Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store baby(og barne)tråden <3


Zitka
 Share

Recommended Posts

Kan man ikke vaske baby/barneklær sammen med våre klær? Har en venninne som sier at det skal man aldri gjøre, men jeg fikk ikke noe svar på hvorfor... Hun sa bare at alt som babyen bruker (ink.sengetøy og gulpekluter må vaskes for seg selv).

Unødvendig. Her lever ungene i beste velgående selv om jeg ikke har vært "overrenslig". Flasker/smokker/narresmokker fikk en omgang i oppvaskmaskinen, vasket aldri klærne deres for seg selv. Unntatt hvis det var fine ullklær f. eks.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 9.9k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Fineste Tuva Marie ligger på brystet. Hun kom 21.29. Fin fødsel og alt står bra til. Lungene virker eksemplarisk!

Gratulerer masse til Marie og Øyvind med lille Johanne :D :banana: Hun kom 17:42 og alle 3 har det bra!!! *være flink og oppdatere sonen*

Verdens fineste lille jente kom til verden 00.04 i natt etter en stri tørn på fødestua. Hadde verdens beste jordmor siste økt og ung assistentlege som var fabelaktig, begge to bidro til at opplevelse

Posted Images

Barnesikrer dere mye hjemme, når ungene blir større og mer mobile? Vi tenkte jo å ha trappegrinder selvfølgelig, men er det egentlig nødvendig med så mye mer?

Jo, også låser vi jo inn medisiner og setter vaskemidler o.l. mer utilgjengelig.

Eneste vi har sikret er at vaskemidler er borte fra han ( i kjellern) og vi har dratt av knottene på komfyren, for den skrur han på. Han får leke så mye han vi i skuffene, og ja han har klemt seg i skuffen men da har han lært at han skal holde fingrene unna.skuffen med bestikk har jeg alltid holdt igjen så han ikke får åpnet den pga biff bestikket mitt. men ellers så han han fått lov å styre så mye han vil og han gikk lei så fort han fikk lov til å rote i skuffene på kjøkkenet. Vi har satt to sånn grønne kompostgrinder foran vedoven i stua så han ikke rekker bort til den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man ikke vaske baby/barneklær sammen med våre klær? Har en venninne som sier at det skal man aldri gjøre, men jeg fikk ikke noe svar på hvorfor... Hun sa bare at alt som babyen bruker (ink.sengetøy og gulpekluter må vaskes for seg selv).

:lol: :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere er gode dere :hug:

Jeg blir litt satt ut når jeg har venninner som sitter og leser alt de kommer over og er litt bedrevitere og forteller om de store selvfølgeligheter som dette her. Da kommer jeg til å gjøre som jeg hadde tenkt, ellers blir det fryktelig mye å vaske. (ikke rart hun ikke har tid til noe annet enn å vaske klær og sterilisere ting) :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøst, Charleen. De venninnene dine burde kjøpe seg ny vaskemaskin om den de har ikke vasker rent.

De høres litt blærete, tipper de kommer til å være flinke til å påpeke det du gjør som de aldri ville gjort. Sånne er det lov å le av. :P

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke meningen å få det til å virke som det er konkurranse i å være mest laidback heller. Jeg er anal på enkelte ting, vi har alle våre greier. Viktig å kjenne på hva som føles riktig, og gjøre det som funker på sitt barn. De er helt sykt forskjellige.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånne ting som sengetøy (dynetrekk og putevar osv) må vaskes før bruk, ikke fordi det er skittent, men for å få bort rester av kjemikalier fra produksjonen. Jeg vasket nok ting som hadde hengt på tilbudsstativ fordi man vet jo at mange personer antakelig har rørt dem. Og spesielt hvis de har hengt ute i støv og skitt.

Ellers vil man jo ikke skifte til nyvaskede klær hver gang man tar opp og holder baby. Så de kommer jo i kontakt med "brukte" klær også. Skjønner ikke logikken med at det er farligere i en vaskemaskin... Og iallefall ikke kokevask.

Jeg vasker som regel hendene mine godt dersom jeg skal holde en nyfødt baby. Det er mitt bidrag for å unngå eventuell smitteoverføring :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt vaskes før bruk, men jeg må være nøyere på sånt enn andre. Å vaske barna sine ting for seg skjønner jeg ikke? Hvorfor? Det har aldri falt meg inn at ungen skal bli syk av min "møkk" , jeg har da trøkt ut denne ungen liksom. Han sov naken inntil min kropp fra dagen han ble født, men klærne mine skal han liksom ikke tåle? Desinfiserer de puppen før amming også da eller?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg som var redd jeg kom til å bli overhysterisk... Aldri engang tenkt på at man kunne tenke at man måtte vaske barneklær for seg. :o

I dag har jeg kjøpt inn 9 sånne gazekluter eller hva de heter, og 6 flanelskluter. Så da er vi på "vei" med klutoppsamling. :lol:

Matlysta kommer sakte men sikkert tilbake her, men herregud så mett jeg blir og så ufattelig ubehagelig det er. *dø litt*

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har vaska barneklær for seg selv frem til nå. Men jeg aner egentlig ikke hvorfor og gidder ikke fortsette med det etter å ha lest her :lol: Med det sagt synes jeg ikke det blir så voldsomt mye mer å vaske med baby i hus.. En vask farga (les: rosa og lilla) og en vask hvitt i uka, kanskje. Og en med ull.

