Gå til innhold
Hundesonen.no

Vom & Hundemat - hvordan regne ut mengde


Synnikken

Recommended Posts

  • Svar 121
  • Created
  • Siste svar

Vi begynte å gi Leja V&H og tanken var at det skulle gis i tillegg til tørrfor. Men hun hadde dårlig matlyst hele veien, og tørrforet kunne stå i flere dager i strekk. Men V&H spiser hun som bare det. Nå står det tørre fremme om natta, men hun spiser vel så og si ikkeno. Så jammen ser det ikke ut til at dette blir en råfôret papillon :D

Hun får nærmere 50 g om dagen, altså 3-4% av voksenvekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere, er det noe annet jeg kan tilsette enn grønnsaker som vomfyll? guttene mine dør nå som de bare får 200 gram hver om dagen, og de ser bare stygt på meg om jeg tilsetter grønnsaker.

Jeg gir litt frukt, grønt og bær innimellom selv, min synes det er godt, spesielt noen biter banan digger han, men hovedkosten skal bestå av kjøtt/ben/innmat, selvsagt.

200 gram om dagen synes jeg hørtes mye ut, jeg? Min får bare ca. 100 og veier mellom 7,5-8 kg (helt passe slank, men stor for rasen.) Så får han alltid et eller annet godt i kongen sin også på kvelden eller et tyggeben.

Har selv en som er konstant matvrak, men han får ikke om han maser. Så lenge hundene dine er passe slanke, ville jeg ikke gitt de noe mer mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir litt frukt, grønt og bær innimellom selv, min synes det er godt, spesielt noen biter banan digger han, men hovedkosten skal bestå av kjøtt/ben/innmat, selvsagt.

200 gram om dagen synes jeg hørtes mye ut, jeg? Min får bare ca. 100 og veier mellom 7,5-8 kg (helt passe slank, men stor for rasen.) Så får han alltid et eller annet godt i kongen sin også på kvelden eller et tyggeben.

Har selv en som er konstant matvrak, men han får ikke om han maser. Så lenge hundene dine er passe slanke, ville jeg ikke gitt de noe mer mat.

Begge løper rundt endel i snø og får endel tur, så jeg fortsetter med å gi 200 siden de er i perfekt hold nå :)

Begge mine hater frukt og :P Men de er sulten og sitter foran kjøleskapet og sukker. Noe de aldri pleide å gjøre når jeg fôrer de tørt. Så jeg regner med de trenger mer vomfyll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge løper rundt endel i snø og får endel tur, så jeg fortsetter med å gi 200 siden de er i perfekt hold nå :)

Begge mine hater frukt og :P Men de er sulten og sitter foran kjøleskapet og sukker. Noe de aldri pleide å gjøre når jeg fôrer de tørt. Så jeg regner med de trenger mer vomfyll.

Men tenk på at det er mye kalorier i grønnsaker og slik, gir du mer av dette hver dag, vil jo hundene sannsynligvis gå opp i vekt etterhvert også, i og med at de alt får nok mat nå.

Min var ikke matvrak når han var yngre, men ble det med årene, så her hjelper det iallefall mye å gi noe magert som han koser seg lenge med, istedet for å gi han et nytt måltid. Tørkede kalkun/kylling/struse-sener er veldig populært her iallefall, nesten ikke fett og han bruker lang tid. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men tenk på at det er mye kalorier i grønnsaker og slik, gir du mer av dette hver dag, vil jo hundene sannsynligvis gå opp i vekt etterhvert også, i og med at de alt får nok mat nå.

Der et ikke mye kalorier i grønnsaker, og iallefall ikke som bikkja klarer å ta til seg...

Synn, det er helt vanlig med sultfølelse i begynnelsen, de er jo vant til tørrt som svulmer i magesekken. Magesekken vil krympe og tilpasse seg mengden rått etterhvert. Og jeg syns ikke du gir for mye, rundt 2% av kroppsvekt er helt normalt, mange småhunder trenger faktisk opp mot 4% pga høy forbrenning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men tenk på at det er mye kalorier i grønnsaker og slik, gir du mer av dette hver dag, vil jo hundene sannsynligvis gå opp i vekt etterhvert også, i og med at de alt får nok mat nå.

Min var ikke matvrak når han var yngre, men ble det med årene, så her hjelper det iallefall mye å gi noe magert som han koser seg lenge med, istedet for å gi han et nytt måltid. Tørkede kalkun/kylling/struse-sener er veldig populært her iallefall, nesten ikke fett og han bruker lang tid. :)

Det er lite kalorier i grønnsaker, og man skal jo fòre etter hold :) Jeg gir min ca 4% fordi han er aktiv. En hund i lav-normal aktivitet skal få ca 1-2%, valper og aktive hunder skal ha 3-4%. Noen t.o.m. mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lite kalorier i grønnsaker, og man skal jo fòre etter hold :) Jeg gir min ca 4% fordi han er aktiv. En hund i lav-normal aktivitet skal få ca 1-2%, valper og aktive hunder skal ha 3-4%. Noen t.o.m. mer.

