Gå til innhold
Hundesonen.no

Mavedreining hos store hunderaser

Recommended Posts

Hei.

Som tidligere eier av en stor hund av min største angst at hun skulle få en magedreining som er veldig akutt og dødelig. Hver eneste gang det var det minste avvik fra min hunds normale oppførsel gikk jeg i alarmberedskap.

Man kommer fort inn i rutinen med at hunden skal ha ro før og etter måltidet selv om det var en liten tålmodighetstest når det var en leken valp.

Selv om man har lest om dette noen ganger har i allefall min teflonhjerne en tendens til bare å huske ting litt sånn omtrentlig, eller i allefall at jeg frykter at jeg har glemt noe. Viss det er andre sjeler her på forummet som har litt de samme tendenser kan jeg anbefale å lese og evt printe ut den første posten i tråden som jeg legger link til her. Fant den artikkelen når jeg kikket etter oppdrettere og syns den var gull verdt! Syns det var en god idè å printe det ut og henge det opp på en tavle e.l. slik at vet dette og kan utelukke eller få bekreftet dette med det samme og spare livssviktig tid.

Kanskje hadde det vært en idè at moderator legger inn dette som sticker slik at folk kan bli klar over dette slik at man kan øke risikoen at noen ikke kan redde sin hund?

http://www.greatdaneowners.co.uk/index.php?/topic/22181-bloat-checklist/

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjempeviktig post dette syns jeg. Som eier av stor rase så er jeg også veldig obs på dette, men alltid godt med en påminnelse.

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vil bare føye til en liten påminnelse jeg også,og det er at ikke bare store raser er utsatt. Raser med dype brystkasser er også inne i en faresone, dette veit jeg så altfor godt etter jeg mistet min setterblanding til magedreining i romjula. Og da magedreining for andre gang..Og dessverre hjelper det ikke alltid å ha gode rutiner på foring og mosjonering,det kan allikevel dukke opp ut av det blå...:-(.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Guest Snusmumrikk
Vil bare føye til en liten påminnelse jeg også,og det er at ikke bare store raser er utsatt. Raser med dype brystkasser er også inne i en faresone, dette veit jeg så altfor godt etter jeg mistet min setterblanding til magedreining i romjula. Og da magedreining for andre gang..Og dessverre hjelper det ikke alltid å ha gode rutiner på foring og mosjonering,det kan allikevel dukke opp ut av det blå...:-(.

Om hunden har hatt magedreining før, så er det desverre ikke ut av det blå. Hunder som har hatt magedreining har større sannsynlighet for å få det igjen (om de ikke blir operert så det ikke er mulig).

Forrige hunden min fikk forøvrig magedreining ca 5 timer etter hun fikk mat og det var over en time mellom mat og tur den kvelden... veterinæren som opererte henne etterpå hadde operert en dach for det samme like før, så mange raser kan rammes av dette, men det er helt klart noen som er mer utsatt enn andre.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva gjør du om uhellet skjer og du bor på bygda, der nærmeste veterinær bor 10-15 min unna? Det er mitt største mareritt. At Lucy får magedreining og jeg ikke rekker veterinæren. Og det å bære den store, tunge kroppen inn i bilen først. Så her er vi veldig forsiktig med foring og aktivitet, frossen mat og bein...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen

10-15 min er jo kjempenært, verre om det er en time eller to...

Din beste forsikring er familiehistorie og pexyoperasjon (sy fast magesekken slik at den ikke kan rotere).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er jo fint at folk er obs på dette, men jeg slutter jo ikke å ta hundene med meg på hytten på fjellet i tilfelle de får magedreining. Hvis uhellet er ute så kan det gå mange timer før jeg har mulighet til å få hunden til veterinær ettersom det ikke går an å kjøre dit, men det er jo en sjanse man nesten må ta. :)

• Like 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
10-15 min er jo kjempenært, verre om det er en time eller to...

Din beste forsikring er familiehistorie og pexyoperasjon (sy fast magesekken slik at den ikke kan rotere).

