Gå til innhold
Hundesonen.no

Importere hund fra USA


Trine85
 Share

Recommended Posts

Hei!

Er det noen her som har importert hund fra USA?hvordan gjorde dere det?ble den sendt på fly alene eller reiste dere å hentet den?vaksiner?utgifter utenom hunden? Papirer? Osv.

Vi har veldig lyst å kjøpe en kinesisk adelshund, men trenger å vite litt mer om dette med å få den til Norge.

Håper noen kan hjelpe :)

-Trine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har både hentet hund i USA for en venninne, og akkurat fått min egen valp tilsendt fra Detroit :)

Altså, det er ikke bare-bare. Hunden må rabiesvaksineres, noe som ikke kan skje før fylte 3 mnd. i de fleste stater. Så må man vente i 3 uker etter det, før det er lov til å ta den til Norge. Siste uken før avreise, må valpen få helseattest (må faxes til flyselskapet par dager før hunden skal reise), den må få ormekur, og litt sånne andre småting. Såååå må hunden igjen til dyrlegen siste 24 timene før avreise (hvis den skal sendes) til en USDA sertifisert veterinær (noe alla mattilsynet) for å få signert noe greier på import-papirene - som selvfølgelig også må være fylt ut. Såååå må du ha en avtale med grensevetrinæren på Gardermoen (senest 48 timer før ankomst) slik at de kan klarere valpen (chipnr., vaksiner, bla bla bla). Såååååå må du i tollen, og betale 25% moms av ALLE utgifter du har hatt på kreket hittil (kjøpesum, vet, transport, bla bla). Og så kan du da til slutt hente valpen :)

Tar du den med selv, er alt helt likt annet enn at man trenger den siste sjekken hos USDA-dyrlege.

Bare å spørre i vei hvis du lurer på noe mer :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Er det noen her som har importert hund fra USA?hvordan gjorde dere det?ble den sendt på fly alene eller reiste dere å hentet den?vaksiner?utgifter utenom hunden? Papirer? Osv.

Vi har veldig lyst å kjøpe en kinesisk adelshund, men trenger å vite litt mer om dette med å få den til Norge.

Håper noen kan hjelpe :)

-Trine

Er ikke det bare en litt liten Shih Tzu? Og uregistrert uten papirer? Jeg anbefaler deg heller en raseren Shih Tzu fra en seriøs oppdretter her i landet.

Du risikerer å kjøpe en designervalp fra en back yard breeder i USA og der du ikke vet noe om hvordan valpen har hatt det de første månedene i livet.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke det bare en litt liten Shih Tzu? Og uregistrert uten papirer? Jeg anbefaler deg heller en raseren Shih Tzu fra en seriøs oppdretter her i landet.

Og så? Dersom trådstarter har lyst til å kjøpe en hund fra USA? H*n spurte om råd vedr selve innførselen og har h*n råd og lyst så er det vel bare å kline til. :)

Det er jo seriøse oppdrettere av de fleste raser her i landet, men det går jo an å handle i utlandet allikevel. :sleep:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tuusen takk for svar:))

Shit tzu er ikke samme rase som kinesisk adelshund,jeg finner ingen som selger den i norge.dermed ble det usa.

Ang rabiesvaksinen,trenger den kun èn sprøyte?har lest at den skal ha to,en når den er 3 mnd og neste etter 120 dager?veldig greit hvis det er endret og den bare skal ha èn :)

Var det selger som fikk den vaksinert,til legen og alle papirer?virker som mye stress og vet ikke om alle er villig til å gjøre det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Benedicte her inne importerte nylig hund fra USA, og hun laget tråd om det samme. Kanskje du finner nyttig informasjon der?

http://hundesonen.no/forum/topic/61065-flere-spm-rundt-import-av-hund-fra-usa/

http://hundesonen.no/forum/topic/61797-cargoselskap-som-flyr-hund-fra-usa/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

The Chinese Imperial Dog is just a name given by those who have fallen in love with the smaller Shih Tzu to distinguish it from it's larger counter parts. The Chinese Imperial Dog Club was formed so that the breeders and fanciers of the smaller dog could come together and learn from each other and work towards getting the smaller dog recognized as it's own separate version of the breed.

