Gå til innhold
Hundesonen.no

Hundesonen - et sted for hundedebatt eller drittslenging


Recommended Posts

Noen ganger kan det misbrukes - og det å anklage noen for hersketeknikk kan være en hersketeknikk i seg selv. Men faktum er at bruk av hersketeknikker og spydigheter ER svært utbredt her på sonen.

Jeg tror ikke alltid et er brukt bevisst og er ment for å være ekkel. Jeg tror rett og slett det har bltit en slags (u)vane hos noen, hvor man knapt er klar over at man gjør det. At det har blitt veldig fokus på det nå synes jeg er positivt. Og når man ser nettopp hvor mye det er snakk om hersketeknikker i debatter her nå, så er det et tegn på hvor mye det faktisk blir brukt. Selv når man tar bort de som feilaktig anklager noen for hersketeknikk, så er dette noe som brukes ofte.

Det å bli møtt med overdrivelser, spydigheter, sarkasme og hersketeknikker er minst like slitsomt som det å bli anklaget for hersketeknikker. Min drøm er at vi kan komme dithen at vi faktisk kan diskutere uten å verken bruke, eller anklage andre, for slikt, og dermed holde oss saklige. Hvis man må ty til overdrivelser og spydigheter, så kan ikke argumentene i seg selv være så sterke alene.

Vi er flere som drømmer om at vi faktisk kan diskutere uten å bruke eller anklage andre for sånt, men i det siste innlegget til Emilie, så kjenner jeg meg ikke igjen i det hele tatt, hverken motivasjonen jeg åpenbart har for å skrive ting, eller oppfatninga jeg tydeligvis har av mine meddebattanter. Det frister hverken å være med i debatter eller droppe sarkasmen, det er jo det alltid det det ender opp med allikevel, samme hvordan man formulerer seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 460
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg må jo si meg enig i begge sider her egentlig. Men til dere som ber Kanger om og trykke på rapport knappen i samme setning som dere mener at Kanger driver og lager kvalm, kan ikke dere trykke på ra

Ser man at diskusjoner som dette også kan lage fyr til flammen forresten? At folk begynner å lese hele forumet med et nytt og feilinnstilt filter? At slike diskusjoner er med på å forme forumet slik a

Jeg vet ikke hva mer jeg kan skrive, enn hva som allerede er sagt. I kjølvannet av denne tråden, så har vi, faktisk, fått inn mange flere rapporter enn vanlig. Det gir oss en pekepinn på hva som

Velkommen til Internett. ;)

Men altså, reaksjonen her blir at vi da dreper alle diskusjoner fordi brukerne ikke klarer å oppføre seg, er det det du vil?

Hele moderator teamet er lei utviklingen i diskusjonene men hva ønsker dere vi skal gjøre? Vi sender advarsler og sier stopp, men folk tar jo ikke hintet.

Og det virker jo ut som de fleste er lei at diskusjonene blir stengt og at alt vries inn til stråmenn, hersing og personhets.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det frister hverken å være med i debatter eller droppe sarkasmen, det er jo det alltid det det ender opp med allikevel, samme hvordan man formulerer seg.

Dette er mitt inntrykk også. Svært mange diskusjoner, selv om de som ikke var ment å være Debattkjeller-diskusjoner, ender som regel i sarkasme og spydigheter. Jeg synes det er veldig trist, og som deg frister det lite å være med i debatter når klimaet er som det er på sonen.

Og som jeg har nevnt tidligere - ja, vi kan rapportere. Og jeg har gjort det en del også (tok en sjau etter forrige runde med dette), men problemet er jo at mange av innleggene ikke bryter noen regler. De er bare gjennomsyret med sarkasme, overdrivelser og/eller spydigheter. Ikke nok til at moderator kan gripe inn, men nok til at det ikke er triveilg å delta i debatter her på sonen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på hvordan det er tenkt at noe skal bedre seg, når folk rapporterer innlegg de mener er hets/sarkasme/personangrep, og så svarer på innlegget i nøyaktig lik tone? Det går ikke an for oss å moderere noe, da. Da stenger vi heller tråden, også sitter alle i hvert sitt hjørne og er potte sure. Dere er sure på moderatorene for at vi ikke gjør en bra nok jobb, og vi er sure på dere for at dere ikke klarer å følge en oppfordring. Det blir sjeldent bra stemning av det.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er mitt inntrykk også. Svært mange diskusjoner, selv om de som ikke var ment å være Debattkjeller-diskusjoner, ender som regel i sarkasme og spydigheter. Jeg synes det er veldig trist, og som deg frister det lite å være med i debatter når klimaet er som det er på sonen.