Tipper det skal stå 10-15 mil, ikke min. :)

Men sånn er det å bo på landet rett og slett. Trist, men sant.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg snakte med en på "Vi med hund" messen her på lørdag.http://www.naturhunden.dk/

Hun påstod at hun ikke hadde hørt om noen som ble fodret rått som hadde fått magedreining. Har jo før hørt og tenkt at det er bedre, men visste ikke at det evt kan elinere problemet. Er det noen som har hørt om det, eller har noen tanker om det.

Det var noe med at musklene som holder magen på plass og noe som er mer naturlig trenet opp og var mer elastisk, viss jeg forsto det rett...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Om hunden har hatt magedreining før, så er det desverre ikke ut av det blå. Hunder som har hatt magedreining har større sannsynlighet for å få det igjen (om de ikke blir operert så det ikke er mulig). Forrige hunden min fikk forøvrig magedreining ca 5 timer etter hun fikk mat og det var over en time mellom mat og tur den kvelden... veterinæren som opererte henne etterpå hadde operert en dach for det samme like før, så mange raser kan rammes av dette, men det er helt klart noen som er mer utsatt enn andre.
Da missforsto du meg litt, var første gangen som kom ut av det blå. Andre ganger venta jeg vel egentlig bare på, men første gangen kom igrunn som lyn fra klar himmel. Ingen endringer i verken foring eller mosjon som kunne utløst det. Men som dyrlegen sa,man veit ikke alltid hvorfor det skjer. Og han var såpass gammel at operasjon var ikke ett alternativ første gangen heller. Ja,de fleste raser kan jo få det og slm du sier noen er jo mer utsatt en andre..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei!
Jeg sitter nå med hund som er operert ferdig for ca 40 timer siden.. er det andre her som har utført operasjonen og hvordan var de etterpå? Her har morfinplasteret nå "kikket inn" i natt og hun har fremdeles smerter. Hun spyr/gulper enda opp vann ca 2-3 ganger på rappen hver time.

Hva er andres erfaringer??

Har snakket med vet og er under oppfølging, men hun vil vente til sjekk i morgen kl 08.30

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det jeg har hørt er at hanhunder har lettere for å få det enn tisper. Risikoen øker med alder og om foreldre eller annen i nær slekt har hatt det har man også en økt risiko.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg snakte med en på "Vi med hund" messen her på lørdag.http://www.naturhunden.dk/

Hun påstod at hun ikke hadde hørt om noen som ble fodret rått som hadde fått magedreining. Har jo før hørt og tenkt at det er bedre, men visste ikke at det evt kan elinere problemet. Er det noen som har hørt om det, eller har noen tanker om det.

Det var noe med at musklene som holder magen på plass og noe som er mer naturlig trenet opp og var mer elastisk, viss jeg forsto det rett...

Tviler på at dette er noe mer enn "råforing er så mye bedre enn alt annet, bikkjene blir aaaaaldri syke"-prat. Tviler også sterkt på at noen faktisk har oversikt over dette (jeg finner i alle fall ikke noen forskningsartikler på det).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei!

Jeg sitter nå med hund som er operert ferdig for ca 40 timer siden.. er det andre her som har utført operasjonen og hvordan var de etterpå? Her har morfinplasteret nå "kikket inn" i natt og hun har fremdeles smerter. Hun spyr/gulper enda opp vann ca 2-3 ganger

Hva er andres erfaringer??

Har snakket med vet og er under oppfølging, men hun vil vente til sjekk i morgen kl 08.30

Hva ble gjort under oprasjonen? Mi var kvikk og fin bare timer etterpå, hun ville bare ikke ha mat.

Hun fikk magesekken sydd fast og ble kastrert

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva ble gjort under oprasjonen? Mi var kvikk og fin bare timer etterpå, hun ville bare ikke ha mat.

Hun fill magesekken sydd fasr og ble kastrert

Hvorfor kastrering? Har det noen innvirkning på magesekken?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, men det er en stor operasjon så i stedet for å åpne opp abdomen to ganger så er det ofte man tar "to fluer i en smekk" :)

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

For noen skrivefeil jeg hadde da, haha :P

Det hadde ikke direkte noe med magesekken å gjøre nei, men ble tatt samtidig av andre grunder. Jeg skulle bare påpeke at min ble fort fin etter ett stort inngrep.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg skulle bare påpeke at min ble fort fin etter ett stort inngrep.