Og det der med sterilisering, vil bare anbefale dere å holde øynene oppe for brukt sterilisator og brukt flaskevarmer. Vi fikk begge deler for 400, var ikke brukt en gang. Det forenklet hverdagen vår litt, selv om det egentlig er luksusgreier :lol: Men ikke kjøp før dere vet dere trenger det (om dere ikke skal pumpe eller har baby som ikke tar flaske er det vel bare smokker igjen å sterilisere. De kan jo hives i en kjele i blant).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har vaska barneklær for seg selv frem til nå. Men jeg aner egentlig ikke hvorfor og gidder ikke fortsette med det etter å ha lest her :lol:

Ja, jeg skjønner ikke logikken. Har vi ikke alle vaskemaskin til å gjøre skitne ting rene? Om voksenskitt er så ille at det ikke engang blir rent etter vanlig vask, da må man liksom skifte ut maskinen tenker jeg. Enten man har baby eller ei.

Med det sagt synes jeg ikke det blir så voldsomt mye mer å vaske med baby i hus.. En vask farga (les: rosa og lilla) og en vask hvitt i uka, kanskje. Og en med ull.

Hah! Jeg vasket minst en maskin med gulpekluter hver dag. En full maskin med bare gulpekluter. :D I tillegg var jo alle klærne gulpet ned, så det var som regel en maskin med farget også. Etterhvert bare brydde jeg meg ikke om at det var litt flekkete, for all den skiftinga og vaskinga ble bare komisk til slutt.

And on that note, de to siste nettene virker det som H har begynt å gulpe igjen? WTF er det da? :hmm:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi vasker alt sammen, ut ifra farger og grader, ikke hvem det er sitt :P Vasker forøvrig klærnene deres ganske ofte, fordi jeg har favorittklær :aww: Forøvrig, så er det som Mari også en maskin om dagen med gulpekluter...

Huff da Mari :( Er det vanlig at når man sliter med refluksen så kan de ha problemer "så sent" som over 2 års alderen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må helt ærlig si at hvis det er spy, avføring eller all of the above involvert i vaskemaskinen før jeg skal vaske mine egne klær, så kjører jeg vaskemaskinen en runde på 90graders tomvask først. Men det er ikke mine kids og ikke mine bakterier så jeg tillater meg selv å være litt anal der ass :lol:

(nevermind at jeg har zero problemer med bikkjespy og sånt, man blir virkelig glasert av "morskapsfeelingen" :lol: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg skjønner ikke logikken. Har vi ikke alle vaskemaskin til å gjøre skitne ting rene? Om voksenskitt er så ille at det ikke engang blir rent etter vanlig vask, da må man liksom skifte ut maskinen tenker jeg. Enten man har baby eller ei.

Hah! Jeg vasket minst en maskin med gulpekluter hver dag. En full maskin med bare gulpekluter. :D I tillegg var jo alle klærne gulpet ned, så det var som regel en maskin med farget også. Etterhvert bare brydde jeg meg ikke om at det var litt flekkete, for all den skiftinga og vaskinga ble bare komisk til slutt.

And on that note, de to siste nettene virker det som H har begynt å gulpe igjen? WTF er det da? :hmm:

Åh, nå kjente jeg plutselig veldig på hvor heldig jeg er som ikke har gulpeunge :lol: Thanks. Ser absolutt at det kan bli mer når man har det!

Ang det med vask så tror jeg egentlig vi har vaska hver for oss fordi vi har hatt to typer vaskemidler. Og vi prøver å bruke det milde til babyklærne. Når vi har brukt opp "voksen"vaskemiddelet så kjører vi sikkert alt sammen (niks, ikke helt logisk fremdeles, men det gir litt mening :lol: ).

Babysvømming igjen i morgen. Denne gangen skal pappaen være med og. Når vi var der sist så gruet jeg meg, trodde jeg kom til å være eneste der uten mannen. Men det var ingen som hadde med mannen sin? Snålt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff da Mari :( Er det vanlig at når man sliter med refluksen så kan de ha problemer "så sent" som over 2 års alderen?

Hvor vanlig vet jeg ikke så lenge, men noen barn må opereres. :( Men jeg synes dette er veldig rart for han har jo vært så og si gulpefri i ca et år nå. Får håpe det bare er en fluke. Om det vedvarer blir det legen igjen.

