Gå til innhold
Hundesonen.no

Myndenerding


Mumle Mu
 Share

Recommended Posts

  • Svar 879
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg klarer ikke helt å bestemme meg for om hun ser ut som sjiraffen i Portveien 2 eller et rådyr.

Nitro og Mynte på tur her om dagen

Collies smaker godt. Omnomnom. Hound or a troll? Hjortehunder ser alltid så velstelte ut.

Posted Images

Tror jeg må skuffe deg der:) Jeg kjenner ingen mynder som hadde vært fornøyd med slik aktivitet som det eneste,flere ganger pr uke :)

Med fare for å bli misforstått skrev jeg, og jeg ble jo dessverre det. Jeg mener ikke at det vil være eneste aktivitet flere ganger pr uke. Jeg hadde håpet at det kom klart frem, men men.. Jeg vet ikke om jeg gjør meg bedre forstått hvis jeg skriver at å la en mynde rase løs de dagene jeg ikke har anledning til å gå skikkelig tur, ser jeg for meg at skal være en grei ting. Jeg har forøvrig hørt at borzoi skal være enkle hunder å "gjøre late", og at man må passe på at de ikke blir det. Sikkert forskjell fra hund til hund, men at det ikke finnes hunder som synes at kun latmannsliv er ok, tror jeg ikke stemmer. Vet om flere mynder som har det sånn at de bare får rase fra seg en gang i blandt, og de ligger stort sett bare og sover innendørs. Men nå blir jeg vel misforstått igjen; det var altså ikke et slikt liv jeg tenkte å tilby en mynde. ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet om flere mynder som har det sånn at de bare får rase fra seg en gang i blandt, og de ligger stort sett bare og sover innendørs. Men nå blir jeg vel misforstått igjen; det var altså ikke et slikt liv jeg tenkte å tilby en mynde. ;)

Min erfaring, spesielt med Hermes, er at han stort sett bare ligger og sover inne, uansett hvor lite tur og trim han får. Det er først når han er ute jeg merker det hvis det har blitt litt korte turer en stund :P Så, veldig god evne til å holde seg i ro og slappe av inne uansett, men veldig dårlig evne til å la være å stresse ute om han har litt for mye energi i kroppen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er like fornøyd etterpå, når hun bare får rast fra seg på de store plenene her, som når hun har løpt løs i skogen. Cluet er at hun må være løs. Vet at min ikke er den eneste som er sånn.

Ingen problem å "latmannslufte" henne. Enten vi går inn i skogen og setter oss ned, eller hun leker på plenen.

Litt av grunnen til at vi valgte whippet var at vi ønsket en tilpasningsdyktig hund som var rolig rolige dager, og aktiv aktive dager. Vi er veldig fornøyd med valget, og gleder oss til neste kommer i hus. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med fare for å bli misforstått skrev jeg, og jeg ble jo dessverre det. Jeg mener ikke at det vil være eneste aktivitet flere ganger pr uke. Jeg hadde håpet at det kom klart frem, men men.. Jeg vet ikke om jeg gjør meg bedre forstått hvis jeg skriver at å la en mynde rase løs de dagene jeg ikke har anledning til å gå skikkelig tur, ser jeg for meg at skal være en grei ting. Jeg har forøvrig hørt at borzoi skal være enkle hunder å "gjøre late", og at man må passe på at de ikke blir det. Sikkert forskjell fra hund til hund, men at det ikke finnes hunder som synes at kun latmannsliv er ok, tror jeg ikke stemmer. Vet om flere mynder som har det sånn at de bare får rase fra seg en gang i blandt, og de ligger stort sett bare og sover innendørs. Men nå blir jeg vel misforstått igjen; det var altså ikke et slikt liv jeg tenkte å tilby en mynde. ;)

