Gå til innhold
Hundesonen.no

Vom & Hundemat - hvordan regne ut mengde


Synnikken

Recommended Posts

Husk at vom og hundemat opprinnelig var et fór for hundekjørere. Derfor er de såkalt "vanlige" variantene tilpasset ekstremt aktive huskyer! Sprint har kommet senere, etter mye mas fra frustrerte veterinærer, og det er magrere for normale hunder. :lol:

Derfor blir det feil å bruke 25 eller 33 når hunden er mindre aktiv, og sprint når den er mer aktiv, siden det er motsatt.

Når det er sagt, har de "vanlige" variantene altfor lite protein. Det er kun huskyer under iditarod som trenger så mye fett som det er i de "vanlige" variantene.

For lite protein kan føre til anemi (blodmangel).

:blink:

trekkhunder under lange løp får faktisk ekstra fett, i tillegg til kjøttet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 121
  • Created
  • Siste svar

Jeg forer 100% VogH nr 33, må jeg tilsette noe? :lol: (bortsett fra evnt. fiskeolje for de som har behov)

Nei, men du bruker feil variant til mynde og doberman :blink: Leser du over, finner du ut hvorfor :lol:

Sprint er en fullverdig variant fra V&H. Det kommer i pølser og har samme konsistens som de andre variantene. Det koster også det samme, og alle forhandlerne kan ta det inn. Sprint er like naturlig og rått som de andre variantene. Det inneholder heller ingen karbohydrater.

Siden det ikke virker som dere kjenner til sprint, ville jeg gjerne informere om dette. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En forhandler som ikke bestiller hva kunden vil ha er ikke verdt å samle på.

Dersom du sier at du skal ha Sprint bør de bestille det, da vet de jo fort ca hvor mye det vil gå av det og..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, så det kan være skadelig for mine å gå på 33?

Jeg ringte netopp min forhandler av vom, og han sa at de ikke hadde sprint eller tok det inn. De hadde kun laksvarianten og 33, samt kunne bestille kylling. Han mente selv at det ikke var noe problem å bruke 33.

Jeg er ikke så inn i fordeling av ditt & datt som Paws så det skal jeg ikke bestride, man tar da til seg lærdom må vite :lol:

Men, selv har jeg fòret mine på både 33 og kylling, uten noe tilsetting av fiskeolje eller annet, i ca 8 år ++. Både voksne i full aktivitet på løpsbanen og "hjemmeværende" og valpekull. Ingen av disse har noen sinne hatt noen form for mangler av noe slag. De voksne har i alle sine aktive år ligget på toppen av løpshunder og alle valpene har vokst opp slik de skal. Noen av dem igjen har også hevdet seg godt på løpsbanen.

Det mine evt har fått av "tillegg" er andre typer kjøtt, så som elg og lam på høsten, ribbe til jul, andre ting jeg finner billig på butikken, kalkunhalser, kyllinglår etc etc.

Og jammen er de friske og fine hele gjengen, både de "gamle" på 10 år og de yngre :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, så det kan være skadelig for mine å gå på 33?

Jeg ringte netopp min forhandler av vom, og han sa at de ikke hadde sprint eller tok det inn. De hadde kun laksvarianten og 33, samt kunne bestille kylling. Han mente selv at det ikke var noe problem å bruke 33.

Det blir i alle fall helt feil for mynder. De vil få veldig små mengder mat, og dermed altfor lite protein. :lol:

En forhandler som ikke bestiller hva kunden vil ha er ikke verdt å samle på.

Dersom du sier at du skal ha Sprint bør de bestille det, da vet de jo fort ca hvor mye det vil gå av det og..

Jeg synes også det var merkelig at de ikke kan ta det inn. Selv min forhandler kan ta inn sprint, han bruker det til og med selv. :blink:

Jeg er ikke så inn i fordeling av ditt & datt som Paws så det skal jeg ikke bestride, man tar da til seg lærdom må vite :lol:

Men, selv har jeg fòret mine på både 33 og kylling, uten noe tilsetting av fiskeolje eller annet, i ca 8 år ++. Både voksne i full aktivitet på løpsbanen og "hjemmeværende" og valpekull. Ingen av disse har noen sinne hatt noen form for mangler av noe slag. De voksne har i alle sine aktive år ligget på toppen av løpshunder og alle valpene har vokst opp slik de skal. Noen av dem igjen har også hevdet seg godt på løpsbanen.