90 grader tomvask, Kanger? What a waste. Jeg tenkte du var sånn miljøsnuppe jeg? :P

Får du barn så kimser du ikke av litt bæsj lenger for å si det sånn. Man finner fort ut at bæsj forsvinner i vask sånn som gjørme, matrester, svette og gulp. Nå mener jeg selvsagt ikke helt nedbæsja ting, de få gangene det har skjedd så har de blitt skylt godt

først. Det skjer at man får bæsj på fingern av å sjekke bleia også, bare så du vet, eller mens det bades (venninna mi så det ikke før hun var ferdig med sin egen dusj så babyen hadde sittet der i fine 15-20 min). Jeg har hatt spy på innsiden av BHn og ikke merket det før jeg la meg. Såpe og vann er en fin ting. En helt eminent kombinasjon faktisk.

:)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg skjønner ikke logikken. Har vi ikke alle vaskemaskin til å gjøre skitne ting rene? Om voksenskitt er så ille at det ikke engang blir rent etter vanlig vask, da må man liksom skifte ut maskinen tenker jeg. Enten man har baby eller ei.

Hah! Jeg vasket minst en maskin med gulpekluter hver dag. En full maskin med bare gulpekluter. :D I tillegg var jo alle klærne gulpet ned, så det var som regel en maskin med farget også. Etterhvert bare brydde jeg meg ikke om at det var litt flekkete, for all den skiftinga og vaskinga ble bare komisk til slutt.

And on that note, de to siste nettene virker det som H har begynt å gulpe igjen? WTF er det da? :hmm:

Går det ann da? Å få det igjen? Så rart?

Sykt barn i dag. Dvs han hadde 38, 5 i går kveld, men er fin nå. Drittkjipt, har gledet meg til disse arbeidsdagene i ukesvis, skikkelig happening på jobb. Men sånn er det.

Jeg har plutselig begynt å bli bevisst på at A skal vente til jeg er ferdig med det jeg driver med før han får ønskene sine oppfylt. Hitill har jeg faktisk stått på pinne for den gutten, plutselig var det nok. Lovlig sent, jeg ser han er bortskjemt på sånt. Å bo alene med en mor slår ikke bare heldig ut...

I går var det første gang han akseptere "vente" , og det føltes som en seier.. Jaja, noen feil må man gjøre ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God bedring til Ask!

Ang å få det igjen, vetta pokker? Men han er urolig på nettene og når vi går inn så sitter han og svelger unna og det lukter magesyre. Det gjør jo vondt til ham. Det kan jo bare være tilfeldig. Håper det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heljar skal slippe å slite mer med det der altså. Stakkar liten. Håper virkelig bare det er noe akkurat nå som går over igjen.

Ang gulping så gulper J bare når hun må drikke av et bryst som det er lenge siden hun har brukt. Og det er jo uunngåelig med tanke på søvn, trilletur og at jeg skal bytte på. Men det er grusomt for da kommer nesten alt opp igjen, hun skriker og får vondt i magen og selv om hun egentlig var trøtt og kanskje kunne våknet, spist og sovnet igjen så blir hun så plaget at hun blir våken, skriker gulper og stønner istedet.

Jeg hater virkelig å måtte utsette henne for 'smerte' i forbindelse med mat altså. Godt hun ikke tar flaske ellers hadde jeg nesten vurdert å gi opp ammingen.

Den metoden vi prøver har ikke virket godt nok enda. Hvis jeg pumper før hun drikker så går det bra, men det skal man ikke for det øker også produksjonen. Har prøvd å tømme de helt to ganger og det blir en og en halv flaske før det er roligere inni der.

Høres helt sykt ut men jeg hater mine egne pupper fordi de gjør ungen min vondt :(

Det var egentlig ikke meningen å skrive alt det men det er fortvilende altså. Ellers har vi det kjempefint om dagen, endelig litt varmere ute så vi får gått lange turer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har Tuva veid seg. 10 uker i dag og 5040g. Fremdeles litt lite. Vi har fått en fast helsesøster endelig og hun var kjempeålreit. Og ikke så anti-mme som hun forrige. Så hun syntes vi skulle fylle på med flaske etter amming. Spesielt på kvelden siden hun er grinete. Og at hun sov til elleve syntes hun ikke gjorde noen ting og syntes jeg skulle ignorere svigemors mening om å vekke henne tidligere for å lage rutiner. Fint for meg :lol:

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har Tuva veid seg. 10 uker i dag og 5040g. Fremdeles litt lite. Vi har fått en fast helsesøster endelig og hun var kjempeålreit. Og ikke så anti-mme som hun forrige. Så hun syntes vi skulle fylle på med flaske etter amming. Spesielt på kvelden siden hun er grinete. Og at hun sov til elleve syntes hun ikke gjorde noen ting og syntes jeg skulle ignorere svigemors mening om å vekke henne tidligere for å lage rutiner. Fint for meg :lol:

Hvor lang er hun? E veide 6 kg da hun var nærmere 6 mnd, hun, så da er det ikke sikkert dere trenger å "stresse" med å få henne opp i vekt altså (avhenger jo av lengden). Vi fikk beskjed om at det ikke gjorde noe at hun ikke veide mer, vi, og E er ganske lang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...