Neida,jeg forstår tanken din,er bare greit å presisere for folk som leser tråden :) Jeg har hatt mynde i mange år,og kjenner mange myndeeiere,da selvsagt også disse som latmannslufter og kun det. OG de som ikke gjør det engang. Og som jeg skrev over,mynder er dessverre enkle å gjøre passive. En voksen/eldre mynde som over er bare trist... Ikke som spark til deg men OM noen leser denne tråden og tror at mynder ikke trenger mere mosjon enn tre runder på et jorde en gang i blandt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nitro er mer urolig inne ved lite trim. Spretter fort opp og virker klar hele tiden. Ute kan han være mer oppjaget og kommer raskere opp i jaktmodus og vaktmodus. Det virker som at alle sansene hans er i høygir og da vet jeg at han må tappes for overskuddsenergi. Og da må han løs. Mynte er faktisk litt roligere sånn sett, men hun er så ung enda. Prøver og lære henne å være rolig inne og at lite skjer. For å unngå å få en rastløs hund, slik Nitro kan være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hermes har enorm jaktmodus ved lite trim (og hjernetrim). Da ser han katter på et hvert hjørne. Opplever dette tidvis når det blir mye jobbing og færre lange turer. Han tilpasser seg fint, men kan bli slitsom å ha på tur i nabolaget. Men han viser ikke tegn inne, aldri rastløs. Det kan Calle bli.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv fått skylda for at det er slik at Nitro er mer energisk, men syns da ærlig talt at jeg gir mine hunder det som er minimum av aktivisering. Jo mer de trenes jo mer krever de, ja sant nok, men har inntrykk av at spesielt innad greyhound miljøet er folk litt mer laidback og ikke gjør så mye rett og slett (ja kanskje litt mye latmannslufting eller mangel på sådan). Hvor mange ganger har man ikke hørt: nei i dag regner det, så da vil ikke hunden ut... :fear: Men jeg vil heller ha en ivrig hund enn en lat en. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min blir mer sliten (roligere inne) av å løpe løs et kvarter, enn å traske på båndtur i 1 time.

Eneste gangen jeg merker noe på min om det er lenge siden hun har løpt løs, da blir hun litt urolig, henter leken sine og leker, litt mer kontaktsøkende, osv. Min er bare 11 mnd, så mulig dette forandrer seg når hun blir eldre. Urolig er hun uansett aldri da. :P

Hun har fått særdeles lite tur i bånd fortiden, jeg har vært "av og på-syk" i tre uker, og både samboer og jeg sitter med eksamensoppgaver. Det merkes ikke på henne på noen som helst måte, så lenge hun får løpt løs litt hver dag. Jeg syns det er deilig å ha en hund man ikke trenger å "gå-med" for at hun skal få brukt seg.

Når det er sakt, så er vi vanligvis relativt aktive med hundene. Normalt blir det 1 sparkesykkel/trekk-tur i uka, 1-2 ag-treninger, 2-3 skogsturer, og resten båndturer og slipp på fellesområdene/jorder.

Mne hva er egentlig problemet med å "latmannslufte"? Så lenge hunden får løpt og brukt seg, så er det vel samme om eier står i ro eller beveger seg? Jeg har mer tro på viktigheten med at hunden får oppleve flere miljøer. Altså at man ikke slipper den på samme sted hver gang, går samme turer hver gang, osv. Jeg merker i alle fall på whippeten (og dvergpinscheren) min at hun blir mer "løpeløpeløpe crazy mode" på fellesarealene her, mens i skogen, eller nye områder så er det mer snusing kombinert med løping. Sistnevnte tror jeg er sunnere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faren der er at de er (altfor) lette å passivisere.

Signeres - begge salukiene her er vanvittig lette å få passive - merker det jo på småting når de får for lite, men går det lenge nok så gir de opp. Basenjien gir aldri opp :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite trim her = hunder som sover i sofaen, og har drakamp med leker innimellom. Mye trim her = hunder som sover i sofaen, og sjeldnere har drakamp med leker. Så strengt tatt ingen stor forskjell på mye/lite trim, de virker ikke mer "passifisert" i perioder der det er lite trim.

Som f.eks når det er møkkavær ute, for de VIL faktisk ikke være ute når det er møkkavær. Da må jeg draaaa dem med meg på tur, de snur og piper, drar hjemover, de fryser, og de hater meg helt klart. (Ser det på blikkene de sender meg når de har kommet over "herregud hva er det du gjør mot oss?!"-fasen..) De løper og gjemmer seg når jeg finner fram bånd og seler, selv om jeg oppfører meg som vanlig. Og da er det faktisk ikke gøy å gå tur heller, når man føler man regelrett mishandler hundene sine.. :aww: Da vil jeg heller ta en økt på kjøkkengulvet med hver av dem med litt hjernetrim, dersom de gidder komme ut fra under teppet i sofaen, der de som regel gjemmer seg når det er ekkelt vær ute..