Jeg skal ikke krangle med deg. Nei, det er ingen shih tzu, det er en litt mindre utgave av shih tzu. Standarden til de to rasene er mer eller mindre helt identiske ord for ord om du studerer de. Kun str som er forskjellig.

Men du om det. Hvis du vil gå gjennom den papirmølla og ta de utgiftene det er så vær så god. Jeg håper bare du kan finne en ordentlig oppdretter og ikke en av disse som reklamerer med puppies for sales, ship world wide, og der de er avbildet med søte rosa kjoler. Let og ikke gi deg før du finner en seriøs oppdretter av "rasen".

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På denne siden ser vi etter hund: http://www.puppyfind...ed_id=205&back=

Hva tror dere?

Det trekker såklart ned med alt dette papir styret,men lengselen etter en Chinese Imperial vinner:)

Kjøper du derfra vil du med stor sannsynlighet bidra til å støtte alvorlig dyremishandling i form av valpefabrikk.

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

selve import spørsmålet i hht Mattilsynets regler har du vel fått svar på.

Jeg har selv en del erfaring med oppdrettere fra USA (katt) og har inntrykk at akkurat det samme gjelder på hund (kjenner folk med importer derfra av ulike raser). Og jeg kan ikke råde deg sterkt nok til å sjekke oppdretteren NØYE! spørre andre som har hund derfra, ikke stol på hva oppdretter sier. Bruk god tid! Det er en helt annen verden "der borte" enn i lille, forholdsvis ærlige, Norge.

Jeg kjenner folk som har betalt en katt som de aldri fikk, dette av kjent og skulle vært seriøs oppdretter. Oppdrettere som "fikser" på feil for å få utstillingstitler. Snakke om helse er for mange veldig, veldig vanskelig og terskelen for å avle på "ymse" virker lavere enn det generelt er her til lands. Mange har kenler/katterier hvor dyrene har minimalt med menneskelig kontakt (fordi om det ikke på noen måte er noen dårlige forhold i hht mat, vann og rengjøring de lever under). Jeg har opplevd og plutselig få tredd over hode i kontrakten at jeg ikke kunne bruke en katt i avl på EGNE hunnkatter. Avlyste selvsagt salget, men pengene så jeg ikke noe til. Disse menneskene hadde jeg kjent i 6! år.

Så vær forsiktig, bruk tid og bruk hodet mer enn hjertet om du skal handle fra USA. Spesielt om du ikke har anleding til å dra dit personlig FØR du bestemmer deg for å kjøpe og/eller kjenner folk uten noen interesse av å snakke kennelen opp eller ned som kan gi sitt syn om de som oppdrettere.

Edit: Kan legge til at det enkleste nok er å kjøpe fra "foretnings oppdretter" altså ikke back yard breeders, men oppdrettere med alt på stell, men som er ganske foretningsrettet. Generelt foretrekker jeg absolutt ikke slike oppdrettere. Men de ER enklere å ha med å gjøre hvis man er helt ny på feltet og ikke har noen hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er hva den Amerikanskje shih tzu klubben sier om størrelse på rasen:

"SIZE

Remember that in most countries the Shih Tzu is not shown in the Toy Group, but in the Non-Sporting Group, and that the AKC breed standard states that the ideal weight for the Shih Tzu is 9 to 16 pounds. There is NO such thing as an officially recognized “Imperial,” or “Teacup,” or "Stained Glass” Shih Tzu in the United States or abroad. Very tiny Shih Tzu are often small because they have health problems. Those who are breeding very tiny Shih Tzu and charging a premium price for them are breeding to make money, not to better the breed. The best advice for someone determined to have a really tiny dog is to consider another breed. One of the finest attributes of a Shih Tzu is that it is solid and sturdy, despite its relatively small size, and ethical breeders work to keep it that way."