Det mine evt har fått av "tillegg" er andre typer kjøtt, så som elg og lam på høsten, ribbe til jul, andre ting jeg finner billig på butikken, kalkunhalser, kyllinglår etc etc.

Og jammen er de friske og fine hele gjengen, både de "gamle" på 10 år og de yngre :)

Det er jo veldig bra at det fungerer, men jeg ville vært svært forsikitg med å gi så mye fett og lite protein til mynder. Det blir rett og slett for mye fett i fóret, siden de kutter ned på protein. :)

Jeg har hørt om et tilfelle med en hundekjører under løp som fóret med masse fett og lite protein, der hundene ikke klarte å løpe lengre. De ble rett og slett syke av for lite protein.

Kanskje jeg skulle finne frem noen ordentlige kilder til dere. Kanskje mamma har noen bøker jeg kan låne, et sted må hun jo ha lært alt dette :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En forhandler som ikke bestiller hva kunden vil ha er ikke verdt å samle på.

Dersom du sier at du skal ha Sprint bør de bestille det, da vet de jo fort ca hvor mye det vil gå av det og..

Jeg har kun denne forhandleren av vom innenfor hentbar avstand ( 2,5 time kjøring 1 vei), så det blir eneste mulighet hvis jeg skal bruke vom som mat.. Det hjelper lite hvis forhandleren selv mener at de variantene de har inne, er gode nok for alle hunder. Sprint var ikke noe de ville satse på.

Paws, du sier at de vil få i seg for små mengder mat, og dermed for lite proteiner, hvordan får de for lite mat? Kommer ikke det på hvor mye de spiser om dagen?

Jeg må bare spørre, for å forstå bedre. :blink:

Mater ikke nesten alle her inne med feil mat da? (de som bruker vom), det er jo et fåtall som har hardt arbeidene hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å få det rett for meg, men du jeg sier feil eller hvordan er det? Poenget mitt var uansett at det foret var passende for hunder som er veldig aktive.

Jeg tenkte på sist du og jeg møttes, så var gå tur hele dagen, treninger av forskjellig slag osv osv. Hun var i veldig stor aktivitet hele tiden. :blink:

Ja under konkurransen ja.. Men 1-2 ganger i uka, andre bruker mere tid, så er det altifra 1-3 timers treninger hvor hunder er aktiv.

Ja mer eller mindre :lol:

Man trener jo ikke sammenhengende i 1- 3 timer heller på en vanlig trening? :lol: Ergo, jeg synes ikke en vanlig agilityhund behøver sprint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir i alle fall helt feil for mynder. De vil få veldig små mengder mat, og dermed altfor lite protein. :)

Altså, nå har jeg fòret på dette i mange år, og mange hunder, uten problemer, med løpsmynder i toppsjiktet, så jeg føler jeg har litt erfaring. Mange av mine myndevenner fòrer på det samme og heller ingen av dem har hatt noen store problemer meg bekjent. Så å si det blir helt feil for mynder er vel å ta litt i all den årelange erfaring vi med mynder har...

Det er jo veldig bra at det fungerer, men jeg ville vært svært forsikitg med å gi så mye fett og lite protein til mynder. Det blir rett og slett for mye fett i fóret, siden de kutter ned på protein. :blink:

Så hårreisende stor forskjell i protein/fett på de forskjellige er det da ikke. Av de jeg fòrer med (hundemat & kylling): Protein varierer fra 13,5 (hundemat), 13 % (kylling) til 15 % (sprint) og fett fra 20 % (hundemat), 19 % (kylling) til 15 % (sprint).

Jeg har hørt om et tilfelle med en hundekjører under løp som fóret med masse fett og lite protein, der hundene ikke klarte å løpe lengre. De ble rett og slett syke av for lite protein.

Nå er det vel slik at proteiner er kroppens ”byggestener” og har man i utgangspunktet gitt for lite av det under oppvekst og opptrening hjelper det lite om man pøser på under høyaktivitet. Det sier seg vel selv at pøser man på med fett blir man syk, det er lite, eller ingen, næring i fett og man smører både tarm, og resten av systemet, samt gir en ”klump” i magen av ingenting. Så helt ærlig, jeg tviler sterkt på at man kan skylde på fettet her, men rett og slett dårlig planlagt fòring, og helt klart altfor dårlig grunntrening/trening generelt, av hunden i forkant av en kraftig ytelse. Man har rett og slett gjort et dårlig grunnarbeide i trening og fòring og oppvarming. Det er ikke selve ytelsen det er feil på, men hva som er gjort/ikke gjort i forkant.