Så bra :) Men dessverre er det ikke alltid slik. Vet om omtrent like mange som sliter mer eller mindre etter inngrep, som de som er oppe og lurer på hva som skjer relativt kort tid etterpå. Mange faktorer som påvirker, sikkert.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Guest Snusmumrikk

Min forrige hund fikk magedreining og ble operert ved å sy fast magesekken. Hun var egentlig i grei form etter at narkosen var ute og kom seg fort.

Tviler på at dette er noe mer enn "råforing er så mye bedre enn alt annet, bikkjene blir aaaaaldri syke"-prat. Tviler også sterkt på at noen faktisk har oversikt over dette (jeg finner i alle fall ikke noen forskningsartikler på det).

Eneste fordelen jeg kan se med rått istedenfor tørrfor i denne sammenhengen er at det ikke blir liggende like lenge i magesekken og svelle. Min hund fikk magedreining ca 4-5 timer etter hun hadde spist tørrfor, og når vi pumpa henne var ikke tørrforet på langt nær oppbløtt. Jeg vet forresten om en hund som fikk magedreining som ble fora på v&h, så jeg tviler også på sannheten i det utsagnet :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser det er noen som har erfaring med denne operasjonen, er det vanlig å gjøre for å forebygge? Risikoer, "bivirkninger"? Tenker at siden magedreining kommer så plutselig så er det kanskje lurt å hvertfall vurdere, men er jo fortsatt en operasjon liksom så blir litt usikker, spesielt mtp at det, som MaritaS nevner over her, er åpen abdomen-operasjon.

Nå har jeg ikke hund enda, men tenker at siden jeg er såpass sikker på at det er stor hunderase jeg skal skaffe meg er det greit å være så godt forberedt som mulig..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sys magen fast forebyggende kan hunden fortsatt få dreining, da vil bukhinnen revne og hunden dør. Det er mindre sannsynlig at de får magedreining etter oprasjonen, men ikke umulig

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det jeg har lært er at risikoen reduseres. Grunnen er som Therese sier at rått går fortere gjennom systemet enn tørt, men også at det stort sett fores mindre mengde med rått vs tørt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sys magen fast forebyggende kan hunden fortsatt få dreining, da vil bukhinnen revne og hunden dør. Det er mindre sannsynlig at de får magedreining etter oprasjonen, men ikke umulig

Er det noe tall på sannsynligheten før/etter operasjon? Og leste tidligere i tråden at når en hund først har fått dreining er den mer utsatt for å få det igjen.. Er det ikke da veldig skummelt å gjøre det etter at hunden har hatt det? Da har man jo ikke engang en liten sjanse for å redde hunden dersom den får dreining igjen? Eller er det sånn at sannsynligheten for at hunden dør er nær 100% uansett ved andre omgang dreining?

Edit: Er det normalt å sy fast forebyggende?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det noe tall på sannsynligheten før/etter operasjon? Og leste tidligere i tråden at når en hund først har fått dreining er den mer utsatt for å få det igjen.. Er det ikke da veldig skummelt å gjøre det etter at hunden har hatt det? Da har man jo ikke engang en liten sjanse for å redde hunden dersom den får dreining igjen? Eller er det sånn at sannsynligheten for at hunden dør er nær 100% uansett ved andre omgang dreining?

Edit: Er det normalt å sy fast forebyggende?

Har ingen tall på det, men det finnes sikkert.

Når det pågår er det ikke alltid noenting annet enn å sy fast magesekken hjelper, da har man på en måte ikke noe valg.

Dyrlegen fortalte at har den hatt det en gang kommer det nesten uansett alltid igjen, men etter oprasjon er det langt færre som noengang får det igjen.

Noen syr fast forebyggende ja.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ingen tall på det, men det finnes sikkert.