Og som jeg har nevnt tidligere - ja, vi kan rapportere. Og jeg har gjort det en del også (tok en sjau etter forrige runde med dette), men problemet er jo at mange av innleggene ikke bryter noen regler. De er bare gjennomsyret med sarkasme, overdrivelser og/eller spydigheter. Ikke nok til at moderator kan gripe inn, men nok til at det ikke er triveilg å delta i debatter her på sonen.

Det jeg prøvde å si var at selv når jeg ikke er sarkastisk eller spydig, så leser dere det som sarkasme og spydigheter, og debatterer mot meg som person fremfor det jeg faktisk skriver. Som i diskusjonen som nettopp ble stengt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på hvordan det er tenkt at noe skal bedre seg, når folk rapporterer innlegg de mener er hets/sarkasme/personangrep, og så svarer på innlegget i nøyaktig lik tone? Det går ikke an for oss å moderere noe, da. Da stenger vi heller tråden, også sitter alle i hvert sitt hjørne og er potte sure. Dere er sure på moderatorene for at vi ikke gjør en bra nok jobb, og vi er sure på dere for at dere ikke klarer å følge en oppfordring. Det blir sjeldent bra stemning av det.

Jeg vil understreke, som jeg gjør hver gang dette kommer opp, at jeg ikke synes moderatorene ikke gjør en god nok jobb. Jeg har heller ikke lest noen innlegg hvor noen kritiserer moderatorene (men mulig jeg har gått glipp av noe).

Problemet er jo nettopp at mange innlegg ligger i en gråsone hvor de ikke er graverende nok til at moderatorene kan steppe inn, men de inneholder dårlig skjult sarkamse og er med og ødelegger stemningen. Og da blir det til at den som blir utsatt for den type sarkasme svarer i samme tone. Og dermed har vi den gjengse tonen i debatten.

Jeg er på ingen måte sur på noen moderatorer, og mener ikke at dere gjør en dårlig jobb. Tvert om, jeg har skrevet flere ganger at dette er en svært vanskelig situasjon for moderatorene. Jeg har alltid henvendt meg til brukerne - det er brukerne selv som må ta tak i dette, hvis de ønsker en annen tone på forumet.

Problemet tidligere har vært at vi som har tatt opp dette har ofte blitt møtt med "hvis dere ikke trives, så kan dere forlate sonen. JEG ser nemlig ingen problemer" av andre brukere, og vi har nesten blitt latterliggjort for i det hele tatt å ta opp problemstillingen, blitt anklaget for såre tær, manglende evne til å debattere skikkelig og andre lite flatterende beskrivelser.

Og når mange da synes den tonen vi har på sonen er helt greit, så blir lite gjort.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg prøvde å si var at selv når jeg ikke er sarkastisk eller spydig, så leser dere det som sarkasme og spydigheter, og debatterer mot meg som person fremfor det jeg faktisk skriver. Som i diskusjonen som nettopp ble stengt.

Kanskje litt sånn "ulv! ulv!" - hvis man er vant med å bli møtt med sarkasme og spydighet, så er det ikke alltid lett å skru av det filteret. Det er selvsagt feil og urettferdig ovenfor deg, men kan dessverre være en naturlig konsekvens slik ting er nå.

Når det er sagt så skal ikke jeg svare for Emilie, dette er bare mine tanker.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje litt sånn "ulv! ulv!" - hvis man er vant med å bli møtt med sarkasme og spydighet, så er det ikke alltid lett å skru av det filteret. Det er selvsagt feil og urettferdig ovenfor deg, men kan dessverre være en naturlig konsekvens slik ting er nå.

Selvsagt, men da er ikke problemet alene at folk er sarkastiske og spydige, eller at det blir brukt hersketeknikker og stråmenn.

