Kattetråden!

935 innlegg i emnet

Er det noen her inne som har bengalkatt? Syns jo de er utrolig fascinerende å se på, men jeg ser jo for meg at det kan være litt problematisk å ha en såpass aktiv katt, som samtidig - ut fra hva jeg har hørt - er i større grad utsatt for tyveri. Altså at pga det spesielle utseendet + viten om at de er verdt en del, så tar folk rett og slett og stjeler de og selger de videre. Er det et faktisk problem? Og hvordan løser man eventuelt det, må de være innekatter da? 
Heisann!
Eg har Bengal. Har rett nok berre hatt han sidan i sommar, men kan jo fortelle litt av det eg har erfart.

Vår Bengal stemmer heilt overens med det eg las om rasa. Veldig aktiv. Finn på noko konstant. Mykje lyd.

Eg hadde aldri ville hatt Bengal som innekatt. Det kan eg sjå føre meg må vere veldig travelt. Sheldon, som vår heiter, treng å vere ute for å aktivisere seg nok. Sjølv om me har ein katt til og tre hundar treng han den ekstra utfordringa med å vere ute slik at han ikkje riv ned huset!

Bengalar har mykje personligheit, pratar om alt, elskar å vere med på alt. Om han vert stolen gjenstår å sjå. Men alle veit kven det er sin katt. Og eg håpar chip og det skal redde han om tilfellet..

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi bruker canada fra FK. Likte lukt, grei pris og enkel å håndtere.  Tre katter i hus som bruker doen om vintern. Om sommern er det vel en av de som bruker den. :lol: 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har en katt som er feit. Hvilket for anbefaler dere? Han er 13 år. Det er ikke aktuelt å fore på noe som inneholder korn, mais, ris etc. Nå får han Orijen med fisk. Har dessverre 6 kilo igjen, så må fore opp det før jeg bytter. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, mushi skrev:

Har en katt som er feit. Hvilket for anbefaler dere? Han er 13 år. Det er ikke aktuelt å fore på noe som inneholder korn, mais, ris etc. Nå får han Orijen med fisk. Har dessverre 6 kilo igjen, så må fore opp det før jeg bytter. 

Jeg vil si det er vanskelig å slanke en katt på fôr som ikke inneholder korn o.l., da mengden du kan gi vil være så liten at han vil være konstant sulten. Fôr som Metabolic er tilsatt ekstra fiber for å øke metthetsfølelsen, og det funker faktisk. Det blir mer bæsj, men man slipper å føle seg som en dyreplager som lar pus gå for lut og kaldt vann, og pus kan føle seg mettere med bedre samvittighet. 

Vi har forøvrig flere katter som måtte slutte på Orijen/Acana og gå over på Metabolic, rett og slett fordi de la voldsomt på seg at de bedre fôrene. Vi prøvde å begrense matinntaket på Orijen, men det ble så lite at de aktuelle kattene alltid satt på kjøkkenet og sang etter mat. Vi prøver å følge med på ulike fôrvarianter som kommer på markedet, så vi evt kan prøve ut noe annet. Det har kommet Metabolic med ledd-tilskudd for hunder, men ikke katter, og det håper vi endrer seg. Vi har et par gamlinger som helt klart hadde hatt nytte av det, for det er jo ikke ideelt å være tjukk med forkalkninger og sånn dritt. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Jeg vil si det er vanskelig å slanke en katt på fôr som ikke inneholder korn o.l., da mengden du kan gi vil være så liten at han vil være konstant sulten. Fôr som Metabolic er tilsatt ekstra fiber for å øke metthetsfølelsen, og det funker faktisk. Det blir mer bæsj, men man slipper å føle seg som en dyreplager som lar pus gå for lut og kaldt vann, og pus kan føle seg mettere med bedre samvittighet. 
Vi har forøvrig flere katter som måtte slutte på Orijen/Acana og gå over på Metabolic, rett og slett fordi de la voldsomt på seg at de bedre fôrene. Vi prøvde å begrense matinntaket på Orijen, men det ble så lite at de aktuelle kattene alltid satt på kjøkkenet og sang etter mat. Vi prøver å følge med på ulike fôrvarianter som kommer på markedet, så vi evt kan prøve ut noe annet. Det har kommet Metabolic med ledd-tilskudd for hunder, men ikke katter, og det håper vi endrer seg. Vi har et par gamlinger som helt klart hadde hatt nytte av det, for det er jo ikke ideelt å være tjukk med forkalkninger og sånn dritt. 
Problemet er at Katten er ekstremt langhåret med veldig "fin" pels. Pelsen har alltid vært et ******* og katten har måttet bli klippet ned hver vår og høst. Det er umulig å gre katta da han synes det er vondt og biter veldig hardt. Må fysisk løsne katten fra armen. MEN etter jeg bytta til orijen har pelsen vært sinnsykt bra!! Ikke en floke, myk og god! Dette er grunnen til at jeg ikke ønsker å bytte tilbake til f. Eks. Royal Canin Jeg prøver å kaste han hun hver dag så han får litt trim og håper det funker egentlig. Får også sjeldent boksemat mer.