Når det pågår er det ikke alltid noenting annet enn å sy fast magesekken hjelper, da har man på en måte ikke noe valg.

Dyrlegen fortalte at har den hatt det en gang kommer det nesten uansett alltid igjen, men etter oprasjon er det langt færre som noengang får det igjen.

Noen syr fast forebyggende ja.

Får google litt etter disse talla. Kjekt å ha :sleep:

Blir jo en avgjørelse å ta det også.. Skummelt :wacko: Hvordan er det forresten med en hund som har hatt dreining og får sydd fast, kan de være like aktive som tidligere? Er det her forskjell på en som har hatt dreining vs. en som ikke har hatt det?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Åja da forstår jeg. Nei med lyd så er jeg veldig tolerant, men siden jeg bor i leilighet så er det vel greit å unngå den verste bjeffingen. Men dette er vel noe som kan trenes i de aller fleste raser, eller tar jeg feil? Nå jobber jeg noen timer hver dag, men har mulighet for å jobbe litt hjemme også. Så jeg har god tid til å bruke på hunden min. Den vil bli luftet godt, og få en lang og god tur hver dag. Jeg kommer til å trene mye lydighet, og forhåpentligvis melde meg på et agilitykurs (her får vi se hvordan det går, da jeg aldri har trent agility før). Jeg jakter ikke, og ønsker derfor å unngå en jakthund da jeg ikke får fylt hundens behov. Innimellom så vil det nok bli noen skogsturer også, men det vil ikke bli hver uke. Men utover dette så blir det mest kos og selskap. Kan også legge til at jeg er ukespendler, så det er også viktig at hunden er «lett å ta med seg overalt». Jeg bor alene, men er ofte på besøk hos venninner med både barn og hunder, så den vil bli sosialisert med andre også. Takk for synspunkter på de rasene jeg alt har sett på! Du bekrefter mye av det jeg har mistenkt, og som har gjort meg litt skeptisk.
    • Tipper puddel er midt i blinken, samme med papilion/phalene, kanskje en shetland sheepdog eller en dansk svensk gårdshund. Samtlige av disse burde også kunne være litt morro å jobbe med om du vil prøve deg på noe hundesport som du skriver. Ellers kunne du sikkert hatt alle de du har listet opp selv, men mynden hadde mest sannsynlig ikke stått til ønske om å teste hundesport, jack russel kan kanskje gi deg noen unødvendige grå hår så om du liksom ikke trenger en jack og ikke er masse på tur osv så kan det være like greit å heller se på dansk svensk feks, ganske like, men litt mildere. Men det kommer nok veldig an på deg, hva du liker, hva du håndterer, hva du ser på som problematisk eller ikke osv. Cavalier kan jo ofte være litt gøy og trene med, iallefall om man starter som unghunder, men ja, mye å være obs på med rasen der da. Har ikke noen voldsom inngående erfaring med eller kunnskap om bichon hundene, men de få jeg har sett har vært eid av folk som liker å trene litt osv og de har absolutt ikke vært det verste utgangspunktet om man vil teste litt hundesport så det kan sikkert være fint. 

Og ellers om det ikke er noen annen årsak enn leilighet som er grunnen til at du ønsker liten hund så er det flere som kan være verdt å se på av større raser og. Nå har du jo ikke spesifisert så nøye hva du legger i tur (lengde/varighet) eller trening og det kan jo være så mangt hvordan man definerer mye/lite/rolig osv men tja, istemmer forslagene om feks golden eller springer, evt en større puddel, collie(kort eller langhår), bearded collie feks.  
    • Er det inne/ute/begge deler? Er det med en gang de møtes eller varierer det? Er det i situasjoner hvor det er noen ressurser i nærheten (folk, leker, mat, pinner eller hva som helst som kan ha verdi for hunden)? Hvor gammel er tispa? Hvordan er den som type(stressa/urolig/rolig/engstelig)? Hvordan er den til folk?