For jeg ser ingen grunn til å prøve å droppe sarkasmen om alt jeg skriver allikevel skal tolkes som sarkasme. Da kan jeg jo like gjerne kjøre på og være akkurat så motbydelig ekkel som jeg beskyldes for å være da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt, men da er ikke problemet alene at folk er sarkastiske og spydige, eller at det blir brukt hersketeknikker og stråmenn.

For jeg ser ingen grunn til å prøve å droppe sarkasmen om alt jeg skriver allikevel skal tolkes som sarkasme. Da kan jeg jo like gjerne kjøre på og være akkurat så motbydelig ekkel som jeg beskyldes for å være da.

At du èn gang eller to har blitt utsatt for et slikt overtramp er jo ingen grunn til å reagere slik. Det er ikke spesielt konstruktivt og løsningsorientert.

Jeg vil si at problemet har startet med sarkasme, spydighet og hersketeknikker. Nå har folk blitt obs på dette, og ser det både der det brukes og ikke brukes. Så problemet har sånn sett eskalert, men etter mitt syn er det fortsatt spydigheter og hersketeknikker som er det største og grunnleggende problemet når det gjelder tonen i diskusjoner her på sonen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At du èn gang eller to har blitt utsatt for et slikt overtramp er jo ingen grunn til å reagere slik. Det er ikke spesielt konstruktivt og løsningsorientert.

Jeg vil si at problemet har startet med sarkasme, spydighet og hersketeknikker. Nå har folk blitt obs på dette, og ser det både der det brukes og ikke brukes. Så problemet har sånn sett eskalert, men etter mitt syn er det fortsatt spydigheter og hersketeknikker som er det største og grunnleggende problemet når det gjelder tonen i diskusjoner her på sonen.

En gang eller to? Jeg tør påstå at det har skjedd oftere enn som så, over tid, og ikke bare med meg.

Og problemet er vel kanskje hvordan vi ser det? For jeg ser ikke det du ser, med spydigheter og hersketeknikker. Det jeg derimot ser, er at beskyldninger om spydigheter og hersketeknikker har blitt en hersketeknikk i seg selv. Så hvem av oss har rett, tror du? Hvem av oss bør jenke oss?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være helt ærlig så syns jeg folk begynner å overreagere på sarkasme jeg. Ok, så fikk du et sarkastisk svar, er det så ille da? Liker du det ikke så ikke bruk det selv. Synes du det er vanskelig å tyde hva motdebattanten egentlig mente (for det er jo ikke like enkelt bestandig med ironi og sarkasme) så spør "forstår jeg det riktig at du mener..." el.l. . Om den sarkastiske stadig vekk opplever å måtte forklare seg på nytt så kanskje h*n slutter å bruke det så mye, evt lærer å bruke det bedre. Og dessuten er sarkasme ofte morsomt, hvis en bare kan le litt istenden for å tenne på alle pluggene ;)

For all del, hersketeknikker, drittslenging, overdreven/dårlig bruk av sarkasme og ironi osv er jo ikke bra. Men nå begynner det å vippe andre veien. Den nye hersketeknikken er å beskylde andre for å bruke hersketeknikker. Effektiv måte å blokkere andres argumenter på det, for en usmakelig, sarkastisk "hersker" fortjener jo ikke et fornuftig svar, og siden h*n startet først har en sitt på det tørre (ja det siste der var ironisk).

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gang eller to? Jeg tør påstå at det har skjedd oftere enn som så, over tid, og ikke bare med meg.

Og problemet er vel kanskje hvordan vi ser det? For jeg ser ikke det du ser, med spydigheter og hersketeknikker. Det jeg derimot ser, er at beskyldninger om spydigheter og hersketeknikker har blitt en hersketeknikk i seg selv. Så hvem av oss har rett, tror du? Hvem av oss bør jenke oss?

Du har jo selv sagt at du liker å bruke sarkasme og spydigheter. Så hvordan kan du da si at du ikke ser det?