Jeg håper du kan revurdere ditt ønske og heller se på en rase som blir avlet etter helse og av seriøse oppdrettere.

Her er en egen side på den Amerikanskje shih tzu klubbens side om disse kinesiske adelshundene: http://americanshihtzuclub.org/imperial

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om puppyfinder:

http://answers.yahoo.com/question/index?qid=20081110113025AAiCrIy

http://answers.yahoo.com/question/index?qid=20090910093332AA9ZYTf

http://www.wikihow.com/Buy-a-Puppy-Online-Safely

http://www.consumeraffairs.com/news04/2006/06/puppy_emills.html

http://www.huffingtonpost.com/ed-sayres/aspca-puppy-mills_b_1562764.html

The list goes on...

Om man har lyst å bruke flere titalls tusen på å få en hund som er avlet KUN fordi "oppdretteren" (fortjener ikke slik omtale) vil tjene penger, som sannsynligvis lever kortere enn om en hadde kjøpt en vanlig hund i Norge, som sannsynligvis kommer til å koste enda flere titalls tusen i veterinærutgifter pga sykdommer relatert til avl og dårlige gener og ikke minst gi støtte til puppy mills...

Skjønner ikke hvorfor man skal gjøre det så vanskelig, når man kan få en sunn, frisk hund som elsker deg og som er avlet for rasens beste, ikke for oppdretters pengbok her i Norge. Til 1/3 av prisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke støtte valpefabrikk!

Denne har jeg sett litt på http://www.puppyfind.com/view_listing/?list_id=0avcb394k0&sid=700d76310e0c9fc87059306d443f6af1&back=%2Ffor_sale%2F%3Fbreed_id%3D205%26country%3D%26state%3D%26page%3D4%26order_by%3Drand%26back%3D%252Fbreed%252F%253Fbreed_id%253D205%2526back%253D

Jeg synes den virker ok?men jeg har ikke super peiling da!

Men hvor ellers finner jeg chinese imperal? Jeg finner ingen andre nettsteder som selger,og finner kun i usa :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke støtte valpefabrikk!

Husk at alt vi skriver her er sagt i beste mening, både for deg og for hunden. Men med mindre du finner en oppdretter av dette her hjemme så ville jeg sett på en annen rase om jeg var deg. Dette av flere grunner og den største er at designerhunder fra USA stort sett alltid handler om oppdrettere som kun er ute etter å tjene penger. Jeg som regner meg som relativt bevandret innenfor min rase ville likevel reist over og hilst på valpens foreldre, valpen og sett på omgivelsene før jeg hadde tatt den med hjem, selv om jeg hadde brukt timesvis på å studere stamtavler, sykdomshistorikk, snakket med bekjente osv i forkant. Det er veldig fort gjort å kjøpe katta i sekken.

Jeg skjønner at du mener dette er din drømmerase. Jeg hadde også en drømmerase - og det var ikke den rasen jeg har nå. Eksen ville ikke ha hund i det hele tatt men forelsket seg i mor til min nå eldste hund så gikk med på hund om vi fikk valp etter henne. Nå - tredje utgave av rasen senere - så sliter jeg veldig med å finne en annen rase som jeg kunne tenkt meg å ha. Dette forteller jeg fordi jeg håper du ser det at det er helt sikkert en annen rase for dere der ute, og kanskje er det nettopp den som er drømmerasen. Ta dere en tur på utstilling, hils på forskjellige raser, snakk med eiere/oppdrettere.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke støtte valpefabrikk!

Denne har jeg sett litt på http://www.puppyfind...3D205%26back%3D

Jeg synes den virker ok?men jeg har ikke super peiling da!

Men hvor ellers finner jeg chinese imperal? Jeg finner ingen andre nettsteder som selger,og finner kun i usa :/

På den annonsen står det "Full AKC". Hvis det stemmer så er den registrert som en vanlig shih tzu da den her tekoppversjonen ikke er godkjent av AKC.