Edit: okei, JENTENE sender meg hat-blikk. Martin bare innfinner seg med at verden er ekkel og prøver å unngå at han legges merke til. Han gjør ikke så mye utav seg han. Annet enn at han drar som en tulling når vi snur og går hjemover igjen, må være litt streng da for at han skal gå pent. :P Men jentene DØR på seg når det regner/blåser/sludder/snør. Unntatt hvis man er på Lure Coursing. Da er ikke regnvær så farlig altså. :P

Er det fint vær derimot og vi ikke går tur(hvis vi f.eks er syke eller det skjer noe spesielt på kvelden) så er de fornøyd med å få løpe og leke i hagen. Helt klart. De er også MINST like fornøyd etter en løpe løs-tur i skogen på 30 minutter, enn etter 3 timer båndtur langs veier. :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unntatt hvis man er på Lure Coursing. Da er ikke regnvær så farlig altså. :P

Heldig! Gått skeis mer enn en gang p.g.a regnvær på lc, gitt. Skrulla mener det beste er å lukke øynene sånn at man ikke får vann i øynene eller ser det ekle vannet :P Hun løper alikevel, men med øya igjen halve feltet går det ikke så veldig bra (fikk hundesolbriller av ei venninne vi kunne bruke som racingbriller i slike tilfeller, dumme reglelverk som sier vi ikke får lov :P).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldig! Gått skeis mer enn en gang p.g.a regnvær på lc, gitt. Skrulla mener det beste er å lukke øynene sånn at man ikke får vann i øynene eller ser det ekle vannet :P Hun løper alikevel, men med øya igjen halve feltet går det ikke så veldig bra (fikk hundesolbriller av ei venninne vi kunne bruke som racingbriller i slike tilfeller, dumme reglelverk som sier vi ikke får lov :P).

Ja jeg var superskeptisk når Martin skulle gå lisensløpet sitt med Lundii som støttehund, i bøttregn, de var jo absolutt ikke fornøyde med å skulle ut i regnværet. Men det gikk SÅ fint med en gang vi kom på banen og de skjønte hva de skulle. :ahappy:

Men å gå tur i regn derimot, det er unødvendig. I bånd vil man bare stoppe/snu, løs gjemmer man seg under nærmeste busk eller prøver å løpe hjem.. :aww:

Edit: og haha, syns jeg ser henne løpe rundt med hundesolbriller i regnværet! :lol: :lol:

Edit 2: Jeg er fortsatt urettferdig mot Martin. Han prøver ikke å stoppe/snu, eller stikke hjem. Men halen henger, ørene står rett ut til siden og han subber avgårde. I regnvær. Vind og snø gjør ham ikke så mye, da er han mer med. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit 2: Jeg er fortsatt urettferdig mot Martin. Han prøver ikke å stoppe/snu, eller stikke hjem. Men halen henger, ørene står rett ut til siden og han subber avgårde. I regnvær. Vind og snø gjør ham ikke så mye, da er han mer med. :ahappy:

Men tur i snø er jo grusomt! Da er det bare å stille seg under et tre i håp om man snarlig avgår med døden..(Skrulla er ikke heeelt som alle andre borzoier)

post-9152-0-80666400-1383226169.jpg

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha stakkars lita! Det der er som å se Lundii i regnvær, da gjør hun sånn. I snøvær vil hum helst løpe hjem, for da er det jo kaldt på beina også, og man får snø i ørene og sånn. :P Er det bare kaldt, med snø på bakken men oppholdsvær, så kan vi fint gå lange turer, da innpakket i litt dekken og potesokker, og lue hvis det er veldig kaldt. *leite opp bilde*

Edit: Chiara på vintertur ca 4 mnd gammel. :lol:

post-4712-0-81544800-1383226845_thumb.jp

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen her som veit hva som lå bak beslutninga om å innlemme etnahundene og podencoene i gruppe 5?