Sent fra min VTR-L29 via Tapatalk

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen
På 14. desember 2017 at 10:44 PM, anitalovik88 skrev:

Heisann!
Eg har Bengal. Har rett nok berre hatt han sidan i sommar, men kan jo fortelle litt av det eg har erfart.

Vår Bengal stemmer heilt overens med det eg las om rasa. Veldig aktiv. Finn på noko konstant. Mykje lyd.

Eg hadde aldri ville hatt Bengal som innekatt. Det kan eg sjå føre meg må vere veldig travelt. Sheldon, som vår heiter, treng å vere ute for å aktivisere seg nok. Sjølv om me har ein katt til og tre hundar treng han den ekstra utfordringa med å vere ute slik at han ikkje riv ned huset!emoji23.png

Bengalar har mykje personligheit, pratar om alt, elskar å vere med på alt. Om han vert stolen gjenstår å sjå. Men alle veit kven det er sin katt. Og eg håpar chip og det skal redde han om tilfellet..

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

Enig . Ville heller aldri hatt en bengal som innekatt..For å være ærlig ville jeg ikke hatt bengal i det hele tatt..:P Siam/oriental er jo kjent for å være pratsomme og aktive..jeg vil påstå at bengal er flere hakk 'verre'. Særdeles hvis man har en hunkatt med løpetid, ikke hushavende etter mitt syn.. :P Bengal er for spesiellt interesserte, flotte katter men det er MYE katt i en katt..:D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde tidligere oppdrett av Bengal, så ja de var inne + stor kattegård ute. Kan jo ikke slippe fertile katter ut på vift i det fri. 
Det varierte mye hvor vokale de var, men samtlige langt mindre enn en orientaler (altså alle de orientalske rasene sett under ett, ikke rasen orientaler selv om den er en av de). 
Noen av mine var litt sky, de fleste var det ikke. 
De linjene det i all hovedsak finnes her i Skandinavia er litt annerledes enn de jeg hadde (finnes noen med samme linjer, men det er langt mellom de) da jeg hadde et langt større fokus på type og langt mindre på pels, de fleste her i området er avlet med hovedfokuset på pelsen.  
Savner kattene noen ganger, men de lar seg dårlig kombinere med en flokk Siberians, så det blir nok ingen katt her (Bengal eller annet) på mange år (selv om en god musefanger hadde vært topp). 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 hour ago, mushi said:

Problemet er at Katten er ekstremt langhåret med veldig "fin" pels. Pelsen har alltid vært et ******* og katten har måttet bli klippet ned hver vår og høst. Det er umulig å gre katta da han synes det er vondt og biter veldig hardt. Må fysisk løsne katten fra armen. MEN etter jeg bytta til orijen har pelsen vært sinnsykt bra!! Ikke en floke, myk og god! Dette er grunnen til at jeg ikke ønsker å bytte tilbake til f. Eks. Royal Canin emoji37.pngemoji53.png Jeg prøver å kaste han hun hver dag så han får litt trim og håper det funker egentlig. Får også sjeldent boksemat mer.

Sjekk om orijen har ett lightfor? Om ikke vet eg acana har light and fit til katt. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Sjekk om orijen har ett lightfor? Om ikke vet eg acana har light and fit til katt. 
Orijen har ikke. Da skal jeg prøve acana!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
12 timer siden, mushi skrev:

Det eneste som har fungert her er Hills sitt metabolic. Ja, og faktisk at han selv valgte å bli innekatt og ikke spiser alt mulig ute :lol:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   1 medlem