Men en løsning, om hunden ER godt nok trent, kan være å gi hunden ”raske” karbohydrater, som jo er den energi-kilden som tas raskest opp og gir ny piff til mer ytelse. Både proteiner og fett er langt mer ”vanskelig” fordøyd og det tar lengre tid før de er klare til bruk for kroppen.

I den ytelsen iaf løpsmynder bedriver forbrenner de vilt i kroppen og denne trenger påfyll av bla fett, men ikke under selve ytelsen. Da min ene var på toppen av sin karriere spiste han opptil 2-3 kg om dagen for både ytelsen og for å holde vekten. Han var godt grunntrent, men siden ytelse var høyere enn ”vanlig” måtte han seff få påfyll. Skulle jeg gitt mindre fett hadde ikke hunden hatt ”kjøtt” på kroppen. Klart han skulle ha sin dose med proteiner for å vedlikeholde ”byggestenene” sine, men også fett da disse reservene ble tatt ut og brukt ved hans høye ytelse. Mellom løpene fikk han påfyll av både væske og ”raske” karbohydrater som ga energi. NB: væske er viktig for restitusjon, 1 % tap av væske gir 10 % tap av prestasjon/ytelse.

Kanskje jeg skulle finne frem noen ordentlige kilder til dere. Kanskje mamma har noen bøker jeg kan låne, et sted må hun jo ha lært alt dette :lol:

Ja takk, det vil jeg gjerne se :lol: For det du sier strider jo imot alt hva jeg har erfart med egne hunder gjennom mange år ved bruk av nettopp dette fòret. Men jeg er overhodet ikke fremmed for å lære mer/nytt :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil GD få i seg riktig mengde protein hvis den fôres med V&H sitt laksefôr da?? Vil jo det beste for dyra minee :blink:

GD valper skal jo ikke ha for mye protein pga for rask vekst osv...

Det er som sagt bare helt ekstremt aktive hunder som får nok protein av de "vanlige" variantene. Det er fordi de forbrenner så utrolig mye kalorier, at de får masse mat.

Jeg vil anbefale sprint til GD :lol:

Jeg har kun denne forhandleren av vom innenfor hentbar avstand ( 2,5 time kjøring 1 vei), så det blir eneste mulighet hvis jeg skal bruke vom som mat.. Det hjelper lite hvis forhandleren selv mener at de variantene de har inne, er gode nok for alle hunder. Sprint var ikke noe de ville satse på.

Paws, du sier at de vil få i seg for små mengder mat, og dermed for lite proteiner, hvordan får de for lite mat? Kommer ikke det på hvor mye de spiser om dagen?

Jeg må bare spørre, for å forstå bedre. :lol:

Mater ikke nesten alle her inne med feil mat da? (de som bruker vom), det er jo et fåtall som har hardt arbeidene hunder.

Dumme forhandleren din da! :D

En mynde har høy forbrenning i forhold til en husky, men en mynde vil heller ikke løpe like langt som en husky. Dermed vil ikke en mynde forbrenne like mye som en husky under løp, og den vil få mindre mat.

Med så lite protein som det er i de "vanlige" variantene av V&H, vil ikke en mynde få nok i de "små" mengdene den spiser. :lol:

Man trener jo ikke sammenhengende i 1- 3 timer heller på en vanlig trening? :) Ergo, jeg synes ikke en vanlig agilityhund behøver sprint.

Jeg prøver her etter beste evne å forklare at sprint er den magreste varianten V&H. :)

Edit:

Altså, nå har jeg fòret på dette i mange år, og mange hunder, uten problemer, med løpsmynder i toppsjiktet, så jeg føler jeg har litt erfaring. Mange av mine myndevenner fòrer på det samme og heller ingen av dem har hatt noen store problemer meg bekjent. Så å si det blir helt feil for mynder er vel å ta litt i all den årelange erfaring vi med mynder har...

Beklager at jeg sa at det var helt feil. Ble litt revet med :)

Grunnen til at dere ikke opplever problemer er at hundene deres ikke er aktive nok til å få blodmangel. Blodmangel vil man oppleve på jakthunder, hardt arbeidene gjeterhunder og trekkhunder (som da ikke forbrenner ekstreme mengder).

Derfor vil det i bunn og grunn være det samme hva deres hunder spiser, men jeg vil være på den sikre siden og gi nok protein. :P

Selvmotsigende ja :)

Så hårreisende stor forskjell i protein/fett på de forskjellige er det da ikke. Av de jeg fòrer med (hundemat & kylling): Protein varierer fra 13,5 (hundemat), 13 % (kylling) til 15 % (sprint) og fett fra 20 % (hundemat), 19 % (kylling) til 15 % (sprint).

