeg hadde helt elendig kondis! Og det var fælt å begynne.Grusomt. Den første lange bakken jeg gikk opp var fylt med banning og mange stopp. Det føltes ikke godt. Men så var det bare å fortsette. Så etter noen ganger så kjenner man at ting begynner å lette. Og etter 6 mnd var 10 kg borte og dette pga aktivitet og lette endringer på kosten. (går ikke på diett eller noe, bare sunn fornuft)

Så jeg mener at mer aktivitet og kondisjonstrening er veldig bra for å gå ned i vekt og få mer energi og føle seg bra. Og så kan man i tillegg passe mer på kostholdet sitt for å få enda raskere resultat, men kosthold alene vil jeg si er en større utfordring enn det å skal komme i gang med mer aktivitet. (så lenge man er frisk da)

Stå på, uansett metode du velger! Lykke til :)

Enig i det du sier :) Men for meg er problemet at jeg er ekstremt lat ift mat, lage og spise. Jeg haaaaaaaaaater å lage mat. Det er det kjedeligste og kjipeste jeg gjør :P Så det resulterer i raske løsninger, eller ikke mat i det hele tatt :P Er aktiv ellers. Trener "arrangert" to-tre ganger i uken, litt utholdenhet og styrke, i tillegg går jeg vanligvis minst 1 time om dagen (i tillegg til 15-30 min morgen og kveld), Jeg er ikke super aktiv, men rører meg normalt mye vil jeg si. Er tjukkas fordi da, og det er maten. Kjenner også nå som jeg har begynt å trappe litt mer opp på trening, jogger litt, gått opp til 3 treninger i uka, så blir jeg helt tømt for energi. Er mye sliten, og det er nok fordi jeg ikke får i meg det jeg trenger. Det er jo bare min feil, men som sagt, hater faktisk å lage mat. Smaker aldri godt når jeg lager det heller. :P *sutresutre* :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke så glad i å lage mat heller :/ Men frukt er heldigvis enkelt. Og grønsaker. Egg er lett å koke og man får jo kjøpt masse ferdig oppkuttede greier på butikken, som skinke, kylling, biff og salater. Ja til og med brød er ferdig oppkuttet! :P Man kan få det ganske enkelt. :)

Noe man må man bare lage, men hvis man ikke gidder det, ja da er det vel lite håp :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det henger jo sammen tenker jeg. Det er vel omtrent like viktig å være i god aktivitet som å spise sunt, og dersom man øker aktiviteten til litt mer enn mosjonering så er man helt avhengig av å spise riktig for å få gode resultater, for å føle seg sprek og sterk. Men å legge seg på et telle kcal- eller veie mat-nivå blir veldig komplisert og slitsomt for en "nybegynner". Det som er greit med måten jeg spiser på (mitt kosthold) er at jeg ikke gjør det så komplisert. Jeg spiser så mye jeg vil av grønnsaker og frukt. Jeg spiser mye magert kjøtt og lite rødt kjøtt, mye fisk og grove kornprodukter. Jeg prøver å spise middag etter tallerkenmetoden: 2/4 grønnsaker, 1/4 karbohydrater (ris, pasta, potet) og 1/4 kjøtt. Hvis man holder seg til grønt, magert og grovt og drikker nok vann så har man et sunt kosthold, det er faktisk ikke verre enn det :) Dessuten skal man kose seg, og det å innføre regelen fra da vi var små om lørdagsgodt er jo en god løsning (jeg må innrømme at det litt for ofte blir både fredags- lørdags- og søndagsgodt for min del:P).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har spist som en prest i 2mnd nå men føler meg enda som en slappfisk. Tror nok trening og kutting av enda mer karbohydrater må til for min del iallefall... Hjelpes.

Men ja, det hjelper veldig å finne seg et mannebein som er glad i å lage mat og går på lavkarbo :D Beste tipset jeg har å komme med iallefall... Hehe. Ja, og pepsi max da. Og lett-kakao!

EDIT: Jeg prøver å faste periodevis hver dag, da sparer jeg masse karbohydrater og kalorier til utpå kvelden når det er middag i luften... Altså, jeg slutter å spise på kvelden i 20-21 tiden kanskje også spiser jeg ikke før neste dag utpå ettermiddagen/kvelden. Også noe jeg lærte av han der selveste. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...