Om den bare hopper på alt som kryper og går ved første mulighet så høres det jo rett og slett ut som det kan være noe skikkelig galt med hunden.. Men om den kan tolerere din til en viss grad nå så er det kanskje ikke fult så ille som jeg fikk inntrykk av på første halvdel. At noen tisper ikke liker (andre sine) valper er dessverre ikke helt unormalt, men at en tispe ikke skal kunne tolerere en mild, konfliktsky og rolig hannhund sånn til vanlig er litt merkelig. Men er det type ressursforsvar som er trigger feks så er det litt mer logisk igjen. 

Nå vet jo ikke jeg hvorfor, men sånn generelt sett, gå mye tur sammen, i bånd, hvor hundene er under kontroll, men får observere hverandre, bli trygge på hverandre og bygge opp sammhold og flokkfølelse. Jeg ville holdt ressurser unna ihvertfall i starten uansett om dere misstenker ressursforsvar eller ikke, bare for å ta vekk så mange mulige triggere som mulig. Hold begge hundene under kontroll når dere kommer/går, møtesituasjoner er typiske settinger hvor det fort kan smelle, da er man oppspilt og ting eskalerer raskere. Ville tatt god tid innendørs, i starten nå kan de godt være adskilt (av grind) så de ser hverandre og lukter hverandre, men ikke nødvendigvis kan få tak i hverandre, eller i bånd, eller under lydighet eller ja, bare vær litt føre var, men pass på at det blir gjort på en måte hvor dere ikke bare går å er anspente og bare fyrer opp situasjonen mer. Så får dere heller slippe opp litt og litt gradvis ettersom hundene blir kjent og vant til hverandre osv og dere kanskje får noen formening om hva som evt er trigger, om det er noen. 

Men situasjoner hvor hundene blir oppspilte, hvor de har vært fra hverandre og møtes igjen osv, da er det greit å være forsiktig, lenge, kanskje alltid.
    • Hunden trenger normalt sett ikke noen plass å boltre seg på innendørs. Inne er plass for mat og hvile  Så størrelse skal du faktisk ikke tenke på i forbindelse med leiligheten. Jeg er enig i at både golden retriever og engelsk springer spaniel kan passe ut fra det du skriver. Og det er da hunder som passer veldig mange også. Legg til labrador retriever i den kategorien der. Samtidig så skriver du kanskje ikke så altfor mye, så da blir veien kort til anbefalinger av slike potet-hunder (som ikke er noe negativt, det er fantastiske hunder alle sammen og kunne gjerne tenkt meg en av hver! :D) Når det gjelder lyd så menes det først og fremst bjeffing (hvor lett og i hvilke situasjoner de evt gjør detj), men også piping/pistring. Altså din toleranse for slikt. Bor man feks i en leilighet er det ofte ikke så populært med en hund som liker å bjeffe, feks... Hvor mye tid ser du for deg å bruke på hund daglig? Vil de få en skikkelig tur hver dag? Og kanskje litt trening? Eller blir det flere dager i uken med bare late dager og kos. For både retireverene og spanielene er hunder som fortjener å få brukt seg litt hver dag. Ikke noen ekspedisjon altså, men en god time bør de nok få de fleste dagene. Det er aktive hunder, brukt til jakt (selv om noe er avlet bort i enkelte linjer) og de liker å røre på seg og få litt hjernetrim. Av de du nevner selv så ville jeg først og fremst tenkt på dvergpuddel (eller hva med en mellompuddel?) og bichon frise. King charles er fantastiske hunder, men er avlet ihjel. Mynden er kanskje for litt mer spesielt interesserte og ikke det jeg forbinder med lydighetstrening. JRT kan være noen skikkelige håndfuller.
    • De fleste voksne hunder slapper stort sett av inne så lenge de får nok aktivitet. Vår ridgeback tar mye mindre plass inne enn gårdshunden på 8 kg, fordi han er mye roligere. De trenger ikke å "boltre seg" seg så mye inne (det vil du nok helst ikke uansett størrelse). Med lyd tenker jeg på bjeffing, piping osv. Noen raser bjeffer for å varsle, noen bjeffer for ingenting, piper når de er utålmodige eller misfornøyde, osv.
  • Nylig opprettede emner