Nei, det er det absolutt ikke. Det man skal se på, er omsettelig energi fra animalsk protein.

Anbefalt minimum er 30%:

Sprint: 32%

Hundemat: 24%

Hundemat m/laks: 22%

Valpefór: 29%

Storfevom: 28%

Kylling: 23%

Nå er det vel slik at proteiner er kroppens ”byggestener” og har man i utgangspunktet gitt for lite av det under oppvekst og opptrening hjelper det lite om man pøser på under høyaktivitet. Det sier seg vel selv at pøser man på med fett blir man syk, det er lite, eller ingen, næring i fett og man smører både tarm, og resten av systemet, samt gir en ”klump” i magen av ingenting. Så helt ærlig, jeg tviler sterkt på at man kan skylde på fettet her, men rett og slett dårlig planlagt fòring, og helt klart altfor dårlig grunntrening/trening generelt, av hunden i forkant av en kraftig ytelse. Man har rett og slett gjort et dårlig grunnarbeide i trening og fòring og oppvarming. Det er ikke selve ytelsen det er feil på, men hva som er gjort/ikke gjort i forkant.

Jeg kan finne frem den engelske artikkelen som forklarte hendelesen i morgen :P

I den ytelsen iaf løpsmynder bedriver forbrenner de vilt i kroppen og denne trenger påfyll av bla fett, men ikke under selve ytelsen. Da min ene var på toppen av sin karriere spiste han opptil 2-3 kg om dagen for både ytelsen og for å holde vekten. Han var godt grunntrent, men siden ytelse var høyere enn ”vanlig” måtte han seff få påfyll. Skulle jeg gitt mindre fett hadde ikke hunden hatt ”kjøtt” på kroppen. Klart han skulle ha sin dose med proteiner for å vedlikeholde ”byggestenene” sine, men også fett da disse reservene ble tatt ut og brukt ved hans høye ytelse. Mellom løpene fikk han påfyll av både væske og ”raske” karbohydrater som ga energi. NB: væske er viktig for restitusjon, 1 % tap av væske gir 10 % tap av prestasjon/ytelse.

Hadde dette foregått over en lengre periode, vil jeg tro du kunne ha opplevd blodmangel på hunden. :D

Ja takk, det vil jeg gjerne se :D For det du sier strider jo imot alt hva jeg har erfart med egne hunder gjennom mange år ved bruk av nettopp dette fòret. Men jeg er overhodet ikke fremmed for å lære mer/nytt :D

Mamma finner frem til meg i morgen! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg tror du glemmer Paws, er at det skal være minst 30% OE av protein, ikke minst 30% protein i seg selv. I V&H er 100% av proteinet OE, hvor nøyaktig % blir av totalen har jeg ikke sjekket, men regner med at den er ganske høy, da det kun er fett og protein av næringsstoffer i fôret. Husk at opptil 60 % av maten er vann! Skal man da omregne det til tørrstoff, må vannet trekkes fra, og da blir det vel ca 3 X så mye av hver! Man kan ikke, og SKAL ikke sammenligne tørrfôr og rått direkte, tall for tall, man må alltid regne om til samme TØRRSTOFFMENGDE! Tenk så mange tørrfôr det er der ute som ikke har på nær 30% protein, for ikke å snakke om 30% OE av protein... Har ennå ikke sett dokumentasjon på at hunder har dødd av blodmangel/anemi pga dette! Det du sier stemmer så utrolig godt på TØRRFÔR, men ikke på råfôr.

JEG tror sprint er bortkastet på vanlige hunder, det blir for mye protein for hunder som ikke brukes hardt. Fett er ikke farlig i store doser, da det skilles ut i avføringen tvert om det ikke forbrukes på RÅFÔREDE hunder. Tørrfôrhunder tåler mye mindre fett, da mage- og tarm ikke er vant til å skille det ut på samme måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg tror du glemmer Paws, er at det skal være minst 30% OE av protein, ikke minst 30% protein i seg selv. I V&H er 100% av proteinet OE, hvor nøyaktig % blir av totalen har jeg ikke sjekket, men regner med at den er ganske høy, da det kun er fett og protein av næringsstoffer i fôret. Husk at opptil 60 % av maten er vann! Skal man da omregne det til tørrstoff, må vannet trekkes fra, og da blir det vel ca 3 X så mye av hver! Man kan ikke, og SKAL ikke sammenligne tørrfôr og rått direkte, tall for tall, man må alltid regne om til samme TØRRSTOFFMENGDE! Tenk så mange tørrfôr det er der ute som ikke har på nær 30% protein, for ikke å snakke om 30% OE av protein... Har ennå ikke sett dokumentasjon på at hunder har dødd av blodmangel/anemi pga dette! Det du sier stemmer så utrolig godt på TØRRFÔR, men ikke på råfôr.