Men uansett skal man jo ikke fôre på MER mat når hunden er akkurat passe slank?

Sier seg jo selv sa at hunden sannsynligvis vil gå opp i vekt, over tid.

Og ja, merker det selv, vi er mer aktive sommerhalvåret enn vinterhalvåret, og må tilvenne matmengden litt til det, men bare synes det hørtes ut som mye med 200 når jeg leste det alikevel til Mops, men så lenge hundene er passe slanke, er det selvsagt akkurat passe, det har jeg ikke sagt noe på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg bestilt en del vom og hundemat jeg skal hente imorgen. Jeg tenker å begynne med å fore valpen 50 prosent tørrfor og 50 prosent vom og hundemat. Men hvordan regner jeg da ut hvor mye v&h han skal ha ? er ikke helt sikker på voksenvekta jeg, rundt 80 kg kanskje? er jo en sankt bernhard.Jeg er elendig på å regne ut ting haha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg bestilt en del vom og hundemat jeg skal hente imorgen. Jeg tenker å begynne med å fore valpen 50 prosent tørrfor og 50 prosent vom og hundemat. Men hvordan regner jeg da ut hvor mye v&h han skal ha ? er ikke helt sikker på voksenvekta jeg, rundt 80 kg kanskje? er jo en sankt bernhard.Jeg er elendig på å regne ut ting haha.

Regn ut fra hva han veier nå, det er lettere. La oss si 30 kg, da blir det 30x0.04 (valp skal ha mer mat) og du får 1,2 kg. Gi han da ca 600g pr dag, og halvparten av det du gir i tørrt nå. Øk/senk etter behov.

Jeg ville gitt tørrt og vått i hvert sitt måltid, og jeg gjorde det slik at Valpis fikk rått det måltidet jeg var borte, og tørrt det måltidet jeg var hjemme. Dette for å følge med på magedreining/aktivitet etter mat, iom at tørrt svulmer i magen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg bestilt en del vom og hundemat jeg skal hente imorgen. Jeg tenker å begynne med å fore valpen 50 prosent tørrfor og 50 prosent vom og hundemat. Men hvordan regner jeg da ut hvor mye v&h han skal ha ? er ikke helt sikker på voksenvekta jeg, rundt 80 kg kanskje? er jo en sankt bernhard.Jeg er elendig på å regne ut ting haha.

Siden du skal fôre 50/50 bli ca. mengden VogH da 800 g.

Hvis man regner ut 2% av antatt voksenidealvekt hos valpen.

Tulip kom meg i forkjøpet, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der et ikke mye kalorier i grønnsaker, og iallefall ikke som bikkja klarer å ta til seg...

Synn, det er helt vanlig med sultfølelse i begynnelsen, de er jo vant til tørrt som svulmer i magesekken. Magesekken vil krympe og tilpasse seg mengden rått etterhvert. Og jeg syns ikke du gir for mye, rundt 2% av kroppsvekt er helt normalt, mange småhunder trenger faktisk opp mot 4% pga høy forbrenning.

Strålende! Da kan jeg fortsette å gi samme mengde med god samvittighet :)

Forresten, siden du er råfôr ekspert, jeg har en diskusjon med min søster. JEG mener å ha lest at man får mindre tannstein av rått mens min søster påstår omvendt.

Vet du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, som regel får de mye mindre fordi det ikke har karbo (sukker) og fordi de får bedre svovelbalanse i munnen og magen, i tillegg til surere magesyre, noe som gjør at plakket ikke fester seg. Plakk 8bakterier) liker "høy" pH de ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, som regel får de mye mindre fordi det ikke har karbo (sukker) og fordi de får bedre svovelbalanse i munnen og magen, i tillegg til surere magesyre, noe som gjør at plakket ikke fester seg. Plakk 8bakterier) liker "høy" pH de ;)

Takk takk! nå har jeg argument! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg for min del har vært skeptiker til VogH, grunnet det er rå hundemat angående kvalitet, men vet det bare er tull, hunden min er jo godt vant til rått kjøtt. :icon_redface:

I morgen/i dag (kl. er etter 00), skal jeg dra og hamstre VogH for første gang, alltids greit å ha i fryseren i "krisetilfeller", eller når lommeboka plutselig ikke skulle være så tykk i slutten av mnd. lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...