For å være helt ærlig så syns jeg folk begynner å overreagere på sarkasme jeg. Ok, så fikk du et sarkastisk svar, er det så ille da? Liker du det ikke så ikke bruk det selv. Synes du det er vanskelig å tyde hva motdebattanten egentlig mente (for det er jo ikke like enkelt bestandig med ironi og sarkasme) så spør "forstår jeg det riktig at du mener..." el.l. . Om den sarkastiske stadig vekk opplever å måtte forklare seg på nytt så kanskje h*n slutter å bruke det så mye, evt lærer å bruke det bedre. Og dessuten er sarkasme ofte morsomt, hvis en bare kan le litt istenden for å tenne på alle pluggene ;)

For all del, hersketeknikker, drittslenging, overdreven/dårlig bruk av sarkasme og ironi osv er jo ikke bra. Men nå begynner det å vippe andre veien. Den nye hersketeknikken er å beskylde andre for å bruke hersketeknikker. Effektiv måte å blokkere andres argumenter på det, for en usmakelig, sarkastisk "hersker" fortjener jo ikke et fornuftig svar, og siden h*n startet først har en sitt på det tørre (ja det siste der var ironisk).

Noen har ikke problemer med sarkasme, andre synes det er utrivelig. Og det er jo synd hvis man ikke reagerer på sarkasme, men reagerer på at ANDRE reagerer på sarkasme.

Ja, det har vært mye snakk om hersketeknikker for tiden. Noen av påstandene om hersketeknikker er nok feil, men èn grunn til at det er så mye prat om det for tiden er jo fordi det faktisk er brukt så ofte som det er. Det er så lett å bare avfeie påstand om hersketeknikk som blokkering av argument i stedet for faktisk å ta det til seg.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo selv sagt at du liker å bruke sarkasme og spydigheter. Så hvordan kan du da si at du ikke ser det?

At jeg liker det, betyr ikke at jeg alltid bruker det. At du ikke liker det, betyr ikke at du aldri bruker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen har ikke problemer med sarkasme, andre synes det er utrivelig. Og det er jo synd hvis man ikke reagerer på sarkasme, men reagerer på at ANDRE reagerer på sarkasme.

Ja, det har vært mye snakk om hersketeknikker for tiden. Noen av påstandene om hersketeknikker er nok feil, men èn grunn til at det er så mye prat om det for tiden er jo fordi det faktisk er brukt så ofte som det er. Det er så lett å bare avfeie påstand om hersketeknikk som blokkering av argument i stedet for faktisk å ta det til seg.

Neida, jeg skjønner at folk reagerer på sarkasmebruk. Jeg reagerer ikke på at folk reagerer på det, men jeg synes det er å overdrive når man vil all sarkasme til livs. Litt må man bare tåle om en skal bevege seg ut på internettforum.

Det nederste avsnittet (får ikke til å dele opp quoter): Enig i det, men en bør passe seg for å synke til motstandernes nivå da, og bli like ille til å beskylde for hersketeknikker som en mener "de andre" er til å bruke dem. For da er det jo ikke rart om en blir avfeid. (Og nå mener jeg ikke deg, jeg har ikke oppfattet at du har gjort det, men helt generelt :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det nederste avsnittet (får ikke til å dele opp quoter): Enig i det, men en bør passe seg for å synke til motstandernes nivå da, og bli like ille til å beskylde for hersketeknikker som en mener "de andre" er til å bruke dem. For da er det jo ikke rart om en blir avfeid. (Og nå mener jeg ikke deg, jeg har ikke oppfattet at du har gjort det, men helt generelt :) )

Ja, og faren er jo at de som ikke har problemer med sarkasme har problemer med å bli anklaget for hersketeknikker. Og de som har problemer med sarkasme, har ikke problemer med anklagelser om hersketeknikker. Og da er vi like langt. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og faren er jo at de som ikke har problemer med sarkasme har problemer med å bli anklaget for hersketeknikker. Og de som har problemer med sarkasme, har ikke problemer med anklagelser om hersketeknikker. Og da er vi like langt. ;)

Yup. Men hvis en vil at folk skal gå i seg selv og tenke over sarkasmebruken sin når en blir anklaget for det, bør en ikke da også være åpen for at en selv kan ha overreagert når en tolket noe som sarkasme? Ellers blir det jo fort slik at protester mot anklagen brukes som bevis for at en er skyldig.

Og jeg mener fortsatt at litt sarkasme, ironi osv må vi bare tåle, for slik er verden, slik er internettforum og for meg er det i hvert fall helt verdt det for å ha et slik forum som hundesonen er. Men så kjenner ikke jeg meg igjen i den oppfatningen mange tydeligvis har i av tonen her inne. Til en viss grad ja, men ikke så graverende som mange tydeligvis synes. Men det er jo min oppfatning igjen selvsagt.