På vom og hundemat sin side, oppgir de omsettelig energi fra protein. Det er det jeg har skrevet opp. Tror du det er feil? :blink:

Mamma har en måte å regne omsettelig energi fra protein i tørrfor, jeg kan spørre henne hvordan hun regner i morgen! :lol:

JEG tror sprint er bortkastet på vanlige hunder, det blir for mye protein for hunder som ikke brukes hardt. Fett er ikke farlig i store doser, da det skilles ut i avføringen tvert om det ikke forbrukes på RÅFÔREDE hunder. Tørrfôrhunder tåler mye mindre fett, da mage- og tarm ikke er vant til å skille det ut på samme måte.

Det er faktisk på en måte det, nettopp fordi vanlige hunder ikke vil merke blodmangel. Går man ett hakk opp, til ekstra aktive hunder, vil man oppleve blodmangel. Går man ytterligere ett hakk opp, til ekstremt aktive hunder, vil de forbrenne så mye at de får nok protein.

I morgen blir en spennende dag, da skal jeg skaffe litt mer fakta om dette :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En mynde har høy forbrenning i forhold til en husky, men en mynde vil heller ikke løpe like langt som en husky. Dermed vil ikke en mynde forbrenne like mye som en husky under løp, og den vil få mindre mat.

Jeg er super intr i oversikt over hva en mynde forbrenner kontra en husky i et ?? langt løp. Nei, en mynde løper normalt ikke like langt, iaf ikke i et løp/jakt, men jammen kan den løpe km på km ellers. I et løp/jakt løper den eksplosivt, og derav høy forbrenning. Den gir ALT over kort tid, mens en husky, eller sledehund, hva jeg har lært, sparer seg underveis. Den gir ikke alt de første 700 metrene og den er heller ikke oppe i toppfart i løpet av to meter.

Med så lite protein som det er i de "vanlige" variantene av V&H, vil ikke en mynde få nok i de "små" mengdene den spiser. :lol:

Hvor mye er små mengder mat? 1 kg? 2 kg? 3 kg?

Hvor mye spiser en husky?

Grunnen til at dere ikke opplever problemer er at hundene deres ikke er aktive nok til å få blodmangel. Blodmangel vil man oppleve på jakthunder, hardt arbeidene gjeterhunder og trekkhunder (som da ikke forbrenner ekstreme mengder).

Men i all verden! Sier du at mynder ikke er aktive og/eller hardtarbeidende? Hvor har du det fra? Det ER forskjell på en familiemynde og en løpsmynde. Men for all del, er glad mine ikke er aktive når de er i løp jeg, så jeg slipper blodmangel... Men jeg lurer på hvordan de har klart seg i så mange år på toppen hvis de ikke er aktive og jobber hardt... De andre er vel ræ...dårlige da...

Derfor vil det i bunn og grunn være det samme hva deres hunder spiser,

Nei, det er ikke det samme hva de spiser. Man ser da jammen meg forskjell på ytelse i hva de er fòret med. Jii...

Nei, det er det absolutt ikke. Det man skal se på, er omsettelig energi fra animalsk protein.

Anbefalt minimum er 30%:

Sprint: 32%

Hundemat: 24%

Hundemat m/laks: 22%

Valpefór: 29%

Storfevom: 28%

Kylling: 23%

Min feil, leste ikke langt nok ned i tabellen.

Jeg kan finne frem den engelske artikkelen som forklarte hendelesen i morgen :blink:

Jeg stinker på engelsk "fag"litteratur så du må gjerne oversette.

Hadde dette foregått over en lengre periode, vil jeg tro du kunne ha opplevd blodmangel på hunden. :lol:

Hvor lenge er en lengre periode?

Er seks år med halve året i løp og resten i trening/vedlikehold/støttetrening for andre hunder,for kort?

