Gå til innhold
Hundesonen.no

Bildekritikken


Mirai
 Share

Recommended Posts

Takk..! Hesten ja..

Det tredje bildet ditt syns jeg hadde blitt tøft hvis den hesterumpa ikke hadde vært der.. :)

Hi hi det bildet er tatt litt pga personligheten til hestene, noe dere ikke kan se, den rompa er nemlig kjæresten hans sin rompe som han dilter i hele tiden...så den må nesten med... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 2.5k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Tar sinnsykt mange bilder på lure coursing treninger/prøver. Utfordringen min er å få bilder som ikke er kjedelige og platte.. Føler jeg traff litt annerledes her!

Posted Images

Lurer litt på hvordan man skarper et bilde, hvordan fjerne for mye støy, får skygger litt lysere og hvordan man kan gjøre for lyse hunder litt mørkere? Noen som kan prøve å forklare det til meg? Ser dere har gjort det på noen av bildene, men ikke forklart hvordan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer litt på hvordan man skarper et bilde, hvordan fjerne for mye støy, får skygger litt lysere og hvordan man kan gjøre for lyse hunder litt mørkere? Noen som kan prøve å forklare det til meg? Ser dere har gjort det på noen av bildene, men ikke forklart hvordan.

Hvis du har Photoshop:

1. Oppskarping

Litt etter hva du foretrekker å bruke, selv bruker jeg "Unsharp mask". Den øverste slideren står på ca 50 hele tiden, og den under stiller jeg på etter hva bildet "trenger". Test! Og trykk på "Preview" sånn at du ser hvordan bildet blir. Ligger under "Filter - sharpen - unsharp mask".

2. Lysne skygger/lyse områder

Enkleste måten er "Image - adjustments - shadow/highlights".

Bruk gjerne forskjellige layers om du er kjent med dette, så du kan f. eks kun gjøre mørkere på akkurat den lyse hunden i bildet, og ikke gjøre hele bildet lysere.

Noen meninger om dette...?

*bilde*

Kjempefint uttrykk! Dette er et bilde som har masse potensiale!

t1.jpg

Edit: Nesa ble kanskje litt lys, men du skjønner hva jeg mener :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har Photoshop:

1. Oppskarping

Litt etter hva du foretrekker å bruke, selv bruker jeg "Unsharp mask". Den øverste slideren står på ca 50 hele tiden, og den under stiller jeg på etter hva bildet "trenger". Test! Og trykk på "Preview" sånn at du ser hvordan bildet blir. Ligger under "Filter - sharpen - unsharp mask".

2. Lysne skygger/lyse områder

Enkleste måten er "Image - adjustments - shadow/highlights".

Bruk gjerne forskjellige layers om du er kjent med dette, så du kan f. eks kun gjøre mørkere på akkurat den lyse hunden i bildet, og ikke gjøre hele bildet lysere.

Takk for hjelpen. Kanskje du kan forklare dette med forskjellige layers hvis det ikke blir for vanskelig. Tenker da på eksemplet du kom med. Har prøvd meg litt med forskjellige layers, men har vel ikke helt fått det til.

Edit: Ser heller ikke at jeg har det som heter shadow/highlights under adjustments. Kan det hete noe annet? Har photoshop 7.0.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen formeninger om dette bildet?

*bilde av strå*

Jeg har prøvd meg litt i photoshop, men vet ikke helt.

Syns det er veldig fint, behagelige farger. Eneste som forstyrrer litt er den veldig lyse flekken oppe til venstre, den er ganske stor og utbrent.

Hvordan er originalen?

Takk for hjelpen. Kanskje du kan forklare dette med forskjellige layers hvis det ikke blir for vanskelig. Tenker da på eksemplet du kom med. Har prøvd meg litt med forskjellige layers, men har vel ikke helt fått det til.

Edit: Ser heller ikke at jeg har det som heter shadow/highlights under adjustments. Kan det hete noe annet? Har photoshop 7.0.

Det er ikke sikkert at den versjonen du har, har det rett og slett.

Jeg skrev en tråd her en gang om adjustment layers, men finner den ikke igjen. Her er hvertfall det jeg skrev :

Photoshop kan du laste ned en trial på, den ligger på Adobes hjemmesider og du må registrere deg med mailen din der for å kunne laste det ned. Du trenger ikke laste ned den nyeste http://www.adobe.com/cfusion/search/index....photoshop+trial, det holder med en av de andre utgavene da det siste kan være litt tungt å dra for noen maskiner.. Selv har jeg CS på den ene og CS2 på den andre.

1.jpg

Hvordan bør jeg starte?

Mange forskjellige meninger om dette. Det kommer an på i hvilken retning du liker å arbeide. Noen starter med å stille inn alt av farger, kontrast og slikt først og deretter ordne hud osv. penere, andre gjør motsatt. Finn deg en arbeidsmetode som gir deg god flyt og som du trives med!