Jeg er nesten mer bekymret for at en overdreven fokus på "å være snille med hverandre" i mangel på et bedre utrykk, skal bli en trussel mot forumet, for alle tråder blir jo stengt så fort det blir litt varmt i diskusjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stråmenn er tydeligvis skikkelig på moten nå, og man kan søren meg ikke være uenig med enkelte lengre uten at de skal komme drassende med det ordet nå.... Litt feil å klage på andres hersketeknikk, når man skal drasse rundt med "stråmenn" om andres meninger så fort de ikke er enig med en selv...

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stråmenn er tydeligvis skikkelig på moten nå, og man kan søren meg ikke være uenig med enkelte lengre uten at de skal komme drassende med det ordet nå... Litt feil å klage på andres hersketeknikk, når man skal drasse rundt med "stråmenn" om andres meninger så fort de ikke er enig med en selv...

Dette er et typisk eksempel på en overdrivelse. Jeg kan ikke se at det er noen som "drasser rundt med "stråmenn" så fort de ikke er enig med en selv". Slike innlegg fører ikke til noe konstruktivt, for man må argumentere mot noe man aldri har påstått (noe som ironisk i seg selv faktisk ER en stråmann).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et typisk eksempel på en overdrivelse. Jeg kan ikke se at det er noen som "drasser rundt med "stråmenn" så fort de ikke er enig med en selv". Slike innlegg fører ikke til noe konstruktivt, for man må argumentere mot noe man aldri har påstått (noe som ironisk i seg selv faktisk ER en stråmann).

Og jeg har sett den i flere debatter. For noen uker siden var det ingen som brukte det ordet. Så brukte Mari det en gang, og man ser det til stadig.

Er det mer konstruktivt å påstå at andres innlegg ikke er konstruktive? Siden vi er inne på herskerteknikker, er ikke det en form for for det? Fordi at MIN mening er ikke lik som din, ergo ikke konstruktivt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg har sett den i flere debatter. For noen uker siden var det ingen som brukte det ordet. Så brukte Mari det en gang, og man ser det til stadig.

Er det mer konstruktivt å påstå at andres innlegg ikke er konstruktive? Siden vi er inne på herskerteknikker, er ikke det en form for for det? Fordi at MIN mening er ikke lik som din, ergo ikke konstruktivt?

Du misforstår hvis du tror det er uenighet som gjør noe til en stråmann eller gjør noe lite konstruktivt.

Ja, begrep som stråmenn og hersketeknikk brukes oftere nå. Noen ganger brukes de feil, men det faktum at de brukes så ofte sier jo også en del om hvor mye den type debatteknikker faktisk blir brukt her på sonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du misforstår hvis du tror det er uenighet som gjør noe til en stråmann eller gjør noe lite konstruktivt.

Ja, begrep som stråmenn og hersketeknikk brukes oftere nå. Noen ganger brukes de feil, men det faktum at de brukes så ofte sier jo også en del om hvor mye den type debatteknikker faktisk blir brukt her på sonen.

Tja. Slik jeg har oppfattet noen av innleggene der enkelte kommer drassende med stråmenn, så har de gått tomme for motargumenter til noen som er uenige.

Om man ser bort fra enkelte tråder der alle går i tottene på hverandre og kan fordele skylden jamnt over for en litt for krass tone, så ser jeg mer til beskyldninger om hersketeknikker og andre ting, enn jeg ser noe til det. Jo da, noen har en litt skarpere tone her inne enn andre, sånn vil det alltid være (noen har tross alt en litt skarpere tone i det virkelige liv også).

Eksempel synes jeg 2ne skriver velformulert og litt rett fra levra i de aller fleste innleggene sine, og jeg synes det er fler som da ikke takler at hun kaller en spade for en spade, og heller kommer løpende med at 2ne er så sarkastisk og spydig hele tiden. Det handler også om subjektiv tolkning, og helt ærlig trur jeg enkelte går inn for å tolke ting negativt også.

Men nei, sikkert bare jeg som har mistolket der også. :ahappy:

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...