Kjære deg, jeg har ingen problemer med å tilegne meg ny kunnskap, men å bli "fortalt" at hva jeg fòrer mine hunder med og hva de har ytt skule de lide av blodmangel hele bunten...Og at de ikke er aktive eller jobber hardt sier litt mye lite om din kunnskap på løpsmynder.

*prov, prov, prov, men forsøke sitte bittelitt på fingrene*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På vom og hundemat sin side, oppgir de omsettelig energi fra protein. Det er det jeg har skrevet opp. Tror du det er feil? :blink:

Nix, det er ikke feil. Men har du da sett på tørrstoffmengden som står øverst??? På sprint er tørrstoffmengden 34,8 og protein OE 32, protein % er 15. Nå fant jeg ikke tabell på OE fra tørrfôret dere bruker, men der er protein % 27, og tørrstoffmengden 88. Du ser forskjellen?

Du har mye god teori fra mor di, men det kommer fra tørrfôring, ikke råfôring. Det at hun har gitt vom (som er nesten 100% fett) teller ikke, da enhver hund hadde dødd av å bare få vom hele livet, uavhengig av hvor mye den brukes. Det er helt andre opptak og beregninger når det fôres 100% rått. Jeg anbefaler dere å lese f.eks Dr Ian Billinghurst som er veldig lettlest og forståelig, og godt dokumentert. Man kan vel kalle ham en moderne ekspert på råfôring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lyng gikk hele livet sitt på v&h, 25 og/eller 33. Han ble brukt temmelig aktivt/hardt vil jeg si, vi gikk mange lange turer om dagen, han gikk i spann i "feriene", ble brukt som pulkhund på lange turer. Han fikk god kondistrening, vi syklet en 6-10mil i uken gjennomsnittlig i sommerhalvåret, og snørekjørte i vinterhalvåret. Ellers trente vi rundering, spor og lydighet. Jeg vet ikke jeg, men det burde vel gå under "aktiv nok"?

Når vi utredet ham i høst (4år gammel) for å finne ut hva som var galt så ble det tatt blodprøver av alt som kunne sjekkes. Dyrlegene skrøt av at han hadde utrolig fine blodverdier, det var ingen ting å pirke på i det hele tatt der... Rart da, at han burde hatt blodmangel pga foring på V&H...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare si at min forhandler tok inn den m/ris uten å nøle da jeg spurte om det. Og så viste det seg at det solgte bra også, det var jo fint, for nå trenger ikke jeg det lenger allikevel.

Men altså, de kan ta det inn. Og det burde da ikke være noe problem å få det bestilt spesielt til en selv, altså om man vil ha 3 pølser med sprint i uken, så får man vel det :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig har jeg fått litt klarhet i dette.

Blodmangel som oppstår når hunden får for lite protein, vil ikke oppdages uten at man tar en spesiell blodprøve for å avdekke hemoglobin (røde blodlegemer).

Grunnen til at man likevel er nøye med over 30% omsettelig energi fra protein, er at hunden ikke vil yte fullt med mangel på røde blodlegemer.

Våre hunder får fór som inneholder nok OE fra animalsk protein, for å være på den sikre siden og for å vite at hundene ikke mangler noe, og dermed kan yte maksimalt.

Alle hunder kan få sprint, men hundekjørerere bruker andre varianter fordi huskyene blir så utrolig magre under løp. Som sagt vil de få dekt behovet sitt siden de får så ekstremt mye mat.

En mops (bare et eksempel) derimot, vil få en bitteliten mengde fór, og når det meste av energien i fóret kommer fra fett, vil hunden få mangel på røde blodlegemer.

Jeg trodde man ville se på hundene at de hadde blodmangel, men det gjør man altså ikke.

Kilder er litt vanskelige å henvise til, når jeg ikke er helt stødig i tunglest engelsk :icon_redface:

Tøfflus:

Her er et utdrag fra en artikkel skrevet av Arleigh Reynolds i magasinet Mushing Magazine:

Once you exceed 60% of the calories you must be careful because at this point fat starts to displace other nutrients, most notably protein, and you can run into serious problems if you feed these ultra high fat diets long term. The best example of this I can remember was a call I got from a prominent musher in Skwenta when he scratched because his team was too flat to continue. For those of you who know your Iditarod geography Skwenta is much closer to Anchorage than to Nome, so I was surprised that one of the mushers picked to be a front runner was already done. When he had a vet examine his dogs he found they were all profoundly anemic. An evaluation of his diet, which he had been using for several months, showed that he was feeding almost 85% fat. I had him drop the fat to 55% of the calories, increase the protein to 35% of the calories and in 2 weeks their blood counts had all returned to normal. The next year with same team on this new diet he finished 6th in the Iditarod. I have seen this same scenario many times and feel certain that for long term feeding you are playing with fire if you exceed 60% of the calories as fat. You can go as high as 80% of the calories for up to 2 weeks without a problem if the dogs are working hard, previously adapted to a high fat diet, and they start the period in good physical condition. You may suspect a problem is starting to arise if the dogs’ performance flattens out, they go off food, or they become anemic.