Først og fremst var det visstnok (etter det jeg har hørt, jeg har ikke sett dokumentasjon på det) at man i Spania (og andra land rundt der?) må betale hundeskatt hvis man eier mynder, og podenco-typene var de vanlige jakthundene der. EDIT: Og jegerne ville jo da såklart ikke betale skatt for å eie jakthunder..

Ellers så er de jo innlemmet under 5-7, som er urhundtyper. Jeg forstår det ikke helt da de er mye mer mynde enn spisshund, men.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurte på om jeg skulle slenge på en setning om at det er et beundringsverdig avlsarbeide de gjør, og at jeg skulle ønske de kunne gjøre det med andre raser også.. For joda, ser den. Samtidig, så skulle jeg ønske det fantes en mynderase som var større enn whippet og mindre enn borzoi, og som var pittelitt mindre myndete enn de verste erkemyndene, mer lik whippet i gemyttet, ikke saluki/galgo/afghaner (disse rasene jeg hører skal være for spesielt interesserte). Og det finnes ikke, med mindre du teller med denne. Hadde det ikke vært for at rasen ikke er godkjent, så hadde jeg vært solgt, det innrømmer jeg. Men mynde skal det bli en dag (så det er spennende å følge med på denne tråden), dog blir det nok ingen Silken (med det aller første, kanskje om tjue år, hvem vet?).

Apropos latmannslufting; når jeg først er inne på å innrømme ting - latmannslufting er en av grunnene til at jeg seriøst vurderer mynde en gang. Det virker så befriende å ha en hund som man kan latmannslufte noen dager i uka, og heller prioritere skikkelige turer ellers når man har tid. Ikke hunder som "må" ha "skikkelig" trim og trening for å være fornøyd hver dag. Jeg synes det gjør de fleksible. Og misforstå meg rett; jeg tenker ikke å latmannslufte mine fremtidige mynder hver dag hele året, men på dager og i perioder hvor tiden kanskje ikke strekker helt til, synes jeg det er en fin mulighet kontra å gå med konstant rævva samvittighet og maniac hunder innendørs. :)

Syns folk altfor lett glemmer hjortehunden når de sitter å vurderer mynde, akkurat som om de ikke er en del av myndegruppen i det hele tatt. :icon_confused:

De er jo, i mitt hode, den minst myndete/sære av mynderasene også.

Generelt er jo rasen en ganske stor rase, men nå er jeg så påvirket av min minihjortehund at jeg egentlig syns ikke rasen er så veldig stor. :P Hun er mindre enn greyhound, hun er mindre enn en stor schæfer og hun er ihvertfall mindre enn en borzoi. Hun er fortsatt innenfor rasestandarden da.

http://www.hjortehund.no/?page_id=407

:ahappy:

Man må jo prøve å minne folk på en gang i blant at denne herlige rasen faktisk eksisterer. :innocent:

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lady hater dårlig vær. Og dårlig vær er det meste som er kaldere enn 10 røde. Regn og snø er pyton og vind er like ille. HUn får klær på når jeg vet at hun fryser, men forsøker å ikke overbruke det..

Hun kan faktisk sitte i senga si og se ut av vinduet og det er nærmest at jeg ser hun skjelver og får gåsehud om været er dårlig. Lady kan være ganske masete og klengete uten tur. Samtidig så merker jeg ofte ikke den store forskjellen om hun får tur eller ikke. Hun sover mye, men har en masetime på kvelden uansett.

Jeg sliter litt med at hun ikke løper så mye når hun er løs. Syns det går lengre og lengre mellom hver gang hun tar den helt ut. Aner ikke hvorfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine eeeelsker også snø. Blir supergira av det og veldig leken. Som kokheit greyhound er det nok deilig å rulle i snøen. Nitro legger seg i havet om vinteren også for å avkjøle seg.

Det er vel ingen vær som er noen hindring for oss. I går var det kuling og haggel, og det ble litt ekkelt syns dem naturlig nok. Men da stilte vi oss bak et tre til bygen var over og så var alt greit igjen. Noen ganger skulle jeg ønske de ikke ville ut i dårlig vær og heller ligge inne å snorke. Men alternativet da er aktive hunder innomhus og det liker jeg ikke!

Artig hvor forskjellig hundene er. Er vel sånn på alle hunder uansett rase :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...