Det er ikke helsemessig sunt å avle miniatyrrasene enda mindre. De sliter med øyeproblemer lettere da (øynene kan til og med poppe ut av øyehulen siden øynene avles til å være store og stirrende mens hodet er lite). De avles med kjempekort snute som kan gi de pusteproblemer.

Hvorfor vil du ha en shih tzu som er knøtt liten? Egenskapene er akkurat de samme og helsen antagelig bedre om du velger en registrert shih tzu som er et par kilo tyngre fra en norsk seriøs oppdretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt å få meg hund en stund nå,men finner ingen jeg virkelig har lyst på. Helt til jeg kom over disse på internett,di e bare knallsøte! Søte små fluffy :)

Synd det skulle være så vanskelig å få tak i en.

Disse valpene er allerede komt til verden,så da kan jeg like så greit gi dem et godt hjem med masse kjærlighet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ved å ta imot disse valpene som alt har kommet til verden, så åpner du opp for at valpefabrikkene kan lage flere. Så lenge folk kjøper, vil de produseres. Ved å kjøpe disse valpene, støtter man opp valpefabrikkene.

Og tro du meg, jeg har hatt syke dyr, og det er ikke verdt det for fem flate øre, uansett hvor nusselig søte de er. For din egen skyld, og valpens skyld, og fremtidige valper produsert i valpefabrikker sin skyld, styr unnav valpefabrikker og kjøp av en seriøs oppdretter istedenfor. Du kommer til å bli MINST like glad i den som om den veide 2 kilo mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Det er "oppdrettere" som ikke er så nøye i valpe tiden for når kjøper kommer så er dem jo så søte og jeg må jo få valpen vekk. Det eneste en gjør med det er at denne vil produsere fler og fler valper for det blir jo en grei ekstra intekt.

Etter hva jeg har forstått så gir denne rasen deg like store begrensninger som en blandingshund her i Norge. Selv om det er denne rasen du har falt for så kan du kanskje se etter den rasen som ligner her i Norge men med to små foreldre. Da får du en mellomting. En godkjent rase, lettere å sjekke helse, lettere å sjekke opp oppdretter, Kommer hunden innenfor rasestandard så kan du stille den ut,

Har selv falt for en rase som ikke finnes i Norge denne er dog godkjent så jeg kan stille men all jobb som følger med for å være en seriøs importør av ny rase her i Norge har gjort at jeg har lagt det vekk. Denne er i Frankrike så det blir lettere med regelverk og alt men rasen fortjener at jeg er en seriøs importør som gjør ting for at den skal få et godt rykte og kanskje andre vil bli med san etter hvert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt å få meg hund en stund nå,men finner ingen jeg virkelig har lyst på. Helt til jeg kom over disse på internett,di e bare knallsøte! Søte små fluffy :)

Synd det skulle være så vanskelig å få tak i en.

Disse valpene er allerede komt til verden,så da kan jeg like så greit gi dem et godt hjem med masse kjærlighet?

Det som er er at slike valpefabrikker er big business, og jo flere som kjøper en valp, jo flere produseres, og jo flere valper får vonde liv i vente (de som ikke blir solgt blir gjerne avlivd eller må produsere valper selv). Om du vil redde en hund fra vond skjebne, så er det mange omplasseringssentre i Norge hvor hunder venter på gode hjem, eventuelt kjøp fra en seriøs oppdretter. Sider som puppyfinder etc fører ikke mye dyrevelferd med seg, det er best å ligge unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir sikkelig skremt her jeg...

Man kjøper da ikke hund på grunnlag av at den er søt, liten og fluffy! En hund er ikke et leketøy! Det er et levende, følelende vesen med egenverdi!

Har du satt deg inn i hva det innebærer å ha en hund? hvor mye ansvar og tid det tar?

Interesserer det deg ikke at ved å kjøpe en valp fra useriøse oppdrettere så støtter du en grusom industri? du bidrar altså til at denne industrien fortsetter????

Eller er det viktigste for deg at du får en liten, søt og fluffy sak og driter i alt annet?

Jeg blir sikkelig forbanna kjenner jeg!

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...