Tulip: Er du sikker på at dette med tørrstoff har noe å si når man ser på omsettelig energi? Er ikke det hvor mye hundene faktisk tar opp fra fóret? Da har vel ikke vanninnhold noe å si?

Jeg sier det igjen: Husk at vom og hundemat opprinnelig var et fór for hundekjørere. Derfor er de såkalt "vanlige" variantene tilpasset ekstremt aktive huskyer! Sprint har kommet senere, etter mye mas fra frustrerte veterinærer, og det er magrere for normale hunder. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står dette på Vom og hundemat AS sin hjemmeside:

Vom og Hundemat A/S produserer og selger våtfor til hund basert på vom,kylling,laks og innmat. Foret er tilsatt vitaminer og mineraler som er essensielle for hundens velvære. Dette foret passer for alle typer hunder, men er ypperlig for brukshunder og høyprestasjonshunder.

Så det er ekstra bra til bruks og høyprestasjonshunder (disse ekstreme huskyene blant annet), men kan også brukes av alle type hunder.

Burde det ikke ha vært mer fokus på Sprint typen og reklamert mer tydelig for denne, hvis denne skulle vært den "riktige" varianten for flesteparten? I mine øyne er alle typene likeverdige ut ifra siden dems.

Kan godt forstå at hunder som legger lett på seg, og som har lav forbrenning vil ha bedre utbytte av Sprint som er magrere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lyng gikk hele livet sitt på v&h, 25 og/eller 33. Han ble brukt temmelig aktivt/hardt vil jeg si, vi gikk mange lange turer om dagen, han gikk i spann i "feriene", ble brukt som pulkhund på lange turer. Han fikk god kondistrening, vi syklet en 6-10mil i uken gjennomsnittlig i sommerhalvåret, og snørekjørte i vinterhalvåret. Ellers trente vi rundering, spor og lydighet. Jeg vet ikke jeg, men det burde vel gå under "aktiv nok"?

Når vi utredet ham i høst (4år gammel) for å finne ut hva som var galt så ble det tatt blodprøver av alt som kunne sjekkes. Dyrlegene skrøt av at han hadde utrolig fine blodverdier, det var ingen ting å pirke på i det hele tatt der... Rart da, at han burde hatt blodmangel pga foring på V&H...

Tenk på mine stakkarer da, som har spist vitaminisert kyllingvarianten i 3 år nå. Uten å ha hverken død eller vist noen feil på blodprøver (og Nirm har tatt nok av de).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke jeg orker "argumentere" mer jeg...

Mine mynder har i alle år spist de "vanlige" variantene. De er/var topptrent, yter mye, forbrenner mye og spiser mye i sesongen (forøvrig svarte du ikke på, Paws, hva mye mat er i mengde). Og i mine 10 år med løpssporten har dette fungert aldeles utmerket med meget gode resultater i løpene. Enten fungert eller det at alle andre hunder er ræ...dårlige og det vet jeg de ikke er.