Bildet jeg la ut på illustrasjonsbilde er litt grått og kjedelig. Det vil jeg gjerne endre på. For å gjøre det kan jeg gå frem på mange forskjellige metoder, jeg skal forklare den som jeg pleier å bruke.

Adjustment layer

Bildet jeg la ut på illustrasjonsbilde er litt grått og kjedelig. Det vil jeg gjerne endre på. For å gjøre det kan jeg gå frem på mange forskjellige metoder, jeg skal forklare den som jeg pleier å bruke.

adjustmentlayer.jpg

Det som er så veldig kjekt med adjustment layer er at du kan putte det over bildet ditt, og så "skjule" det, og deretter tegne frem de områdene av bildet du ønsker det skal virke på.

La oss si jeg vil øke kontrasten litt i dette bildet. Jeg trykker på rundingen for Adjustment Layer, og velger Curves. Her ser du nå en rett linje, som sier noe om hvor mye det er av hva i bildet. Jeg vil gjerne gjøre det lyse litt lysere, og det mørke mørkere.

For å få til det lager jeg en S-kurve. Rett og slett trykk på streken og dra litt i den. I mitt tilfelle ser den slik ut når jeg er ferdig (du ser resultatet mens du drar i strekene, så fiks på det til du er fornøyd):

curves.jpg

MEN! Plutselig fant jeg ut at jeg vil kun at det jeg nettopp gjorde skal påvirke ansiktet til personen på bildet. Hvordan gjør jeg dette?! :shocked: Ingen panikk. Det er en grunn til at Adjustment Layer er veldig praktisk.

Rett etter at du trykket "OK", så trykker du da "CTRL+i". Er du oppmerksom ser du at den hvite ruta på Layeret du jobber med, plutselig er svart. Du har nå "skjult" layeret. Måten du kan "tegne" det tilbake på er å bruke vanlig pensel (altså, brush), og du velger hvit som farge.

adjustmentlayer2.jpg

Jeg tegnet på litt ekstra, bare sånn at dere skjønner dealen.

For akkurat nå tok jeg kun for meg Curves, men det fungerer med de samme prinsippene for alle de andre alternativene nede på Adjustment Layer også :) Utforsk, det er sånn man lærer. Nå har du muligheten til å stille farger, kontraster, lys og skygger - og muligheten til å male dem effektivt av og på bildet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempefint uttrykk! Dette er et bilde som har masse potensiale!

t1.jpg

Edit: Nesa ble kanskje litt lys, men du skjønner hva jeg mener :D

Hehe nesa hennes er så lys :D Men takk, liker det godt jeg og, det er typisk henne det bildet. Skikkelig rufsete og skjønn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen formeninger om dette bildet?

Bilde av strå

Jeg har prøvd meg litt i photoshop, men vet ikke helt.

Jeg likte bildet kjempe godt! Fikk litt følelsen av tur på en litt mørk kveld, ikke varmt og ikke kaldt i luften, perfekt kveld ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et kjapt og tilfeldig utvalg av noen av mine bilder. Tar gjerne imot tips og kommentarer. Photoshop er jeg ingen racer på men tar gjerne imot tips til eventuell redigering av bildene også.

45176a89.jpg

a9b785e3.jpg

Dette er inne i et tempel i en grotte i Sri Lanka. Det var veldig mørkt der og ikke lov til å bruke blitz, så dette var det beste jeg kunne få til.

DSC_0544.jpg

Edit: IW, har ikke lest den første posten, fjerner noen av bildene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig fine bildet Yodel! Liker spesielt godt det første. Hadde blitt enda bedre om du hadde rettet opp horisonten :blink:

Edit: Noe sånt?

bilde-1.jpg

(si ifra om jeg skal fjerne bildet)

Det ble bedre, ja! Takk!

Hvordan gjorde du det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Image - Rotate Canvas - Arbitrary - Skriv inn hvor mange grader du vil rotere bildet. Jeg roterte 2 grader denne gangen.

Deretter cropet jeg bildet slik at det ikke ble slike hvite kanter rundt. (Verktøy nr. 5 fra toppen. Høyreklikk -> crop når du er fornøyd.)

Og så måtte jeg bare stille litt på saturation :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, jeg prøver meg med tre feriebilder.

Det første bildet fikk noen former og farger som grep meg, som et non-figurativt kunstuttrykk. Mulig det bare er jeg som er teit, men det var nå i hvert fall moro å leke seg med utsnitt. Det er egentlig ei lampe...

spania259.jpg

Det andre bildet digger jeg for kontrasten - den spreke kjerra og den gamle kirka.

spania326.jpg

Det tredje bildet er også for meg nesten et veggbilde, det er så tøffe farger og strukturer. Jeg lette lenge for å finne et stort nok tak (det er altså takstein), og likte den skrålinjen jeg fikk i dette. Dog plager pipa i høyre øverse hjørne meg, vurderer å croppe den bort.

spania389.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...