Tenker jeg fortsetter med egne erfaringer jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Haha ja, så sant man har fryser på forhånd. 😂 Jeg kjøpte meg fryser ene og alene mtp råfôr når jeg kjøpte leilighet. Blir billigere i lengden uansett. 😁
    • Jeg «har» også en hund som er usikker på fremmede mennesker og dyr (hun måtte bli igjen hos foreldrene mine da jeg flyttet, men jeg tok meg av treningen av henne). Hun har alltid vært tilbaketrukken og skeptisk, helt siden hun var valp. Så har iallfall et par ord å meddele. Det er en sterk genetisk komponent til dette, og ulldotten min kommer nok aldri til å bli den sosiale hunden som oppsøker andre. Uavhengig av om vi hadde vært enda bedre på å sosialisere henne i oppveksten, ville nok det genetiske utgangspunktet hennes uansett begrenset hvor komfortabel hun ville vært med fremmede.  Erfaringsmessig så tror jeg at det beste man kan gjøre i en slik situasjon er først og fremst å eksponere valpen for positive opplevelser med andre, under kontrollerte forhold. Kanskje har du venner eller familie som kan hjelpe til med treningen, og la alt foregå på valpens premisser.  Vel så viktig tror jeg det er å lære valpen at den IKKE trenger å forholde seg til andre hvis ikke den ønsker det. Nå vet ikke jeg om dere sliter med f.eks. passering av andre folk eller hunder pga. skepsisen, men det gjorde iallfall vi. Kinderegg-metoden kan være veldig effektiv for å få valpen til å ta kontakt med deg når andre mennesker/hunder kommer til syne, men også for å skape positive assosiasjoner til å møte på andre på tur.    EDIT: Sånn ang. selve bjeffingen, så ville jeg kanskje trodd at dette hadde roet seg av seg selv dersom den generelle tryggheten rundt fremmede mennesker og dyr ble bedre, for å konkludere. Men nå var jo dette bare en enkeltsituasjon. Hvorvidt bjeffingen i situasjoner med fremmede er et generelt problem hos dere vet jo ikke jeg
    • Yuhu! Valpen min er litt småskeptisk til fremmede og det er noe vi jobber mye med. I stad var det en som fikk hilse på han, satte seg på huk og lot Melvin komme bort for å si hei på eget initiativ. Jeg så at han var litt usikker (halen), men han gjorde alt på eget initiativ og hadde all mulighet til å trekke seg unna når han følte for det. Mannen satt helt stille. Plutselig så trekker han seg bakover og bjeffer til som bare det. Da hadde han hilst og fått kos av denne mannen i en gooood stund, luktet rundt og virket ok med situasjonen. Mannen nevnte at han hadde hund selv og at det sikkert luktet av klærne. Kan lukten av en hund være grunnen til at han plutselig bråsnudde sånn? Han er ikke slem på noe vis, bare bjeffer og trekker seg unna. Han er også usikker på andre hunder og dyr, noe vi også jobber mye med. 🫠
    • Nå må jeg faktisk klage litt. Tiden går jo alt for fort 🥲 Jeg synes ikke det er mer enn noen uker siden jeg hentet hjem den lille krabaten min jeg, og nå er han snart 10kg tyngre og 30cm høyere 😂❤️ Melvin, 5,5mnd gammel ❤️
    • Gratulerer med valp! Vær forberedt på en fantastisk, men også veldig krevende tid 🤭 Jeg hentet min valp ca. 3,5t unna. Han lå i fanget hele veien hjem, og fikk ingen tissepauser faktisk. Han sov store deler av veien, så det var ikke nødvendig 😄 Planen var at han skulle få sitte i sele, men ingen av selene jeg hadde med passet. Helt unødvendig: engangs-kladder! Kjøpte en stor pakke med kladder, men jeg tror jeg brukte 1 eller 2. Jeg ville ikke forvirre han med at det var OK å bruke "tøy" innendørs som toalett, så jeg tok heller hyppigere turer ut med han så han fikk gjort fra seg ute. Det ble noen uhell i starten, men han var så og si renslig ved 3mnd alder. 😃 Noe jeg har brukt mye: GJENBRUKBARE tisseunderlag!! Disse har jeg brukt i bilen (han satt i sele i baksetet til han var ca. 4,5mnd) og i buret på jobb. (Der har han et ullunderlag jeg ikke vil at han skal tisse på, det kan ikke vaskes). Disse har vært helt supre, og har han tisset på de så har jeg bare hevet det i vaskemaskinen. Kan f.eks. brukes hvis hunden lett kaster opp i bilen. For vår del så var både bur og inngjerding helt bortkastet. Han er ekstremt klistremerke og takler ikke at burdøra lukker seg. Han har et stort bur på jobb som alltid er åpent, der kan han gjerne gå inn og legge seg. Ellers så nekter han bur 🤭 Kjøp deg også en sele med masse justeringsmuligheter! Jeg har Musti sin feel active padded sele i SMALL, og den har jeg brukt fra han var ca. 5kg til nå hvor han er ca. 12-13kg. Jeg tror jeg fint kan bruke den til han er voksen hvis han ikke plutselig vokser masse 😆 MASSE LYKKE TIL, og husk at det er lov å ha blandede følelser når valpen kommer i hus! Jeg var i ekstase mens jeg ventet, men hadde det helt fryktelig når valpen min først kom i hus. Har i etterkant lest meg opp på noe de kaller "puppy blues", og jeg var veldig preget av det. Nå ville jeg ikke vært uten! ❤️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...